Hoe vieren jullie kerstmis?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Hoe vieren jullie kerstmis?

Bericht door JudithK » za nov 21, 2009 22:25

Wij gingen met kerst altijd eten bij mijn ouders (kerstavond) en mijn schoonvader (eerste kerstdag). Behalve vorig jaar want toen lag ik in het ziekenhuis net bevallen ;)
Dit wordt ons eerste veganistische kerst en we zitten te denken hoe we dit moeten doen. Meestal gingen we gourmetten. Wij vegetarische vleesvervangers, de rest wel vlees. Veganistisch gourmetten zien we niet zo zitten. Bovendien stond het ons sowieso al tegen om al dat vlees erbij te moeten zien. Maar wat dan wel? Onze ouders zijn helaas niet te overtuigen om geen vlees te nemen als we bij hun zijn (bij ons hebben ze geen keuze).
We kunnen wel iedereen bij ons uitnodigen en dat wij dan veganistisch koken, maar eigenlijk is het ook wel fijn om met kerst niet zoveel gedoe te hebben en lekker bij anderen te mogen eten. Bovendien is mijn dochter net voor kerst jarig en hebben we dan al iedereen over de vloer.

Ben benieuwd hoe jullie kerst vieren en hoe jullie omgaan met de vleeseters tijdens kerst.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Hoe vieren jullie kerstmis?

Bericht door Vegantastic » zo nov 22, 2009 0:03

Ik vier eigenlijk niet kerst. En ben meestal ook weg enzo.

Maar paar jaar terug wel eens op eerste kerstdag helemaal vegan gekookt voor familie. Was op zich goed bevallen. Het makkelijkste is natuurlijk dat je ze uitnodigt, omdat je dan het in de hand hebt.

Als je bij andere gaat eten, dan zal je denk magertjes eraf komen (salades ofzo. ;)). Dus het is denk net wat je wilt. Met koken voor anderen kan je wel aangeven dat jullie eetpatroon erg divers en lekker kan zijn. Wat zeker handig is om wat vooroordelen e.d. wellicht weg te krijgen ;)

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » zo nov 22, 2009 8:08

goeie...
nou ga ik met kerst nergens heen maar toen ik nog vegetarisch was en nog getrouwd (schoonfamilie) vond "men" het ook maar lastig en eigenlijk at ik dan gewoon wat er was behalve vlees/ vis en zo.
maar als vegan heb je het een stuk moeilijker soms....ZEKER bij familie.

je hebt eigenlijk weinig keus: NIET samen eten en zelf thuis eten, OF ze houden rekening met jullie (bedoel, het is je FAMILIE) en dat kan op verschillende manieren.
toch zal je moeten bedenken dat omdat jullie nu vegan zijn, dat ook jullie keuze is en je zelf ook anderen in hun waarde moet laten als ze dan vlees willen eten (niet makkelijk voor velen)

suggestie: is een potluck dinner niks voor jullie, dat iedereen dingen maakt en meeneemt of iets in buffet stijl?
zo kan iedereen pakken wat men lekker vindt en kunnen zij ook eens proeven van hoe lekker vegan kan zijn :)

benieuwd hoe dit afloopt, succes!

Marla

Bericht door Marla » zo nov 22, 2009 9:40

Ik ga altijd lekker standaard de ene dag bij mijn moeder eten en de andere dag bij mijn schoonfamilie.
Ik heb wel geluk gehad, mijn schoonmoeder is zelf vegetarier en over het algemeen eet niemand vlees als wij mee eten (wel vis soms). Vaak doen we het dan ook in buffetvorm, dat iedereen wat maakt en meeneemt.
Bij mijn moeder krijg ik een 6 gangen diner voorgeschoteld, helemaal veganistisch. De rest eet wel vlees (en veel ook), maar dat is nou eenmaal een gegeven en ik ben al lang blij dat mijn moeder de moeite wilt doen om voor mij een heel ander menu in elkaar te draaien.
Ik ben overigens wel fan van vegan gourmetten, paar vleesvervangers erbij, en lekker veel groente om het nog een beetje gezond te maken. Pannenkoeken zijn ook altijd wel een succes.
Ik zou wel een eigen gourmetstel meenemen dan, zodat je niet moeilijk moet doen met stukjes vlees die tegen jouw stukjes aanliggen.

