Hoe vieren jullie kerstmis?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: Hoe vieren jullie kerstmis?

Bericht door Jasmijn »

Jesse, als je het echt heel naar vindt om daar verplicht gezellig te moeten doen bij zo'n christelijk vleesfeest, wat ik heel goed begrijp, dan kun je beter gewoon niet gaan. Je helpt daar niemand mee, jezelf niet en de anderen ook niet. Ik heb het ook een keer meegemaakt toen m'n oma met ons haar verjaardag wou vieren in een wokrestaurant, dat was 1 keer en nooit weer. Misschien is niet gaan wel het beste statement, hoe lullig het ook lijkt.
Wen

Bericht door Wen »

De statement vegans zijn asociaal? Dat denk ik zal zo wat het enige zijn dat ze dan denken.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Misschien, maar misschien zijn ze daar ook niet zo mee bezig. Je moet vooral doen wat het minst erg voelt. Ik denk dat het vervelender voor jou is in deze situatie om wel te gaan, dan het voor de familie zou zijn als je niet gaat. Ik hoop dat je de juiste afweging kan maken. Moeilijk hoor...
Wen

Bericht door Wen »

en voor het promoten van veganisme? Moeten we daar ook niet aan denken? Uiteindelijk is niet gaan misschien leuker voor jezelf, maar wel gaan beter voor de dieren en andere mensen.
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Wen schreef:en voor het promoten van veganisme? Moeten we daar ook niet aan denken? Uiteindelijk is niet gaan misschien leuker voor jezelf, maar wel gaan beter voor de dieren en andere mensen.
Het is wel iets dat je even in gedachten kan houden als je een keuze maakt, dat is een goed idee, maar ik denk dat als je telkens dingen tegen je zin doet, alleen omdat het goed is voor het veganisme, dat je er uiteindelijk aan onderdoor gaat.
En net zoals niemand verplicht is om actie te voeren of met flyers op straat te gaan staan, denk ik dat mensen zich niet verplicht zouden moeten voelen om iets te doen wat niet fijn voelt, ook als dat goed zou zijn voor veganisme.
Je moet in eerste instantie voor jezelf zorgen.
JesseL

Bericht door JesseL »

Zoals ik al schreef ga ik wel dit jaar gewoon en voor volgend jaar hoop ik ruim op tijd een openhartig gesprek met mijn schoonouders erover te hebben en bedenken we hopelijk een voor iederene bevredigende oplossing (bijvoorbeeld dat we het bij ons vieren en wij een lekker uirgebreid vegan kerstdiner samenstellen).

Ik heb geen zin om er dit jaar nog een heissa van te maken. Dat is ook voor Judith niet leuk. Ze is loyaal aan mijn keuze, maar ruzie maar haar ouders wil ik haar ook niet aan doen. Dat werkt inderdaad alleen maar averechts voor het wederzijds begrip en schiet niemand iets mee op.

Ik hoop dat ze dit jaar wel bereid zijn om met een open mind stukjes van onze vegan vleesvervangers te proberen.
Wen

Bericht door Wen »

Het is wel iets dat je even in gedachten kan houden als je een keuze maakt, dat is een goed idee, maar ik denk dat als je telkens dingen tegen je zin doet, alleen omdat het goed is voor het veganisme, dat je er uiteindelijk aan onderdoor gaat.
En net zoals niemand verplicht is om actie te voeren of met flyers op straat te gaan staan, denk ik dat mensen zich niet verplicht zouden moeten voelen om iets te doen wat niet fijn voelt, ook als dat goed zou zijn voor veganisme.
Je moet in eerste instantie voor jezelf zorgen.
Dat is natuurlijk waar. Ik bedoelde ook niet dat hij constant iets tegen zijn zin moet doen hoor. Gewoon iets geopperd om miss over na te denken. Ik denk ook niet dat het constant zo is . Eerder nu met de kerst.
Zelf een veganistisch diner geven is natuurlijk het aller leukste. Ik had er dit jaar ook 1 al volledig gepland. Maar mijn gezondheid laat het weer even afweten, dus het valt in het water :(
In elk geval zijn schoonouders en zelfs ouders wel vaak moeilijk en hebben ze vaak het gedacht, wij zijn ouder en wijzer en je moet ons hier niet komen vertellen hoe het moet. Soms is familie a pain in the ass. Niet aan te ontkomen;)
En met mijn schoonouders valt zelfs niet te praten :lol:
Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Ohoh, de high tea bij schoonfamilie is ook veranderd in een gourmet-aangelegenheid. Nu is de zus van vriendlief wel vego, en zij organiseert het, maar haar man+vader van vriend hebben wel eerder bij een etentje gekeken wie nu het grootste lap lijk had... Dus ik hoop dat ik niet in de vleesdampen kom te zitten, en neem wel de respect voor dieren kerst-rouwkaart mee voor het geval dat het te erg wordt :wink:.
Hanneke

Bericht door Hanneke »

Draait kerst dan echt maar alleen om eten? Voor mij is dat van ondergeschikt belang. Ik eet net als anders en vier kerst op een andere manier.

