Hoe strikt zijn de forummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Truus » za sep 04, 2010 20:41

cavia schreef:Denk dat het voor je familie ook veel leuker is als jij lekker en gezellig mee kan eten.
Ja, en dan lijkt me een pannenkoekenhuis goed bedacht, beter dan een steakhouse.
Fynnya schreef: toen we belden om te vragen of het mogelijk is om zonder melk en ei te krijgen, reageerden ze heel kortaf met 'nee dat soort dingen, daar doen we niet aan.'
Dat klinkt niet klantvriendelijk, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Stel ze worden achteraf verweten dat het eten toch niet vegan was, of dat het niet lekker was? Zij bieden een bepaald product, dat kun je nemen of laten.

Eerlijk gezegd zou ik het sowieso niet eten. Al zijn ze nog zo vriendelijk, mensen die geen besef hebben van hoe víés ik ben van dierlijke producten kunnen voor mij geen eten klaar maken. Voor mij dus toch maar een stuk fruit en een kopje kruidenthee.

Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Lianne » za sep 04, 2010 21:11

Bleh, als ik nu niet zo'n telefoonangst had, zou ik misschien bellen. Ik denk dat ik het gewoon ter plaatse even ga vragen, als het mogelijk is en vaker voorkomt hoeven ze daar vast niet over de telefoon al over na te denken, dan kunnen ze dat toch meteen zeggen? Of even vragen aan de kok.

Kon in Engeland wel, ik vroeg gewoon of ze de pesto weg kon laten, en of de portie gehalveerd kon worden. En ik had niet van tevoren gereserveerd, ze ging het gewoon vragen en een kwartier later kreeg ik precies wat ik wilde.

Maar nee, bellen, vreselijk, zelfs niet met oude vrienden ofzo, maar dat begrijpen mensen die dat niet hebben nooit. :P

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo sep 05, 2010 0:59

Truus schreef: Eerlijk gezegd zou ik het sowieso niet eten. Al zijn ze nog zo vriendelijk, mensen die geen besef hebben van hoe víés ik ben van dierlijke producten kunnen voor mij geen eten klaar maken. Voor mij dus toch maar een stuk fruit en een kopje kruidenthee.
Dat iemand niks tegen heeft op vlees wil toch niet zeggen dat diegene niet een superlekker groentegerecht kan bereiden?
Lianne schreef:Bleh, als ik nu niet zo'n telefoonangst had, zou ik misschien bellen. Ik denk dat ik het gewoon ter plaatse even ga vragen, als het mogelijk is en vaker voorkomt hoeven ze daar vast niet over de telefoon al over na te denken, dan kunnen ze dat toch meteen zeggen? Of even vragen aan de kok.
Ik heb wel eens van mensen gehoord dat als ze belden het restaurant dan sojamelk kan kopen om te gebruiken, en dat gaat natuurlijk niet als je het ter plekke pas zegt. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen, en anders eet je die ene maaltijd een zo vegan mogelijke pannenkoek als op dat moment mogelijk is... En eet je de rest van het jaar thuis zo vegan als je zelf wilt.

Truus

Bericht door Truus » zo sep 05, 2010 6:59

Fynnya schreef:Dat iemand niks tegen heeft op vlees wil toch niet zeggen dat diegene niet een superlekker groentegerecht kan bereiden?
Natuurlijk niet, en ook niet dat die persoon niet betrouwbaar is. Maar ík ben erg lastig. Ik wil niet alleen geen vlees, maar ik wil ook niet een gerecht uit een pan waar vlees in gelegen heeft, of geroerd met een lepel waar eerst in de vleessoep mee geroerd is, of op een bord ligt waar iets dierlijks op gelegen heeft. Wie zo lastig is als ik kan niet verwachten dat een ander eten voor hem voorbereid. Die zal moeten toezien dat anderen genieten van pannenkoeken en zelf het doen met een stuk fruit (nog wel banaan of mandarijn die ikzelf kan schillen) en een kopje thee -- of niets.

