Sojaloze veganist

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Sojaloze veganist

Bericht door Ananas »

Ik weet niet of het zin of onzin is, maar toen ik zelf rigoreus suiker en alcohol uit mijn dieet schrapte viel ik gemakkelijk af. Ik lette verder totaal niet op hoeveel ik at en nam vaak notenmixen mee naar school. Helaas lukt het me nu niet meer om van de suiker af te blijven...

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Van suiker groei ik heel snel en bij mij is het een aanjager om de hele dag te willen snaaien.
Suiker en alcohol zijn voor de lever supergemakkelijke bronnen om in de lever op te slaan als vetreserve voor slechte tijden.

Ananas

Bericht door Ananas »

Dat ervaar ik ook ja.

Wat ik zei over die noten lijkt een beetje random, ik bedoelde ermee te zeggen dat ik (absoluut) niet low fat at ;-) veel olijven, avocado, etc

cavia

Bericht door cavia »

Het schijnt trouwens ook dat mensen die gematigd noten eten, juist minder last hebben van overgewicht.
Maar dat is wel heeeeeeeeeel erg offtopic.

dorus

Bericht door dorus »

Fynnya schreef:
dorus schreef:Het lijkt bijna te eenvoudig maar wil je op je ideale gewicht komen en blijven dan hoef je alleen 1 jaar lang : geen vlees (maar dat is natuurlijk geen probleem voor een veganist :) ); geen alcohol en geen suiker.
Dat is echt onzin. Als je meer calorieen binnenkrijgt dan je lichaam verbruikt, kom je aan. En er zijn heeeeeel veel manieren om meer calorieen binnen te krijgen dan je gebruikt ZONDER vlees, alcohol en suiker te gebruiken. Het is absoluut niet zo dat vlees, alcohol en suiker de enige voedingsmiddelen zijn die zorgen dat je teveel calorieen binnenkrijgt.
Dat is geen onzin. :shock:
Dit is gewoon proefondervindelijk bewezen door mensen uit mijn familie, onder hoede van een diëtiste!

Na een jaar stonden ze op hun ideale gewicht en blijven er nu ook op.
Iemand is zelfs "en passant" van zijn ouderdoms-suikerziekte af en eet nu gewoon opnieuw dingen met suiker en drinkt alcohol (allemaal met mate natuurlijk) maar vlees zegt hem niet veel meer :wink:
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Ik eet geen vlees, drink geen alcohol en neem vrijwel geen geraffineerde suikers.
Toch moet ik flink mijn best doen om op mijn gewicht te blijven. Door veel sporten lukt het gelukkig.
Sport ik niet dan groei ik zo 10 kg.
Ik ben gewoon een flinke eter.

Truus

Bericht door Truus »

Voor de een werkt zoiets wel en voor de ander niet. We zijn allemaal anders.

Brent

Bericht door Brent »

Inderdaad onzin, ik eet bijna nooit gerafineerde suikers, pasta, brood, koek, andere deegwaren, aardappelen, alcohol, sauzen, ketchup, gekookte granen [rijst etc.], snoep, chocola of dierlijke producten, maar ik kom, als ik niet uitkijk, wél steeds aan.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

dorus schreef:Dat is geen onzin. :shock:
Dit is gewoon proefondervindelijk bewezen door mensen uit mijn familie, onder hoede van een diëtiste!

Na een jaar stonden ze op hun ideale gewicht en blijven er nu ook op.
Dat het voor een paar mensen werkt, wil niet zeggen dat het dus een algemeen geldende regel is.
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het niet helpt he, het zal zeker een grote invloed hebben en flink kunnen helpen, maar er zijn genoeg andere dingen waar je je een overgewicht aan kan eten, het is absoluut niet zo dat je zonder vlees, alcohol en suiker automatisch op een goed gewicht komt.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Minoes schreef:Echter, ik hoorde dat je van een teveel aan soja een allergie kan ontwikkelen? Is dit waar? Want dat zou echt matig zijn. En waar haal je dan je eiwitten vandaan?
Ik heb wel eens gelezen dat je door tijdenland veel soja te gebruiken een soja-allergie (of was het een soja-intolerantie?) kan ontwikkelen, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar dat idee is.
Maar volgens mij gebeurt het niet heel snel hoor, loop je met 2 kleine porties soja per dag geen groot gevaar, maar goed, ik heb me daar nooit in verdiept.

