Hoe strikt zijn de forummers?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door Lianne » ma dec 14, 2009 17:14

Ik ben wel eens benieuwd hoe ver mensen hier gaan. Noemen jullie jezelf veganist als je alle dierlijke producten laat staan behalve bijvoorbeeld honing omdat je er niet vanaf kunt blijven of omdat je niets voor bijen voelt? Hoe streng zijn jullie daar in?

Ik lees het hier en daar al eens maar ik ben wel benieuwd naar concrete antwoorden en voorbeelden.
Van mij weten jullie het wel denk ik: Wel melk, wel yoghurt (soms kwarktoetjes), wel honing. Maar geen ei, geen non-vegetarische kaas, geen gelatine, maar ik let dan weer niet op E-nummers. Ik was bijvoorbeeld heel blij toen ik ontdekte dat de salmiakrondo's van Venco zonder gelatine waren. Er wordt wel bijenwas gebruikt maar daar heb ik dus niets mee. Ik verslind honing ook echt bij het leven, vooral door de thee. Hebben jullie er problemen mee als mensen dat soort dingen zeggen? Is dat net zo erg als dat iemand zegt dat hij lekker biefstuk gaat eten?

Daar voel ik namelijk niet zoveel meer van, ze veranderen toch niet met zo'n houding. Ik leg het ze wel netjes uit hoor, maar ik ga ze niet proberen te overtuigen. Hoewel ik een vriend van me toevallig wat filmpjes heb laten zien over proefdieren. En heel toevallig houdt hij zijn volgend betoog ook over proefdieren - hij is tegen het gebruik van dieren om op te testen. Maar normaal doe ik dat niet. Oh en een vriendin van me is dankzij mij veggie geworden, geen veganist.

Een iets andere vraagstelling dus dan 'hoe consequent moet je zijn?', ik ben benieuwd!

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Hoe strikt zijn de forummers?

Bericht door JudithK » ma dec 14, 2009 22:13

Ik ben strikt in vlees, vis, zuivel en ei-producten. Die eet ik niet. Halvarine met D3 wel, omdat het te veel moeite kost om anders halvarine in huis te krijgen.
Honing twijfel ik nog een beetje over. Ik denk dat ik geen moeite heb met biologische honing. Gewone honing zou ik niet eten.

En verder met E nummers doe ik mijn best, maar ik weet ze niet uit mijn hoofd en ik heb geen lijst bij me met boodschappen doen.

Ik doe erg mijn best met boodschappen doen om etiketten te lezen, maar af en toe vergeet ik het en slipt er iets door wat niet vegan is. Als het kan breng ik het terug, maar soms gaat het niet en dan eet ik het wel op, zolang er maar geen vlees in zit.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren » ma dec 14, 2009 22:58

Sinds dat ik op mijn 26ste van de ene dag op de andere van vleeseter veganist ben geworden ben ik steeds zeer strikt geweest (althans op die manier wordt daar door de meesten zo tegenaan gekeken). Dus niets dierlijks voor mijn voeding, altijd de ingrediënten in de winkel gespeld, waarbij ik steeds moest constateren dat melkpoeder nogal eens als vulmiddel wordt gebruikt. Ik heb regelmatig geconstateerd dat producten, bijvoorbeeld koekjes, die eerst veganistisch waren later melkpoeder bleken te bevatten. De ingrediënten willen nog wel eens veranderen. Ik gebruikte en gebruik ook geen honing, geen D3, etcetera.

Wel werd er voor het telen van de plantaardige voeding die ik gebruikte dierlijke mest gebruikt. Daar kwam ik helaas niet onderuit. Gelukkig is het veganistisch bioboeren inmiddels in opkomst en gelukkig ook in mijn buurt, zodat ik nu ook biologische groenten kan eten waarvoor geen dierlijke mest is gebruikt.