Marla

Bericht door Marla » zo sep 05, 2010 9:05

Lianne schreef: Maar nee, bellen, vreselijk, zelfs niet met oude vrienden ofzo, maar dat begrijpen mensen die dat niet hebben nooit. :P
Ik ken het, erg vervelend. Misschien hebben ze wel een website en kun je een mailtje sturen? Heb je daar al naar gekeken?

lena

Bericht door lena » zo sep 05, 2010 9:29

Truus schreef:Ik wil niet alleen geen vlees, maar ik wil ook niet een gerecht uit een pan waar vlees in gelegen heeft, of geroerd met een lepel waar eerst in de vleessoep mee geroerd is, of op een bord ligt waar iets dierlijks op gelegen heeft Wie zo lastig is als ik kan niet verwachten dat een ander eten voor hem voorbereid.
Mee eens. Sterker nog, ik denk dat als je als veganist ergens anders gaat eten je ook moet accepteren dat je soms misschien dingen krijgt die niet helemaal 100% vegan zijn. Dat er toch eipoeder in de pindamix blijkt te zitten (waar een kok nooit aan gedacht heeft), of melkpoeder in de soep, dat soort dingen. En ik ga maar zelden uit eten, maar het is me toch al een paar keer gebeurt dat ik kip ontdekte in mijn "veganistische" soep (altijd per ongeluk, kreeg altijd wat nieuws, maar toch). Ik geloof best dat de meeste koks van goede wil zijn (maar niet alle, sommigen vinden het echt onzin en willen best de overduidelijke ingredienten er uit halen maar letten helemaal niet op ingredienten), maar het is denk ik niet realistisch om er vanuit te gaan dat zij alles checken. Ik accepteer zelf als ik ergens anders eet dat het wellicht niet helemaal 100% plantaardig is, en ben het met Truus eens dat als je dat niet doet, je beter niet elders kunt eten.

Lianne

Bericht door Lianne » zo sep 05, 2010 10:25

Marla schreef:
Lianne schreef: Maar nee, bellen, vreselijk, zelfs niet met oude vrienden ofzo, maar dat begrijpen mensen die dat niet hebben nooit. :P
Ik ken het, erg vervelend. Misschien hebben ze wel een website en kun je een mailtje sturen? Heb je daar al naar gekeken?
Ah, dat is wel slim, dat ik daar niet aan gedacht heb! Ik heb ze direct een berichtje gestuurd, in de hoop dat ik iets terugkrijg waar ik blij mee ben. :thanks:

Truus/Lena: Thuis vind ik het ook erg vervelend als mijn moeder met de vleeslepel door mijn groenteprutje gaat, of door de gezamenlijke wokpan ofzo. Maar zij houdt er altijd heel lief rekening mee. Brr, moet er eigenlijk maar niet bij nadenken dat dat in een restaurant natuurlijk niet gebeurt. :roll:

Lianne

Bericht door Lianne » ma sep 06, 2010 15:09

Nou, ik heb eens gemaild, en ik kreeg terug dat ze prima pannenkoeken zonder ei konden maken! Ik heb gevraagd of het ook zonder melk kon, anders krijg je weer dat gedoe van 'waarom wel melk en geen ei?' en ik maak ze zelf ook altijd met sojamelk. Zij deden het 'altijd met appelsap en een beetje water voor de smaak'. Helemaal geregeld en ze zouden het erbij zetten! :D

*doet een dansje*

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma sep 06, 2010 15:19

Fijn dat het is geregeld! Bij het pannenkoekenhuis waar wij laatst gingen eten deden ze het ook met appelsap. Moet nog eens op zoek gaan naar een recept. Ben wel benieuwd hoe je het met appelsap maakt.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma sep 06, 2010 15:25

Lianne schreef:Nou, ik heb eens gemaild, en ik kreeg terug dat ze prima pannenkoeken zonder ei konden maken! Ik heb gevraagd of het ook zonder melk kon, anders krijg je weer dat gedoe van 'waarom wel melk en geen ei?' en ik maak ze zelf ook altijd met sojamelk. Zij deden het 'altijd met appelsap en een beetje water voor de smaak'. Helemaal geregeld en ze zouden het erbij zetten! :D

*doet een dansje*
Jeej! dat is mooi :) ik mail zelf ook liever als die optie er is, dan heb je meteen beter de kans om uit te leggen wat je precies wilt, en ik ben ook niet zo gek op telefoneren.
Klinkt goed, de pannenkoeken, veel plezier alvast! ^^

Lianne

Bericht door Lianne » ma sep 06, 2010 15:33

Dankjewel! En ze hebben echt een enorme menukaart met allerlei smaakjes, vruchten enzo, echt superlekker! Ga mooi eens wat uitproberen. :D

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma sep 06, 2010 15:33

Oh wat fijn!
Appelsap wordt echter wel geklaard met gelatine, voor zover ik weet... Dat is dan weer minder.

Lianne

Bericht door Lianne » ma sep 06, 2010 15:34

Mja ik eet ook producten die gemaakt zijn in een bedrijf waar ei en melk verwerkt wordt, ik ben niet zo enorm strikt wat dat betreft. :)

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » ma sep 06, 2010 18:10

Grappig om te lezen hoe iedereen 'strikt' invult en wat voor variaties er überhaupt zijn tussen mensen die zichzelf veganist noemen.

