Hoe strikt zijn de forummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lieke
Leefwijze: flexanist

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Lieke » di dec 15, 2009 20:10

Drawion_Kuda schreef:Ik als veganist let echt op alles.

- geen leer
-geen bont
- geen wol
- geen rupsen zijde
-geen vlees
-geen vis
- geen ei
- geen zuivel van andere diersoorten
-geen gelatine
-geen honing
-geen e nummers die dierlijk zijn
- probeer zo veel mogelijk biorganisch etc maar dat is wel moeilijk idd.

als je je hier niet aan houd ben je ook geen echte veganist vind ik.
net als een vegetarier geen vlees of vis mag eten. anders mag je je ook niet zo noemen.

Enigste ding is dat ik af en toe met een paard erop uit ga van de zorgboederij, deze staat anders dag en nacht op stal waardoor ze echt geen beweging krijgt, ik oefen met haar op vrijheid net als de vorige ponys die er stonden dat houd in zonder tuig en op respectvolle manier zonder slavernij dus.

:govegan: :hippy:
Dan ben ik inderdaad geen veganist omdat ik heel soms honing eet en laatst zijde gekocht heb enzo (zie post), maar soms is het gewoon praktisch om me zo te noemen. Anders moet ik altijd als ik bij iemand eet een heel levensverhaal houden, en nu is het gewoon 'ik ben veganist'. Want als mensen je op uitzonderingen betrappen kunnen ze heel vervelend aan doen, weet ik uit ervaring... :(

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di dec 15, 2009 20:23

Als je van je zelf weet dat jij dierlijke producten neemt hoef je je ook geen veganist te noemen.
Dan krijg je ook niet die vervelende dingen dat mensen je betrappen.
das puur schuld gevoel denk ik dan.

Maar waarom vegan behalve honing waar bijen voor worden vergast en waarom zijde waar rupsen levend voor in kokend water worden gegooit? dat snap ik niet echt..

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di dec 15, 2009 20:26

Lieke schreef:Absoluut geen vlees, gelatine, vis, ei etc. Zeer zelden (omdat mensen die iets voor me koken dan denken dat 't vegan is :| ) iets met kaas, da's misschien twee/drie keer per jaar. Heel soms eet ik nog biologische honing. Mijn leren schoenen heb ik weggedaan. Wollen/donzen dingen heb ik nog maar ik koop geen nieuwe. Heb met mezelf afgesproken dat ik nooit meer ga paardrijden. Heb wel een kat, omdat deze anders ge-euthanaseerd zou worden en nu iedere dag heerlijk op de bank ligt. Helaas lust ze geen vegan voer, dus die krijgt biologisch vlees. Heb wel een zijden jurk gekocht deze zomer, waar ik nu eigenlijk al weer spijt van heb. Mijn grenzen veranderen nog steeds, maar dit gaat steeds langzamer. :)
dieren opvangen die anders pijn/ dood te gemoet gaan vind ik juist WEL VEGAN.

ik heb zelf ook een opvang centrum waar ik mishandelde en verwaarloosde dieren binnen krijg, ze mogen regelmatig los lopen in huis krijgen de grootste kooien wat ik kon vinden of zelf kon maken en al hun pijn word verminderd door hulp van een profesionele dierenarts en ze krijgen elke dag volop aandacht.

als veganist heb je ook een bepaalde leefstijl denk ik waarin je anderen moet helpen etc.. kan klein zijn maar ook groot.

Lieke

Bericht door Lieke » di dec 15, 2009 20:42

Drawion_Kuda schreef:Als je van je zelf weet dat jij dierlijke producten neemt hoef je je ook geen veganist te noemen.

Maar waarom vegan behalve honing waar bijen voor worden vergast en waarom zijde waar rupsen levend voor in kokend water worden gegooit? dat snap ik niet echt..
Nou ja, nu lijkt het net of ik iedere dag stiekem met een broodje kaas onder een kast zit en constant bang ben om betrapt te worden ofzo. Met uitzonderingen betrappen bedoel ik dat ik dan zou moeten zeggen, 'Ja ik mag me geen veganist noemen want ik eet 2 keer per jaar kaas en soms honing, en oh ja, ik heb ook nog een oude wollen deken, maar je moet nu wel veganistisch voor me koken.' Dat slaat toch nergens op? Dat etiketje is puur praktisch omdat mensen er anders helemaal niets van snappen én geen moeite voor me gaan doen om vegan te koken.