Verder heb ik niet tot in alle details altijd uitgezocht of er in een bepaald product (geen voeding) iets dierlijks voorkomt (dat is in de praktijk heel lastig). Voor zover ik het wel wist of kon beoordelen en er voor een product, waarin iets dierlijks was verwerkt of waarvoor dierproeven waren gedaan, een veganistisch alternatief was, heb ik voor het veganistische alternatief gekozen.

Veganistische schoenen importeerde ik eerst uit Engeland (dure invoerrechten), totdat Vega-life opgericht werd en ik ze daar kon kopen.

Ik heb ook altijd zoveel mogelijk biologisch gegeten, omdat landbouwgif ook heel veel dieren (en uiteindelijk ook mensen) kapot of ziek maakt. Met biologische voeding ben ik niet heel strikt, maar het aandeel biologische voeding is bij mij wel ruim 90%.

Als ik niet veganistisch kan mee-eten, dan eet ik niet mee, maar blijf ik wel om de gezelligheid (hoewel dat eigenlijk niet helemáál gezellig is).

Het is mij wel eens overkomen dat iemand mij iets aanbood, waarvan diegene zwoer dat het veganistisch was, waarvan ik dan at, maar dat later bleek dat het niet veganistisch was.

Er is tijdens mijn vele fietstochten wel eens een vliegje mijn mond binnengevlogen. Als je dat meerekent ben ik zelfs geen vegetariër. Ook heb ik wel eens mug doodgeslagen, maar ik probeer dat wel zoveel mogelijk te vermijden. En ..... heb ik wel eens fruitvliegen opgezogen als de plaag mij te erg werd.

Dat is het wel zo ongeveer.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Truus

Bericht door Truus » ma dec 14, 2009 23:23

Erik van Zomeren schreef:zodat ik nu ook biologische groenten kan eten waarvoor geen dierlijke mest is gebruikt.
Lijkt me dat juist de biologische groenten bemest zijn met dierlijke mest. Immers is kunstmest in de biologische landbouw verboden.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » ma dec 14, 2009 23:46

Truus schreef:
Erik van Zomeren schreef:zodat ik nu ook biologische groenten kan eten waarvoor geen dierlijke mest is gebruikt.
Lijkt me dat juist de biologische groenten bemest zijn met dierlijke mest. Immers is kunstmest in de biologische landbouw verboden.
Dat geldt inderdaad voor de biologisch-dynamische (en dús antropsofische) landbouw. Er zijn echter ook bioboeren die niet volgens de Steiner-filosofie boeren en géén dierlijke mest gebruiken én géén kunstmest.

Jouw conclusie geen kunstmest betekent dierlijke mest is wel erg kort door de bocht. Heb je wel eens van compost van plantaardig materiaal als bemesting gehoord? Bij de Bioakker gebruiken ze zelfs geen compost. Als je wilt weten hoe dát gaat, kijk dan eens op De Bioakker

Kijk ook eens hier
Laatst gewijzigd door Erik van Zomeren op di dec 15, 2009 7:25, 4 keer totaal gewijzigd.

Lianne

Bericht door Lianne » di dec 15, 2009 0:00

Wat is er precies mis met dierlijke mest? :oops:

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » di dec 15, 2009 0:08

Lianne schreef:Wat is er precies mis met dierlijke mest? :oops:
Kijk eens hier vanaf pagina 30. Hier staat o.a. : "het digistaat, het restproduct, kan als meststof op het land en is veel veiliger dan dierlijke mest door afwezigheid van ziekteverwekkers als salmonella en E. coli-bacterie."

Verder is er voor dierlijke mest dus nog steeds veeteelt nodig, met alle bijkomende ellende die daar mee gepaard gaat.

Voor zover er vrij loslopende (niet "gehouden") dieren zijn die in het voorbijgaan op het land poepen is er wat dat betreft natuurlijk géén bezwaar vanuit veganistisch oogpunt gezien.

