Hoe strikt zijn de forummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Wen »

Sorry, verstrooid :D

Tobuzzter
Leefwijze: veganist

Bericht door Tobuzzter »

Jasmijn schreef:@Tobuzzter;
Waar ik echter mee zit, is dat als enkele mensen broodjes kaas wegnemen, vooraleer het weggegooid zou gaan worden, pakjes melk leegdrinken, misschien een plakje ham opeten, dat soort dingen dus, dat de buitenwereld dan verward raakt, en een willekeurige andere veganist ook broodjes kaas, plakjes ham en pakjes melk etc. meegeeft, omdat zhij denkt dat dat o.a. is wat het veganisme behelst.
Door jezelf veganist te noemen terwijl je, om wat voor goede redenen dan ook, wel dierlijke producten gebruikt, kunnen andere veganisten in de problemen raken.
Voor de vegan beweging lijkt het mij beter dat de persoon die het 'dierlijke afval' eet, zichzelf niet openlijk veganist noemt, danwel zichzelf zo duidelijk toelicht etc etc etc, dat er geen problemen door kunnen ontstaan.
Ik zou mezelf ook geen veganist noemen als ik af en toe wel iets dierlijks eet, maar als mensen dat wel willen doen kan me dat vrij weinig schelen. Ik maak met dan ook niet zo druk om wat de buitenwereld 'zou kunnen gaan' denken. Als het een daadwerkelijk geïnteresseerde persoon betreft zal deze onderzoeken wat de precieze betekenis van de term is. Maar veel mensen kan het gewoon niks schelen, of ze zijn vooringenomen en staan toch niet open voor andere beelden. Als je het hebt over de buitenwereld, dan is dat maar een heel klein aantal mensen dat eventueel verward raakt over de uitleg van het begrip veganisme. En wat dan nog? Ik kan me niet voorstellen dat dit noemenswaardige gevolgen heeft voor andere veganisten die wel volgende de 'code' leven.

Verder ben ik het wel eens met de stelling dat het eten van overblijfselen indirect de consumptie van dierlijke producten in de hand werkt. Want het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Het aanbod speelt in op de vraag, en als blijkt dat dit aanbod steeds opraakt zal hier ook niets in veranderen. Als de aanbieder merkt dat de vraag minder is, zal deze zijn aanbod hierop aanpassen. Het is maar een klein stukje van de puzzel, maar vijf van deze stukjes zouden al het leven van een kuikentje kunnen redden. Bij wijze van spreken dan. Veganisme is in mijn ogen iets principieels. En principes zijn niet flexibel te interpreteren.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita »

Ik noem mezelf ook geen veganist, dus dat scheelt. Overigens noemt iemand zich flexanist :P. Vind het wel een heel vreemd woord. Denk dat niemand die term kent. En ik kan me er echt vanalles bij voorstellen :P:
iemand die flexibel is bijv aan yoga doet. Of iemand die flexa verf koopt of gewoon een ander woord voor iemand die niet monogaam is :P. Anyway, die term zou ik ook nooit gebruiken...
Heb vandaag bij de lunch op mijn werk wel veganistisch kunnen eten :D (afgezien van eventuele enummers in brood of hummus).

Watbetreft dat als je niet heel streng bent de term in het gedring komt. Anderen mensen worden hier wel als heel dom beschreven. Alsof ze niet snappen dat de ene persoon de ander niet is en ieders ideen toch weer verschilt zijn. Dat is alsof je verwacht dat iedereen die zichzelf moslim noemt op het werk een gebedkamertje wil hebben en 5 keer wil bidden. Of iedereen die zichzelf christen noemt zondags 2 keer naar de kerk gaat, omdat sommige dat doen.

Nog een leuk discussiepunt. Ik heb laatst een tweedehands leren jas gekregen. En ik weet niet wat ik er nu mee moet? Weggooien, weggeven (weet zo niemand met die maat) of toch maar zelf dragen?

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis »

Ik noem mezelf vegetarier omdat ik (nog) leer draag en (nog) niet aan het "kommaneuken" ben. Ingredienten zoals lactose en ei laat ik nog wel eens schieten als het helemaal achteraan de ingrediëntenlijst staat. Ben pas dit jaar begonnen met het mijden van alle dierlijke producten en ik doe het stapje voor stapje totdat ik ergens uitgekomen ben waar ik me het prettigst bij voel. Ook heb ik mezelf voorgenomen om het geen 'sociale handicap' te laten worden met mijn werk. Dus misschien is flexanisme wat, alhoewel het woord veel te wensen overlaat.