Proteïne (=eiwitten) haal je voor een deel al uit alle voeding die je over de hele dag eet, ook in granen, groente en zelfs fruit zit proteïne. In sommige niet erg veel, maar over de dag bij elkaar opgeteld, kom je toch al aan een aardige hoeveelheid. Maar wat producten gebruiken die proteïnerijk zijn, is een goed idee.

Peulvruchten bevatten veel proteïne. Je kan peulvruchten oa. gekookt eten, gepureerd door je saus of soep, of er lekkere burgers van bakken. En er zijn veel verschillende peulvruchten, dus als je er van houdt, hoef je er niet snel op uitgekeken te raken. En peulvruchten zijn erg goedkoop, zéker als ze gedroogd zijn. Bij biologische winkels heb je veel keus, en ik denk bij Turkse winkels ed. ook.

Noten, zaden en pitten bevatten aardig wat proteïne. Omdat ze ook erg veel vet bevatten, moet je ze wel met mate gebruiken trouwens. Bij zaden en pitten kan je denken aan dingen als sesamzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad. Zaden en pitten kan je in een biowinkel weer meer vinden dan alleen in de supermarkt, noten hebben ze overal wel.

Peulvruchten, zaden en noten kunnen prima als 'vleesvervanger' gebruikt worden, en zijn ook op andere vlakken trouwens erg gezond (mineralen bijvoorbeeld). 'Echte' vleesvervangers (in de zin van burgers en gehakt enzo) zijn vaak op basis van soja, maar er zijn ook wel wat te vinden die niet op soja-basis zijn. Seitan (biowinkel) en mock duck/mock abalone/mock chicken etc. (Chinese winkels) zijn op basis van tarwe(gluten?). Wheaty (biowinkel) is ook op basis van tarwe. Falafel is op basis van kikkererwten (net als humus, een lekkere broodbeleg/dipsaus, die je ook zelf kan maken trouwens). Er zijn tegenwoordig ook opeens allerlei vleesvervangers op basis van lupine, bijvoorbeeld Lustice (te koop bij Deen en Agrimarkt), en sommige vleesvervangers die je kan kopen bij de Vegetarische Slager (winkel in Den Haag, en webwinkel).
Deze producten zijn overigens niet allemaal sojavrij, maar bevatten dan alleen klein beetje soja zoals sojasaus, dus niet geschikt voor mensen met een echte soja-allergie, maar wel prima voor mensen die hun sojagebruik flink willen verminderen.
De hoeveelheid proteïne van verschillende 'vleesvervangers' verschilt overigens behoorlijk.

Brent

Bericht door Brent »

Google eens op 'soya' en 'truth about'.
Dan vind je allerlei teksten van tegenstanders van de idee dat ongefermenteerde soya gezond kan zijn.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Minoes

Bericht door Minoes »

Bedankt Fynnya, voor de uitgebreide uitleg! :thanks:
Ik probeer maximaal twee keer per dag brood, pasta of aardappels te eten. En verder veel groente, fruit, noten, peulvruchten. Ik neem inderdaad denk ik twee keer per dag een kleine portie soja, namelijk yofu en soms nog gebakken tofu tussen de middag, of iets bij het avondeten.
Ik heb het boek Becoming Vegan maar eens aangeschaft, om me wat verder te verdiepen, in het bijzonder in het hoofdstuk over sporten.

dorus

Bericht door dorus »

Even ter verduidelijking :
Ik heb niet gezegd dat je uitkomt op het gewicht dat je voor jezelf in gedachten hebt maar op je ideale gewicht aangepast aan je eigen lichaam.
Iedereen heeft zijn "eigen persoonlijke ideale gewicht" en dat heeft niets te zien met het gewicht dat je graag zou hebben.