Framboos

Bericht door Framboos » zo nov 22, 2009 11:19

Oceana

Bericht door Oceana » zo nov 22, 2009 11:56

Hier moet ik ook al jaren gourmetten met kerst. Op zich kan ik er niks tegen beginnen dat ze vlees moeten eten, vind ook niet dat ik dat van mensen kan verwachten, maar wat mij het meeste stoort zijn die kilo's vlees die teveel gekocht zijn en dan gewoon de prullenbak in verdwijnen :(

Ik nam altijd gewoon zelf m'n eten mee, zodat ik toch niet de hele avond op een blaadje sla hoefde te kauwen. Dit jaar is het weer eens bij mijn moeder en heb voorgesteld om een buffet te doen waarbij iedereen wat meeneemt. Dan zijn de stukken dood beest hopelijk niet zo zichtbaar aanwezig en kan ik ook lekker m'n eigen dingetjes meenemen :) Moet nog wel even gaan bedenken wat ik ga maken, mijn familie eet niks zonder vlees of wat ze niet kennen... Stel boeren :roll:

lena

Bericht door lena » zo nov 22, 2009 12:14

Ik bied vaak aan om een onderdeel te maken en zelf wat mee te nemen (vorig jaar heb ik chickpea cutlets meegenomen) en mijn ouders houden ook rekening met ons door bijvoorbeeld de voor- en bijgerechten vegan te maken. Gourmetten vind ik ook niet zo'n probleem, dan hebben wij ons hoekje van de tafel met ons eigen gourmetstel en ons eigen eten.

Ik heb ook wel mensen bij ons uitgenodigd. Dan is alles vegan, dat is wel veel fijner, maar inderdaad wel een boel werk. Als je daar geen zin hebt moet je toch compromissen sluiten.

Wen

Bericht door Wen » ma nov 23, 2009 23:00

Ik eet gewoon vegan, terwijl de rest hun vlees eet. Op resto neem ik vegan menu en bij familie vraag ik alpro burgers of zoiets in de plaats te maken.

chinoiseries

Bericht door chinoiseries » di nov 24, 2009 12:19

Ik vrees dat we gaan gourmetten of Chinees fonduen (vond dat altijd wel heeerlijk, maar nu kan het alleen nog als alles vega is wat er in gaat, geen rundvleesballetjes enzo). Mijn arme ouders weten ook echt niet meer wat ze me kunnen voorzetten... laatst kreeg ik een soepje met groente erin, maar wel gemaakt met kippenbouillon :(

Hmm.. gourmetten dan maar en mijn hoekje vleesvrij houden denk ik.

Fruitig

Bericht door Fruitig » do nov 26, 2009 11:50

Voorgaande jaren bleven we vaak bij elkaar eten, maar omdat de familie behoorlijk is uitgebreid hebben we besloten om koffie te drinken.

Het bij elkaar eten was vaak gourmetten wat op zich aardig ging, ik de vegan spullen, de rest van het gezin vegetarisch en de schoonfamilie vleesch.
vegan with an edge!

Fynnya

Bericht door Fynnya » do nov 26, 2009 12:20

Wij doen wel vaak gourmetten bij dat soort gelegenheden, en dat vind ik altijd wel gezellig. Hoewel je niet echt door kan eten, duurt zo lang voor je je maag vol hebt haha.
Maar het is wel leuk, en lekker. Wij hebben zo'n ding waarop je 1 groot metalen stuk hebt, en nog allemaal kleine pannetjes 1 verdieping lager. En dan krijgen ik en mijn lief meestal spontaan van iedereen zijn of haar pannetje aangeboden, omdat ze zelf al bedacht hebben dat we rondkruipend vleesjus in ons eten niet lekker vinden.
Wij maken dan gewoon heel veel verschillende dingetjes, er is echt genoeg lekkers dat je veganistisch kan maken daarop. Voorgekookte aardappelschijfjes, champignons, wat vleesvervangers (en voor de vleeseters vleesjes), pannenkoekendeeg, ui, wortel en bloemkool (kort voorgekookt en in schijfjes gesneden, zijn erg lekker als je ze bakt),
En dan hebben we ernaast nog wat dingen als macaronisalade, sausjes, kommetjes mais, sperzieboontjes etc (uit blik meestal), als tegenhanger voor al het vette gebakken spul.
Bij ons eten de vleeseters (ehm, iedereen behalve ik en mijn lief dus) ook gewoon enthousiast mee van de aardappel, pannenkoek, groentes etc. En dan is het enige verschil dat zij vlees hebben en wij vleesvervangers, en niet alle sausjes vegan zijn.
Zouden we zoiets ook kunnen doen zonder vlees? Ik vrees van niet. Op een niet-speciale gelegenheid vinden ze het niet erg om een keer zonder vlees te eten, en als ik iets lekkers heb gemaakt dat vegan is, missen ze vlees ook niet (behalve mijn broertje dan), en vinden ze voor de afwisseling vleesvervangers ook prima. Maar op zo'n dag willen ze toch vooral HEEL ERG genieten, en daar hoort vlees blijkbaar ook bij.

