veganisme vraag wol/ zijde.

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Berti
Leefwijze: part-time veganist

Re: veganisme vraag wol/ zijde.

Bericht door Berti »

Bedankt allemaal.
Ik realiseer mezelf heel goed dat ik best een beetje heftig uit de hoek ben gekomen (zeker voor mijn doen!).......maar ook dan, dit is gewoon slechts hoe ikzelf er tegenaan kijk.
Had het achteraf gezien ook ietsje anders kunnen verwoorden maar ja.
Vind het prima dat jullie het anders zien en dat sommigen van jullie dan weer een stap verder gaan dan ik, laat dat vooral duidelijk zijn :) en ieder draagt op haar/zijn manier dan ook weer iets bij aan een beter dierenleven/ milieu/ enz door keuzes te maken en bepaalde dingen NIET te doen.

Het argument dat je niet weet waar de wol in de winkel vandaan komt, onderschrijf ik ook.
Vind ik zelf (nog) een moeilijke.
Het is immers nog allemaal nieuw voor me en gaat stapsgewijs.....wil wedden dat het maar bij weinigen van jullie een een-nachts kwestie was, jullie zijn er evenzo ingegroeid.

Bij mij was het veganistisch eten wel een een nachts kwestie, door aanleiding van een boek en laat dat nou "slechts" gewoon een kookboek zijn (ecofabulous koken in alle seizoenen ) en dan nog niet eens een boek over het hoe en waarom van de industrie, effekten op watdanook enz.
Kan goed zijn dat er nog meer stappen volgen maar voor NU (na drie weken) sta ik waar ik sta, en ben ik dus totaal vegetarier......
Simpel.......het leven is al ingewikkeld genoeg ;) en laten we dan met ons allen proberen er iets van te maken waar we ons happier bij voelen!

Berti

Framboos

Bericht door Framboos »

Berti schreef: Het is immers nog allemaal nieuw voor me en gaat stapsgewijs.....wil wedden dat het maar bij weinigen van jullie een een-nachts kwestie was, jullie zijn er evenzo ingegroeid.
Niemand valt je daar ook op aan hoor, je vroeg over hoe en wat 'wij' wol zien, en mensen vertelden hoe zij dat doen.
Berti schreef: Kan goed zijn dat er nog meer stappen volgen maar voor NU (na drie weken) sta ik waar ik sta, en ben ik dus totaal vegetarier......
(y)

Alle beetjes helpen, en dit is al een heel grote stap. :)

Wen

Bericht door Wen »

Ik zelf groei ik daar nog steeds in hoor. Ik liet ook niet van vandaag op morgen alles. Vooral als ik uit eten ging deed ik nog grote toegevingen en daar word ik nu toch ook wat strenger in. Ik probeer een evenwicht te vinden, zodat ik mezelf ook niet te veel moet beperken.
Ik kan er ook wel inkomen dat als je graag breit, dat je dat niet zo maar opgeeft. Ik ken er niks van hoor, maar heb je geen plantaardige wol? In de winkels koop ik altijd wolvrije truien en sommige hebben toch een breipatroon.

lena

Bericht door lena »

Wen schreef: Ik kan er ook wel inkomen dat als je graag breit, dat je dat niet zo maar opgeeft. Ik ken er niks van hoor, maar heb je geen plantaardige wol? In de winkels koop ik altijd wolvrije truien en sommige hebben toch een breipatroon.
Ik denk dat het probleem hier niet alleen het breien is, maar ook het wol spinnen.
Er zijn best veel veganistische breiers, als je Engels een beetje goed is kun je met de zoekterm "vegan knitting" heel veel vinden. Er is ook een boek met wolloze patronen: No Sheep for You (gebruikt wel zijde).

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Bericht door Jasmijn »

Hoe wol breit weet ik niet, want dat heb ik nooit gedaan. Maar als je kunt breien, gaat het met niet-wol vast even goed.
Ik heb weleens (met katoen, of was het synthetisch spul?) gebreit. Dat was een keer en niet weer, want mijn sjaal nam de vorm aan van een onderbroek...

lena

Bericht door lena »

Bij ons op de markt staat een wolkraam. Ik heb wel eens met de eigenaar gepraat over plantaardig breigaren. Hij kreeg toen net hennep, dat was heel mooi, maar over het algemeen viel het aanbod toch nog wat tegen. Hij vond dat ook jammer, omdat er steeds meer mensen, volgens hem, allergisch zijn voor wol.