Het is dit jaar een paar keer gebeurd dat iemand vol trots een zgn. veganistische maaltijd had gekookt voor me en dat daar bijv. toch pesto doorheen zat met wel kaas er in. Dan eet ik dat. Als ik 't niet eet dan krijg ik denk ik meer schuldgevoel naar diegene die dat voor met allemaal moeite voor me maakt en zelf geen idee heeft over die kaas dan schuldig naar dieren. Ik wist trouwens niet dat er bijen vergast worden voor biologische honing? Heb laatst trouwens ook iets gelezen over dat honing noodzakelijk is gewassen te bevruchten? Maargoed, dat eet ik echt maar heel zelden. Ik heb er alleen inderdaad niet zoveel principiële bezwaren tegen. Misschien weet ik er te weinig over.

En zijde, tsja, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het schuldgevoel na mijn jurk zegt me denk ik al genoeg... Het gaat toch met stappen. Het is fijn dat jij de hele 'omschakeling' in één keer kon maken. Vlees, ei en zuivel ging bij mij redelijk makkelijk, maar ik kan dat gewoon niet allemaal in één keer. Ik wil ook weten waarom ik iets doen, van mezelf overtuigd zijn in plaats van alleen maar regeltjes te gaan volgen omdat het nou eenmaal 'zo hoort' als je veganist wilt zijn.

Maargoed, dan ben ik dus absoluut geen veganist inderdaad. Nou ja, dan maar niet. Het labeltje is voor mij minder belangrijk dan mijn persoonlijke motivatie om en overtuigingen met betrekking tot dieren.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 15, 2009 20:50

Ik denk dat mensen die niet helemaal veganist in de regel zijn wel moeten uitkijken.
Vegetariers ondervinden ook problemen van mensen die zeggen vegetarier te zijn en dan wel vis bestellen.

Ik snap dat het praktisch soms makkelijk is om dat te doen. Maar als mensen dan toch op dat moment zien dat je honing neemt of zijde koopt, dan vervaagd voor die mensen de definitie. En dat kan effect hebben op hun ontmoetingen met andere veganisten. Door te denken dat ze wel honing nemen kunnen ze bv. iets voorzetten met dat erin, terwijl die persoon dat niet neemt.

Bewust dierlijke producten nemen vind ik wat anders dan wat makkelijker zijn rondom een e-nummer waarvan je iets niet 100% neemt of rondom iets wat geklaard kan zijn met iets dierlijks ofzo.

De term flexanist is dan wel een goede benaming om te waarborgen dat de term veganist niet 'vergaat' tot een andere definitie. Flexanist is iemand die probeert zo vegan mogelijk te leven, maar in bepaalde gevallen (praktisch oogpunt) een uitzondering maakt.

Of de term partime-veganist, waar iemand echt structureel niet-vegan leeft.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di dec 15, 2009 20:55

Vrij 'strikt' (vind het alleen niet zo'n leuk woord).
Geen dierlijke producten, ook niet als iemand mij het aanbiedt en de anderen wel allemaal iets nemen. Een enkel aroma'tje (pot met augurken,iemand een idee?) zou evt. dierlijk kunnen zijn, van sommige producten wil ik dit eigenlijk nog checken bij de fabrikant. Verder heb ik bijvoorbeeld vandaag een broek gekocht bij de kringloopwinkel, waar op de achterkant een leertje zit. Hier heb ik niet echt problemen mee, want ik heb 'em niet nieuw gekocht en het leertje probeer ik er straks gewoon af te scheuren, zodat mensen geen rare dingen gaan denken. Even denken... Ja dat was het wel geloof ik. Oh nee wacht, schoonmaakmiddelen die ongetwijfeld niet-vegan zijn, maar die gebruiken mijn ouders over het algemeen. Ik zal hier als ik uit huis ben echt wel op letten, want ik vind het vervelend. Ik heb ze wel aan ecover afwasmiddel geholpen en aan sonett handzeep voor bij de wc. Shampoo, tandpasta en deodorant is ook geheel vegan en dierproefvrij (en bio). Ik ga zelf regelmatig naar de natuurwinkel voor boodschappen, maar de grote dingen kopen mijn ouders bij de AH of Lidl ofzo. Het grootste deel van mijn voeding bestaat uit bio-voer en zal dus ook wel met dierlijke mest groot zijn geworden. Dit vind ik letterlijk 'vet shit' en ik ga later dus een vegan moestuin nemen. :mrgreen:
Nou, een lekker chaotisch verhaal :grin:
Oja, beesten doodslaan doe ik ook niet. Heb een klamboe en stoor me dr verder ook niet aan ofzo. Muggen hebben toch bloed nodig, dus.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di dec 15, 2009 21:00

Lieke schreef:
Drawion_Kuda schreef:Als je van je zelf weet dat jij dierlijke producten neemt hoef je je ook geen veganist te noemen.

