Hoe strikt zijn de forummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Lianne » di dec 15, 2009 22:26

Hmm, ik ben wel vegetariër om het leed van de dieren. Ik vind niet dat we ze niet zouden mogen houden om er voordeel uit te halen. Mits je ze goed verzorgt. Ik zou mezelf ook geen veganist noemen. Als ik zeg dat ik vegetariër ben, vragen ze vaak of ik dan wel eieren eet. En dan moet ik nee zeggen. Als argument vind ik die van de haantjes het sterkst, omdat mensen dat nog niet weten. Dat is dus mijn reden geen ei meer te eten.

Gelatine.. Tja, ik denk vooral omdat het in grote hoeveelheden in allerhande producten gebruikt wordt. Daar wilde ik niet aan meedoen. Gevoelsmatig heb ik minder problemen met niet-vegan E-nummers of vitamine D3. Maar dat komt omdat ik ook (nog) geen problemen heb met wol, ik draag wel wollen kleding. Zijde, wat valt daar onder? Ik heb namelijk nog nooit zijde gedragen of gehad geloof ik. Leer draag ik wel, aan mijn voetjes. Maar ik probeer, als mijn moeder een tas of bank ofzo gaat kopen, haar er wel van te weerhouden leer te kopen. Helaas krijg ik dat niet altijd voor elkaar. Waar is dat leer meestal trouwens van gemaakt? Of is dat nou zo'n domme vraag?

En bont draag ik eigenlijk ook niet. Strikte vegetariër zeg ik altijd maar. Ik was laatst in een restaurantje, en bestelde een vegetarische risotto. Later bleek dat er kaas in zat, weet niet precies wat voor maar geloof dat pesto met kaas is. Nouja daar zeur ik dan dus weer niet over. Mijn moeder had gister witlofschotel met kaassaus.. Tja. Wat ik niet eet, eten de anderen wel. In tegenstelling tot vlees: Ze koopt minder vlees, of minder vaak, terwijl ze ook vegetarische en soms vegan hapjes voor me haalt waardoor dat mijns inziens een klein beetje gestimuleerd wordt, één persoon meer die dat koopt in ieder geval. :) Zo zie ik dat een beetje.

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Bericht door Jasmijn » di dec 15, 2009 23:00

Lianne, ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je geen eieren eet en wel melk drinkt, terwijl er met stiertjes iets vergelijkbaars gebeurt als met de haantjes. Kun je dat uitleggen?

Leer wordt van dierenhuid gemaakt (bont zonder haren). Volgens mij meestal van runderen.
Vegantastic schreef:
Lieke schreef:Nog een vraagje: stel dat jullie een tuin hadden en iemand heel snel onderdak zou zoeken voor een aantal geredde legkippen, die daar dan zouden leven. Zouden jullie de eieren van die kippen dan eten? En waarom wel/niet? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Niet:
- je bevestigt daarmee de productiestatus van het dier
- je hebt het niet nodig

Wat dan met de eieren? Je kan deze weggeven aan de buren e.d. die anders eieren uit de industrie zouden kopen. Hiermee zorg je dat je tegelijkertijd strijd tegen de industrie waaruit die kippen kwamen.
Ik zou het net zo doen, +1.

Lianne

Bericht door Lianne » di dec 15, 2009 23:12

Tja, mijn gevoel staat er nog niet achter. Ik kan hier lezen dat het zo is, maar zolang ik nog niet in mijn geheugen gegrift heb waarom ik dat niet wil (zoals de kipjes die ik door de machine zag gaan ongeveer), vind ik dat moeilijk. Ik wil altijd graag weten waarom ik iets doe.

Daarnaast is melk vermijden voor mij echt moeilijk. Ik ben verzot op melk en melkproducten, sojamelk is veel te duur en producten met sojamelk ook. Daarnaast kom ik zo makkelijker aan mijn B12 en dergelijke. Voor mij zijn het vooral kosten, eigen overtuiging moet nog komen, ouders en ik houd er van. Zwakke argumenten misschien maar voor mij doorslaggevend.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di dec 15, 2009 23:14

Drawion_Kuda schreef:als je je hier niet aan houd ben je ook geen echte veganist vind ik.
Ik zal me ook nooit een echte veganist noemen, zou het niet durven. Het is meer dat ik voortdurend streef naar dat ideaal. Als ik wel bonen, tofu en graan kon verdragen zou ik misschien strikter zijn.

