veganisme vraag wol/ zijde.

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Berti
Leefwijze: part-time veganist

veganisme vraag wol/ zijde.

Bericht door Berti » do okt 22, 2009 4:57

Ik zit een beetje met een dillema, althans zo lijkt het maar zo voelt het voor mij niet.
dit is ook nog eens mijn eerste post maar ik zet hem er toch maar neer.

ik zit mijzelf af te vragen waarom veganisten geen wol/ zijde gebruiken.
de achterliggende gedachte van geen leer gebruiken onderschrijf ik helemaal.
maar schapen MOETEN worden geschoren omdat er anders problemen ontstaan, en de wol wordt anders weggegooid/ verbrand.
wat zijde betreft, bij tussah zijde worden de cocons geoogst op het moment dat de mot deze heeft verlaten.

ik eet veganistisch maar ik merk dat veganisten over mij heen vallen als ik zeg dat ik wel wol spin en draag.
deze komt dan wel van plaatsen waar de dieren als huisdieren worden gehouden van mensen die ik ken.
dus de twee bovengenoemde dingen zijn de dingen die ik nog niet helemaal volg.
misschien dat iemand het mij uit kan leggen.

anders noem ik mezelf wel totaal vegetarier, maar voor mij is er bij wol/ zijde geen sprake van exploitatie.
berti

Zen
Leefwijze: veganist

Re: veganisme vraag wol/ zijde.

Bericht door Zen » do okt 22, 2009 9:49

Hoi (en welkom!),

Veel (het meeste?) wol wereldwijd komt van schapen die daar primair voor gefokt zijn. Dat lijkt me voldoende reden om daar van af te zien. In Nederland is het anders en geldt het als bijproduct, maar het is in de regel wel winstgevend voor dierenuitbuiters.

Over het wol dat jij zelf gebruikt; waar komen die 'schapen als huisdieren' vandaan? Wie verdient daaraan? Vind je het okee dat er uberhaupt met dieren gefokt wordt voor menselijke doeleinden?

Wat betreft (tussah) zijde; ook hier worden vaak dieren speciaal voor gekweekt. Je kunt jezelf afvragen of je daaraan wilt bijdragen. Ik vraag me vooral af waarom je per se zijde zou willen gebruiken?
Laatst gewijzigd door Zen op do okt 22, 2009 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Cut cold stone with a warm heart

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 22, 2009 10:10

Bij de wolindustrie heb je ook nog dat er lammetjes komen. En die gaan ze niet allemaal houden voor de wol.
Dus die gaan geslacht worden voor lamsbout oid. En veel schapen, ook uit NL, worden geëxporteerd naar andere landen. Ook naar midden-oosten en daar worden ze sowieso ritueel geslacht na een lange rit.

Het is natuurlijk al heel goed dat je veganistisch eet!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do okt 22, 2009 10:38

Vegantastic schreef:Bij de wolindustrie heb je ook nog dat er lammetjes komen. En die gaan ze niet allemaal houden voor de wol.
Dus die gaan geslacht worden voor lamsbout oid. En veel schapen, ook uit NL, worden geëxporteerd naar andere landen. Ook naar midden-oosten en daar worden ze sowieso ritueel geslacht na een lange rit.
Dat ben ik niet met je eens. Voor de melkproductie moeten koeien kalveren krijgen. Schapen hoeven geen lammeren te krijgen om wol te produceren.
De lammetjes zijn dus geen 'overschot', zoals je de kalveren wel zou kunnen zien.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 22, 2009 10:57

Andere situatie, maar het gaat erom wat er gebeurd. En de schapen krijgen vaak lammetjes. ze hoeven ze niet te krijgen idd, maar het gebeurd. Waar ik vroeger woonde waren veel schapen. Daar zag je steeds lammetjes. Maar ja.. na een paar weken zijn ze weg...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do okt 22, 2009 11:17

Hoi Berti :welcome:

Super dat je veganistisch eet!