[edit]
Ik lees net wat reviews van het boek dat ik noemde. Een van die reviews gaat ook in op zijde:
I'll never forget, more than 20 years ago, a colleague returning to the office after a trip to China. This woman was a typical meat-eating American who had never heard of animal rights and who would of thought it crazy if she had. Yet she had been traumatized by a visit to a silk factory and seeing thousands of worms wriggling in the boiling water, to her mind, clearly in pain. The fact that someone like her---a bleeding heart by no means--found the boiling of live worms so horrifying has stayed with me, and I haven't worn silk since.

en een van de reacties gaat in op wol van goed behandelde schapen:

I somehow doubt that even US wools are cruelty free. The life of a wool sheep is short. I've called and e-mailed 2 "cruelty free" farms to see exactly what they mean. Yes while the sheep is alive they are fed well, cared for and happy, but their life spans are very short because their wool gets courser as they get older. I think the person on the phone told me they are killed after 6 months to a year only? It was a while ago, but I remember it being a ridiculously short time. They are slaughtered for meat and skin in the end because it's more economically profitable than selling wool alone. This is where your lamb that you eat come from.

Het is al eerder gezegd in deze draad, maar wat ik dus zou willen weten voor ik wol zou gebruiken van boerderijen waar alles heel vriendelijk lijkt te gaan, is hoe lang de dieren leven, en wat er met de schapen gebeurt aan het eind van hun leven.

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke »

Ik streef er naar om 100% vegan te eten (met uitzondering van honing), wat (denk ik) redelijk lukt. Ook leer draag ik niet. Wol zou ik nooit kopen, maar ik heb wel wat mooie oude wollen dekens van mijn overleden oma (zou ik nooit weg doen!) en mijn ouders hebben net een nieuw dekbed gekocht. Ik had ook een nieuwe nodig, dus heb hun oude laten stomen en die is nu van mij (wol - zeker niet van merinoschapen maar wel van Tesselse schapen die ook ge-exploiteerd worden). Wat vinden jullie daar dan van?

Het rare is dat ik bijen en zijdemotten niet zo zielig vindt, op de één of andere manier. Het is niet dat ik zoveel mogelijk honing eet en zijde gebruik als ik kan, maar ik heb het idee dat ze zo'n laag bewustzijnsniveau hebben dat het meer een soort robotjes zijn dan dieren (na veel colleges Philosophy of Mind tot dat 'inzicht' gekomen). Ik eet daarom wel eens (biologische) honing en heb na heeeeeel veel wikken en wegen (misschien toch niet zo zeker dus... :roll: ) een zijden jurk gekocht omdat ie zo schitterend was. Maar misschien dat ik ook met de honing en zijde ophoud, over een jaar ofzo. Ik weet trouwens wel dat zijde ook zonder dieren gemaakt zou kunnen worden, maar die methode schijnt niet zo populair te zijn, ook al is ie even duur. Misschien weet iemand hier meer van?

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti »

hoi lieke

ja het is mogelijk zijdeachtige stoffen te maken zonder zijderupsen te gebruiken.
soysilk is daar een van, iets wat ik zelf ook spin, geweldig spul, ook breigarens van te krijgen.
tegenwoordig worden er meerdere "ecofibers" op de markt gebracht, beetje misleidende naam maar het glanst, is zacht en lijkt op zijde.

Truus

Bericht door Truus »

Lieke schreef:Wat vinden jullie daar dan van?

Lief dat je het vraagt. Uiteraard moet ieder zijn eigen grenzen stellen. Je wilt niet enerzijds zo onbewust leven als doorsnee mensen noch anderzijds zo streng voor jezelf zijn dat je jezelf het leven onmogelijk maakt.

100% veganistisch kan niet. Wie dat gelooft houdt zichzelf voor de gek.

Bovendien heeft ieder zijn eigen overwegingen.

