Hoe strikt zijn de forummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: veganist

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Brent »

Ik denk alleen de brahmins onder de hindoes, dat zijn er niet zoveel in Nederland en dan nog het kleine groepje andere yoga-meditatiebeoefenaars dat ik ken. En verder het kleine groepje straight-edgers die echt helemaal drugsvrij wil leven.
Ik denk dat er te weing Joden in Nederland wonen voor helemaal koshere voedingswinkels en zo is het zeker ook voor mensen die het yoga-dieet volgen.

Maar ik ben er wel aan gewend, moet sowieso weinig hebben van de voedingsindustrie en op restaurant gaan doe ik niet graag.

Ik was in Zuid-India eens bij pinkstergemeente-christenen te gast, ze vroegen me of ik mee wilde eten.
Tot mijn verbazing was het eten helemaal vrij van vlees, vis en look, zodat ik gewoon mee kon eten.
In India worden sowieso weinig alcohol of drugs gebruikt vergeleken met het Westen en ook veel minder vlees en vis.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Truus

Bericht door Truus »

Brent schreef:moet sowieso weinig hebben van de voedingsindustrie en op restaurant gaan doe ik niet graag.
Is munt in jouw dieet geoorloofd? Tegenwoordig kun je in steeds meer eetgelegenheden 'thee' van verse munt bestellen. Handig wanneer je met iemand mee gaat en voor de gezelligheid toch iets wil nuttigen.
Brent schreef:In India worden sowieso weinig alcohol of drugs gebruikt vergeleken met het Westen en ook veel minder vlees en vis.
Het leven is er ook goedkoper. Wellicht dat wij er rijkelijk rond zouden kunnen komen met onze AOW. Maar ja, je hebt er weer andere problemen. Er is overal wát.
Brent

Bericht door Brent »

Munt is prima.
Het gaat om het effect, geen beschimmelde dingen, dingen die penetrant ruiken (zoals doerian-vruchten en looksoorten) of via andere stofjes het bewustzijn vertroebelen.
Nootmuskaat, azijn gemaakt van wijn, eigenlijk ook cacao, cafeine, theine, vlees, vis, bloed, ei, blauwe kazen, ze beinvloeden je bewustzijn op een "onzuivere" manier.
Het heeft dus niets te maken met religie, maar puur met hoe je het zelf ervaart.

Als veganist heb je meer respect (haast een soort speciale verering) voor de waarde van dierenlevens, maar als je dat yoga-dieet volgt strekt dat respect zich verder uit tot het hele bewustzijn in het algemeen, waar het zich ook voordoet (dieren, mensen, planten) en in het bijzonder ook in je eigen hoofd.
Ik zie het dus niet als losstaande dingen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Sas

Bericht door Sas »

O, India... ik zou er best wel kunnen wonen denk ik... ik zou er graag een keer heen willen, het lijk me een paradijs voor veggies! haha!

:grin:
Truus

Bericht door Truus »

Sas schreef:O, India... ik zou er best wel kunnen wonen denk ik... ik zou er graag een keer heen willen, het lijk me een paradijs voor veggies!
Je kunt er ook in gewetensnood komen als je geen dieren wil doden, bv kakkerlakken.
Banaan

Bericht door Banaan »

Sas schreef:O, India... ik zou er best wel kunnen wonen denk ik... ik zou er graag een keer heen willen, het lijk me een paradijs voor veggies! haha!

:grin:
Familie van mij zijn im India geweest en zeiden dat vega eerder de norm was daar dan een afwijking :P.
marjan

Bericht door marjan »

Mystique schreef:
sillygirl schreef:Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met je uitspraak 'er zit niets tussen'.
Gewoon heel simpel. Ik vind dat je veganist bent of niet. Net zoals dat je monogaam bent of niet. Gaan we straks ook monoflexen kIrijgen die proberen monogaam te zijn, maar af en toe nog even vreemd willen gaan? Nee, dat kan niet, want dan ben je gewoonweg niet monogaam.
Ik lees dit opeens vandaag en wil toch nog wel even reageren. Het is in mijn beleving niet alleen maar monogaam zijn of vreemd gaan. Juist niet! Ik geloof er in dat je polyamoreus kunt leven als je dat wilt en de mensen waar je een relatie mee hebt dat ook okee vinden. Je gaat dan dus niet vreemd als je iets met een ander hebt maar je bent ook niet monogaam.
Truus