80% van al het wol komt uit Australie, van schapen die op een behoorlijk hardhandige wijze geschoren zijn. De schaapscheerder krijgt niet per uur, maar per schaap betaald, waardoor snel werken beloond wordt. Dit komt het schaap natuurlijk niet ten goede. De schapen worden gefokt op hun wol.Om ziekten te voorkomen snijdt men soms huidplooien weg bij bijvoorbeeld het achterwerk. Hierdoor kunnen echter nog steeds infecties ontstaan, bijzonder pijnlijk voor het schaap. Aan het eind van het liedje worden de beesten vaak op een boot richting het midden-oosten gezet. Rituele slachting komt voor, maar een schrikbarend groot aantal schapen overleefd de reis niet eens. Het zijn schichtige beestjes die niet goed tegen de stress kunnen.
Schapen hebben zoveel wol omdat mensen ze zover hebben doorgefokt. Dat is de reden waarom ze nu wel moeten worden geschoren. Ze zijn daarmee overgeleverd aan de grillen van de mens. M.i. moeten we stoppen met het fokken van deze beesten. We hebben helemaal geen wol nodig om warm te blijven.
Berti schreef:deze komt dan wel van plaatsen waar de dieren als huisdieren worden gehouden van mensen die ik ken.
Waarom houden mensen deze schapen als huisdieren, Berti? Dat is toch helemaal niet nodig?
Als het om opvang-schapen gaat ofzo, dan kan ik wel begrijpen dat je het wol gebruikt. Niet als ermee gefokt wordt, want daarmee geef je indirect aan dat je dat wel oke vindt (en dat lijkt het me nu niet bepaald).

Het verzamelen van plukjes wol in de natuur, of van wilde zijde, lijkt me daarentegen geen probleem. Daarmee schaad je niemand, want de beesten hebben het toch afgeworpen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do okt 22, 2009 11:21

Vegantastic schreef:Andere situatie, maar het gaat erom wat er gebeurd. En de schapen krijgen vaak lammetjes. ze hoeven ze niet te krijgen idd, maar het gebeurd. Waar ik vroeger woonde waren veel schapen. Daar zag je steeds lammetjes. Maar ja.. na een paar weken zijn ze weg...

Nee, het gaat erom met welke reden iets gebeurd.
Het probleem van melk, dat je steeds kalveren nodig zult hebben, lijkt me onoplosbaar. Bij wol is dat niet het geval. Wol wijs je (als veganist) niet af, omdat je steeds nieuwe lammeren nodig hebt, maar om andere redenen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 22, 2009 11:28

Rick schreef: Wol wijs je (als veganist) niet af, omdat je steeds nieuwe lammeren nodig hebt, maar om andere redenen.
Ja, maar dat neemt niet weg dat deze info erbij hoort. Ik geef het ook alleen maar ter aanvulling.

Ik vind het wel belangrijk te weten hoe die hele industrie in elkaar steekt.

Framboos

Bericht door Framboos » do okt 22, 2009 17:09

Filmpje van Pink over schapen/wol. Geeft voor mij erg duidelijk weer waarom ik geen wol koop. Ik zou eigenlijk wel een wollen jas willen, zo'n nette, maar als ik aan dit filmpje denk, dan denk ik laat maar...

Wen

Bericht door Wen » do okt 22, 2009 17:43

Wat Jasmijn zegt, onderschrijf ik helemaal. Ik had het zelf niet beter kunnen uitleggen. Wol is een enorme industrie die dieren mishandelt en misbruikt. De schapen worden idd zonder verdoving een stuk huid bij de billen weggesneden ter voorkoming van fly strike, omdat daar heel veel schapen aan sterven. Schapen zijn immers niet geschikt voor het klimaat van Australië.
Meestal worden de schapen ook geslacht, als ze minder wol beginnen op te brengen.
Dus de vraag is wil je zo'n industrie steunen?
Als je de wol van schapen gebruikt, die niet gekocht zijn, maar bv geadopteerd uit een opvang en er wordt niet mee gekweekt en ze krijgen de best mogelijke verzorging,...
Als aan al die voorwaarden wordt voldaan (zoals ook Jasmijn al stelde) dan kan ik daar wel mee leven.

Truus

Bericht door Truus » do okt 22, 2009 18:25

Ik heb het idee dat Berti nog niet klaar is om wol en zijde overboord te gooien. Dat is prima. Al mooi dat hij/zij veganistisch eet.