Maar ik kan er ook prima mee leven dat er vlees bij zit, maar mijn familie is ook wel heel begripvol, zetten vaak uit zichzelf al de schaaltjes vlees aan de andere kant van de tafel dan waar ik zit (is voor mij niet nodig, maar wel fijner), en zo met van die kleine pannetjes heb je helemaal geen last van elkaars eten.

Ananas

Bericht door Ananas » vr nov 27, 2009 21:49

Ik doe niet aan kerst, vind het geen waarde toevoegen. Meestal werk ik ook 2e kerstdag, of ik ben met vakantie.
Ik wil ook echt niet bij een gourmet aanwezig zijn. Ik vind het zo ontzettend stinken, en je kleren de dag erna, om nog maar niet te spreken over hoe het eruit ziet.

Ik zou voor de potluck gaan, JudithK.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr nov 27, 2009 22:51

Een vega gourmet weer, doen we al jaren met de kersten de kinderen willen het graag. Lekker!!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr nov 27, 2009 23:41

Gourmetten? Wat is dat ook alweer... :oops:

Wij deden altijd dat iedereen een gerechtje maakt. Maar omdat ik vegan ben, mijn halfzus daar niet altijd goed op reageert en mijn halfbroer veel dingen niet lust (groenten, noten, pitjes, champignons) en het allemaal veel tijd en inspiratie kost waar niet iedereen zin in heeft -hoewel ik het 'vroeger' wel altijd leuk vond-, doen we het de laatste keren wat anders: een brunch/spelletjesmiddag. Dit bevalt veel beter.

Weet je al wat jullie gaan doen, Judith?

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » za nov 28, 2009 20:42

vegetarisch/ veganistisch courmetten.

hele familie van me ma komt ook.

geen vlees of vis !

zuivel alelen voor veggie eters.

is ook vegan.

vegalan

Bericht door vegalan » za nov 28, 2009 23:46

Door eten en drinken niet boven aan op het (verlang) lijstje te zetten. ;)

.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo nov 29, 2009 13:11

Jasmijn schreef: Weet je al wat jullie gaan doen, Judith?
Nee... Ik denk dat het wel gourmetten zal worden. Hapjes e.d. zal de rest van de familie zich geen raad mee weten en meenemen is niet echt een optie. We moeten met de trein van Almere naar Maassluis (2,5uur) met twee kinderen. Ik zou niet weten hoe ik dan ook nog eten meekrijg.
Bij mijn ouders zou het nog kunnen met hapjes, zij wonen wel dichtbij. Ik ga het binnenkort maar even ter sprake brengen bij ze. Kijken of ze er zelf al over hebben nagedacht.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Wen

Bericht door Wen » zo nov 29, 2009 14:39

wow drawion kuda, leuke familie. Zijn de meeste dan veg?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo nov 29, 2009 19:07

Nog geen idee wat we met kerst gaan doen.
Gourmet doen me meestal met Paas en/of Sinterklaas. Ik vind het niet ideaal maar ik doe wel mee, zorg gewoon dat ik wat lekkere vegadingetjes bij me heb en dat er veel groenten zijn en dan overleef ik het wel . Het is op zich wel gezellig, en m'n familie is er dol op.

Met kerst is ieder jaar verschillend. De ene keer eten we bij familie die meestal wat vega's weet te produceren (wat echt altijd hartstikke lekker is) en de andere keer thuis en dan probeer ik de boel zo vega mogelijk te houden. Vaak wordt er wel vlees geserveerd maar ik ontferm me dan over het voorgerecht/toetje/borrelhapjes/bonbons enz.

Maar geen idee wat we dit jaar doen. Ik zit nog in een kruidnootjes stemming, daarna komen de kerstballen wel ;)

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » di dec 15, 2009 10:22

Kerst legt de verschillen tussen de vleeseters en vega's altijd wel weer heel erg bloot... Ik moet kerstavond, 1e en begin 2e kerstdag in Duitsland vieren bij mijn vriend zijn familie, waar ze 16 uren lang helemaal los gaan met taarten, gelatinepudding, ganzenpoten, leverpastei, etc. etc. Zorg zelf dan wel voor een feestelijk potje Tartex 8) en er worden wat groentes voor me gemaakt... Daarna gaan we naar mijn ouders waar mijn moeder wel iets heerlijks veganistisch klaarmaakt, bijna iedereen eigenlijk vegetariër is en mijn oma met de 'mannen' in de familie in een klein hoekje rollade zit te verorberen met een schuldbewuste blik...

Ik vind mijn vriend's familie echt heel leuk en mijn eigen familie ook, maar het is gewoon zo irritant dat je alleen maar zit te eten daar, en dat ik er letterlijk met m'n neus bovenop zit. :(

Plaats reactie