Bericht door Truus »

marjan schreef:als je dat wilt en de mensen waar je een relatie mee hebt dat ook okee vinden.
Dus je bent veganist als je dat wil geloven en de kip die je op eet het okee vindt?
Lisa

Bericht door Lisa »

Truus schreef:
marjan schreef:als je dat wilt en de mensen waar je een relatie mee hebt dat ook okee vinden.
Dus je bent veganist als je dat wil geloven en de kip die je op eet het okee vindt?
:lol: whahaha
jet
Moderator

Bericht door jet »

Beetje flauw, daarom kan de vergelijking eigenlijk niet getrokken worden in het geval van polyamorie.
Stel je bent een vader/moeder en je bent getrouwd/woont samen, of verzin iets moois, waarbij er 2 mensen van elkaar houden. Stel dan ook nog eens dat er een kind komt. Hou je dan opeens minder van man/vrouw/partner (vul in wat van toepassing is). Is liefde een soort taart die één geheel is als je alleen bent en die zodra je een partner hebt opeens in zijn geheel daar terecht komt, en bij de geboorte van een kind, dat die taart dan opeens opgesneden moet worden? Als je kunt geloven dat je evenveel kunt houden van al je kinderen en van je partner, dan is polyamorie denk ik opeens niet zo'n gek idee meer, ondanks dat de norm in NL anders is en het dus iets 'nieuws' is.

Qua veganisme: het is jammer dat hier op het forum soms gedaan wordt alsof je geen fouten mag maken, of dat je 'een mindere' veganist bent als je (al dan niet per ongeluk) hebt gezondigd. Ik vind dat persoonlijk jammer. Als veganist kun je al nooit 100% veganist zijn (het feit dat je in de baarmoeder al voedingsstoffen van je moeder kreeg is per definitie niet veganistisch). Dat wil niet zeggen dat ik denk dat iedereen die 'wel eens veganistisch eet' dan ook maar meteen veganist is, maar soms reageren mensen wel iets Roomser dan de paus op mensen die bijvoorbeeld uit sociaal oogpunt in de restaurant het iets minder nauw nemen met het veganisme...
Natuurlijk zeg ik niet dat je dan maar in een restaurant vlees moet gaan eten, en ik probeerde bij het teruglezen ook even te zoeken waar dat vandaan kwam, maar zo las ik voorgaande berichten niet.
Misschien kan iemand me uitleggen waar de opmerking überhaupt vandaan kwam, anders is mijn reactie misschien iets te voorbarig/uitgebreid/verkeerde richting (wat maar van toepassing is)? :oops:

Overigens denk ik dat een discussie hierover misschien niet helemaal op zijn plek is op dit subforum, dus wellicht moet iemand even een topicje openen over de achtergronden hiervan...... :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
jet
Moderator

Bericht door jet »

(en voor de duidelijkheid, ik ben niet polyamoreus, en eet geen kip als er geen veganistische optie is :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Mystique

Bericht door Mystique »

marjan schreef:
Mystique schreef:
sillygirl schreef:Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met je uitspraak 'er zit niets tussen'.
Gewoon heel simpel. Ik vind dat je veganist bent of niet. Net zoals dat je monogaam bent of niet. Gaan we straks ook monoflexen kIrijgen die proberen monogaam te zijn, maar af en toe nog even vreemd willen gaan? Nee, dat kan niet, want dan ben je gewoonweg niet monogaam.
Ik lees dit opeens vandaag en wil toch nog wel even reageren. Het is in mijn beleving niet alleen maar monogaam zijn of vreemd gaan. Juist niet! Ik geloof er in dat je polyamoreus kunt leven als je dat wilt en de mensen waar je een relatie mee hebt dat ook okee vinden. Je gaat dan dus niet vreemd als je iets met een ander hebt maar je bent ook niet monogaam.
Je zegt het zelf al. Als je polyamoreus leeft dan leef je toch niet meer monogaam?