Ik ben zelf vrij strikt, maar met twee bewuste inconsistenties:
1) Ben & Jerry's (zijn heel goed bezig met duurzaamheid op meerdere vlakken)
2) Biologische vegetarisch gestremde kaas met 35% korting na 21u bij de AH (word anders weggegooid, telt door de 35%-sticker niet mee in de hoeveelheden die de AH opnieuw bestelt)

Beide komen voort uit het feit dat ik deze 'clausules' had ingebouwd toen ik veganist werd. Ik vind B&J èn kaas echt superlekker en het was toen net een te grote stap om dat ik één keer volledig af te zweren. Het komt inmiddels nauwelijks meer voor dat ik kaas eet (ben niet zo vaak na negenen bij de AH en als ik er wel ben, is er bijna nooit kaas met 35% korting) en B&J is inmiddels ook maar hooguit eens per maand. Misschien dat ik deze 'zondes' op termijn wel loslaat, maar vooralsnog vind ik het ergens ook wel prettig om niet volledig consequent te zijn.

Verder ben ik zoals gezegd dus wel vrij strikt, ook met E-nummers enzo. Ik ben alleen wat soepeler als ik bij anderen ga eten of überhaupt buiten de deur in een restaurant ofzo. Ik geef altijd netjes van tevoren aan wat ik niet eet, maar vind het daarbij wel te ver gaan om te vragen of mensen rekening willen houden met E-nummers. Als ze vervolgens per ongeluk iets niet veganistisch door het eten hebben gedaan, maar het is nog wel volledig vegetarisch, eet ik het wel gewoon op. Ik vind weggooien vele malen meer zonde.

rik23

Bericht door rik23 » ma sep 06, 2010 22:19

Jasmijn schreef:Appelsap wordt echter wel geklaard met gelatine, voor zover ik weet... Dat is dan weer minder.
kun je een linkje plaatsen waar dat uit blijkt? ik heb het nog nergens gevonden.

ik zie anderen al naar me kijken als ik vraag of de vruchtensap die mij aangeboden word wel veganistisch is :? dan kunnen anderen gaan denken dat veganisten niet helemaal lekker zijn :whack:

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » di sep 07, 2010 12:50

rik23 schreef:
Jasmijn schreef:Appelsap wordt echter wel geklaard met gelatine, voor zover ik weet... Dat is dan weer minder.
kun je een linkje plaatsen waar dat uit blijkt? ik heb het nog nergens gevonden.

ik zie anderen al naar me kijken als ik vraag of de vruchtensap die mij aangeboden word wel veganistisch is :? dan kunnen anderen gaan denken dat veganisten niet helemaal lekker zijn :whack:
Het hele trieste verhaal over sappen met dubieuze toevoegingen is terug te vinden op het forum van vegatopia: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/ ... 155.0.html(of zoeken op: 'appelsap').

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo sep 08, 2010 14:56

Lianne schreef:Nou, ik heb eens gemaild, en ik kreeg terug dat ze prima pannenkoeken zonder ei konden maken! Ik heb gevraagd of het ook zonder melk kon, anders krijg je weer dat gedoe van 'waarom wel melk en geen ei?' en ik maak ze zelf ook altijd met sojamelk. Zij deden het 'altijd met appelsap en een beetje water voor de smaak'. Helemaal geregeld en ze zouden het erbij zetten! :D
JudithK schreef:Fijn dat het is geregeld! Bij het pannenkoekenhuis waar wij laatst gingen eten deden ze het ook met appelsap. Moet nog eens op zoek gaan naar een recept. Ben wel benieuwd hoe je het met appelsap maakt.
Tof joh, welke pannenkoekenhuizen waren jullie geweest?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo sep 08, 2010 15:42

Wij waren in Drenthe, Elp bij de Strohoed geweest. http://www.destrohoed.nl/" target="_blank Hier staat al op de website/menu dat het mogelijk is om ei/melkvrije pannenkoeken te krijgen. Je moest het zeggen bij het bestellen, niet eens van tevoren.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » do sep 09, 2010 11:14

Hey, wat grappig, daar heeft mijn zuster jarenlang gewoond en die wilden er beginnen met een pannenkoek boerderij, maar dat hebben ze niet doorgezet, maar wel aan deze mensen verkocht.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do sep 09, 2010 11:37

Dat was dan een goede verkoop! Het is een leuke plek en dus erg ruimdenkend met diëten.

Plaats reactie