100% veganistisch leven is niet mogelijk. Dierlijke producten zitten verborgen op allerlei plekken die niet te vermijden zijn. Ieder bepaalt voor zichzelf waar hij zijn grenzen legt.

Betreffende zijde, ik kan (onterecht) weinig sympathie voor de diertje's opbrengen, maar vind het een onsmakelijk idee. Zijde kom ik overigens gelukkig zelde tegen.

Betreffende wol -- en het geldt eigenlijk ook voor melk en eieren en bijen en de hele micmac -- waarschijnlijk zijn er dieren die goed verzorgd worden en een goed leven hebben. Maar ik kan daar niet zelf op toezien, dus ga ik er vanuit van niet.

Wen

Bericht door Wen » do okt 22, 2009 19:13

Bij eieren en melk en wol gaat het er mij niet om of ze goed verzorgd worden of niet.
Ze moeten hun leven ervoor laten. Vindt jij het OK dat voor een ei, melk en wol die dieren geslacht worden? Ik in elk geval niet. Ik veronderstel dat jij ook weet dat voor elke kip die geboren wordt er een haan moet sterven En dat een kip slechts een beperkt deel van haar leven goed eieren legt en daarna wil niemand de kip nog houden die ze moeten voeden en verzorgen, maar niet genoeg eieren produceert. En dat bij elk kalf dat geboren wordt, de helft stieren zijn, die niemand wil onderhouden omdat ze geen melk kunnen geven en dus geslacht worden. Ook schapen hebben hun hoogtepunt van produktie en de schapen die niet veel wol geven, gaan direct naar de slacht. Enkel degenen die genoeg wol produceren, mogen blijven leven.
Hoe goed de dieren ook verzorgd worden, als ze moeten produceren voor ons, moeten ze ook sterven. Hoe kan je dat als goed verzorgd worden beschouwen? Iets dat hun dood inhoudt spreekt goed verzorgen in mijn ogen volkomen tegen.
Misschien heb je nog niet nagedacht Truus over wat er bij de produktie van melk, eieren en wol komt kijken?
Er is nl geen ei of melk zonder dat de dood van een dier daar aan vasthangt. Tenzij je bij een sanctuary of opvang je eieren gaat halen (kweken doen die niet en melk gaan ze daar dan ook niet hebben)

Berti

Bericht door Berti » do okt 22, 2009 21:43

ik geef toe dat ik er even stil van ben.
het is inderdaad een kwestie van afwegingen maken en dan heb je ook nog zoiets als totaal-vegetariers.
ik kan het mezelf makkelijk maken (eigenlijk maak ik het daarmee anderen eigenlijk makkelijk) door het daarbij te laten en me geen veganist te noemen.

toch vind ik het heerlijk om veganistisch te eten (ook niet altijd even makkelijk buiten de deur) en voel me geweldig.....
dat blijf ik ook gewoon doen.
ik ben het niet eens met wat veel mensen schreven als reaktie op mijn bericht maar ik respekteer het wel dat ieder zo zijn eigen gedachten daar over heeft en ik dus ook weer de mijne.
dus voor jullie ben ik een totaal vegetarier.
ook niet verkeerd, toch :)

lena

Bericht door lena » do okt 22, 2009 23:10

Het maakt mij niet uit of jij je veganist of totaal-vegetarier noemt :)
Waar ben je het niet mee eens? Ik vond dat vooral Jasmijn prima de bezwaren tegen de wol-industrie verwoordde. Je zei dat schapen nou eenmaal van hun wol afmoeten, maar hoe zie je dat dan met koeien? De koeien die er nu zijn zijn ook gefokt om enorme hoeveelheden melk te geven. Als we ineens zouden stoppen met melken zouden ze ook erg ziek worden en dood kunnen gaan. Is dat een reden om koemelk te gaan drinken?