Liadan

Bericht door Liadan » wo dec 16, 2009 7:09

Ik probeer zo veganistisch mogelijk te leven, dus geen vlees, vis, melk, gelatine, ei etc. Ik heb een paar leren schoenen, nog van voor ik zo over dingen dacht, dus die houd ik wel maar ik zou nooit weer iets van leer kopen. Honing.. tja daar heb ik niet echt veel moeite mee als het van een goede imker komt. Maar ik let er niet heel erg op of ergens honing inzit, en dat doe ik dan weer wel met melk enz. Het lukt soms niet om helemaal veganistisch te eten. Ik eet vaak ergens anders omdat ik ergens help met koken enzo, en dan gebeurd het nog wel eens dat er bijv. dan wel ei door heen zit. Maar voor mezelf probeer ik gewoon zo veganistisch mogelijk te doen.

Berti

Bericht door Berti » wo dec 16, 2009 11:34

sja voor mij is het nog allemaal nieuw, pas 2,5 maand op weg.
wat ik beslist NIET doe is vlees, vis eten...
thuis ben ik bijna helemaal vegan maar buitenshuis vind ik het echt lastig en kan het ook zijn dat ik dan toegeef aan iets met zuivel...ook al voelt het niet fijn.
thuis kook ik vegan en maak ik veel zelf als vleesvervangers of kaasvervangers of gebak.
melk + yoghurt = soja
leren schoenen loop ik af en worden vervangen door vegan schoenen.
zijde wordt vervangen door sojazijde (om mee te breien/ vilten)
cosmetica die vervangen wordt koop ik vegan voor zover mogelijk ook make up (LASTIG)
e nummers let ik op voor zover ik ze ken en dat is een proces.
dus best wel streng...
restaurants zijn het grootste struikelblok, en lang niet altijd bereid iets te maken voor een veganist, en het is maar afwachten hoe eerlijk ze tegen je zijn als ze zeggen dat het vegan is...

maar ik draag WEL wol als enige uitzondering, al kies ik mijn leveranciers dan van nederlandse boerderijen waar ik de vachten koop die ik zelf spin/ vilt en brei zodat ik weet dat de dieren goed worden behandeld.
mulesing komt in nederland niet voor, voor zover ik heb gezien.
wol wordt anders weggegooid en dat vind ik verspilling van grondstoffen.
en wat het plantaardig verven betreft denk ik nog na over cochenille, ben nog op zoek naar een vervanging.

Eagle

Bericht door Eagle » wo dec 16, 2009 12:42

Ik streef nu zo’n twee jaar naar veganisme. Ik probeer zo strikt mogelijk te zijn: ik kook elke dag vers en veganistisch (heb alleen een gascomfort ter beschikking). Dingen waar ik wel eens mee smokkel is eten bestellen bij of uit eten met mijn zus. Ik eet dan vegetarisch. Ik gebruik voor bezoek nog melkcups :oops: De haarproducten die de kapper op mijn haar doet, zijn niet dierproefvrij. Tijdens uitvaarten heb ik tot nu toe een broodje kaas genomen. Ik ga hier het komende jaar wel aan werken: ik wil geen flexanist zijn :wink:

Voor de rest gebruik ik zo weinig mogelijk dat door mensen voortgebracht is. Bijvoorbeeld qua eten ‘beperk’ ik me tot de maaltijden en een handje noten. Deze maaltijden zijn zo simpel mogelijk. Qua vervoersmiddelen ‘beperk’ ik me zoveel mogelijk tot wandelen en fietsen (een enkele keer per jaar meerijden met een auto of met openbaar vervoer). Qua elektrische apparaten ‘beperk’ ik me tot afzuigkap, koelkast, koffiezetter, waterkoker, computer + randapparatuur, noodmobiel (gebruik hem ook als tweede wekker), wekker, tandenborstel, stofzuiger en wasmachine :)