Ik wens iedereen heel goede dagen.

Hanneke
Wen

Bericht door Wen »

Jij ook leuke dagen gewenst Hanneke en iedereen
Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren »

Hanneke schreef:Draait kerst dan echt maar alleen om eten?
Ik denk dat ik maar ga vasten. Prettige dagen!
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !
*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

De avond van eerste kerstdag gaan we naar vrienden om tapas te eten. Iedereen neemt zelf wat mee. Wel leuk, ik heb nog nooit tapas gegeten. Ik ga maar wat kleine salades maken (tabouleh en een aardappelsalade) en wat pittige gerechten (ik denk aan falafel met een scherpe koriander- saus, of andere balletjes, of gebakken bloemkool met een tomatensausje). De gastvrouw heeft aan iedereen een mailtje gestuurd waarin ze ook schreef dat ik veganist ben...
reggie

Bericht door reggie »

ik vier niets met kerst.
kerstavond vegan eten samen met mijn moeder,bij haar.
de kerstdagen zelf blijf ik thuis,en eet normaal.
ben wel uitgenodigd tijdens de kerstdagen door o.a. mijn zus,maar heb geen zin om gedurende deze dagen geconfronteerd te worden met verbrande lijken
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

We hebben kerst overleefd :lol:
Het viel uiteindelijk heel erg mee. Voor onszelf hadden we bij de natuurwinkel nog vegan gehaktbal en gyros laten kopen. Mijn moeder heeft nog haar best gedaan en bij de c1000 pakora's gehaald, alpro nuggets, tehina, zelf kruidenboter gemaakt, rösti rondjes en allerlei groente.
We hadden een eigen gourmetstel en onze vegan spullen roken redelijk overheersend zodat we geen last hadden van vleesgeuren van het andere gourmetstel.

We zijn zelfs blijven slapen (door gladheid op de weg) en vanochtend gingen mijn ouders broodjes met allerlei kaas eten, maar wij hadden voor onszelf croissantjes meegenomen. Dus ook vanochtend hebben we ons niet geërgerd en gewoon lekker ontbeten.

Vandaag waren we gewoon thuis en hebben we een uitgebreid kerstdiner voor onszelf gemaakt (zie wat eten we vandaag topic).
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!
Wen

Bericht door Wen »

Ah, tof zeg :D
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Wat heerlijk om te horen Judith! Ben ik echt blij om :D
Oceana

Bericht door Oceana »

Wat goed geregeld bij jou Judith! Moet een opluchting geweest zijn!

Persoonlijk was ik erg in m'n hum met m'n Bonvita kerstkransjes en kon van het kerstdiner ook gewoon de aardappeltjes en spruitjes/boontjes eten (met eigen balletjes), maar ik was hele blij dat ik m'n buik al vol had toen iedereen aan z'n konijnenpootjes ging zitten kluiven :(
Bij het voor en na gerecht wat familie gemaakt had zat niks voor mij, maar was niet erg, want ik had zelf cupcakes gemaakt en ijs meegebracht, dus ben niks tekort gekomen, maar dat arme konijntje.. :(

Maar ja, vanavond maak ik voor m'n moeder een vegan-kerstdiner, dus dat maakt het weer goed!
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Wij hadden helemaal plannen om lekker uitgebreid lasagna te maken en romantisch bij kaarslicht te gaan eten (als compensatie voor dat we geen kerstboom hebben). Maar mijn lief is een paar dagen op vakantie vanaf vanochtend en moest gister nog zoveel voorbereiden en inpakken dat we uiteindelijk een pak voorgesneden groente en een pan macaroni gemaakt hebbben, en die om 10 uur 's avonds, uitgeput op de bank voor de tv opgegeten hebben.
Hahaha, niet echt een traditionele kerstdag dus :D
Maar we gaan ons 'kerstmaal' volgende week wel inhalen :)
Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Gisteraaf vegan Tapas gemaakt voor m'n ouders, dat was wel heel prettig.
Vanavond komt er meer familie en wordt er helaas niet vega gegeten, maar wel genoeg dingetjes voor mij en ik hou uiteraard de flensjes voor het toetje vegan :mrgreen:
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Leuk om te lezen van iedereen! ^^
Ik heb gisteren gegourmet bij m'n vriend thuis met wokgroenten, champignons, stokbrood, salade, friet, en wat dingen die ik zelf had meegenomen zoals gekruide tofutti cream cheese, satésaus, een alpro filet en wat gekruide tofu. Was gezellig en lekker! Als toetje hadden we sorbetijs met vruchtjes, yummy.

Straks gaan we bij familie van m'n vriend eten. Weet nog niet wat ik daar krijg :)
Plaats reactie