Sojaloze veganist

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Sojaloze veganist

Bericht door Jasmijn »

Hoi allemaal,

Ik heb laatst met iemand gesproken (via de telefoon) die thuis al veel vegetarisch/veganistisch eet en echt interesse schijnt te hebben om helemaal vegan te worden. Aanstaande zondag zie ik haar op het jubileum van onze ruilkring, waar mijn taarten en hapjes ook komen te staan, en dan wil ze graag meer info van mij, met name omdat ze niet goed soja kan verdragen. Dat is ook de reden waarom ze heel af en toe nog vlees eet (mede op advies van haar dokter).
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat moet, nauwelijks soja eten en toch gezond vegan zijn. Natuurlijk krijg je indirect als vleeseter en vegetarier veel meer soja binnen (door de koeien enzo), maar kennelijk kan ze dat dan wel verdragen (?). Help!

Jasmijn

Re: Sojaloze veganist

Bericht door Jasmijn »

Ik betwijfel of haverdrank en rijstdrank echt alternatieven zijn voor sojamelk bijvoorbeeld. En qua 'vleesvervangers', vooral veel peulvruchten eten? Of een pilletje bijslikken? Kan me voorstellen dat ze dat liever niet doet.

Marla

Bericht door Marla »

Als vleesvervanger zou ze ook seitan kunnen eten, of dingen die daarvan gemaakt zijn.
Volgens mij was er een keer een topic van iemand met een soja allergie hier, zal even kijken of ik het kan vinden.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Dankje.
Zou fijn zijn :P

Marla

Bericht door Marla »

http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... f=7&t=5382" target="_blank

Ik hoop dat er wat nuttigs in staat :)

Framboos

Bericht door Framboos »

Jasmijn schreef:Ik betwijfel of haverdrank en rijstdrank echt alternatieven zijn voor sojamelk bijvoorbeeld.
Waarom niet? Je vergeet amandelmelk trouwens, hoewel ik zo niet weet of daar calcium aan toegevoegd wordt (hoewel in amandelen natuurlijk calcium zit...). Maar het wordt sowieso toegevoegd, dus eigenlijk kun je het net zo goed bijslikken als dit je enige bronnen zijn.

En qua 'vleesvervangers', vooral veel peulvruchten eten? Of een pilletje bijslikken?
Bestaan er eiwitpilletjes dan? Of bedoel je voor B12? Dat zit sowieso niet in soja, wordt alleen toegevoegd aan sommige burgers. En een variatie aan eiwitbronnen lijkt me sowieso veel gezonder dan alleen maar soja.

Thrive Diet van Brazier, Eat to Live van Fuhrman zijn vegan (bijna-)sojavrije dieten. In de kookboeken Get it Ripe (Jae Steele) en Veganomicon staat per recept aangegeven of iets soja bevat of niet, in Vegan Lunchbox (McCann) staat een index achterin waarin je kunt vinden welke recepten sojavrij zijn en zo zijn er nog veel meer kookboeken te vinden.

Wen

Bericht door Wen »

Het lijkt me wat aanpassen, maar toch goed doenbaar. Er zijn echt heel veel soorten melken, van allerlei soorten granen en noten.
http://soyfreevegan.blogspot.com/" target="_blank

Google eens soy allergy vegan, dan vind je zeker nog veel info. Raad die persoon misschien ook aan hier op het forum wat tips op te doen.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Lijkt me wel te doen, maar wel een stuk duurder waarschijnlijk? Maarja, ook met een blik kikkererwten valt oneindig te variëren, ;) ik denk dat het vooral een kwestie van wennen en creatief worden met voedsel is, en misschien wat langer dan "normaal" voordat ze echt vegan eet.

Framboos

Bericht door Framboos »

Peulvruchten zijn in verhouding veel goedkoper dan burgers, rijst- en havermelk is volgens mij minder duurder (is die zin alleen logisch in mijn hoofd?).

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A »

Ik dacht dat er in sesamzaad heel veel calcium zit, misschien is tahin een goede manier om dat voldoende binnen te krijgen. Het lijkt me wel erg moeilijk om sojaloos vegan te worden, ik ben toch wel erg blij met mijn makkelijk verkrijgbare blokjes tahoe...

Dadella

Bericht door Dadella »

Naast groente en fruit eet ik granen, peulvruchten, zaden en noten van allerlei soorten, maar niet soja of mais omdat het niet mogelijk is 100% zeker te zijn dat het niet besmet is met genetisch gemanipuleerde variaties.