Lianne

Bericht door Lianne » di dec 15, 2009 0:28

Okey, vanuit gezondheidsoogpunt snap ik het denk ik. Maar ze blijven wel met de mest zitten als ze het niet gebruiken mogen of willen of kunnen. En ik vraag me af hoeveel procent van het dierenleed je precies steunt als je je groente blijft eten uit deze.. 'industrie'. En stel, iedereen eet voortaan biologische groenten (over vegetarisch/veganistisch of eventueel biologisch vlees praat ik dus niet), wat wordt er dan met de mest gedaan? Of is dat een zwak tegenargument?

Om diezelfde reden let ik trouwens niet strikt op E-nummers. Het wordt gehaald uit restproducten voor zover ik weet, die anders toch weggegooid worden. Misschien als ik in plaats van producten met die betreffende E-nummers, volledig veganproducten zou kopen die daar speciaal voor ontwikkeld zijn, die industrie meer gesteund wordt. Tot nu toe heeft het voor mij meer nut en waarde de echte producten zoals vegan of vega (met melk) burgers en dergelijke te kopen, dan krampachtig te letten op mest of E-nummers.

Oh ik geloof dat ik nou erg onsamenhangend bezig ben: waar is de draad in mijn verhaal? Nouja het is laat. :P

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » di dec 15, 2009 0:37

Waar het om gaat is het inkrimpen van de veestapel. Dus stoppen met fokken. Dat stoppen met fokken gaan ze echt niet doen als consumenten niet massaal dierlijke producten gaan boycotten. Ook het boycotten van restproducten heeft daarbij zin, omdat als ze hun restproducten niet kunnen afzetten, dat ten koste gaat van de winst van de dierindustrie.

Als je telkens het argument gebruikt dat je net zo goed dierlijke producten kunt consumeren, omdat het zonde is om die dierlijke producten weg te gooien, dan blijft daardoor de dierindustrie in zijn volle omvang doordraaien. Om die reden zou je dan net goed vlees kunnen blijven eten, omdat je het zonde vindt dat het ongebruikt blijft liggen. Dán verandert er nooit iets en heb je op langere termijn véél meer leed en véél meer verspilling dan als je het korte-termijn-kortzichtige argument gebruikt dat je net zo goed dierlijke producten kunt consumeren die nou eenmaal geproduceerd zijn, omdat je het verspilling vindt om die niet te consumeren.

Afbouwen van de veestapel kost tijd. Dus zolang er nog zoveel dierlijke mest is zul je dat natuurlijk zo netjes mogelijk moeten proberen te verwerken. Voorlopig is waarschijnlijk nog maar 1 op de 1000 mensen veganist. Er zijn echt veel méér veganisten nodig om een substantieel signaal naar de dierindustrie te doen laten uitgaan.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di dec 15, 2009 8:34

Lianne schreef:Okey, vanuit gezondheidsoogpunt snap ik het denk ik. Maar ze blijven wel met de mest zitten als ze het niet gebruiken mogen of willen of kunnen. En ik vraag me af hoeveel procent van het dierenleed je precies steunt als je je groente blijft eten uit deze.. 'industrie'. En stel, iedereen eet voortaan biologische groenten (over vegetarisch/veganistisch of eventueel biologisch vlees praat ik dus niet), wat wordt er dan met de mest gedaan? Of is dat een zwak tegenargument?
Of dat voor jou een zwak of sterk argument is, moet je zelf beslissen. Er is wat tegenin te brengen, maar of dat voldoende voor jou is om het een zwak argument te noemen, moet je zelf weten.
Lianne schreef:Om diezelfde reden let ik trouwens niet strikt op E-nummers. Het wordt gehaald uit restproducten voor zover ik weet, die anders toch weggegooid worden. Misschien als ik in plaats van producten met die betreffende E-nummers, volledig veganproducten zou kopen die daar speciaal voor ontwikkeld zijn, die industrie meer gesteund wordt. Tot nu toe heeft het voor mij meer nut en waarde de echte producten zoals vegan of vega (met melk) burgers en dergelijke te kopen, dan krampachtig te letten op mest of E-nummers.
Je kunt op verschillende manieren tegen dit soort problemen aankijken. Jij bekijkt het vanuit het oogpunt of dingen zin hebben. Je maakt een afweging tussen het voordeel dat je er zelf aan hebt en wat de consequenties zijn als je het niet doet. Dat is een manier om er mee om te gaan.
Een andere manier is om je af te vragen of je iets wel of niet goed vindt, en niet in de eerste plaats te kijken naar de consequenties van je handelen.