Als je echt alleen wol van lokale diervriendelijk gehouden schapen gebruikt kan ik me wel voorstellen dat de argumenten van dierenmishandeling die bij vrijwel alle commerciele wollen producten komt kijken niet relevant voor je zijn, maar blijf benieuwd waar je het dan niet mee eens bent.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za okt 24, 2009 11:05

@Wen en lena; dank jullie wel :)

Berti, ik ben ook erg benieuwd waarom jij je liever totaal-vegetarier noemt dan dat je veganist wilt zijn.
Er worden hier feiten genoemd en er worden argumenten tegen het gebruik van wol (en zijde) gegeven. In welk opzicht ben je het 'er niet mee eens'?
En hoe zit het met het wol dat jij gebruikt, gaat het nu om opvangdieren of niet? Dat lijkt me ook wel relevant voor deze discussie.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za okt 24, 2009 11:10

Wen schreef:Bij eieren en melk en wol gaat het er mij niet om of ze goed verzorgd worden of niet.
Ze moeten hun leven ervoor laten. Vindt jij het OK dat voor een ei, melk en wol die dieren geslacht worden? Ik in elk geval niet. Ik veronderstel dat jij ook weet dat voor elke kip die geboren wordt er een haan moet sterven En dat een kip slechts een beperkt deel van haar leven goed eieren legt en daarna wil niemand de kip nog houden die ze moeten voeden en verzorgen, maar niet genoeg eieren produceert. En dat bij elk kalf dat geboren wordt, de helft stieren zijn, die niemand wil onderhouden omdat ze geen melk kunnen geven en dus geslacht worden. Ook schapen hebben hun hoogtepunt van produktie en de schapen die niet veel wol geven, gaan direct naar de slacht. Enkel degenen die genoeg wol produceren, mogen blijven leven.
Hoe goed de dieren ook verzorgd worden, als ze moeten produceren voor ons, moeten ze ook sterven. Hoe kan je dat als goed verzorgd worden beschouwen? Iets dat hun dood inhoudt spreekt goed verzorgen in mijn ogen volkomen tegen.
Misschien heb je nog niet nagedacht Truus over wat er bij de produktie van melk, eieren en wol komt kijken?
Er is nl geen ei of melk zonder dat de dood van een dier daar aan vasthangt. Tenzij je bij een sanctuary of opvang je eieren gaat halen (kweken doen die niet en melk gaan ze daar dan ook niet hebben)
+1.
Voor mij heeft veganisme niet zoveel te maken met 'een onsmakelijk idee' of het wel of niet hebben van sympathie voor de slachtoffers. Het is gewoon een principekwestie, zoals Wen al zegt. Goed verzorgen strookt niet met dood maken.

Berti

Bericht door Berti » za okt 24, 2009 21:53

Waar ik het niet mee eens ben is uitspraken die jullie doen die in sommige gevallen eerder te lijken zijn overgenomen van anderen dan zelf te zijn onderzocht.
Bijv dat schapen het hun leven kost om wol te verkrijgen / dan wel dat schapen worden afgemaakt als ze niet genoeg wol produceren.
Schapen produceren ALTIJD dezelfde hoeveelheid wol.
Schapen moeten worden geschoren om wol te krijgen, niet scheren is ongezond voor schapen en hun vacht valt niet van nature uit, een handjevol (zeldzame) rassen daargelaten.

Het helpt nergens tegen als ik geen wol meer zou gebruiken (ik spin al ruim zes jaar dus ik ben wat dat betreft wel een goed geinformeerde bron) omdat in Australie niet op een diervriendelijke wijze met schapen wordt omgegaan.
Dat is bij spinners algemeen bekend en de meesten die ik ken willen ook geen wol uit australie spinnen.
Daarnaast kan je niet zomaar alle WERELDWIJDE wolproduktie over een kam scheren, gebaseerd op een filmpje.
De beschreven praktijken komen in nederland NIET voor. De beschreven huidplooien komen alleen voor bij bepaalde rassen onder andere merino's waar australie bekend om staat.
Ga zelf eens kijken op een boerderij.....heb ik ook gedaan.
Daarom weet ik ook hoe de beesten daar worden behandeld en koop ik daar mijn materiaal.

Schapen met koeien vergelijken vind ik wel een probleem.
Het zijn totaal andere beesten, en nee ik vind niet dat koeien hun leven moeten laten.

