Soja allergie

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Soja allergie

Bericht door Ananas » do aug 28, 2008 18:04

Ik heb sinds kort een nieuw vriendje, en door mij is hij geïnteresseerd geraakt in vegetarisch, al dan niet veganistisch eten. Maar hij heeft een soja allergie, en hij vroeg mij hoe hij dan aan proteïnen zou kunnen komen. Ik dacht aan noten, peulvruchten en seitan, maar kan verder niet zoveel bedenken omdat ik zelf toch veel soja eet.

Dus ik vroeg me af of hier iemand ideeën heeft? :)

marjan

Re: Soja allergie

Bericht door marjan » do aug 28, 2008 18:21

Inderdaad: Seitan vooral en verder noten en zaden en peulvruchten...

veglife

Bericht door veglife » zo aug 31, 2008 9:21

Ananas schreef:Ik heb sinds kort een nieuw vriendje, en door mij is hij geïnteresseerd geraakt in vegetarisch, al dan niet veganistisch eten. Maar hij heeft een soja allergie, en hij vroeg mij hoe hij dan aan proteïnen zou kunnen komen. Ik dacht aan noten, peulvruchten en seitan, maar kan verder niet zoveel bedenken omdat ik zelf toch veel soja eet.

Ik zou je vriendje niet gelijk de veganistische hoek induwen.

Framboos

Bericht door Framboos » zo aug 31, 2008 9:50

Ananas schreef:Ik heb sinds kort een nieuw vriendje, en door mij is hij geïnteresseerd geraakt in vegetarisch, al dan niet veganistisch eten. Maar hij heeft een soja allergie, en hij vroeg mij hoe hij dan aan proteïnen zou kunnen komen. Ik dacht aan noten, peulvruchten en seitan, maar kan verder niet zoveel bedenken omdat ik zelf toch veel soja eet.

Er zijn prima boeken te vinden speciaal gericht op vegan peulvruchten-recepten; misschien is dat wat voor je?

Ananas

Bericht door Ananas » zo aug 31, 2008 15:03

veglife schreef:

Ik push helemaal niet, ik heb helemaal niets over zijn eetgewoonten gezegd. We hebben het wat eten betreft alleen gehad over mijn keuze om zo te leven. Hij kwam spontaan met de vraag van goh wat zou ik dan kunnen eten en ik was er zelf eigenlijk behoorlijk verbaasd over.

Maar bedankt voor de reacties in elk geval!

veglife

Bericht door veglife » zo aug 31, 2008 19:31

Ananas schreef:
veglife schreef:

Ik push helemaal niet, ik heb helemaal niets over zijn eetgewoonten gezegd. We hebben het wat eten betreft alleen gehad over mijn keuze om zo te leven. Hij kwam spontaan met de vraag van goh wat zou ik dan kunnen eten en ik was er zelf eigenlijk behoorlijk verbaasd over.

Maar bedankt voor de reacties in elk geval!
Geen dank, maar ik denk niet dat je mijn reactie bedoelde. Was hij verbaasd over de seitan en noten? Lijkt mij nogal beperkt om dit dagelijks te eten. Ik vrees dat het een deceptie zou worden, wat erg jammer zou zijn.

lena

Bericht door lena » zo aug 31, 2008 19:50

Als je zelf veel soja gebruikt is het best moeilijk om te zien hoe het anders zou kunnen, want een vervanging voor typische producten zoals tofu en tempeh zul je niet snel zien. Je kunt wel zelf tofu maken van bijvoorbeeld sesamzaad, maar dat is ingewikkeld, en niet iets wat je "even" doet. Sojamelk is natuurlijk het makkelijkst te vervangen.

Ik zou me inderdaad richten op peulvruchten, en dan een paar goede kookboeken kopen. Dat maakte bij mij tenminste enorm uit, omdat ik niet houd van de manier waarop peulvruchten in Nederland bereid worden (bruine bonen en erwtensoep). In Veganomicon staat bij alle recepten aangegeven of ze sojavrij zijn. Er zijn ook twee Italiaanse kookboeken waar heel weinig soja gebruikt wordt (Vegan Italiano en The Mediterannean Vegan Kitchen).

Het is vrij eenvoudig om zelf seitan en bonenburgers te maken, en daarmee kom je een heel eind voor traditionelere aardappelen-groente-vleesvervanger maaltijden. Hier zijn twee goede seitan recepten: Seitan O'Greatness en Spicy Italian Sausage.
(Je schrijft dat je seitan al kent, maar misschien is het toch nuttig, of voor andere mensen)

Het klinkt zo weinig "noten, peulvruchten en seitan", maar realiseer je dat vleeseters ook niet veel anders eten dan "rund, varken en kip". Het is maar net hoe je het klaarmaakt, en een goed kookboek kan dan heel veel doen.

