naar de kliniek ivm eetstoornis

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
lis
Leefwijze: part-time veganist

naar de kliniek ivm eetstoornis

Bericht door lis »

Hey,

ik zit een beetje met een probleem.. ik heb boulimia nevosa en een depressie en ben al een tijdje in behandeling bij de psycholoog en psychiater. Sinds mijn ouders controle over mij kunnen hebben (ook met en slot op de deur als niemand thuis is, zodat ik geen vreetbui krijg want ik kan niet naar de keuken) kan ik gewoon weer normaal eten en maaltijden eten, hoewel het mij heel veel moeite kost om dat te doen. Sindsdien ben ik overgestapt van vegetarier naar veganist, wat ik al heel lang wilde. Het lukte alleen niet omdat ik in mijn vreetbuien altijd alles uit de kast pakte wat er stond (waarbij dus ook veel producten met melk en ei erin zijn verwerkt). Ik heb een intensieve behandeling nodig volgens mij psycholoog en psychiater, omdat mijn eetstoornis nogal sterk is. Ik heb al een intake gesprek gehad alleen daar heb ik te horen gekregen dat ik dus alleen vegetarier kan zijn omdat ze niet met iedereen rekening kunnen houden met de maaltijden. Ik raakte dus helemaal in paniek toen ik dat hoorde, en ik wil absoluut niet meer. Ik weet gewoon niet wat ik moet, ik ben al super nerveus voor de kliniek ivm het eten en nu komt ook dit er nog is bij. Ik wil echt absoluut geen melk, kaas en eieren eten en ben er fel op tegen. Nu moet ik ook nog eens hun vertrouwen zien te winnen omdat ze er niet over uit zijn of ik veganist ben door me eetstoornis of mijn persoonlijkheid. Ik weet het dus echt niet meer.. ik wil eigenlijk er helemaal niet meer heen nu.. alleen aan de andere kant zeggen ze dat alleen individuele therapie niet genoeg is voor mij en dat ik echt een intensieve therapie nodig heb. Weten jullie wat ik moet doen? Ik zit echt in een groot dilemma

Groetjes, lis
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: naar de kliniek ivm eetstoornis

Bericht door Vegantastic »

Persoonlijk vind ik dat die instellingen gewoon de wensen van patiënt wel moeten volgen. Ik begrijp dat ze niet weten of je veganisme door je ziektebeeld komt of echt door jezelf, maar dat moet m.i. niet de reden zijn om dan dat niet aan te bieden. Immers kan een gezonde voeding gewoon veganistisch zijn.

Misschien kan je nog eens extra informeren of het niet mogelijk is wat te regelen. Misschien vinden ze het gewoon lastig omdat ze niet goed weten wat veganisme inhoudt? En ze niet precies weten wat wel en niet? Dan kan je ze informatie overhandigen zodat ze weten wat ze wel of niet kunnen doen of verwijzen naar de NVV, zodat ze daar eventueel verdere informatie kunnen krijgen.

En ze krijgen neem ik aan ook weleens te maken met mensen met allergieën met speciale wensen of mensen met een bepaald geloof die bepaalde dingen niet mogen/willen? Hoe gaan ze daar dan mee om?

En maken ze het zelf in huis klaar of via een cateraar?

Aan de andere kant is het ook erg belangrijk dat je beter wordt en de depressie en je eetstoornis te boven komt. Maar kan erg begrijpen dat als je echt veganist wilt zijn, dat het ook niet goed is voor de depressie als je min of meer gedwongen wordt eten krijgt met dierlijke producten. Het blijft natuurlijk een dilemma.
Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Ga er heen. Het is wat jij op dit moment heel hard nodig hebt. Ik vind het knap dat je zo'n persoonlijk verhaal hier zo openbaar durft te vertellen. Als zij nog niet weten waarom jij veganistisch wilt leven (in verband met de eetstoornis, of om ethische redenen) is het heel belangrijk daar eerst achter te komen. Als jij daar een vegan menu krijgt, terwijl dat onderdeel is van je eetstoornis, zal het heel veel moeilijker zijn jou te helpen.

Het is ontzettend moeilijk, maar het lijkt me echt zaak dat jij jezelf en je eigen geestelijke en lichamelijke gezondheid nu op numer 1 zet.

Heel veel succes en beterschap!
*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Helemaal mee eens. Sterkte!
Oceana

Bericht door Oceana »

Ik weet natuurlijk niks over jouw persoonlijke situatie en hoe serieus en ernstig het allemaal is, dus vind eigenlijk dat ik er niks over kán zeggen, maar ik doe het lekker toch ;)

Nou ja, wil meer zeggen dat dit voor mij persoonlijk de enige reden is dat ik nog enigszins normaal eet: ik wil niet opgenomen worden omdat ze me dan gaan dwingen om dierlijke producten te eten. Dat is voor mij de drijfveer om mijn 2 eetstoornissen (ja ik weet waar ik het over heb) "onder controle" te houden.

