riboflavine

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Steefje
Leefwijze: veganist

riboflavine

Bericht door Steefje »

Hallo,
ik had een vraag over het E-nummer 101 riboflavine. Ik las dat het uit melk gewonnen kon worden, maar op de site van food-info dat dat niet commercieel wordt gedaan en dus uit gisten wordt gewonnen. Mag je als veganist dat ingrediënt nou eten of niet?

Ananas

Re: riboflavine

Bericht door Ananas »

Je mag alles, het is slechts een kwestie van keuzes ;)

Uit het boekje E=eetbaar?:
E101 Riboflavinen
E101 (i)
Herkomst: Riboflavine komt van nature veel voor in gist, melk, eieren, gerstemout, lever, niertjes en bladgroenten. Verschillende gisten zoals Ashbya gossypii en Eremothecium ashbyii kunnen grote hoeveelheden riboflavine produceren. Deze worden gebruikt voor kippenvoer. Synthetisch wordt riboflavine bereid uit O-xyleen, D-ribose en alloxaan.
Functie: [...] Aan voedingsmiddelen geeft het een gele of oranjegele kleur.

E101 (ii) Natriumriboflavine-5'-fosfaat
Herkomst: Gesynthetiseerd door de fosforylatie van riboflavine (E101) met pyrofosforzuur of metafosforzuur. DE stof die hieruit gevormd wordt is voornamelijk riboflavine-5'-natriumfosfaat.
Voorgesteld is ooit het nummer E106 aan deze stof toe te kennen. Dit nummer treft men nog een enkele keer op een verpakking aan.
Kortom, checken bij de fabrikant wat de herkomst is!

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Als een stof mogelijk van dierlijke oorsprong is, geeft Food-Info dat (volgens mij) ook aan als: niet geschikt voor veganisten, vanwege mogelijk dierlijke oorsprong. Van E101 zegt Food-Info dat het geschikt is voor veganisten. Dat betekent dat de stof in de praktijk niet uit dierlijke grondstoffen geproduceerd wordt. Checken bij de fabrikant lijkt me in dit geval overbodig.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Food-Info zegt over E101: "Wordt gemaakt mbv micro-organismen of synthetisch. Kan theoretisch uit melk gehaald worden, maar is veel te duur en wordt dus niet gedaan." link

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

food-info heeft ook wel bij sommige dingen net iets te weinig info gegeven. Zoals bij betacaroteen, dat daar stoffen bij gebruikt kunnen worden om het in te kapselen enzo.

Maar heel veel stoffen kunnen uit dierlijke bron gehaald worden theoretisch. Maar ik denk ook niet dat ze het uit melk gaan halen. Is misschien wel niet uit te sluiten, maar economischer is het logischer dat het gewoon niet zo gaat.

Food-info heeft wel dit soort dingen vanuit de sector. Dus die hebben daar wellicht wel een goed beeld van hoe dingen worden geproduceerd.

Anderzijds is het wel een project uit wageningen.. en vertrouwen doe ik die niet graag.

Maar denk dat je mbt E101 idd ook geen zorgen hoeft te maken. Hooguit bij hele dure voedingsproducten ;)

Steefje

Bericht door Steefje »

Dankjewel voor de informatie allemaal! :thanks:

Tara

Bericht door Tara »

Ananas schreef:checken bij de fabrikant wat de herkomst is!
Checken bij de fabrikant levert niet altijd betrouwbare informatie op. Fabrikanten weten vaak zelf de herkomst van hun grondstoffen niet, om niet te spreken van dat dergelijke vragen beantwoord worden op het secretariaat.

Plaats reactie