Nou ja, nu lijkt het net of ik iedere dag stiekem met een broodje kaas onder een kast zit en constant bang ben om betrapt te worden ofzo. Met uitzonderingen betrappen bedoel ik dat ik dan zou moeten zeggen, 'Ja ik mag me geen veganist noemen want ik eet 2 keer per jaar kaas en soms honing, en oh ja, ik heb ook nog een oude wollen deken, maar je moet nu wel veganistisch voor me koken.' Dat slaat toch nergens op? Dat etiketje is puur praktisch omdat mensen er anders helemaal niets van snappen én geen moeite voor me gaan doen om vegan te koken.

Het is dit jaar een paar keer gebeurd dat iemand vol trots een zgn. veganistische maaltijd had gekookt voor me en dat daar bijv. toch pesto doorheen zat met wel kaas er in. Dan eet ik dat. Als ik 't niet eet dan krijg ik denk ik meer schuldgevoel naar diegene die dat voor met allemaal moeite voor me maakt en zelf geen idee heeft over die kaas dan schuldig naar dieren. Ik wist trouwens niet dat er bijen vergast worden voor biologische honing? Heb laatst trouwens ook iets gelezen over dat honing noodzakelijk is gewassen te bevruchten? Maargoed, dat eet ik echt maar heel zelden. Ik heb er alleen inderdaad niet zoveel principiële bezwaren tegen. Misschien weet ik er te weinig over.

En zijde, tsja, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het schuldgevoel na mijn jurk zegt me denk ik al genoeg... Het gaat toch met stappen. Het is fijn dat jij de hele 'omschakeling' in één keer kon maken. Vlees, ei en zuivel ging bij mij redelijk makkelijk, maar ik kan dat gewoon niet allemaal in één keer. Ik wil ook weten waarom ik iets doen, van mezelf overtuigd zijn in plaats van alleen maar regeltjes te gaan volgen omdat het nou eenmaal 'zo hoort' als je veganist wilt zijn.

Maargoed, dan ben ik dus absoluut geen veganist inderdaad. Nou ja, dan maar niet. Het labeltje is voor mij minder belangrijk dan mijn persoonlijke motivatie om en overtuigingen met betrekking tot dieren.

Vanuit die kant dat anderen dan vegan koken is idd wel handig ..
maar dan ben je net als mijn moeder en zus denk ik meer
150% vegetarier.
eten alleen kaas of ei als perongeluk ergens door zit of zelf niet doorhadden zeg maar.
maar goed snap heb 2 kanten.

bijen worden idd vergast.
ze zijn goed voor t milieu.. maar biologisch zegt niet altijd dat het product ook goed is voor de dieren zelf.
bijv. melk koeien die biologisch gehouden worden hebben meer pijn hun uiers, ze zijn wel doorgefokt voor meer en meer melk waardoor de uiers gigantisch zijn en ze er dagelijks op staan en pijn aan hebben, zonder drugs om zegmaar verdooft door de dag te komen doet dat ontiegelijk pijn...

bijen houden gebeurd regelmatig met dwang zoiezo pakken wij hun voeding af en geven in ruil daarvoor slechterdere voeding terug, net als wij zuivel van kalfjes af pakken en hun poeder melk terug geven >.<
vergassen gebeurd idd vaak bij bije volken.

sommige oude kolfen moeten zelfs geheel vernietigd worden bij het open maken.

Lieke

Bericht door Lieke » di dec 15, 2009 21:05

Dat klinkt inderdaad niet zo relaxed voor die bijen. Maar als ze noodzakelijk zijn om bloemen, planten, groenten, fruit etc. in staat te houden, is het dan geen contradictie om ze niet te eten? Of kunnen wilde bijen dat net zo goed? Weet iemand hier meer van?