lena

Bericht door lena » wo dec 16, 2009 14:34

Berti schreef: restaurants zijn het grootste struikelblok, en lang niet altijd bereid iets te maken voor een veganist, en het is maar afwachten hoe eerlijk ze tegen je zijn als ze zeggen dat het vegan is...
Ik vind ook dat als je zo streng bent dat je vind dat iemand die 2x per jaar een minibeetje kaas eet omdat dat per ongeluk in een gerecht is gekomen zich geen veganist mag noemen, je zelf ook nooit naar restaurants kunt gaan, want je weet gewoon zeker dat dat daar ook gebeurt. Ik ken een kok die heel strict is in het opvolgen van dieetwensen, en hij zegt dat ten eerste zijn collega's meestal een stuk minder strict zijn, ten tweede zijn collega's vaak echt niet weten dat bepaalde dingen niet vegan zijn ("huh, mag boter ook niet? alleen geen melk en ei toch?" - serieus), en ten derde dat er nou eenmaal fouten gemaakt worden, zelfs als je het allemaal heel goed wilt doen.

Dan kun je natuurlijk zeggen "ja, maar, dan weet je het niet" maar dat gaat niet op vind ik, want je kunt er gewoon vanuit gaan dat het gebeurt.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » wo dec 16, 2009 14:42

Bijen houden voor productie kan niet zonder het doden van de dieren.
Ook niet bij biologisch.

Regelmatig worden bijv. meerdere koninginnen geboren, dood je de overige niet dan zal de kolonie scheiden in het aantal keren dat er een koningin is en weg vliegen.

dat wil je natuurlijk niet want je wilt verdienen over de ruggen van de dieren dus maak je de koninginnen af.

bio en niet bijen doden bestaat dus niet;)

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » wo dec 16, 2009 14:44

Berti schreef: wol wordt anders weggegooid en dat vind ik verspilling van grondstoffen.
als je geen schapen meer fokte voor wol en vlees dan zouden er ook geen verspilde grondstoffen zijn;)

vlees is ook verspillen van grondstoffen als je t niet opeet toch?

zelfde verhaal:P

Berti

Bericht door Berti » wo dec 16, 2009 15:06

vind k niet.......maar dat is gewoon hoe ik er tegenaan kijk.
jij mag daar rustig anders over denken :)

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » wo dec 16, 2009 17:57

Ik vind mezelf best wel strikt. Wel gebruik ik voor taarten bakken wel Wajang, het liefst olie waar het kan, maar hier zit ook helemaal geen natuurvoedingswinkel in de buurt. Maar verder check ik elke ingrediëntenlijst, drink ik alleen bier waarvan ik weet dat het vegan geklaard is, mail regelmatig fabrikanten.. Tegen eieren van eigen opvangkippen zou ik geen principieel bezwaar hebben.

Truus

Bericht door Truus » wo dec 16, 2009 18:06

Ik ben extreme streng. Ik koop vrijwel nooit samengesteld voedsel omdat ik het niet vertrouw, maak alles zelf van grondstoffen. Uiteraard eet ik nooit buiten de deur. Ik maak ook mijn eigen lichaamsverzorgingsmiddelen. Dus voor mij geen commerciële zeep, shampoo of tandpasta, en al zeker geen schmink.

Zo extreem ben ik inmiddels meer dan een half eeuw, met als gevolg dat ik ruzie heb met iedereen in mijn familie en maar weinig vrienden het met me uithouden. Op werk en overal elders dat ik kom vinden ze mij een vreemde snater.

Of ik dit andere mensen aanbeveel? Natuurlijk zou ik graag zien dat iedereen veganist wordt. Maar het is de vraag of je jezelf er een plezier mee doet zo extreem te zijn als ik. Vooral niet verwachten dat iemand je ooit een compliment zal geven op wat je bereid bent op te offeren voor je normen en waarden.

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren » wo dec 16, 2009 21:25

Truus schreef:Ik ben extreme streng. Ik koop vrijwel nooit samengesteld voedsel omdat ik het niet vertrouw, maak alles zelf van grondstoffen. Uiteraard eet ik nooit buiten de deur. Ik maak ook mijn eigen lichaamsverzorgingsmiddelen. Dus voor mij geen commerciële zeep, shampoo of tandpasta, en al zeker geen schmink.