Ik vind het zelf eigenlijk een best wel goede vergelijking. Het zijn beide termen waar een gevoel achter schuilt. Of je voelt je goed bij een vegan levensstijl of je hebt nog af en toe die dierlijke producten nodig. Of je voelt je goed bij één partner of je hebt af en toe nog behoefte aan een ander.
Doet me denken aan die Knorr (of Maggi wat was het?) reclame voor een of andere pasta. Dan hoor je de dochter van een gezin roepen "Mam, vandaag ben ik even niet vegetariër!" Omdat moeder zogenaamd zulke lekkere pasta heeft gemaakt dat ze voor die ene keer haar moralen even opzij wilt zetten. Raar toch? Nou, dat vind ik ook bij 'veganisten' die af en toe hun moraal opzij zetten en zich daarom maar flexanisten noemen. Als jij zo nu en dan jouw gevoel kunt uitzetten en de andere kant op kijkt dan vind ik je niet 'beter' dan de gemiddelde lacto-ovo vegetariër...
Truus

Bericht door Truus »

jet schreef:Als veganist kun je al nooit 100% veganist zijn
Dat ben ik eens. Toen ik lid werd van dit forum verwachte ik dat de discussie zou gaan over veganistisch eten, niet zozeer over veganistische mensen.

Al vaker heb ik de mening geuit dat ieder voor zichzelf de lijn moet trekken. De één kiest voor zichzelf er strenger of soepeler mee om te gaan dan de ander. Maar ik moet wel bekennen dat het mij een tikkeltje ergert wanneer iemand tegen mij zegt, 'Ach, doe niet zo flauw, de schoondochter van de neef van mijn buurvrouw is ook veganistisch, en die eet dit gewoon.'
jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik snap je helemaal Truus, dat soort dingen ergeren mij ook! :roll:

Om even terug te gaan naar de discussie die geen discussie is :mrgreen: Ik zou verwachten dat 'wij' als veganisten elkaar moeten steunen. Mensen die proberen te leven volgens een veganistische levensstijl vallen allemaal onder de term 'veganist', toch? En zoals Truus al zegt: hoe strikt je daar in bent is je eigen keuze. Als je hier op het forum dan 'uitgespuugd' wordt omdat je bij een sociale gelegenheid niet gecontroleerd hebt of de e-nummers in het door de kok gebruikte kruidenmengsel wel op het lijstje stonden met zeker-weten-100%-dierlijke-oorsprong-vrij..... en dat je dan direct onder de minder diervriendelijke kaaseters geschaard wordt.... (of eigenlijk dat mensen zichzelf dan beter voelen dan jou) dàt vind ik persoonlijk dan erg jammer. En natuurlijk zijn er grenzen, ik denk niet dat er hier iemand is die 'makkelijk' naar een bbq gaat, en als er dan niks vegans is rustig op een kippepoot gaat zitten knagen...... En ja, ik zie ook wel dat iets anders is dan 'per ongeluk een e-nummer hebben binnengekregen', maar toch.....
Ik vind mezelf niet beter dan een andere veganist omdat ik wel nee zeg tegen een stukje brood waarvan ik niet 100% zeker ben, maar misschien maar 90%, en ik vind het erg sneu dat er een soort hiërarchie dreigt te ontstaan met 'de beste veganist' bovenaan, en de lacto-ovo-vegetariër (of carnivoor, of....) onderaan. En wat is dan de best veganist? Degene die tot 99% komt, omdat hij of zij op haar 0e door paps en mams veganistisch werd opgevoed? Of degene die NU tot 99% komt, omdat hij of zij op elke spreekwoordelijke slak (sorry, mijn taalgebruik is niet veganistisch, sta ik nu niet meer in de top 10?) zout legt en kluizenaar wordt omdat de grote boze buitenwereld gek wordt van de eeuwige kritiek, om maar even lekker te chargeren.