Maar gezondheid gaat altijd voor. Als jij er zelf met behulp van je psych's niet uitkomt dan moet je gewoon opgenomen worden om beter te worden. Als je eenmaal beter bent kan je snel genoeg het veganisme weer oppakken :)
marjan

Bericht door marjan »

Hallo Lis, ik zou er maar heen gaan en er het beste/ meest veganistisch haalbare van maken... Is eigenlijk wat we hier toch min of meer allemaal doen: in de omstandigheden waar je in zit zo veganistisch mogelijk leven. Succes met de behandeling!
taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Ga er maar gewoon heen en probeer ze met de dag rustig te overtuigen waarom je geen zuivelproducten en zo wilt, niet in paniek raken, maar vooral rustig blijven, dat overtuigd meer dan dat je doordraaid.
Hoe moeilijk ook, maar probeer rust in jezelf te vinden, dan komt het vast goed, sterkte.
Ineke

Bericht door Ineke »

Zou het mogelijk zijn daar je eigen eten te mogen koken?
misschien kun je daar eerst naar informeren.

In ieder geval veel sterkte toegewenst
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc
indra

Bericht door indra »

Ineke schreef:Zou het mogelijk zijn daar je eigen eten te mogen koken?

dat is meestal juist 'HET ISSUE' waar alles om draait, je moet de controle uit handen geven wbt eten... dus absoluut in de eerste 'fases' (zoals meestal gaat) heb je geen zeggenschap over koken. Vaak wel 'begrip' voor vegetarisme maar veganisme wordt eigenlijk altijd in verband gebracht met een (de) eetstoornis.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Maar ze houden wel rekening met vegetarisme. Is dan ook eerlijk dat ze rekening houden met veganisme niet waar?

Ze beoordelen het misschien als onderdeel van eetstoornis, maar dat hoeft dus niet. Er zijn hier volgens mij meer mensen die eetstoornis hebben (gehad?). En die nadat het in bedwang was gewoon veganist zijn gebleven enzo.

Dus die gedachte is wel een beetje raar. Maar ik zou zeker gewoon benadrukken dat het echt niet met de eetstoornis te maken heeft en dat je ook gewoon gezond kan zijn op veganistisch dieet.

Maar idd.. is het ook belangrijk dat je het overwint.
indra

Bericht door indra »

Vegantastic schreef:Maar ze houden wel rekening met vegetarisme. Is dan ook eerlijk dat ze rekening houden met veganisme niet waar?

Ze beoordelen het misschien als onderdeel van eetstoornis, maar dat hoeft dus niet. Er zijn hier volgens mij meer mensen die eetstoornis hebben (gehad?). En die nadat het in bedwang was gewoon veganist zijn gebleven enzo.

Dus die gedachte is wel een beetje raar. Maar ik zou zeker gewoon benadrukken dat het echt niet met de eetstoornis te maken heeft en dat je ook gewoon gezond kan zijn op veganistisch dieet.

Maar idd.. is het ook belangrijk dat je het overwint.
tuurlijk, deels/helemaal mee eens. (ook) ik spreek uit ervaring. tis allemaal discutabel. veganisme kan ook als excuus gebruikt worden om voor eten te bedanken.
Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A »

Meid, wat een verhaal. Ik zou als ik jou was eerst beter worden dus in behandeling gaan. Dan maar vegetarisch als het niet anders kan. Als je daar óók nog over in moet gaan zitten lukt het helemaal niet volgens mij. En als het weer goed met je gaat kun je altijd nog veganistisch gaan eten. Heel veel succes en sterkte!
Ineke

Bericht door Ineke »

Ineke schreef:
Zou het mogelijk zijn daar je eigen eten te mogen koken?

Indra schreef:
dat is meestal juist 'HET ISSUE' waar alles om draait, je moet de controle uit handen geven wbt eten... dus absoluut in de eerste 'fases' (zoals meestal gaat) heb je geen zeggenschap over koken. Vaak wel 'begrip' voor vegetarisme maar veganisme wordt eigenlijk altijd in verband gebracht met een (de) eetstoornis
ik bedoel onder begeleiding uiteraard.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc
lis

Bericht door lis »

