Soja allergie

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: Soja allergie

Bericht door Wen »

Ik ben allergisch aan soja. En zeggen dat je niet lekker veganistisch kan koken zonder soja is belachelijk. Ik vind het heel spijtig dat in plaats van oplossingen op het net te zoeken je liever veganisme zonder soja afraadt. Zeg dan liever niks. Ik begrijp wel dat jij je misschien moeilijk kan inbeelden om soja weg te laten, maar veel mensen denken net zo over vlees, kaas, melk en eieren. Eens dat je wat rondkijkt, opzoekt en probeert, volgt de rest vanzelf.
Je kan in zowat alle gerechten de soja vervangen door rijstmelk of havermelk. Lekkere lasagne maken, zelf burgers maken (daar zijn toch honderden recepten van, eventueel soja, door rijstmelk vervangen), ik denk trouwens dat je de meeste gerechten perfect zonder soja kan maken, gewoon vervangen.
Een eiwit tekort krijg je trouwens niet makkelijk. Je kan bv toch een handje vol noten eten. Je hoeft niet in elk recept bonen of linzen ofzo te kappen. Rijst en rijstmelk en andere granen brengen trouwens ook eiwitten aan.
Wen

Bericht door Wen »

Hoi,

Je zoekt best zelf eens op het net. Het staat boordevol info. Je hebt echt geen soja nodig hoor.
Hieronder 2 interssante om je gerust te stellen. Als je voldoende eet, kan je bijna geen eiwittekort hebben hoor.
I would really like to become a vegetarian, but I have a few problems. I’m deadly allergic to nuts, along with soy and all fruits. I am really dedicated to becoming a vegetarian, but I don’t know where I would get any kind of protein.

A. It may surprise you to learn that many plant-based foods are good sources of protein. Think of all the strong herbivorous animals, such as cows and horses—they get their protein from plants. You say that you are allergic to soy and nuts; are you allergic to lentils, chickpeas, and other beans as well? If not, beans are a wonderful and versatile source of protein, as are whole grains such as wheat, quinoa, brown rice, and others. Dark-green leafy vegetables are rich in protein, iron, calcium, and other nutrients. The key to a healthy diet is to avoid empty calories from processed foods and eat more nutrient-dense foods. For more information, consult books on vegan nutrition, such as Dr. Michael Klaper’s Vegan Nutrition Pure and Simple. It would also be a good idea to contact a vegetarian-friendly nutritionist for help in structuring a vegetarian diet suitable for you.
http://foodallergies.about.com/od/soyal ... rotein.htm" target="_blank
vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan »

Ik heb geen soja allergie, maar ik eet maar heel weinig soja. Het is niet echt nodig soja te gebruiken om gezond te blijven, het is wel een gemakkelijk en goed voedingsmiddel. Omdat soja een goede aminozuren samenstelling heeft en je dus niet (zoals bij het gebruik van granen en andere bonen) hoeft te combineren.
Soja heeft maar weinig smaak en je moet het dus met andere ingrediënten bewerken, wat dat betreft maakt het niet zo'n groot verschil met wat je anders gebruikt om een maaltijd te bereiden.

Ik zou dat gras maar laten staan! :wink:

.
jivi

Bericht door jivi »

Sakura schreef:ik eet eigenlijk niet zoveel soja producten.
meestal drink ik havermelk en voor eiwitten maak ik zelf seitan, soms in combinatie met kikkererwten of andere peulen (zoals chickpea cutlets uit v'con), ik eet ook veel linzen en kikkererwten en bonen,...en noten natuurlijk
het lijkt mij perfect mogelijk om soja-vrij vegan te eten.
Zo eet ik ook de laatste tijd weer.Mijn leven lang heb ik een slecht huwelijk met proteinen.Tot 2005 was ik 23 jaar veganistisch geweest ,hoofdzakelijk levend op soja proteinen,maar daar werd ik allergisch van en bovendien raakte enorm uit balans.Ik ben toen weer vis gaan eten maar dit bevalt me na drie jaar niet meer.Nu leef ik op linzen,noten,vruchten en een aminozuur supplement van solgar en moet nog zien of dit genog kracht en vertrouwen geeft.groetjes
Wen

Bericht door Wen »

quinoa is ook een volledig eiwit
jet
Moderator

Bericht door jet »

quinoa is ook glutenvrij, hoe fantastisch! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Ellentje

Bericht door Ellentje »

Ik kwam via Google uit op dit forum. Interessante discussie! Ik ben zelf ook allergisch voor soja en vegetarisch. Niet veganistisch, dat vind ik zelf eigenlijk niet te doen, zeker in combinatie met mijn vleesetende man en kinderen.