En ja, ik kan mezelf 150% vegetariër noemen, maar dan snappen mensen er echt niets meer van. Ik heb sinds ik veganist ben geworden geen ei meer aangeraakt (ook als het ergens door zit eet ik dat echt niet) en die kaas dus alleen wat per ongeluk door de pesto zat (misschien een paar kruimels kaas dus, want het is maar een piepklein onderdeel van een klein potje pesto). Om dat te laten staan, dat vind ik mierenn**kerig. Dan schiet 't z'n doel voorbij. Vinden mensen, die al moeite hebben 'anders' te koken veganisten alleen maar irritant. Heb 't opgegeten, maar haar wel uitgelegd dat ik dit eigenlijk niet wil, en ze heeft nooit meer verkeerd gekookt. Daarbij heb ik haar destijds ook aan het denken gezet over dierenrechten. :) Ook hebben mensen mij nog nooit honing voorgeschoteld. Maargoed, ik hoef mezelf hier niet te verdedigen hoop ik. Ik ben trouwens veganist geworden in de VS, waar vrijwel alle veganisten nog gewoon honing eten. Tenminste, de veganisten die ik kende.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di dec 15, 2009 21:15

Lieke schreef:Dat klinkt inderdaad niet zo relaxed voor die bijen. Maar als ze noodzakelijk zijn om bloemen, planten, groenten, fruit etc. in staat te houden, is het dan geen contradictie om ze niet te eten? Of kunnen wilde bijen dat net zo goed? Weet iemand hier meer van?

En ja, ik kan mezelf 150% vegetariër noemen, maar dan snappen mensen er echt niets meer van. Ik heb sinds ik veganist ben geworden geen ei meer aangeraakt (ook als het ergens door zit eet ik dat echt niet) en die kaas dus alleen wat per ongeluk door de pesto zat (misschien een paar kruimels kaas dus, want het is maar een piepklein onderdeel van een klein potje pesto). Om dat te laten staan, dat vind ik mierenn**kerig. Dan schiet 't z'n doel voorbij. Vinden mensen, die al moeite hebben 'anders' te koken veganisten alleen maar irritant. Heb 't opgegeten, maar haar wel uitgelegd dat ik dit eigenlijk niet wil, en ze heeft nooit meer verkeerd gekookt. Daarbij heb ik haar destijds ook aan het denken gezet over dierenrechten. :) Ook hebben mensen mij nog nooit honing voorgeschoteld. Maargoed, ik hoef mezelf hier niet te verdedigen hoop ik. Ik ben trouwens veganist geworden in de VS, waar vrijwel alle veganisten nog gewoon honing eten. Tenminste, de veganisten die ik kende.

Wilde bijen en hommels en wespen allemaal eigenlijk zelfde diersoort alleen andere onder rassen weer daar tussen bestuiven bloemen etc..

Wij mensen zijn alleen zo gierig dat wij hun huis vestiging 1x in de zoveel tijd vernielen zodat wij hun baby voeding kunnen op vreten.

Dat bijen houden nodig is voor de natuur is dus helemaal onzin.
Gewoon die dieren met rust laten en laten leven en hun kids voeding kunnen laten geven dat zou goed zijn voor deze dieren en de natuur:).

Als je perongeluk iets eet en dan erachter kotm dat er een korrel kaas tussen zat vind ik iets anders dat dat je WEET dat er kaas in zit en het dan op eet.

Met zuivel en eieren eten etc houden we alsnog de vee houderij in stand en dus het moorden ;) + het is gwn niet voor ons gemaakt.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di dec 15, 2009 21:20

Ik vind jou wel een veganist hoor Lieke!

Zeker dat met die kaas kan ik heel goed begrijpen, dat hadden waarschijnlijk veel meer mensen op het forum zo gedaan. Nja, honing is strikt genomen niet veganistisch, maar er zijn idd. meer mensen (lees: vegans) die wel honing eten (al denk ik dat dit ook vaak komt uit onwetendheid, want wilde bijen kunnen naar mijn weten ook heel goed bestuiven, dus je hoeft geen honing te eten om planten te redden).
Dat zijden jurkje is natuurlijk van rupsen gemaakt en dus niet veganistisch, maar je geeft zelf al aan dat je hier wel enig schuldgevoel over hebt en dat je nog een beetje zoekende bent. Ik zou je dus niet 150% vegetarier o.i.d. noemen, maar gewoon veganist.
Ik kan me ook wel vinden in wat vegantastic zegt, dat andere vegans er misschien hinder van kunnen hebben als honing o.i.d. door niet-vegans als vegan gezien gaat worden, maar om je dan zelf niet-vegan te noemen gaat me echt te ver.