Hoe strikt je moet zijn hangt er voor mij ook vanaf wat je (belangrijkste) redenen zijn. Zijn deze principieel van aard (eten van dieren is immoreel), dan zou je restjes ook moeten laten staan. Zijn ze meer pragmatisch van aard, dan vormt het eten van restjes geen probleem en valt het misschien juist te prijzen zolang het maar niet direct of indirect leidt tot meer dierlijke consumptie. Voor mij (en de meeste anderen denk ik) geldt een mix van principiële en pragmatische redenen dus dan kom je hiermee niet veel verder..

Denk dat ik zelf geen restje zou eten om duidelijkheid voor jezelf en vooral voor anderen te scheppen. Maakt het misschien ook wel makkelijker voor jezelf. Als ik weer eens echte goede boerenkaas zou proeven van de boer om de hoek op basis van het 'anders wordt het weggegooid'-argument sta ik niet in voor mezelf :P

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Heb net bij mijn naam het onderschrift 'vegetariër' veranderd in 'flexanist' :shock:
Ik vind dat nl beter bij mij passen. Vegetariër zijn hoort voor mijn idee vooral bij eten en ik eet veganistisch. Het is juist zo dat ik in de andere dingen flexibeler ben. Niet dat ik niet nog meer de vegan-richting uit wil. Maar ik woon op het platteland en ik heb een chronische ziekte waardoor ik weinig energie heb en daardoor beperkt ben in waar ik mijn inkopen doe. Soms bestel ik spullen op internet, maar schoenen bv moet ik toch echt gaan passen en vanwege mijn ziekte valt het niet mee om schoenen te vinden die me genoeg steun vinden en die warm genoeg zijn. En zo zijn er wel meer dingen waarin ik wat flexibeler moet zijn, vandaar dat voor mij de naam 'flexanist' helemaal geen negatieve lading heeft. Ook al noem ik mezelf alleen maar hier zo.

rik23

Bericht door rik23 »

Voor in op deze site keek had ik nog nauwlijks gehoord van de term flexinist. maar nu ik het zo lees lijkt me dat een redelijke benaming voor mensen die uit millieuvriendelijkheid restjes opeten die anders weg gegooit worden. zulke mensen zouden een kunnen kijken bij freeganism.
Op Metropolis is er bij het thema millieuridders er een filmpje over.

Voor mezelf vind ik een nee tegen dierlijke produkten ook nee betekenen en niet "een heel klein beetje" of "als het dan toch weggegooit word..." of "het was speciaal vor mij gemaakt of gekocht" als ik het dan toch eet voel ik me zo,n sufkut.
En wat die gezondheisdsredenen betreft: ik heb wel eens buikpijn gehad van saus en een bio koek dat niet vegan bleek te zijn.

Maar wat doet een veganist in gezelschap als er versnaperingen rondgaan en je met niks of een bakkie thee lijdzaam zit toe te kijken hoe de rest heerlijk over hun taart/broodje/bonbons/salade/schokomel enz.zitten te praten

En dan de vraag of je een overlenden mens zou opeten. Feitelijk zou je dan veganist blijven aangezien een mens geen dierlijk produkt is.

Met menselijk leer,djembehuiden enz. zou ik niet meer moeite hebben dan met de dierlijke.

Ik vermoed namelijk dat als je een dier doodt, er gemiddeld meer verloren is dan als je een mens doodt (confronterend ,niet?).

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

rik23 schreef:En dan de vraag of je een overlenden mens zou opeten. Feitelijk zou je dan veganist blijven aangezien een mens geen dierlijk produkt is.
Een mens is wél een dierlijk product. :)

Wen

Bericht door Wen »

Ja, we zijn toch ook gewoon dieren. Ik vind dat dat verschil altijd veel en veel groter wordt voorgesteld dan het werkelijk is. Zoveel verschil is er niet tussen ons zoogdieren. We bezitten allebei negatieve en positieve gevoelens en eigenschappen

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

rik23 schreef:Maar wat doet een veganist in gezelschap als er versnaperingen rondgaan en je met niks of een bakkie thee lijdzaam zit toe te kijken hoe de rest heerlijk over hun taart/broodje/bonbons/salade/schokomel enz.zitten te praten
Negeren.

