Anarchisme en veganisme

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
rayveganfan
Leefwijze: vegetarier

Anarchisme en veganisme

Bericht door rayveganfan »

Anarcho-communisme eco-anarchisme en Veganisme lijken me nu onafscheidelijk ? Op de Pinksterlanddagen 2008 een tref punt voor links anarchisten om het zo maar even samen te vatten was de mobiele keuken van RAMPENPLAN er die voor het avond eten zorgde; veganistisch a vier Euro een diep bord met bieten salade iets van gebakken (zuur ? ) kool en iets van aardappels met een zeer stevige bite.
Ik heb het overigens met smaak opgegeten. Om terug te komen op het onderwerp : er zijn
zeker zeer rechtse veganisten. Adolf Hitler was vegetarier als ik me niet vergis. Wat is er
politiek aan Veganisme ? Is Veganisme meer links dan rechts ?? Graag discussie ; groeten van R. Ton.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Anarchisme en veganisme

Bericht door Vegantastic »

Hitler was geen vegetarier. Sommige lijken dat te denken.

Veganisme kan zowel links als rechts zijn. Denk dat het los staat van anarchisme of democratie.
Vanuit allerlei hoeken kan iemand veganist zijn.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

oh rampenplan! die koken echt goed!

jet
Moderator

Bericht door jet »

Hitler at gewoon vlees, maar had een ontzettend slecht gebit, en een arts die hem aanraadde om soms 'een dagje' strikt vegetarisch te eten. Niks vegetarisch aan dus.

Zelf denk ik niet dat het uitmaakt of je links of rechts of wat ook bent. Ik zelf ben zeker geen anarchist :) en ik ben het eens met vegantastic: staat los van elkaar mijns inziens.

Rampenplan ken ik niet, maar klinkt erg leuk!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

melancholy

Bericht door melancholy »

Ik denk dat de meeste veganisten over het algemeen wel linkser zijn?
Al is het alleen maar omdat de rechtse partijen zoals het CDA en de VVD helemaal geen fuck om dieren geven en hen alleen zien als producten.

Ik denk dat veganisten uberhaupt meer respect hebben voor al wat leeft op aarde en dat lijkt me moeilijker te combineren met het rechtse "gedachtengoed".

Spreek nu even voor mezelf, maar hoe meer ik aan acties mee doe, hoe minder ik geloof in de democratie.
Allerlei beperkingen die opgelegd worden, stomme regeltjes die ze verzinnen, zoals megafoon niet gebruiken.
Ik walg van de identificatieplicht (niet dat ik daar gehoor aan geef, maar toch)
Ik geloof gewoon niet meer in het "systeem" maar ik speel wel volgens de spelregels van een systeem waar ik niet meer in geloof.
Begin daar ook steeds meer moeite mee te krijgen..
Soms dagdroom ik dat m'n moeder me vroeger nooit had aangemeld bij de burgelijke stand of whatever.
Lekker anoniem door het leven gaan, alleen nemen wat je echt nodig hebt, geen belasting aangiftes meer hoeven te doen. Gewoon echt vrij leven.
Kunnen gaan en staan waar je wilt, zonder gezeik met paspoorten, visums e.d.
:hippy:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

melancholy schreef:Ik denk dat veganisten uberhaupt meer respect hebben voor al wat leeft op aarde en dat lijkt me moeilijker te combineren met het rechtse "gedachtengoed".
Ik vind de SP niet veel anders dan de VVD. Ik ga me ook niet meer aan links of rechts verbinden.
Die termen hebben weinig waarde meer. Maar als je die stempel drukt kan je mij indelen bij rechts of links. Het is maar net welke vragen je stelt.

Dus ik zie mezelf ook niet echt als links of als rechts.

melancholy

Edit: ligt er denk ik ook aan waarom iemand veganist is geworden..
't kan ook alleen vanwege gezondheidsredenen zijn..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Veganist kan je niet zijn vanwege gezondheidsreden.

Een veganistisch oftewel plantaardig dieet hebben kan wel.

melancholy

dát dan :P

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon »

Vegantastic schreef:Ik vind de SP niet veel anders dan de VVD.
:lol: verdiep jij je nog maar eens in de partijprogramma's dan, volgens mij snapje het niet zo

rayveganfan

De reactie's liggen eigenlijk voor de hand maar toch goed om ze op een rijtje te zien.
Veganisme en vegetarisme vragen " moeite " ; in een hedonistische, super materialistische tijd
als anno nu lijken ze daarom gedoemd tot de sektarische marge. Maar nee hoor; integendeel.
Hoe komt dat ? Dat heeft weer te maken met dat materialistische denk ik, zo van " vlees en
zuivel bevatten gif zijn dus niet goed voor mijn " goddelijke " lichaam en moeten daarom van het menu ".

Mijn voorlopige eindconlusie is is dat eten " politiek " is en dat Veganisme het meest aansluit bij het
radicaal linkse gedachtengoed, tegen uitbuiting van mensen en dieren met name.