Oh ik gebruik trouwens wel een strijkstok, vermoedelijk gemaakt van paardenharen. Mocht het ooit zover komen dat ik een nieuwe nodig zou hebben, dan zou ik voor een synthetische kiezen.

Lieke

Bericht door Lieke » di dec 15, 2009 21:23

@ DrawionKuda

Ik ben inderdaad ook een zeer moordlustig persoon, met die kruimels parmezaan zeven maanden geleden. :twisted:

Nee sorry dat is flauw, ik snap je punt wel. Maar mijn vriendschappen zijn belangrijk voor me. Dan zal ik honing ook maar meteen wegstrepen. Hoef ik niet zoveel moeite voor te doen (ik eet 't sporadisch, eigenlijk alleen als ik verkouden ben wat door de thee), maar 't gaat meer om het principiële. Toch vaag dat Amerikaanse veganisten dat vanzelfsprekend wel eten... Ik ga dat nog even uitzoeken, of wilde bijen dat bestuiven ook echt kunnen.

JesseL

Bericht door JesseL » di dec 15, 2009 21:30

@Lieke
Ik vind je ook gewoon een veganist. Zelf trek ik toch wel de harde grens bij dat ik niet wil dat er dieren voor gedood worden. Bij melk en eieren is dat helaas wel zo (kalfjes en haantjes), als dat niet nodig was en de dieren fatsoenlijk gehouden zouden worden dan zou ik niet perse problemen met melk en eieren hebben. Niet perse dus, maar nog wel aangezien er ook gezondheids, milieu en derde wereld redenen zijn om geen melk en eieren te nemen.
Bij biologische honing worden de bijen niet vergast en mogen overwinteren op hun eigen honing. Dus dat aspect is dan verdwenen. Dan blijft alleen het aspect wat het perse niet willen gebruiken van dierlijke producten over. Daar ben ik minder principieel in. Ik denk niet dat dieren perse lijden als ze samen leven met mensen. Mijn kat lijkt toch extreem gelukkig en heeft alle vrijheid om weg te gaan. Maar ook koeien in de wei zien er over het algemeen zeer gelukkig uit.
Ik wil juist dicht bij de natuur leven en ook met de natuur (en dus dieren) leven.

Maar op zich ben ik wel strikt en eet ik niets wat niet vegan is op D3 na (alleen in margarine, vitaminepillen neem ik wel met D2).
Ik heb wel een naïef vertrouwen in fabrikanten, dus ik lees de etiketten en als er niks dierlijks op staat dan ga ik er wel vanuit dat er ook geen dierlijke dingen inzitten. Klaren en zo gaat me toch iets te ver.Als het gewoon per product netjes zou staan aangegeven, dan zou ik uiteraard wel voor de niet met dierlijke hulpmiddelen geklaarde versies gaan, maar aangezien het er nooit op staat neem ik maar de gok. Dierlijke mest had ik zelfs niet over nagedacht tot voor kort. Ik dacht juist dat dierlijke mest beter was (biologisch en zo) dan kunst mest. We hebben een extreem mestoverschot, dus de veehouderij bestaat bij lange na niet bij gratie van het gebruik van dierlijke mest. Zelfs met zeer weinig gehouden dieren zou je waarschijnlijk al genoeg mest hebben. Als ik alleen al zie wat onze ene kat uit schijt... ;)
Maar goed, ik zou ook best kunnen leven zonder dierlijke mest, maar dat lijkt momenteel nog erg moeilijk. Om nou ook geen groente meer te eten als veganist gaat wel een beetje ver. Op alleen zout en andere mineralen kan je ook niet leven lijkt me...

Lieke

Bericht door Lieke » di dec 15, 2009 21:31

Jasmijn schreef:Ik vind jou wel een veganist hoor Lieke!