Ik heb vorige week bij Gare du Nord gegeten. Het was fantastisch, zo'n rust. Ik hoefde niet bij elk onderdeel van het menu me af te vragen of het veganistisch zou zijn, en of ik -als ik daar niet 100% zeker van was- dan bij het bestellen toch dat moest bestellen, maar met opmerking naar de kok, of dat ik toch van arren moede maar iets anders bestel dat minder lekker lijkt, maar een grotere kans heeft veganistisch te zijn, zonder dat ik de kelner de oren van het hoofd (ontzettend mensonvriendelijk, oei, nu ben ik zeker uit de top 10) moet vragen over het gerecht.
Ben ik nu een 'slechte' veganist, omdat ik dat soort dilemma's regelmatig heb in een restaurant? Of moet ik nu niet meer uit eten gaan, omdat zulke fantastische gelegenheden als Gare du Nord of noem eens iets hier in de omgeving toevallig niet zijn? Ben ik nu een slechte veganist, omdat ik in het verleden wel een wilhelmina pepermuntje heb gegeten waarin gelatine verwerkt zit, waarvan ik dat niet wist, omdat ik de verpakking niet gelezen heb (en het niet verwachtte)? En ben ik dan een slechte veganist dat ik nu denk, okee, geen Wilhelmina pepermunt meer, maar dat ik niet spontaan de neiging heb om ALLES te weigeren, omdat ik nu nergens meer zeker van kan zijn (voor mijn gevoel)?

Wat mij betreft is dit forum voor mensen die interesse hebben in veganisme, mensen die proberen zoveel mogelijk (binnen de hun beperkte mogelijkheden.....) een veganistische levensstijl aan te hangen, en dergelijke.
Wat mij betreft is dit forum niet voor kortzichtigen die zichzelf boven anderen verheven voelen, omdat zij een tiende procent veganistischer zijn dan iemand anders, en die hier forumgenoten uitspugen om die reden.
Maar goed, wie ben ik, en welk recht van spreken heb ik om dat zo te zeggen, behalve de vrijheid van meningsuiting? Dus als je je verheven voelt boven mij, ga vooral je goddelijke gang. Misschien dat ik er kriegelig van word en er eens flink in ga, of misschien tel ik tot 10, en schud ik meewarig mijn hoofd over zoveel onbegrip..... Ik hoop op dat laatste, maar ik ben bang voor het eerste.....

Om van 'de veganist' af te stappen naar 'veganisme' en 'veganistisch eten en drinken', wat per slot ook een onderwerp was:
Ik heb Tsjechische tuinkruidenbouillon in huis. Is er hier iemand thuis in de Tsjechische taal die me kan vertellen of de ingrediënten vegan zijn? (uiteraard heb ik google translate er al op los gelaten, maar sommige dingen, vooral afkortingen snapt dat ding niet, en ik verwacht wel dat het meeste vegan is, maar toch.....).
Iemand ervaring met tuinkruiden/groentebouillon in z'n algemeenheid?
Truus

Bericht door Truus »

Jet, gezien deze draad heet ' Hoe strikt zijn de forummers?' zal ik niet ingaan op je vraag over Tsjechische tuinkruidenbouillon. Daar heb ik niet veel zelfbeheersing voor nodig want ik ken geen enkel woord Tsjechisch. :wink:

Betreffende de rest, ik ben helemaal met je eens, hoor, maar wil wel een kanttekening plaatsen. Je moet natuurlijk ook niet als forumlid opbiechten dat je iets dierlijks hebt genuttigd, regelmatig nuttigt of van plan bent te nuttigen, en verwachten dat de andere forumleden je geruststellen dat dat helemaal okee is en geen smet op je veganisme. Niemand heeft onze toestemming nodig om dierlijk voedsel te nuttigen. Wie dat toch op dit forum vraagt, moet niet verbaasd zijn dat hij/zij negatieve reacties krijgt, niet van mij, maar toch...