Zo eet ik geen insecten, dus ook geen honing. Daarbij hoef ik niet te piekeren of die insecten eronder lijden. Als een bij me steekt dan sla ik 'em dood. Bij een mug wacht ik niet tot 'ie me steekt. Ook vliegen die immers ziektekiemen dragen, evenals kakkerlakken die geen ziektekiemen dragen, allemaal sla ik ze dood. (Er zit er eentje in de hoek te roepen: Leugenaarster! Je krijgt me niet te pakken!) Maar ik eet ze niet op want ze behoren niet tot mijn dieet.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Hoi Lieke,

Ook filosofie gestudeerd in Groningen? :wink:

Over erfstukken of een wollen dekbed dat je aan het hergebruiken bent, zou ik me geen zorgen maken. Het is zonde om weg te doen en bovendien doe je de schapen daar geen lol mee. Als je, zoals je aangeeft, zelf geen wol koopt, dan lijkt me dat er geen probleem bestaat. Tenzij je je er zelf heel naar over voelt en het wol daarom liever weg wilt geven of weg wilt gooien, maar volgens mij is daar in jouw geval geen aanleiding toe.

Wat betreft zijde... ik zou het nooit kopen. Er gaan ontzettend veel coconnetjes (=rupsjes) in een mooie glimmende jurk. We praten hier wel over dieren, die geen machines zijn, zoals Descartes beweerde (tenzij je vindt dat bijvoorbeeld eekhoorns, mensen en kamelen ook robots zijn?). Misschien hebben ze niet zo'n hoog bewustzijnsniveau (dat weet ik niet, want ik ben geen zijderups), maarja, dat hebben sommige zeer zwaar gehandicapte mensen ook niet. Met wilde zijde (gevonden lege omhulsels) zou ik dan weer geen problemen hebben, maar het is erg moeilijk te achterhalen om welke zijde het gaat.

Honing is gemaakt door bijen. Bijen zijn ontzettend intrigerende beestjes met een zeer complex samenlevingsverband! Zij vliegen zes maal de aarde rond voor een kilootje honing, dat is natuurlijk erg dapper. Ik zou het ze dan ook niet willen afpakken. Bovendien kan ook de biologische imker nooit helemaal voorkomen dat er bijen sterven bij het uitnemen van de raten.

Succes met het maken van je keuze!

P.s. Ik sla geen insecten dood, noch eet ik ze. Ik bedenk wel wat alternatieve manieren, zodat ik zo min mogelijk last van ze heb.

Wen

Bericht door Wen »

Ik begrijp wat je zegt over honing en zijde. Ik heb ook heel wat minder moeite met het doden van insekten, maar ik probeer het niet te doen.
Ik zou persoonlijk nooit wollen dekens die al lang in de familie zijn niet weg doen. Daar zie ik het nut niet van in. Maar je moet idd zelf uitmaken hoe jij je daar bij voelt.

JesseL

Bericht door JesseL »

Over honing zijn wij ook nog niet helemaal uit.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nog te weinig van af weet om er een goed gefundeerde mening over te hebben. Maar op het eerste gezicht lijkt er toch niet heel veel mis met biologische honing (waarbij de bijen op hun eigen honing kunnen overwinteren en dus niet voor de winter worden verbrand en zo).

Er zijn natuurlijk veganisten die principieel iets hebben tegen elk "gebruik" van dieren of dierlijke producten. Maar voor ons is de hoofdreden dat wij geen dierenleed willen veroorzaken. De hoofdreden om van het vegetarisme over te stappen op het veganisme was omdat we ons toen pas realiseerde dat er achter ieder glas melk nog steeds een dood stierenkalf (en uiteindelijk ook een dode melkkoe) zat, idem voor eieren.
Door onze overstap zijn wel wel nog meer gaan nadenken over het "gebruik" van dieren, maar toch zijn we er dus met honing niet over uit.
De bijen hoeven niet te worden gedood als ik het goed begrijp en ze vliegen toch ook in principe vrij rond?
Alleen zouden er bijen kunnen overlijden bij het legen van de honingraten. Maar hoeveel insecten zullen niet het loodje leggen bij het oogsten van gewassen? En toch ook bij de verwerking van gewassen.
Of bijvoorbeeld bij de aanleg van steden en wegen. Maar toch wonen we allemaal in een huis en rijden/fietsen/lopen we over wegen en sporen.
Als je de honing redenatie doortrek kan je heel erg ver gaan, en raak je wel erg ver verwijderd van de basis van het niet eten/doden van dieren.

Ik zeg dus niet dat ik voor het gebruik van honing ben, maar ik vind de argumenten tegen tot nu toe nog niet 100% overtuigend.