Ik kan mezelf geen veganist noemen aangezien ik dingen eet als groentenspread waar dan
weipoeder in blijkt te zitten; het is wel mijn streven veganistisch te eten maar dan vergeet ik weer het vitamine B 12 verhaal en heb ik daar weer tekort aan. Als vrijgezel leef ik wat dat betreft wat
" slordiger ". Het is geen Kerk Veganisme ( met hoofdletter ? )en je hoeft niet te biechten of jezelf te gezelen bij " zondigen " laten we wel wezen. Bedankt voor jullie reaktie's.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Je hebt mensen die vanwege hun spirituele achtergrond besluiten veganistisch te leven (Christenen, joden, hindoestanen, boedhisten, rastafari's etc;
Je hebt mensen die vanuit gezondheidsredenenen veganistisch leven;
Je hebt mensen die vanwege dierenrechten veganistisch leven;
Je hebt mensen die vanwege hun anarchistische achtergrond veganistisch leven;
je hebt mensen die vanwege hun feministische achtergrond veganistisch leven;
je hebt mensen die vanwege de oneerlijke voedselverdeling veganistisch leven;
je het mensen die vanwege een bepaalde stroming veganistisch leven, straight edgers;
je hebt mensen die vanwege milieuredenen veganistisch leven;
etc.

Maar niet iedereen uit die groepen besluiten veganist te worden. Daarom komen veganisten uit heel gevarieerde groepen, ook uit extreem rechtse kringen. Een groep uit Delft is er een voorbeeld van.
Het dierenbevrijdingsfront is volgens mij ontstaan uit het rechtse kamp, zeker weet ik dit niet, hoe dat nu is weet ik niet, want ze worden vrijwel nooit opgepakt.

DE veganist bestaat niet. Dat probeer ik vaker dan ik wil duidelijk te maken als ik weer wordt vergeleken met volkert of veganstreaker.

rayveganfan

Het is geSelen; sorry.

rayveganfan

Beste Dick; waarom eet jij veganistisch ?

rayveganfan

Bovendien wat Dick aan voorbeelden noemt dat zijn in Nederland allemaal groepen mn. de godsdiensten
die aan het verdwijnen zijn in Ned. in W. Europa of klein in getal mn. Joden. Boedisten schijnen iets toe te nemen in aantal in Ned. Feminsten tsja; wie noemt zich haarzelve feminist tegenwoordig ? Dat zijn er ook niet veel. Gezondheid is in de belangstelling ja als het niet te veel moeite kost tenminste. De echte
gezondheid freaks zijn dun gezaaid. De overeenkomst tussen alle genoemde groepn door Dick is
dat ze iets " godsdienstigs " gemeen hebben. Nou en ? Aha ! Dick behoort tot de " godsdienstigen " !
(Ha, Ha. )

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

onderdezon schreef:
Vegantastic schreef:Ik vind de SP niet veel anders dan de VVD.
:lol: verdiep jij je nog maar eens in de partijprogramma's dan, volgens mij snapje het niet zo
onderdezon, ik ben goed op de hoogte van de standpunten, maar het gaat me even niet zozeer om wat ze te zeggen hebben, maar dat de SP ook beloften verbreekt, achterkamertjespolitiek doet etc.

Er zitten bij de diverse partijen nog wel wat goede mensen, maar in het politiek veld is het wel schaars.

rayveganfan

Ik ben kort lid geweest van de SP in 2006 ` goede ´ mensen komen niet aan bod in de SP.
Wat betreft het V woord dat Dick gebruikte Volkert ziet zijn kind niet opgroeien heeft grote
persoonlijke offers gebracht. In een recent artikeltje in de Ned. Panorama wordt beschreven
hoe hij zich in zet voor zijn mede gevangenen. Ik wil zijn daad niet goed praten en kan me
voorstellen dat Dick niet met Volkert vergeleken wil worden maar Volkert is niet alleen maar zijn
daad waar hij mogelijk inmiddels spijt van heeft.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

rayveganfan schreef:Bovendien wat Dick aan voorbeelden noemt dat zijn in Nederland allemaal groepen mn. de godsdiensten
die aan het verdwijnen zijn in Ned. in W. Europa of klein in getal mn. Joden. Boedisten schijnen iets toe te nemen in aantal in Ned. Feminsten tsja; wie noemt zich haarzelve feminist tegenwoordig ? Dat zijn er ook niet veel. Gezondheid is in de belangstelling ja als het niet te veel moeite kost tenminste. De echte
gezondheid freaks zijn dun gezaaid. De overeenkomst tussen alle genoemde groepn door Dick is
dat ze iets " godsdienstigs " gemeen hebben. Nou en ? Aha ! Dick behoort tot de " godsdienstigen " !
(Ha, Ha. )
Dat dacht ik ook dat die groepen klein zijn, maar binnen de NVV kom je daar best veel mensen van tegen. Je hoort ze niet allemaal schreeuwen, ik bedoel er mee ze vallen niet zo op.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

rayveganfan schreef:Beste Dick; waarom eet jij veganistisch ?
In eerste instantie vanwege het dierenleed. Vegetarisch vond ik echt niet meer voldoende. Die omslag kwam doordat ik mij er in ging verdiepen en er achter kwam wat ze verborgen willen houden.
Later, na alle onderzoek en info die in mij opnam, werden voor mij ook belangrijk, het milieu, eerlijke voedselverdeling, onrecht e.d.
Toen kwam ook de drang er wat aan te doen. :)

Godsdienstig ben ik zeker niet.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Laatst was het de Sp die voor circusdieren was. Ondanks alle acties tegen de SP vanuit de dierenacivisten stemden ze tegen een verbod op circusdieren. Weer een belofte gebroken.

Plaats reactie