Om terug te komen op het mono/polygamie debat, ik bemoei me niet met andermans dieet en nog minder met andermans liefdesleven. Ik wilde alleen erop wijzen dat als je 'vreemd gaat' met of zonder toestemming, ben je per definitie niet monogaam, en als je bewust dierlijk consummeert, ben je per definitie niet veganist. Daarmee zeg ik niet dat je monogaam/veganist moet zijn, ik zeg alleen, dat zo wordt het woord gedefiniëerd.
Overstand

Bericht door Overstand »

hahha dude

monogamie was ik ooit totdat ik het uiteindelijk begreep. Althans ik ben geen losbandig onrein plantgefixeerd stoned :D heteroseksueel outcastmoslim

maar just 'overstand' waarin over de tijd een verandering heeft plaatsgevonden.

Anyway, ik voel me wel kut als ik verkeerd doe en iets dierlijks eet als soort van zelfmutilatie er niet willen zijn, maar dan in een toch niet zo bewuste staat wanneer je erin verkeert.

Dus ik veganisme, hou niet van vreemdgaan :)
jet
Moderator

Bericht door jet »

Qua veganisme-definitie heb je gelijk Truus, maar ik doelde dan ook niet op de bewust zondigende veganisten die hier 'vrolijk' aangeven kaas/vlees/zuivel te eten.
Ik doelde bijvoorbeeld op de mensen die bij een restaurant uitleggen wat veganisme is, iets -volgens het restaurant- veganskrijgen en verder geen reden hebben om aan te nemen dat het niet vegan is, maar waar bij bijvoorbeeld een volgende keer blijkt dat er toch iets in gezeten kan hebben wat niet vegan was. Waarbij dat uiteraard niet zo voor de hand ligt dat je het aan het eten al kunt zien.... (dus dat het niet dezelfde yoghurt-achtige sladressing is alls bij de buurman op het bord ofzoiets)
Of op mensen die bij vrienden gaan eten, waarbij die koken, en proberen dat netjes vegan te doen, waarbij achteraf bleek dat er per ongeluk toch ansjovis in de worcestershiresaus zat (waarvan je niet wist dat ze het erdoor hadden gedaan, omdat je er niet naar gevraagd hebt, je er niet naast hebt gestaan bij het koken, en je niet continu op hun huid wilt zitten, omdat ze hebben aangegeven het volledig te snappen, maar helaas toch te weinig ervaring hadden in het vegan koken.... en daarom zo'n fout hebben gemaakt).
De mensen die uit sociale overwegingen dus niet 6 keer navragen of het ECHT wel vegan is, of goedbedoelende koks niet op de vingers willen kijken, en met de neus op het maken van het eten moeten/willen staan, omdat ze niets en niemand vertrouwen (hoe terecht ook).
Dat type veganist bedoelde ik..... Dat zijn dus nog steeds de bewuste veganisten, de mensen die bewust navragen of het vegan is, maar niet tot in het oneindige, omdat er sociaal gezien voor hun grenzen zijn aan hoe vaak, of hoe ver je gaat met het navragen.
M.i. ben je dan nog steeds veganist. Je hebt gedaan wat binnen je vermogen ligt om zo vegan mogelijk te leven, maar je gaat niet zover dat je op de vingers van de kok wilt kijken, of dat je het sociale aspect uit het oog verliest.
Desondanks zijn er wel mensen op dit forum die zichzelf beter vinden, omdat ze niet naar restaurants gaan, omdat er wel eens iets mis zou kunnen gaan, of die nooit bij vrienden gaan eten, omdat ze die niet genoeg vertrouwen met veganisme (?) ofzoiets. Snappie?
Afijn, op dat verschil in het beleiden van veganisme doelde ik dus :mrgreen:

En wat betreft monogamie: als de definitie van monogamie zegt dat je trouw moet zijn aan één partner, dan is polyamorie op die definitie niet monogaam. Maar als een polyamoreus persoon twee partners heeft, en trouw is aan beide partners, als je snapt wat ik bedoel.... (en ik vraag me dan gelijk af wat de definitie is van trouw, en hoever je dat dan dicht wilt timmeren) dan zou zo iemand dus ook 'monogaam' kunnen zijn, ware het niet dat de definitie dan niet helemaal past......
Maar goed, vroegah kon je alleen als man en vrouw trouwen, en was de definitie van trouwen dan ook dat je een verbintenis aanging met iemand van het andere geslacht. Tegenwoordig is die definitie aangepast, dus waarom zou dat voor monogamie/polyamorie etc niet kunnen in de toekomst?

groetjes van een monogame, heterosexuele, pragmatische, agnostische veganist :mrgreen:
Truus

Bericht door Truus »

jet schreef:Desondanks zijn er wel mensen op dit forum die zichzelf beter vinden, omdat ze niet naar restaurants gaan, omdat er wel eens iets mis zou kunnen gaan, of die nooit bij vrienden gaan eten, omdat ze die niet genoeg vertrouwen met veganisme (?) ofzoiets. Snappie?
Nee. Ben het eens dat als je kiest bij kennisen of in een restaurant te eten, dan moet je ook vertrouwen erin hebben dat wat je aangeboden wordt vegan is, en niet de kok blootstellen aan inquisitie, dat is onbeschoft. En als achteraf blijkt dat er toch iets niet vegan was, tant pis, dat heb je niet bewust gedaan. Is hierboven in mijn definitie van vegan je wel het woord bewust opgevallen?

Dat wil nog niet zeggen dat als je kiest om niet in restaurants of bij kennissen te eten -- zo iemand ben ik dus -- dat je dan je verheven voelt boven een ander. Ik heb toch nooit beweerd dat iedereen dezelfde keuzes zou moeten maken als ik? Zolang ik andermans keuzes respecteer verwacht ik dat de mijne ook gerespecteerd worden.
jet
Moderator

Bericht door jet »

Het woord bewust is me zeker opgevallen :mrgreen: Daarom had ik het daarna ook zelf gebruikt hahaha.
Ik denk dat we in een kringetje praten om de finesses, maar het globaal eigenlijk eens zijn (misschien omdat ik het niet goed uitleg wel helemaal).
Ik heb bewust geen namen genoemd, en zeker de jouwe niet, omdat ik niemand persoonlijk wil aanvallen. Jij hebt inderdaad niet gezegd dat je je verheven boven sommige anderen, dus ik doelde niet op jou, ondanks mijn uitgebreide uitleg aan jou gericht. Sorry, als je het daardoor misschien wel zo opvatte.... :oops:
Afijn, lang verhaal kort: mijn nekvelhaartjes gaan overeind staan bij hiërarchische uitspraken over betere veganisten :mrgreen: of überhaupt over 'betere' mensen (ook in z'n algemeenheid) en vandaar dat ik daar dan ook erg op reageer...... Of in elk geval probeer aan te geven dat ik het jammer vind dat ik ervaar op het forum dat er mensen dus wel een hiërarchie aanbrengen en zichzelf boven anderen scharen, en dit dan ook (en dat is het jammere ervan) luid en duidelijk verkondigen, ook tegen bijvoorbeeld mensen die nèt aan het veganisme begonnen zijn......
Oh jemig, daar ga ik weer..... :shock:
Ik laat het erbij :mrgreen:
Truus, ik heb niks tegen jou persoonlijk en niets uit mijn reacties was persoonlijk bedoeld.... Nogmaals, volgens mij bedoelen we hetzelfde ;)
Truus

Bericht door Truus »

jet schreef:mijn nekvelhaartjes gaan overeind staan bij hiërarchische uitspraken
Ik denk idd dat we hetzelfde zeggen, alleen jij noemt het 'hiërarchische uitspraken' en ik noem het 'dwingerige taal'. Zullen we een virtueel vredespijpje roken?
Plaats reactie