Wat me opvalt in dit draadje is dat genoemde suggesties niet sojavrij zijn (recepten voor seitan) en de kookboeken heb ik even op internet opgezocht, maar ook daar veel soja. Niet echt bruikbaar dus. Het is best lastig om goede sojavrije recepten te vinden. Wat ik me afvroeg: bestaat er niet zoiets als een sojavrij kookboek met vegetarische recepten?
Framboos

Bericht door Framboos »

Ellentje schreef: Wat me opvalt in dit draadje is dat genoemde suggesties niet sojavrij zijn (recepten voor seitan)
?!

Volgens mij zijn alle suggesties jusit sojavrij. Je weet neem ik aan dat seitan gemaakt wordt van tarwegluten, en dus sojavrij is?

Het is best lastig om goede sojavrije recepten te vinden. Wat ik me afvroeg: bestaat er niet zoiets als een sojavrij kookboek met vegetarische recepten?
Donna Klein heeft geloof ik een sojavrij vegan book. Bovendien zijn er heel veel kookboeken waarin wel soja gebruikt wordt, maar echt heel weinig. Dreena Burton heeft bv wel recepten voor tofu en in de frostings zit silken tofu, maar het overgrote deel van de recepten is toch echt wel sojavrij. In heel veel boeken wordt trouwens ook heel goed aangegeven welke recepten sojavirj zijn en welke niet.

Edit: Mediterranean Vegan Kitchen van Donna Klein is sojavrij.
Wen

Bericht door Wen »

Hoi,

Ik denk dat vegan koken een manier van koken is die je wat onder de knie moet krijgen. Er bestaan echt gigantisch veel vegan kookboeken met recepten die vleeseters heerlijk vinden. Mijn man is een vleeseter :( , maar hij vind mijn vegan recepten heel lekker, dus thuis eet hij vegan.
Je kan ook zo veel mogelijk melk-en eiprodukten mijden hé. Bv gebak met eivervanger en rijstmelk of havermelk maken,... Daarvoor hoef je niet op elk detail te letten of alles te mijden waar wat ei of melk in zit . Alle beetjes redden weer wat dieren!
Veel succes.
lena

Bericht door lena »

Veganomicon heeft ook meer dan 100 sojavrije recepten.
jet
Moderator

Bericht door jet »

Hoi Ellentje,

Ken je het boek 'kookboek voor mensen met een voedselallergie'? (isbn 90 209 5810 0, http://www.lannoo.com" target="_blank). De ondertitel van het boek is 'trucs en recepten voor een leven zonder eieren, melk, soja, arachide...'
Heb het boek gekregen van mn moeder omdat ik glutenintolerant ben.
Het boek bevat een flinke lading recepten met duidelijk uitleg, en duidelijk pictogrammen die aangeven welk allergeen er niet in zit, dus voor wie het recept geschikt is.

Heb je overigens de volgende sites gezien? (waarschijnlijk ken je de info al, maar ik geef ze hier toch maar even, beter te veel info dan te weinig)
-'verborgen' soja: http://home.wanadoo.nl/nvanosch/soja.html" target="_blank
-wiki verwijzing naar allergenendatabank (met inlog): http://nl.wikipedia.org/wiki/Allergenendatabank" target="_blank
-etiketering: http://www.voedselallergie.nl/allergenen-op-het-etiket" target="_blank
-herziening ALBA lijst: http://www.allergenenconsultancy.nl/nieuws.php?nid=83" target="_blank

soja komt net als tarwe heel vaak verborgen voor. De gerelateerd producten staan dan wel op het etiket, maar het product zelf niet. Dat zoekt in het begin erg lastig, en dan is het handig om een (ALBA) lijst te hebben (ik gebruik hem zelf niet meer). Alles wat allergeen is moet in Nederland verplicht op het etiket staan, en bijvoorbeeld Albert Heijn eigen merk heeft goede pictogrammen die je in 1 oog opslag vertellen of het levensmiddel geschikt is voor je. Producten die je koopt bij bijvoorbeeld de toko zullen minder goed ge-etiketteerd zijn, en daar zul je ook vaker gerelateerd producten in het levensmiddel aantreffen (in Azie zijn ze dol op soja.... :( )

Overigens kun je zelf prima seitan maken zonder soja. Seitan wordt gemaakt van tarwemeel.
Van tarwemeel wordt een soepel brooddeeg gemaakt. Dit wordt gekneed totdat de gluten vrijkomen uit de tarwe. Vervolgens worden zetmeel en zemelen met koud water gespoeld en zo uit het deeg gewassen. De tarwegluten die overblijven worden vaak gekookt in een bouillon van tamari sojasaus, kombu (zeewier) en gember. Deze bouillon geeft seitan zijn lekkere hartige smaak en bovendien wordt hierdoor de verteerbaarheid beter.
Wil je nou juist seitan zonder soja, dan kun je je bouillon soja vrij houden. Nadeel is wel dat je dan dus geen voorgefabriceerde seitan kunt kopen, maar ach, dat heb je vrijwel altijd als je vegan bent en een allergie of intolerantie hebt. Zelf maken is vrijwel altijd ok, terwijl voorverpakt vaak fout is :(

Heel succes ermee!

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Plaats reactie