Om een voorbeeld te geven tussen deze twee dingen: stel dat je snel naar huis wilt, maar je hebt geen fiets bij je. Je ziet een fiets van iemand anders staan. Je kunt die fiets stelen. Wat vraag je je dan af? Ga je een afweging maken? Je kunt bijvoorbeeld denken: er worden heel veel fietsen gestolen. Als ik deze fiets niet steel, doet iemand anders dat misschien wel. Bovendien: als jij die fiets niet steelt, zullen er nog altijd heel veel fietsen gestolen worden. Jij zult het probleem van fietsen stelen niet oplossen dor zelf die fiets niet te stelen.
Je kunt ook anders denken (mijn tweede situatie dus): je vindt stelen een verkeerd iets. Je steelt daarom de fiets niet, ook al weet je dat het probleem van fietsenstelen daarmee in de wereld nog niet is opgelost.

Truus

Bericht door Truus » di dec 15, 2009 8:36

Erik van Zomeren schreef:Er zijn echter ook bioboeren die niet volgens de Steiner-filosofie boeren en géén dierlijke mest gebruiken én géén kunstmest.
Hoe kom ik er achter waarmee de plantaardige producten die ik consumeer (het gaat dan niet alleen om verse groenten maar ook granen, peulvruchten, noten, zaden, enz.) zijn bemest? Hoe Stel ik een dieet samen zonder dierlijke bemesting?

Ik woon in een flat in de stad, dus zelf verbouwen, behalve wat gesproten bonen voor door de sla, is geen optie.

lena

Bericht door lena » di dec 15, 2009 9:28

Lianne schreef:Om diezelfde reden let ik trouwens niet strikt op E-nummers. Het wordt gehaald uit restproducten voor zover ik weet, die anders toch weggegooid worden. Misschien als ik in plaats van producten met die betreffende E-nummers, volledig veganproducten zou kopen die daar speciaal voor ontwikkeld zijn, die industrie meer gesteund wordt. Tot nu toe heeft het voor mij meer nut en waarde de echte producten zoals vegan of vega (met melk) burgers en dergelijke te kopen, dan krampachtig te letten op mest of E-nummers.
Ik vind letten op e-nummers niet krampachtig hoor. Er zijn maar weinig E-nummers niet vegan, en ingredientenlijsten check ik toch al, vanwege melk, eieren, varkensvet, etc.

Ik heb een tegenvraag: waar leg jij zelf de grens? Waarom eet je bijvoorbeeld geen gelatine? Dat was eerst ook een e-nummer, veel mensen zien dat ook als bijproduct. Waarom eet je geen kaas? Vanwege het mini-beetje kalfsmaag dat er in zit? Dat is nou ECHT een bijproduct, iets wat alleen maar gebruikt wordt omdat die kalvermagen er toch zijn (en die kalvermagen, die zijn er weer omdat mensen melk drinken - de hele industrie is met elkaar verbonden).

Je schrijft vooral waar je niet op let en wat je wellicht overdreven vindt, maar ik weet vrij zeker dat mensen in jouw omgeving jou ook vrij strict vinden (de meeste vegetariers eten wel eieren en kaas), dus ongetwijfeld heb je ook goed nagedacht over waar je wel op let.