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik kreeg dinsdag een telefoontje en ik krijg gelukkig een deeltijd behandeling, dus de dagen dat ik thuis ben kan ik in ieder geval gewoon wel veganistisch eten. Ik heb binnekort nog een gesprek om te kijken hoeveel dagen per week ik zal gaan en om het nog over veganistisch eten te hebben, dus ik hoop echt dat ik ze weet te overtuigen. Ik kan daar niet koken en moet eten wat de pot schaft omdat ik juist moet leren de controle los te laten, en ze weten niet of veganisme slechts een manier is om nog controle te hebben omdat ik bang zou kunnen zijn dat dierlijke producten me dik kunnen maken, aangezien ik ook anorectische en orthorectische trekjes/ideeen heb volgens mijn psycholoog. Ik vind het wel stom, want ik ben het echt uit overtuiging (ik koop ook geen leer, wol en dierlijke cosmetica meer). Er zijn ook genoeg mensen met een eetstoornis die vegetarier zijn vanwege de calorieen in vlees, maar een vegetarische keuken kunnen ze wel bieden. Maarja ik hoop echt dat het toch mogelijk kan zijn, ik moet het inderdaad anders gewoon vegetarisch doen maar eigenlijk weet ik nu al dat dat ontzettend moeilijk gaat worden. Ik vind dat ze het gewoon moeten respecteren. Ik begrijp het wel van hun kant, en het is moeilijk met iedereen rekening te houden, maar ik denk dat mijn problemen alleen maar erger worden als ik ook nog eens dingen moet gaan eten tegen mijn overtuiging.
vegalan

Bericht door vegalan »

Hoi lis
Het is altijd goed om naar je eigen probleem te kijken (de confrontatie met jezelf) en misschien is het daarom goed om je bezig te houden met het veganistisch dieet zodat je grip krijgt op het eetpatroon? Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar mogelijk wel de weg om het te beheersen. Wie waagt die wint. Jill Ovnik (veganist) had weliswaar geen eetstoornissen maar wel problemen met haar gezondheid zodat ze besloot om veganist te worden en haar zelf heeft verlost van allerlei kwalen. Misschien is het handig om (als je het nog niet hebt gedaan) even naar wat ze heeft te zeggen te luisteren? Ik heb ook de cd voor je als deze wilt hebben en kan deze misschien wel downloadable maken?

http://www.vegan-gal.com

.
Framboos

Bericht door Framboos »

't Is inderdaad wel raar dat ze vegetarisme wel accepteren, maar veganisme niet (hoewel ik het ook heel goed snap dat ze bang zijn dat het bij de eetstoornis hoort). Maar ik denk wel dat het heel goed is als je benadrukt dat je ook geen wol en leer enzo meer gebruikt, dan laat je zien dat het niet alleen met eten te maken heeft voor jou (hoewel je dat natuurlijk ook zou kunnen 'spelen', maar ja, zo kun je natuurlijk bezig blijven...)

En heel veel sterkte, en goed dat je er wat aan probeert te doen!!
indra

Bericht door indra »

Framboos schreef:'t Is inderdaad wel raar dat ze vegetarisme wel accepteren, maar veganisme niet (hoewel ik het ook heel goed snap dat ze bang zijn dat het bij de eetstoornis hoort). Maar ik denk wel dat het heel goed is als je benadrukt dat je ook geen wol en leer enzo meer gebruikt, dan laat je zien dat het niet alleen met eten te maken heeft voor jou (hoewel je dat natuurlijk ook zou kunnen 'spelen', maar ja, zo kun je natuurlijk bezig blijven...)

En heel veel sterkte, en goed dat je er wat aan probeert te doen!!
mmm, ik vind het toch niet raar, ookal spelen bij mij ook beide dingen en frustreert het ook mij dat het eigenlijk altijd met elkaar in verband word gebracht. inderdaad 'helpt' het als je ook sterk bent in 'niet voedsel gerelateerde principes' zoals leer, wol e.d. er zijn geen lijnen in te trekken en geen situaties te generaliseren in elk geval.
Oceana

Bericht door Oceana »

Misschien dat je mensen uit je omgeving kan vragen om 'voor je in te staan'. Ondanks dat ik pas 2 jaar veganist ben (en al 2 jaar bekend is dat ik eetstoornissen heb) weet iedereen die mij al langer kent dat ik het al veel eerder had willen worden maar dat het gewoon niet ging. Mijn moeder bijvoorbeeld zou dat, met goeie argumenten, zo kunnen vertellen bij zo'n kliniek.
indra

Bericht door indra »

bij mij zou het, of werkt het nu, geheel anders.... mijn ouders zijn totaal geturnd, of vinden bevestiging in hun al aanwezige twijfels bij artsen e.d. dat een veganistisch dieet absoluut niet gezond is.. tot ik het tegendeel bewijs/kan bewijzen dmv. goede bloedwaarden en een gezond gewicht.
Plaats reactie