Zeker dat met die kaas kan ik heel goed begrijpen, dat hadden waarschijnlijk veel meer mensen op het forum zo gedaan. Nja, honing is strikt genomen niet veganistisch, maar er zijn idd. meer mensen (lees: vegans) die wel honing eten (al denk ik dat dit ook vaak komt uit onwetendheid, want wilde bijen kunnen naar mijn weten ook heel goed bestuiven, dus je hoeft geen honing te eten om planten te redden).
Dat zijden jurkje is natuurlijk van rupsen gemaakt en dus niet veganistisch, maar je geeft zelf al aan dat je hier wel enig schuldgevoel over hebt en dat je nog een beetje zoekende bent. Ik zou je dus niet 150% vegetarier o.i.d. noemen, maar gewoon veganist.
Ik kan me ook wel vinden in wat vegantastic zegt, dat andere vegans er misschien hinder van kunnen hebben als honing o.i.d. door niet-vegans als vegan gezien gaat worden, maar om je dan zelf niet-vegan te noemen gaat me echt te ver.

Oh ik gebruik trouwens wel een strijkstok, vermoedelijk gemaakt van paardenharen. Mocht het ooit zover komen dat ik een nieuwe nodig zou hebben, dan zou ik voor een synthetische kiezen.
Dank je Jasmijn. :) Jij snapt wat ik bedoel! Het is niet zo dat ik per sé dat etiketje op mezelf wil plakken ofzo, want het moet toch van binnenuit komen en dan maakt het niet uit hoe het heet. Maar het is gewoon praktisch als ik met mensen eet, dan weten ze tenminste (9 van de 10 keer :roll: ) wat ze klaar moeten maken.

Die zijde was inderdaad toch fout. Maar een paar maanden geleden vond ik dat nog niet. Nu zit ik een beetje met die jurk, denk dat ik 'm weg ga geven, maar ik vind het ook weer niet erg dat dat 'overgangsproces' bij mij wat langzamer gaat - zo blijf ik tenminste wel bij mijn keuzes en krijg ik niet ineens een ik-moet-nu-geitenkaas-met-honing aanval zoals een kennisje had die wel heel plotseling veganist geworden is (waarmee ik niet wil zeggen dat niemand dat kan - plotseling veganist worden!).

Studeer je trouwens al filosofie? Zo ja, hoe vind je het?

Lieke

Bericht door Lieke » di dec 15, 2009 21:33

Nog een vraagje: stel dat jullie een tuin hadden en iemand heel snel onderdak zou zoeken voor een aantal geredde legkippen, die daar dan zouden leven. Zouden jullie de eieren van die kippen dan eten? En waarom wel/niet? Daar ben ik wel benieuwd naar!

@ Jesse ik zie nu pas je post - jij zou die eieren dan misschien wel eten? En je bent meer veganist 'tegen' de industrie dan vanwege het principiële 'van geen enkel dier profiteren'? Of zie ik dat verkeerd?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 15, 2009 21:42

Lieke schreef:Ik ga dat nog even uitzoeken, of wilde bijen dat bestuiven ook echt kunnen.
In NL zijn er maar enkele commerciele imkers, veelal hobby imkers begreep ik. Bij de commerciele imkers worden vaak de nesten gedood en vervangen. Dit is misschien wel interessant: http://www.vegetus.org/honey/honey.htm" target="_blank

Hobbyimkers gaan daar anders mee om.

Maar het blijft natuur gebruik van dieren. En imkers zijn niet perse noodzakelijk, maar is gewoon zo gegroeid dat deze een plek innemen binnen dat proces. Anders had je gewoon de wilde dieren gehad die vooral de bestuiving doen. Vele dieren doen dat ook. Ook muggen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 15, 2009 21:45

Lieke schreef:Nog een vraagje: stel dat jullie een tuin hadden en iemand heel snel onderdak zou zoeken voor een aantal geredde legkippen, die daar dan zouden leven. Zouden jullie de eieren van die kippen dan eten? En waarom wel/niet? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Niet:
- je bevestigt daarmee de productiestatus van het dier
- je hebt het niet nodig

Wat dan met de eieren? Je kan deze weggeven aan de buren e.d. die anders eieren uit de industrie zouden kopen. Hiermee zorg je dat je tegelijkertijd strijd tegen de industrie waaruit die kippen kwamen.

lena

Bericht door lena » di dec 15, 2009 21:48

JesseL schreef:@Lieke
Ik vind je ook gewoon een veganist.
Ik ook!
Bij biologische honing worden de bijen niet vergast en mogen overwinteren op hun eigen honing. Dus dat aspect is dan verdwenen. Dan blijft alleen het aspect wat het perse niet willen gebruiken van dierlijke producten over.
Weet jij (of iemand anders) hoe dat zit met biologische imkers? Krijgen bijen daar echt zoveel honing als ze willen en worden er geen vleugels geknipt en dergelijke? Hoe blijft er dan genoeg honing over om winstgevend te zijn?