Dierlijke mest is vooral een theoretisch bezwaar. Er zijn maar heel weinig veganistische landbouwers in Nederland, dus voor vrijwel alle vegans is dierlijke mest gewoon realiteit. Maar dat wil niet zeggen dat het zinloos is om na te denken over hoe het anders zou kunnen. Als je helemaal geen producten uit de veeteelt gebruikt, is het toch niet onlogisch dat je ook hun restproducten liever niet wil gebruiken? Het is goed dat er veganistische landbouw is, juist omdat we uiteindelijk willen dat grote groepen mensen vegan worden, en we wel groente willen blijven eten. Je wilt als veganist natuurlijk niet afhankelijk zijn van de veeteelt-sector om in je voedsel te voorzien.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di dec 15, 2009 12:16

Qua veganisme ben ik redelijk strikt al eet ik soms kant-en-klaarpannekoeken waar ei in zit verwerkt.
Verders ben ik strikt in het niet eten van looksoorten, kool, bonen en soya, omdat ik daar niet tegen kan. Ik eet vrijwel nooit suiker, aardappelen, meelproducten of granen.

Ik draag zowel leren schoenen als vegan schoenen.

Marla

Bericht door Marla » di dec 15, 2009 12:21

Hoe strikt ik zelf ben hangt een beetje van de situatie af. In principe let ik wel op E-nummers maar ik heb niet zo'n lijstje bij me. Een aantal weet ik wel uit mijn hoofd, en als ik een product zie met veel E-nummers bel ik soms mijn vriend die wel zo'n lijstje heeft. Maar als ik bij iemand eet die iets heeft gekocht waar een fout nummer is zit dan ga ik niet moeilijk doen (behalve als het bijv. gelatine is). Als een product in de winkel veganistisch lijkt (wat ingrediënten betreft) dan ga ik niet navragen bij de producent of het daadwerkelijk vegan is. Ik ga er dan maar van uit dat wat op het etiket staat echt klopt.
Wat wijn en bier betreft: ik drink gewoon alles, dus let niet op hoe het geklaard is. Een beetje een blinde vlek, want als er op de fles staat dat het mbv vis is geklaard dan drink ik het niet (in Australië staat het bijv. wel op de fles). Tja ik kan er dan niet meer omheen, terwijl ik zonder die info nog kan doen alsof het wel gewoon vegan is :mrgreen:

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di dec 15, 2009 12:48

Ik put meer voldoening uit mijn juiste (plantaardige) keuzes dan dat ik gefrustreerd ben over de relatief weinige mindere keuzes.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di dec 15, 2009 14:58

In deze dagen zijn er weer veel borrelpartijtjes, met schalen vol vleesvariaties en kaas en dan neem ik wel eens kaas om niet iedereen voor het hoofd te stoten, maar ook wel omdat ik wel trek heb in iets en dan toch maar kies voor kaas.
Kijk ook niet op alle verpakkingen, omdat ik het toch niet meer kan lezen, want ik loop niet met een leesbril op zak en mijn vrouw doet ook vaak alleen de boodschappen en die wil daar helemaal niet naar kijken.
Dus ik krijg vast wel koek waar eieren in zitten, maar dan voel ik mij een echte omnivoor, wat niet weet, wat niet deert.