Dit is dus voor mij een reden om me totaal vegetarier te noemen.
Ik bepaal mijn eigen grenzen en maak mijn eigen keuzes en ja ik blijf dus gewoon wol spinnen, van goed behandelde beesten en liefst ook nog bio als het kan.

Ik vind het zelf zinvol om de grens te leggen bij veganistisch eten, geen leer, geen honing noch andere bijenprodukten.
Door veganistisch te eten lever je ergens bewust een bijdrage aan en dat is voor meerderlei uitleg vatbaar. De argumenten zijn bekend.

Berti

Wen

Bericht door Wen » za okt 24, 2009 22:15

Hey Berti,

Idd dat was verkeerd hoor, schapen geven idd altijd even veel wol. Goed dat je daarop wijst. Maar er wordt natuurlijk wel op doorgekweekt om ze onnatuurlijke hoeveelheden wol te laten aanmaken. Er wordt geselceteerd op de beste wolgevers. En idd moeten ze geschoren worden . We hebben ze zo gekweekt dat ze geschoren moeten worden. Dat hebben wij als mens "gemaakt" net als de dikbil die enkel met keizersnede kan bevallen en het kuiken dat na 6 weken volgroeid is en vaak zijn eigen gewicht niet meer kan dragen...
Maar de vraag is, vind je het OK dat een dier wordt gehouden om geld op te brengen? Ten slotte houden boeren schapen omdat de wol hun geld op brengt. En een dier dat geld moet opbrengen, wordt ook behandeld als iets dat moet opbrengen.
Misschien dat jouw vrienden de schapen niet houden om er aan te verdienen. Maar dan blijft de vraag, waar haalden zij hun schapen? Want als ze ze haalden bij een kweker, steunen ze natuurlijk wel die industrie, die misschien niet zo erg is als in Australië, maar beslist dieronvriendelijk.
En natuurlijk is het al ferm dat je vegan eet :!: Je moet me niet verkeerd begrijpen hé. Maar ja, je stelde een vraag en ik geef je mijn gedacht over wol en de schapen die daarvoor gebruikt worden en waarom ik persoonlijk vind dat je geen veganist bent als je wol gebruikt.
Hopelijk zien we je nog vaak op het forum :welcome:

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 24, 2009 22:21

Berti schreef:Waar ik het niet mee eens ben is uitspraken die jullie
Ten eerste even een misverstand uit de wereld helpen: wij zijn niet één front; zo ongeveer niemand op dit forum denkt precies hetzelfde over veganisme en gerelateerde zaken als de ander.
Berti schreef:doen die in sommige gevallen eerder te lijken zijn overgenomen van anderen dan zelf te zijn onderzocht.
Wow. Dat is nogal kort door de bocht gesteld, vind je zelf ook niet?
Berti schreef:Bijv dat schapen het hun leven kost om wol te verkrijgen / dan wel dat schapen worden afgemaakt als ze niet genoeg wol produceren.
Als je kijkt naar schapen die commercieel gefokt worden voor het verkrijgen van wol: die slijten hun oude dag echt niet in een schapenbejaardentehuis.
Berti schreef:Schapen produceren ALTIJD dezelfde hoeveelheid wol.
Schapen moeten worden geschoren om wol te krijgen, niet scheren is ongezond voor schapen en hun vacht valt niet van nature uit, een handjevol (zeldzame) rassen daargelaten.
Jij denkt dat de natuur schapen zo gemaakt heeft dat ze mensen nodig zouden hebben om zich te scheren? Dat is natuurlijk niet zo. Schapen zijn zo gefokt, en ja, de schapen die nu gefokt worden, moeten inderdaad geschoren worden.