Als ze beetje expres uitgebreid praten over allerlei dingen, dan wil ik nog weleens leuke feitjes opgooien. Voor eigen vermaak :)

Maar anders gewoon negeren en andere onderwerpen aansnijden terwijl je niet van een bakkie thee ;)

rik23

Bericht door rik23 »

Jammer te horen dat een veganist geen menselijke prudukten mag eten.
Ik zal er mee stoppen al zal ik met die in hun eigen vet gebakken malse babytjes,s wel gaan missen :twisted:.

Je kan dieren,planten en mensen ook zien als verschillende lichamen waarmee je de fysieke wereld kan beleven- en met een beetje mazzel mag je zelf eenigsinds kiezen wat voor lichaam je wilt.

maar ik geloof niet dat we een soort dier zijn omdat Charles Darwin dat gezegd heefd.

Lianne

Bericht door Lianne »

Het is wel zo, dat als ik aan tafel aanschuif en kijk wat we eten, ik meestal eerst zoek of er niet iets inzit wat ik niet wil eten. Meestal is het geen probleem, maar ik vind het echt vervelend als ze gaan opnoemen wat ze allemaal niet kunnen eten door mij. Omdat ze zowel vlees als ei en kaassaus bijvoorbeeld, apart moeten houden en dan is het veel te lastig om uitgebreide maaltijden te maken. En dat begrijp ik volkomen, we aten bijvoorbeeld altijd witlofschotel met een kaassausje en ham. Of, lasagna met gehakt en kaas. Nu haalde ze voor mij de ham om de witlof weg (nouja ze liet het gewoon weg) en dan kon ik toch mee-eten. Nu moet ook de kaassaus er niet overheen, dusja, dan maar geen witlof anders lust niemand het.
Of lasagna, dan maakte ze maar een deel zonder gehakt. Maar nu ook nog eens zonder kaas. En dan zitten ze allemaal te kijken hoe ik lasagnabladen met een sausje wegwerk, weg voedingswaarde. Nu heeft iedereen zijn eigen potje met lasagna. Dat soort dingen, ze kookt sommige dingen maar gewoon niet meer omdat ze weet dat ze er dan liever iets in doet wat ik niet wil eten en dan moet ze het er weer naast doen, dus dan maar niet dat koken. En ik wil zo graag dat ze gewoon weer plezier heeft om lekker te koken maar volgens mij vindt ze het een enorme opgave iedere avond te bedenken wat we moeten eten zodat ik ook mee kan eten. :(

Laatst hebben we wel spitskool met paprika en tofublokjes (ze aten gewoon blokjes mee) in kerriesaus gegeten, en dat vonden ze wel lekker. Maar ik vind dat zo moeilijk soms, en dan eet ik toch maar die kaassaus mee..

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik kan wel een beetje met je moeder meevoelen. Ik heb ook jarenlang gekookt met dierlijke producten. Toen ik overstapte op veganistische voeding, heb ik een flink aantal vegan kookboeken gekocht (en gekregen). Ik had echt het gevoel opnieuw te leren koken. Ik kon me bv vaak niet voorstellen bij het lezen van een recept hoe iets zou smaken. Gelukkig vind ik koken leuk. Al vind ik het soms nog wel moeilijk hoe ik mijn niet vegan eters tegemoet kan komen, en dat recepten met veel bereidingstijd (waaronder ook schoonmaken en snijden van groenten etc) soms eindeloos duren voor een gezin met vier personen, waarvan er twee heel veel eten.

Dus wellicht een ideetje om je moeder een paar vegan kookboeken te geven? En gezellig samen te gaan koken :)

Berti

Bericht door Berti »

ja lianne ook ik snap je wel maar jouw moeder ook :)
het is gewoon een kwestie van wennen voor iedereen, en heus blijft er genoeg over om klaar te maken dat iedereen kan eten.
persoonlijk vind ik ook wel dat de vleeseters het geen kwaad doet een dagje eens iets anders te eten.
maar jij woont nog thuis?

en de tip annika, van kookboeken kado doen aan je moeder en samen koken of in ieder geval, haar helpen te bedenken wat er gekookt kan worden, brengt je al een stap verder inderdaad.
tegen dat je er aan toe bent kan je ook eens een keertje het koken van haar overnemen misschien.