jet
Moderator

Bericht door jet » di dec 15, 2009 18:41

ik draag nog wel leren schoenen. Dwz, nieuwe schoenen koop ik vegan, maar ik heb nog kisten bijvoorbeeld van leer, en die gooi ik niet weg, omdat ik nu vegan ben (ik loop ze gewoon af).
Verder probeer ik zo bewust mogelijk vegan te zijn. Het komt wel eens voor dat ik per ongeluk niet-vegan e-nummers binnen krijg, maar dat is uitzondering.
Voor de rest kook ik zelf, en omdat ik van koken houd betekent dat dat ik vaak toch goed kan zorgen dan mijn eten veganistisch is (met pakjes, zakjes, en voorgebrouwen dingen heb je dat niet altijd).
Ik probeer ook rekening te houden met de achtergrond van een bedrijf, maar dat lukt me niet altijd, net zoals de biologische groente die ik eet waarschijnlijk dierlijk bemest zijn. Jammer, maar dat is dan niet anders.
Bovendien is het niet zo dat ik continu bezig ben met veganisme. Ik bedoel, als ik buiten loop, dan ben ik me niet bewust aan het bedenken dat ik misschien met mijn voet een beestje doodmaak (die ik niet kan zien, want als ik hem wel kan zien, dan voorkom ik dat), of dat ik per ongeluk over een beestje heen zou kunnen rijden met de fiets of noem maar op.
Ik heb voor mezelf grenzen gesteld waar binnen ik veganistisch blijf, en daar houd ik mij aan voor zover mogelijk. Maar ben dus wel pragmatisch in bijvoorbeeld oude schoenen gewoon door blijven dragen.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » di dec 15, 2009 18:47

Truus schreef:
Erik van Zomeren schreef:Er zijn echter ook bioboeren die niet volgens de Steiner-filosofie boeren en géén dierlijke mest gebruiken én géén kunstmest.
Hoe kom ik er achter waarmee de plantaardige producten die ik consumeer (het gaat dan niet alleen om verse groenten maar ook granen, peulvruchten, noten, zaden, enz.) zijn bemest? Hoe Stel ik een dieet samen zonder dierlijke bemesting?

Ik woon in een flat in de stad, dus zelf verbouwen, behalve wat gesproten bonen voor door de sla, is geen optie.
Ik ben bang dat ik je hier niet verder kan helpen. Zelf navraag doen lijkt mij de enige optie die ik nu kan verzinnen. Er is ook (nog) geen verplichte etikettering voor hoe groenten zijn bemest.

Groenten bestellen bij boeren waarvan je weet dat ze veganistisch boeren kan natuurlijk ook, maar dat is nogal omslachtig, vooral als die boeren ver weg wonen.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di dec 15, 2009 19:55

Ik als veganist let echt op alles.

- geen leer
-geen bont
- geen wol
- geen rupsen zijde
-geen vlees
-geen vis
- geen ei
- geen zuivel van andere diersoorten
-geen gelatine
-geen honing
-geen e nummers die dierlijk zijn
- probeer zo veel mogelijk biorganisch etc maar dat is wel moeilijk idd.

als je je hier niet aan houd ben je ook geen echte veganist vind ik.
net als een vegetarier geen vlees of vis mag eten. anders mag je je ook niet zo noemen.

Enigste ding is dat ik af en toe met een paard erop uit ga van de zorgboederij, deze staat anders dag en nacht op stal waardoor ze echt geen beweging krijgt, ik oefen met haar op vrijheid net als de vorige ponys die er stonden dat houd in zonder tuig en op respectvolle manier zonder slavernij dus.

:govegan: :hippy:

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » di dec 15, 2009 20:06

Absoluut geen vlees, gelatine, vis, ei etc. Zeer zelden (omdat mensen die iets voor me koken dan denken dat 't vegan is :| ) iets met kaas, da's misschien twee/drie keer per jaar. Heel soms eet ik nog biologische honing. Mijn leren schoenen heb ik weggedaan. Wollen/donzen dingen heb ik nog maar ik koop geen nieuwe. Heb met mezelf afgesproken dat ik nooit meer ga paardrijden. Heb wel een kat, omdat deze anders ge-euthanaseerd zou worden en nu iedere dag heerlijk op de bank ligt. Helaas lust ze geen vegan voer, dus die krijgt biologisch vlees. Heb wel een zijden jurk gekocht deze zomer, waar ik nu eigenlijk al weer spijt van heb. Mijn grenzen veranderen nog steeds, maar dit gaat steeds langzamer. :)

Plaats reactie