Zo extreem ben ik inmiddels meer dan een half eeuw, met als gevolg dat ik ruzie heb met iedereen in mijn familie en maar weinig vrienden het met me uithouden. Op werk en overal elders dat ik kom vinden ze mij een vreemde snater.

Of ik dit andere mensen aanbeveel? Natuurlijk zou ik graag zien dat iedereen veganist wordt. Maar het is de vraag of je jezelf er een plezier mee doet zo extreem te zijn als ik. Vooral niet verwachten dat iemand je ooit een compliment zal geven op wat je bereid bent op te offeren voor je normen en waarden.
Ik zal de dag prijzen dat het wereldwijd normaal zal zijn geworden om te leven zoals jij nu doet. :clap:

Je moet, neem ik aan, in die meer dan een halve eeuw ook een enorme wijsheid hebben opgebouwd.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Truus

Bericht door Truus » wo dec 16, 2009 21:43

Erik van Zomeren schreef:Je moet, neem ik aan, in die meer dan een halve eeuw ook een enorme wijsheid hebben opgebouwd.
Dank je Erik. Je bent de eerste die ooit zoiets tegen me heeft gezegd.

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen was dat ik zo in het reine kom met mezelf, maar niet met de rest van de wereld. Ik heb er alle begrip voor dat er mensen zijn die een minder strenge weg kiezen.

Eagle

Bericht door Eagle » wo dec 16, 2009 22:15

@Truus: ik ken je verder niet uit het dagelijks leven maar vind je ook een kanjer hoor! Ik denk zelf dat ik ook aardig bezig ben maar in vergelijking met jou val ik bijna in het niet! (y)

Truus

Bericht door Truus » wo dec 16, 2009 22:23

Eagle schreef:vind je ook een kanjer hoor!
Heh, heerlijk, al die complimenten! Zo direct ga ik naast mijn vegaschoenen lopen!

marjan

Bericht door marjan » wo dec 16, 2009 23:36

Ik ga me even aansluiten: Ik vind het ook heel mooi hoe jij bezig bent hoor Truus! Het is niet de leefwijze waar ik naar streef maar hij intrigeert me wel. Ik vind het dan ook een verrijking voor ons forum dat je hier regelmatig vertelt over hoe jij de dingen doet in je leven... Zelf ben ik niet zo bezig met mensen die meer of minder strikt zijn in veganisme en daarom zich wel of geen veganist zouden mogen noemen (binnen zekere grenzen natuurlijk en dat zijn ongeveer de grenzen die de NVV altijd in haar blad hanteerde op pagina 2). Wel houden opmerkingen van mensen hier en regelmatig ook van jou me soms bezig. Dan kan ik aan het lunchen zijn en opeens bedenken hoe jij je maaltijden vorm geeft op een gemiddelde dag. En me afvragen hoe dat zou zijn en of ik dat bijvoorbeeld ook zou kunnen als ik het al zou willen... Je posting van vandaag hield me zelfs in de sportschool onder het body attacken nog bezig :mrgreen:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do dec 17, 2009 1:19

[quote="Truus"]Ik maak ook mijn eigen lichaamsverzorgingsmiddelen.quote]
Recepten? :mrgreen:

Truus

Bericht door Truus » do dec 17, 2009 23:27

marjan schreef:Ik vind het ook heel mooi hoe jij bezig bent hoor Truus!
Tjonge, ik ben er helemaal van ondersteboven. Maar het was juist m'n bedoeling te benadrukken dat het streng veganistisch leven gevolgen heeft om rekening mee te houden.

Anderzijds doe je het toch nooit goed. Als je streng in de leer bent, ben je extremist, en als je soepel met de leer omgaat, ben je hypocriet. Anderen weten altijd wel een afwijzende betiteling voor iemand die niet precies in de maatschappelijke pas loopt.
marjan schreef:Zelf ben ik niet zo bezig met mensen die meer of minder strikt zijn in veganisme en daarom zich wel of geen veganist zouden mogen noemen
Voor alle duidelijkheid, ik heb hier niets over gezegd. Dat was iemand anders. Ik ben juist van de iedereen moet voor zichzelf bepalen club.

Plaats reactie