Lieke

Bericht door Lieke »

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het zelf best wel een lastige keuze... toen ik een tijdje überstrikt was met veganisme had ik er zelfs moeite mee om in een auto te rijden, omdat je dan allemaal mugjes doodmaakte met waarsch hetzelfde bewustzijnsniveau als een zijderups of een bij. Maar dan zou het weer absurd zijn om helemaal geen auto / trein te gebruiken vanwege wat mugjes, je wilt jezelf toch graag verplaatsen... Omdat ik toen nogal vastzat met dergelijke gewetenskwesties heb ik maar voor mezelf besloten dat de grens bij insecten ligt... Dus wat dat betreft ben ik het voorlopig met JesseL eens. Maar misschien verandert dat nog wel...

Het rare is dat ik muggen dan weer niet doodsla. Ze vinden mijn bloed meestal toch niet zo lekker, en een muggenbult overleef ik ook wel weer. Ik vind het gewoon niet nodig om ze te doden ofzo, dat heeft niet eens zo veel met dierenliefde te maken...

Jasmijn, ja ook in Groningen. Jij weet wel wie ik ben toch? :) Studeer je nu ook filosofie? Ik woon nu alleen niet meer in Groningen, sinds kort na een lang buitenlandavontuur gesetteld in Utrecht.
Maar eh... ik vind eekhoorns, mensen en kamelen absoluut geen robots. Maarja, dat zegt mijn gevoel. Helaas weet ik te weinig (ik betwijfel of iemand daar überhaupt ooit uitsluitsel over zou kunnen geven) om te bepalen wie wel een bewustzijn heeft en wie niet. En of het beleven van pijn überhaupt kan zonder bewustzijn. Er zijn behoorlijk wat utilitaristen die vinden dat je een dier best pijnloos mag slachten omdat ze toch geen toekomstperspectief hebben. Maar ik niet, dus voorlopig ga ik maar op mijn onbetrouwbare, subjectieve gevoel af en probeer aan de hand daarvan keuzes te maken... :?

Truus

Bericht door Truus »

Lieke schreef:ik betwijfel of iemand daar überhaupt ooit uitsluitsel over zou kunnen geven) om te bepalen wie wel een bewustzijn heeft en wie niet.
Idd, dat is niet weetbaar. Ik ga dergelijke discussies principiëel niet aan. Het gaat niet om het gevoel van dieren maar om mijn gevoel.

phiep
Leefwijze: vegetarier

Bericht door phiep »

Als je veganist bent en toch gek op wol (ik dus) kun je ook upcyclen :D Ik maak mijn 'nieuwe' kleding van oude afgedankte wollen truien. Als iedereen dit zou doen, dan zouden er veel minder schapen nodig zijn voor nieuwe wol :hippy:

Emiel

Bericht door Emiel »

Lieke schreef:Er zijn behoorlijk wat utilitaristen die vinden dat je een dier best pijnloos mag slachten omdat ze toch geen toekomstperspectief hebben. Maar ik niet, dus voorlopig ga ik maar op mijn onbetrouwbare, subjectieve gevoel af en probeer aan de hand daarvan keuzes te maken...
Ik ben het hier ook absoluut niet mee eens. Zolang een dier pijn en lijden probeert te vermijden en dus de wens heeft om zijn of haar leven voort te zetten, heeft hij/zij in mijn optiek een toekomstperspectief.

Sybine

Bericht door Sybine »

Lieke schreef:
Het rare is dat ik bijen en zijdemotten niet zo zielig vindt, op de één of andere manier. Het is niet dat ik zoveel mogelijk honing eet en zijde gebruik als ik kan, maar ik heb het idee dat ze zo'n laag bewustzijnsniveau hebben dat het meer een soort robotjes zijn dan dieren (na veel colleges Philosophy of Mind tot dat 'inzicht' gekomen).
Ik vind dat een wat gekke redenering. Nu heb ik geen filosofie gestudeerd :) dus misschien is daar de oorzaak in te vinden :) . Maar waarom zou een dier lager van waarde ingeschat worden als het zou lijken op een robot? Daarmee zouden we in de toekomst misschien nog wel meer dieren kunnen degraderen naar de status 'robotjes' als we onze robots steeds complexer maken. Het feit dat wij in staat zijn om op een bepaalde manier iets na te maken, wil toch niet zeggen dat je een dier dan vervolgens met het menselijke maaksel kunt vergelijken?

Verder heb ik er niet echt een mening over. Ik koop geen wol en ook geen zijde. Maar ik eet dan buitenshuis wel weer wat minder vegan omdat ik dat gewoon erg lastig vind. Zo maakt iedereen zijn/haar eigen keuzes.

Plaats reactie