Framboos

Bericht door Framboos » zo aug 31, 2008 21:01

veglife schreef: Geen dank, maar ik denk niet dat je mijn reactie bedoelde. Was hij verbaasd over de seitan en noten? Lijkt mij nogal beperkt om dit dagelijks te eten. Ik vrees dat het een deceptie zou worden, wat erg jammer zou zijn.
Ik snap niet helemaal waarom je precies zo moeilijk doet? Ananas zegt dat haar vriend geinteresseerd is en jij maakt ervan dat zij (?) hem pusht, dan geven mensen aan dat je seitan, noten en peulvruchten kunt eten (meer dan genoeg keuze lijkt me, helemaal niet beperkt) en dan ga je verder met ehm... niet-positieve reacties geven.

Ik hoop dat Ananas er zich niets van aan trekt.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » zo aug 31, 2008 21:28

ik eet eigenlijk niet zoveel soja producten.
meestal drink ik havermelk en voor eiwitten maak ik zelf seitan, soms in combinatie met kikkererwten of andere peulen (zoals chickpea cutlets uit v'con), ik eet ook veel linzen en kikkererwten en bonen,...en noten natuurlijk
het lijkt mij perfect mogelijk om soja-vrij vegan te eten.

veglife

Bericht door veglife » ma sep 01, 2008 8:26

Ik snap niet helemaal waarom je precies zo moeilijk doet?
Voor pas beginnende veganisten is het erg lastig om hun weg te vinden, zeker als daar nog een soja allergie bij komt kijken. Ik zou zeker niet aanmoedigen om van vleeseter naar veganist te gaan. Een geleidelijk proces zou beter op zijn plaats zijn.
en jij maakt ervan dat zij (?) hem pusht
Nee hoor, enkel niet gelijk de veganistische hoek induwen. Dat antwoord slaat tevens op mijn antwoord hierboven.
meer dan genoeg keuze lijkt me
Prima, die keuze mag je hebben. Ik vind het vrij beperkt en die keuze mag ik hebben. Ik zou iemand met een soja allergie nooit adviseren om veganist te worden.

Framboos

Bericht door Framboos » ma sep 01, 2008 10:07

veglife schreef: Voor pas beginnende veganisten is het erg lastig om hun weg te vinden, zeker als daar nog een soja allergie bij komt kijken. Ik zou zeker niet aanmoedigen om van vleeseter naar veganist te gaan. Een geleidelijk proces zou beter op zijn plaats zijn.
Dat lijkt mij nu precies wat Ananas vraagt...
en jij maakt ervan dat zij (?) hem pusht
Nee hoor, enkel niet gelijk de veganistische hoek induwen. Dat antwoord slaat tevens op mijn antwoord hierboven.
Maar dat staat toch ook nergens dat zij dat doet? Ik vind het nogal raar om dat gelijk te insinueren.
Prima, die keuze mag je hebben. Ik vind het vrij beperkt en die keuze mag ik hebben. Ik zou iemand met een soja allergie nooit adviseren om veganist te worden.
Omdat je één ding niet kan eten?

Volgens mij zouden veel meer veganisten soja eens moeten gaan zien als iets voor af en toe, niet als standaard.

veglife

Bericht door veglife » ma sep 01, 2008 12:20

Volgens mij zouden veel meer veganisten soja eens moeten gaan zien als iets voor af en toe, niet als standaard.
Probeer dat maar eens een halfjaar vol te houden, ik denk dat de noten en peulvruchten je neus uitkomen, althans wel bij mij!

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » ma sep 01, 2008 12:25

en die soja wordt je niet beu?

veglife

Bericht door veglife » ma sep 01, 2008 13:48

Sakura schreef:en die soja wordt je niet beu?
Nee, hier wordt toch het meeste van gemaakt. Als ik iedere dag peulvruchten zou moeten eten wel. Misschien, en blijkbaar, dat dit voor anderen toch anders ligt.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 01, 2008 14:00

mijn buurvrouw heeft een soja-allergie. Ze mag ook geen pinda's en heeft nog een aantal allergie-en die ik niet uit mn hoofd weet.
Ik kook wel eens voor haar, en moet eigenlijk alleen maar oppassen met 'voorverpakte' dingen. In ketjap, in vegan-worcestershiresaus, in zakjes, pakjes en dat soort dingen (mijn buuf noemt het de conimexzakjes) daar zit veel soja. Ze mag nu ook geen gluten meer, en kan hierdoor ook geen voorverpakt glutenvrij brood eten (daar wordt ook soja in gebruikt). Ik probeer dr nu aan de zelfbakbrood te krijgen.
Ze vindt alles nu nog heel lastig, maar och, het went vanzelf.
Als je op alles pessimistisch afgaat lukt er nooit iets denk ik dan.
Ze vindt het overigens wel fijn als ik kook, omdat ik zelf ook een brave verpakkingenlezer ben, en er bovendien wat meer ervaring mee heb dan zij. En eigenlijk valt het reuze mee wat je allemaal nog wel mag.
Ze is overigens geen veganist, maar eet bij mij uiteraard wel veganistisch.

