Gelatine.. Tja, ik denk vooral omdat het in grote hoeveelheden in allerhande producten gebruikt wordt. Daar wilde ik niet aan meedoen. Gevoelsmatig heb ik minder problemen met niet-vegan E-nummers of vitamine D3. Maar dat komt omdat ik ook (nog) geen problemen heb met wol, ik draag wel wollen kleding. Zijde, wat valt daar onder? Ik heb namelijk nog nooit zijde gedragen of gehad geloof ik. Leer draag ik wel, aan mijn voetjes. Maar ik probeer, als mijn moeder een tas of bank ofzo gaat kopen, haar er wel van te weerhouden leer te kopen. Helaas krijg ik dat niet altijd voor elkaar. Waar is dat leer meestal trouwens van gemaakt? Of is dat nou zo'n domme vraag?
En bont draag ik eigenlijk ook niet. Strikte vegetariër zeg ik altijd maar. Ik was laatst in een restaurantje, en bestelde een vegetarische risotto. Later bleek dat er kaas in zat, weet niet precies wat voor maar geloof dat pesto met kaas is. Nouja daar zeur ik dan dus weer niet over. Mijn moeder had gister witlofschotel met kaassaus.. Tja. Wat ik niet eet, eten de anderen wel. In tegenstelling tot vlees: Ze koopt minder vlees, of minder vaak, terwijl ze ook vegetarische en soms vegan hapjes voor me haalt waardoor dat mijns inziens een klein beetje gestimuleerd wordt, één persoon meer die dat koopt in ieder geval.