Maar als een schaap speciaal op deze wereld gezet wordt om wol te krijgen bij een commercieel bedrijf, dan is het imho beter dat dat schaap nooit geboren zou zijn. Dat is een beetje hetzelfde argument als 'als we alle koeien die nu leven niet doodmaken om op te eten, dan zijn er veel te veel koeien', of 'maar deze koe is toch al dood'. Mja, dan had ie niet gefokt moeten worden.
Berti schreef:Het helpt nergens tegen als ik geen wol meer zou gebruiken (ik spin al ruim zes jaar dus ik ben wat dat betreft wel een goed geinformeerde bron) omdat in Australie niet op een diervriendelijke wijze met schapen wordt omgegaan.
Dat is bij spinners algemeen bekend en de meesten die ik ken willen ook geen wol uit australie spinnen.
Daarnaast kan je niet zomaar alle WERELDWIJDE wolproduktie over een kam scheren, gebaseerd op een filmpje.
Nogmaals, er hebben een heleboel verschillende mensen op jouw eerste post antwoord gegeven, en die mensen zitten waarschijnlijk ook allemaal in een andere situatie. Ik postte de link naar dat filmpje, en waar ik mijn kleren meestal koop, staat er niet op het label waar de wol die voor het kledingstuk gebruikt wordt vandaan komt. De kans dat de wol die ik in de winkel zie hangen uit Australië komt is aanwezig, dus dan koop ik liever geen wol dan dat ik de kans loop wol uit Australië te kopen.
Berti schreef:De beschreven praktijken komen in nederland NIET voor. De beschreven huidplooien komen alleen voor bij bepaalde rassen onder andere merino's waar australie bekend om staat.
Ga zelf eens kijken op een boerderij.....heb ik ook gedaan.
Daarom weet ik ook hoe de beesten daar worden behandeld en koop ik daar mijn materiaal.
[/quote][/quote]
Daar heb ik al een stuk minder moeite mee, maar zelf zou ik het nog steeds niet kopen. Ik vind het namelijk te veel moeite om uit te zoeken waar die schapen precies vandaan komen, en je weet ook nooit zeker wat er mee gebeurt in de toekomst. Ik vind de toegevoegde waarde van wol niet zo groot dat ik dat 'risico' wil lopen.
Berti schreef:Ik bepaal mijn eigen grenzen en maak mijn eigen keuzes en ja ik blijf dus gewoon wol spinnen, van goed behandelde beesten en liefst ook nog bio als het kan.
Dat impliceert alsof 'wij' allemaal niet onze eigen keuzen maken en onze eigen grenzen stellen. Ik zou zeggen, blijf hier eens op het forum rondhangen, dan zul je snel genoeg ontdekken dat je vegans en totaal-vegetariers en flexanisten en weet ik wat nog meer in allerlei soorten en maten hebt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za okt 24, 2009 23:24

Berti schreef:Bijv dat schapen het hun leven kost om wol te verkrijgen /
Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen. Behalve dat in australie e.d. het er hard aan toe gaan en de de dieren wel kunnen sterven door verwondingen e.d. die ze oplopen.
dan wel dat schapen worden afgemaakt als ze niet genoeg wol produceren.
Als een boer merkt dat een dier minder kwaliteit levert, ziek is ofzo, dan is het toch wel degelijk snel het slachthuis.
Schapen produceren ALTIJD dezelfde hoeveelheid wol.
Nou het zal niet altijd exact hetzelfde ;-)
Het helpt nergens tegen als ik geen wol meer zou gebruiken (ik spin al ruim zes jaar dus ik ben wat dat betreft wel een goed geinformeerde bron) omdat in Australie niet op een diervriendelijke wijze met schapen wordt omgegaan.
Het zou zeker helpen. Kwestie van dat je niet meewerkt aan een industrie die dat soort praktijken toe laat.
Waar is de wol dan afkomstig van?
Als je het op vlak van 'dierenwelzijn' beoordeeld kan je niet de NL wolsector dat toereken waarbij dat mulesing niet het geval is. Hier hebben ze wel dat ze de staarten afbonden. Dat is nu verboden. Met uitzondering van aantal rassen. Verder is er nog export naar buitenland. En schapen die ritueel geslacht worden. Wolproducerende boeren verkopen die dieren natuurlijk ook aan buitenland of brengen ze naar slachterijen.

Voor mij persoonlijk maakt het niet echt uit of een sector ze op schaal van dierenwelzijn best 'goed' behandeld of 'heel erg'. Vanuit een dierenrechtenvisie ben ik sowieso tegen het gebruik er van. :)

En inderdaad zijn op dit forum een hoop verschillende meningen zoals hierboven al is aangegeven. Dus wees welkom op dit forum :)

Plaats reactie