Het gebeurdt vaak dat mensen een bepaald ideaal gewicht in gedachten hebben (meestal te laag) en er alles aan doen om dat te houden. Ze vermijden alle "dikmakers" zoals suikers, zetmeel, vetten enz.
Het gevolg daarvan is dat je lichaam in een soort chronische hongerperiode komt.
Ga je dan toch die dingen eten dan kom je direct aan. Je lichaam wapend zich tegen de volgende hongerperiode.
We hebben suikers, zetmeel en vetten nodig maaaaar zoals eerder gezegd "met mate" wat niet hetzelfde is als "bijna niet" en "zeer weinig"

Ik heb ook niet aangegeven dat je dat jaar geen zetmeel en vetten mag gebruiken. Als je ook daarmee stopt krijg je gegarandeert tekorten.

Dit alles maar even ter verduidelijking en om misverstanden te voorkomen. :wink:
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Brent

Bericht door Brent »

dorus schreef:Het gebeurdt vaak dat mensen een bepaald ideaal gewicht in gedachten hebben (meestal te laag) en er alles aan doen om dat te houden. Ze vermijden alle "dikmakers" zoals suikers, zetmeel, vetten enz.
Het gevolg daarvan is dat je lichaam in een soort chronische hongerperiode komt.
Ga je dan toch die dingen eten dan kom je direct aan. Je lichaam wapend zich tegen de volgende hongerperiode.
We hebben suikers, zetmeel en vetten nodig maaaaar zoals eerder gezegd "met mate" wat niet hetzelfde is als "bijna niet" en "zeer weinig"
Dat klopt niet helemaal, niemand heeft zetmeel nodig, wél met enige regelmaat suikers voor je energiehuishouding. Die kun je als je wilt geheel uit vruchten en gedroogde vruchten halen.

Of ieder mens een natuurlijk gewicht heeft weet ik niet, dan zou er een soort teller in je hersenen moeten zitten met daarin je "ideale gewicht". Ik dacht dat elk mens in principe even dik of even mager kan zijn als hij/zij zelf wil. Ik heb in mijn leven al rond diverse gewichten geschommeld.
Maar misschien geldt het wel weer voor andere mensen.

Brent

Bericht door Brent »

Inmiddels leef ik al weer enige tijd geheel zuivelloos en red het heel goed zonder enig soya-product en zonder anderssoortige bonen.
De quinoa bleek de gouden vondst, zonder de quinoa was het misschien toch lastig gebleven.
Momenteel combineer ik ze regelmatig [maar zeker niet altijd] met tauge [eiwitrijke spruiten van de mungboon] en vaak doe ik er tahini [sesampasta] bij voor extra smaak.

Daarnaast eet ik qua rauwe voeding nog steeds vaak avocado en banaan.
Ik doe veel aan fitness en de spieropbouw is goed.
Geen soya eten hoort ook bij een bepaald type straight-edge, die voeren allerlei argumenten aan tegen het eten van soya.
Ik verdraag het qua gezondheid slecht net zoals met zuivel, maar bovendien vind ik het vervelend dat je nooit zeker kunt weten of er niet toch stiekum genetisch gemanipuleerde soya bij zit of dat het gekweekt is op gronden waar vroeger tropisch regenwoud stond.

Truus

Bericht door Truus »

Brent schreef:je nooit zeker kunt weten of er niet toch stiekum genetisch gemanipuleerde soya bij zit
Mee eens. Dat heb ik ook bij mais. In tegenstelling tot dieren planten gewassen zich voort in de openlucht, en is kruisverstuiving dus nooit uit te sluiten.

Brent

Bericht door Brent »

Truus schreef:
Brent schreef:je nooit zeker kunt weten of er niet toch stiekum genetisch gemanipuleerde soya bij zit
Mee eens. Dat heb ik ook bij mais. In tegenstelling tot dieren planten gewassen zich voort in de openlucht, en is kruisverstuiving dus nooit uit te sluiten.
Niet alleen die mogelijkheid van kruisbestuiving, net als met de niet-biologische groenten die door bedrog als biologisch op de markt gebracht wordt, zo zijn er ook producten waarin genetisch gemanipuleerde soya verwerkt zit zonder dat de consument dat ooit te weten komt.

Er kleeft een hele kwaaie reuk aan die soyahandel en ze is ook in belangrijke mate op de hele diervoedingsindustrie gericht. Maar goed, als ik er geen gezondheidsproblemen mee had, zou ik het denk ik toch wel af en toe eten.

Plaats reactie