Ik denk niet dat de meeste veganisten een principiele afkeer hebben van dierlijke producten. Het is meer dat we ons realiseren dat in als de mens dieren als product gaat zien, de dieren er nooit beter van worden. Dat zie je ook met bijvoorbeeld de biologische melkboerderijen. Zelfs als je het probleem van de nutteloze kalfjes die gedood worden buiten beschouwing laat worden ook hier de kalfjes snel bij hun moeder weggehaald en hebben de dieren maar weinig vrijheid, staan ze nog steeds een groot deel van hun leven in een kleine stal, en "geven" ze VEEL meer melk dan natuurlijk (pas sinds ik borstvoeding gegeven heb realiseer ik me hoe ingrijpend zoiets is).

Ik denk ook niet dat je moet denken dat je aan een gezichtsuitdrukking ofzo kunt zien of een dier blij of tevreden is. Mensen kunnen dat zelfs niet met apen, is de laatste tijd al een paar keer gebleken (mensen denken dat de aap lacht, terwijl hij juist extreem angstig is), laat staan met dieren die nog verder van ons af staan.

JesseL

Bericht door JesseL » di dec 15, 2009 21:54

Ik zie op zich niet zulke extreme bezwaren tegen het samen leven met dieren. Als een kip niet doorgefokt wordt om 365 eieren per jaar te leggen en een fijn leven heeft, dan denk ik niet dat het heel erg is als ik een ei van haar zou eten (mits er ook geen haantjes gedood worden uiteraard). Helaas is dit bijna een utopie, dus leg ik me er bij neer dat ik geen eieren en melk meer zal eten.
In jouw voorbeeld is de doorgefokte kip er al. Als jij die kip een fijn leven bezorgd en gered hebt, en die eieren er toch al iedere dag uit gaan floepen en anders wegrotten, dan denk ik dat ik daar geen problemen mee zou hebben... (alhoewel ik niet vlees ga eten als iemand het al gekocht heeft en anders weggooit, dat gaat dan toch weer een stap te ver).

Op zich gaat de techniek met het maken van alternatieven en vervangers best hard en is het gelukkig niet meer nodig om überhaupt over het eten van eieren of zuivel na te denken. Er zijn genoeg lekkere alternatieven. Behalve voor kaas. Dat mis ik wel heel erg. Maar ik begreep dat ze ook hard bezig zijn met het ontwikkelen van een echt goede vegan kaasvervanger. Dus ik heb hoop.

@ Honing:
Zie hier een beschrijving:
http://www.detraay.com/page.php?ident=1&header=3" target="_blank" target="_blank
Dat klinkt niet zo heel slecht.
Hier nog een artikel:
http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... ste_honing" target="_blank

lena

Bericht door lena » di dec 15, 2009 22:05

JesseL schreef: Zie hier een beschrijving:
http://www.detraay.com/page.php?ident=1&header=3" target="_blank
Dat klinkt niet zo heel slecht.
Hier nog een artikel:
http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... ste_honing" target="_blank
Die sites ken ik, maar ik ben benieuwd of er ook een "andere kant" is. Dit soort positiviteit lees je ook over biologische melk, bijvoorbeeld.

Lieke

Bericht door Lieke » di dec 15, 2009 22:21

Dat van die kippen ben ik met jullie eens. Vroeg 't even omdat mijn oom en tante dit nu hebben gedaan (iemand die wist dat zij een grote tuin hebben stond ineens met acht verschrikkelijk zielige bevrijde kippen op de stoep). Maar weggeven van eieren lijkt me dan de beste optie inderdaad. :)

Interessant van die honing. Dat het 'afgepakt' wordt van de bijen is inderdaad fout, maar ik ga nog even zoeken waar ik ook al weer gelezen had dat wilde bijen niet toereikend waren om te bestuiven. Wil dit graag tot op de bodem uitzoeken! 8)

Plaats reactie