Ik koop niet altijd bij de natuurwinkel. Veel te duur. Islamitische en Indische toko's hebben grote keuze in veganistische producten voor scherpe prijzen. Die zijn natuurlijk niet biodynamisch.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Heel erg bedankt voor de tips en reacties iedereen! Ik heb het allemaal doorgespeeld naar die persoon met soja-allergie, hoop dat ze er veel aan heeft.
Framboos schreef:Peulvruchten zijn in verhouding veel goedkoper dan burgers, rijst- en havermelk is volgens mij minder duurder (is die zin alleen logisch in mijn hoofd?).
Minder duur :wink:
Maar is dit wel zo? Rijst-, haver- en havermelk zijn toch juist iets duurder dan sojamelk? Het ligt er vast ook wel aan welk merk je neemt.

Zit er trouwens calcium in sojaproducten? Dat wist ik niet. Wat zit er verder nog in soja dan, behalve de aminozuren die je niet zelf schijnt aan te kunnen maken?

Marla

Bericht door Marla »

Er zit vooral calcium in tofu, maar dat komt ook alleen maar doordat het wordt gestremd met calciumsulfaat. Volgens mij zit er in soja zelf niet echt een noemenswaardige hoeveelheid calcium.

Wen

Bericht door Wen »

Vaak wordt er aan rijstdrank en sojamelk calcium toegevoegd. Het staat dan op het pak dat er calcium is toegevoegd.

Dadella

Bericht door Dadella »

Jasmijn schreef:Zit er trouwens calcium in sojaproducten?
Er zit meer dan voldoende calcium in alles dat we eten, groenten incluis. Meer is niet nodig, krijgen we maar nierstenen van. Er zit trouwens zelfs calcium in het drinkwater. Dat sommige mensen op leeftijd osteoporose krijgen ligt aan hormonale veranderingen, niet aan gebrek aan calcium in het dieet.

lena

Bericht door lena »

Jasmijn schreef:Zit er trouwens calcium in sojaproducten? Dat wist ik niet. Wat zit er verder nog in soja dan, behalve de aminozuren die je niet zelf schijnt aan te kunnen maken?
Er zitten geen aminozuren in soja die je niet uit andere peulvruchten/granen kunt halen. Als je gewoon een gezond veganistisch dieet eet met peulvruchten (linzen, bonen) hoef je je geen zorgen te maken over aminozuren en eiwitten.

Sojaproducten zijn makkelijk, en lekker, en veelzijdig, maar ze zijn zeker niet noodzakelijk voor de gezondheid.

Framboos

Bericht door Framboos »

Jasmijn schreef:
Framboos schreef:Peulvruchten zijn in verhouding veel goedkoper dan burgers, rijst- en havermelk is volgens mij minder duurder (is die zin alleen logisch in mijn hoofd?).
Minder duur :wink:
Nee, ik bedoelde echt duurder, maar dat was dus alleen in mijn hoofd te begrijpen blijkbaar. :wink: Ik bedoel dat verschil peulvruchten - soja is groter dan verschil hoeveel duurder rijstmelk is ten opzichte van sojamelk.

Framboos

Bericht door Framboos »

Marla schreef:Er zit vooral calcium in tofu, maar dat komt ook alleen maar doordat het wordt gestremd met calciumsulfaat. Volgens mij zit er in soja zelf niet echt een noemenswaardige hoeveelheid calcium.
Aan Alpro wordt calcium toegevoegd; dat bedoelde ik ook met dat je dan net zo goed een pil kan nemen.

Zo veel eiwit zit er trouwens ook niet in sojamelk.

Framboos

Bericht door Framboos »

Dadella schreef:
Jasmijn schreef:Zit er trouwens calcium in sojaproducten?
Er zit meer dan voldoende calcium in alles dat we eten, groenten incluis. Meer is niet nodig, krijgen we maar nierstenen van. Er zit trouwens zelfs calcium in het drinkwater. Dat sommige mensen op leeftijd osteoporose krijgen ligt aan hormonale veranderingen, niet aan gebrek aan calcium in het dieet.
Hmm, dat waag ik te betwijfelen, als je uitgaat van een redelijk standaard vegan dieet. Als je echt veel groente en andere calciumrijke producten eet, dan is het natuurlijk geen probleem. En je kunt het ook makkelijk uit vegan eten halen, maar ik kreeg in ieder geval, voordat ik erop lette, niet zomaar genoeg binnen.

Framboos

Bericht door Framboos »

lena schreef:
Jasmijn schreef:Zit er trouwens calcium in sojaproducten? Dat wist ik niet. Wat zit er verder nog in soja dan, behalve de aminozuren die je niet zelf schijnt aan te kunnen maken?
Er zitten geen aminozuren in soja die je niet uit andere peulvruchten/granen kunt halen. Als je gewoon een gezond veganistisch dieet eet met peulvruchten (linzen, bonen) hoef je je geen zorgen te maken over aminozuren en eiwitten.
Quinoa is ook een goede trouwens.

Plaats reactie