Ik denk dat het wel mogelijk is om veganist te zijn met een soja-allergie. Misschien is het moeilijk in het begin, maar er zijn wel alternatieven. Heb je na een half jaar genoeg van de noten en de peulvruchten, sja, misschien grijp je dan een keer naar iets anders (lees: iets wat misschien niet vegan is?). Ik probeer zelf zo weinig mogelijk van die veganburgers te eten (althans van die dingen die je zo in de winkel koopt). Heel af en toe dan neem ik er toch eentje, omdat ik dan toevallig geen zin heb om zelf wat te verzinnen, of het gewoon weer eens wil proberen.
Ik denk dat afwisseling sowieso (buiten het feit dat het gezonder schijnt te zijn dan elke dag hetzelfde eten) wel lekker is.... :mrgreen:

groetjes
jet :carro:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Framboos

Bericht door Framboos » ma sep 01, 2008 14:41

veglife schreef:
Probeer dat maar eens een halfjaar vol te houden, ik denk dat de noten en peulvruchten je neus uitkomen, althans wel bij mij!
Dat ben jij, daarom kan Ananas' vriend het toch nog wel proberen? Om bij voorbaat al te zeggen dat het niet kan, dat slaat nergens op.

En trouwens, hoe veel mensen zijn er wel niet die zeggen dat je niet lekker kunt eten als veganist? (Dat is namelijk voor veel mensen een heel erg grote beperking van voedselkeuze, nog veel groter dat geen soja meer eten). Ik neem aan dat je het daar ook niet mee eens bent, en dat die mensen blijkbaar gewoon niet weten wat je wel kunt eten.

Volgens mij zijn bepaalde voedselproducten weglaten gewoon altijd een kwestie van uitzoeken en creatief zijn.

Trouwens, wat eet je precies met soja dat je niet met andere peulvruchten of op een andere manier kunt maken? Burgers kun je van allerlei verschillende soorten bonen, kikkererwten en linzen maken. Spreads voor op brood van kikkererwten en bonen maken. Zelfs cheesecake kun je zonder soja maken. En bij bijna alle taarten etc kun je sojamelk vervangen door rijst-, haver- of amandelmelk. Etc. Etc...

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » ma sep 01, 2008 15:05

veglife schreef:
Sakura schreef:en die soja wordt je niet beu?
Nee, hier wordt toch het meeste van gemaakt. Als ik iedere dag peulvruchten zou moeten eten wel. Misschien, en blijkbaar, dat dit voor anderen toch anders ligt.
er zijn toch meer verschillende soorten peulen?

veglife

Bericht door veglife » ma sep 01, 2008 15:09

@ Jet en Framboos: natuurlijk is het wel mogelijk om zo te eten, maar om als beginnend veganist naar de alternatieven binnen de alternatieven te zoeken leek mij erg lastig. Het zou mij teveel moeite kosten om zo dagelijks veel tijd te besteden aan je voedsel. Iets wat wel mogelijk is, absoluut, maar wat na verloop van tijd misschien op een teleurstelling kan uitlopen, om dan definitief het vleesloze leven vaarwel te zeggen. Zo ervaar ik het tenministe. Misschien inderdaad pessimistisch....maar zeker goed bedoeld.

Ananas

Bericht door Ananas » wo sep 03, 2008 6:56

Zo, wat een discussie is hier ontstaan. Maar inderdaad, wat Framboos heeft gezegd zou ik ook kunnen zeggen. Het zou voor mijn vriend idd niet echt makkelijk zijn, maar als hij het graag wil proberen, tsja, waarom niet. Het scheelt dat hij in hongarije woont, waar je in de supermarkt echt géén vleesvervangers kunt kopen. Dit soort dingen is enkel bij natuurwinkels te koop, waar ook genoeg soja alternatieven te vinden zijn. Lastig is het daar sowieso wel dus, of je nou veggie of vegan eet. Ik heb het er verder niet meer met hem over gehad maar volgende week is hij hier en dan zal ik wel es wat topmaaltijden, zonder soja, voor hem bereiden, en kijken hoe hij dan erover denkt :D

Ineke

Bericht door Ineke » wo sep 03, 2008 20:14

Zie (stond bij de nieuwsberichten van 'onze' website)
http://www.veganisme.org/?nieuws=795" target="_blank" target="_blank" target="_blank

of een homeaopatisch middel laten maken van soya misschien gaat het dan over,
of jezelf laten desensebiliseren voor soya in het ziekenhuis, als ze dat willen doen,
of dit zelf doen door het heel langzaam op te bouwen.

Of . . . wil ie echt wel vegetarier worden? het onderbewste kan ook heel veel doen . . .
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Plaats reactie