Lianne

Bericht door Lianne »

Hmm, ze kookt eigenlijk nooit uit kookboeken dus dat lijkt me niet zo een handig idee, dan heeft ze denk ik het idee dat ik het haar door de neus wil duwen. Maar ik heb haar laatst wel recepten laten zien en zolang ze ergens staan opgeschreven op internet en ik ze niet zelf bedenk (werkt soms even goed, ik experimenteer graag), wil ze ze best proberen. Maar niet tevaak en niet té vega(n). Laatst hebben we wel allemaal bijna vegan gegeten dus, dat was wel leuk.

Ik help vaak wel hoor, als we echt eens iets anders eten. En ik probeer haar dingen te laten zien die best lekker kunnen zijn, en ze is ook wel bereid een en ander te proberen. Maargoed ik blijf het vervelend vinden dat ik het nog in ieder geval 2 jaar thuis moet uithouden, of liever, zij, want voor mij is't meestal niet zo'n probleem. Ik ben bijna 16. Als we pannenkoeken eten mag ik nu wel gewoon mijn eigen receptje volgen bijvoorbeeld. Ik ben nu bijna 2 jaar veggie maar sommige mensen blijven erover zeuren, hoe lastig het wel niet is en hoe vies het er uit ziet (tofu, yofu).

Wen

Bericht door Wen »

maar ik geloof niet dat we een soort dier zijn omdat Charles Darwin dat gezegd heefd
Ik ook niet. Ik leef samen met 11 katten en hoe die met elkaar omgaan, dat verschilt niet veel van hoe wij mensen met elkaar omgaan hoor. Ze sluiten vrienschappen, maken ruzie, kunnen het met de 1 al beter vinden dan de ander, spelen proberen elkaar te vlug af te zijn......
Het is gewoon dat ik zelf ook vind dat we gewoon allemaal dieren zijn en dat we echt niet zo veel verschillen, als we willen geloven.

Lianne, leuk dat je moeder toch probeert. Ik zou als het bv witloof is een leuk en makkelijk recept op internet zoeken met van een vegan witloofschotel. Op internet vindt je echt alles:) Van jou kant wel wat extra werk elke keer, maar volgende keer heb je het recept al wel klaar en wie weet vinden ze het wel lekkerder:)

Framboos

Bericht door Framboos »

Happyanita schreef: Watbetreft dat als je niet heel streng bent de term in het gedring komt. Anderen mensen worden hier wel als heel dom beschreven. Alsof ze niet snappen dat de ene persoon de ander niet is en ieders ideen toch weer verschilt zijn. Dat is alsof je verwacht dat iedereen die zichzelf moslim noemt op het werk een gebedkamertje wil hebben en 5 keer wil bidden. Of iedereen die zichzelf christen noemt zondags 2 keer naar de kerk gaat, omdat sommige dat doen.
Nee, dat snappen mensen niet, dat snapt bijna niemand; iedereen heeft vooroordelen. Waarom denk je dat Wilders zo veel aanhangers heeft?

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren »

Annikka-Ayla schreef:vandaar dat voor mij de naam 'flexanist' helemaal geen negatieve lading heeft. Ook al noem ik mezelf alleen maar hier zo.
Als je op de Noordpool gedropt bent en je wilt daar als veganist overleven, dan moet je misschien een wak slaan en vis vangen en eten. Maar dat is dan ingegeven door die lastige situatie. Ik vind dan dat in zo'n geval de term flexanist niet van toepassing is.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Erik van Zomeren

rik23 schreef:Ik vermoed namelijk dat als je een dier doodt, er gemiddeld meer verloren is dan als je een mens doodt (confronterend ,niet?).
Voor mij is een mens ook een dier.

Erik van Zomeren

Framboos schreef:Waarom denk je dat Wilders zo veel aanhangers heeft?
Misschien omdat veel mensen niet een land als Iran als voorbeeld zien van hoe het er straks in Nederland aan toe zou moeten gaan.

Framboos

Bericht door Framboos »

Erik van Zomeren schreef:
Framboos schreef:Waarom denk je dat Wilders zo veel aanhangers heeft?
Misschien omdat veel mensen niet een land als Iran als voorbeeld zien van hoe het er straks in Nederland aan toe zou moeten gaan.
Thanks for proving my point.

Plaats reactie