Hoe consequent moet je zijn?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
zoekende
Leefwijze: vegetarier

Re: Hoe consequent moet je zijn?

Bericht door zoekende »

Je hebt een goed punt om te stellen dat je geen dieren moet eten die het voer (van soja gemaakt) eten dat is idd nog erger.
Je andere punt omtrent het eten van soja dat onder controle staat, is echter geen enkele garantie dat het ook daadwerkelijk verantwoord is verbouwd, helaas blijkt de waarheid nogal eens vertroebelt te zijn.
Het is gebleken dat bijv fairtrade produkten ook niet altijd zo fair zijn, dus over dat soort zaken ben ik altijd erg kritisch, soms doen ze dingen mooier lijken dan ze zijn.
Verder wil ik mij een beeld vormen over de mensen die hier komen.
De enige zekerheid die je kunt hebben is als je alles zelf verbouwd.
Ik heb in het verleden weleens, toen nog als vleeseter, discussies gevoerd met enkele vegetariërs en veganisten en er waren erbij die in mijn ogen wel erg ver doorgeslagen waren in hun leefwijze, zij veroordeelden iedereen die op welke wijze dan ook iets van vlees of een product van een dier aten of gebruikten, zij stelden een dier zowat boven de mens, ik kreeg daar dus de kriebels van.
Ook als veganist en/of vegetariër is er een grens,

zoekende

Bericht door zoekende »

Brent schreef:
zoekende schreef:Als vegetariër eet ik dus nog wel kaas, eieren etc (met mate), en dus allerlei producten gemaakt van tarwe, soja,tofu.
Als je kaas en eieren eet dan is soja of yofu volkomen overbodig.
Ik haal zelf al mijn eiwitten uit avocado's [ontbijt], taugé en noten.
Soya eet ik nooit, helemaal geen bonen [behalve dan die taugé].
Mijn voorouders waren omnivoren ja, maar de evolutie schrijdt voort...

Zoals ik al aangaf, eet ik kaas en eieren met mate.
Verder eet ik ook andere dingen vanwege de variatie, elke dag eieren en kaas eten is nu ook weer niet gezond. :wink:

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

zoekende schreef:Je andere punt omtrent het eten van soja dat onder controle staat, is echter geen enkele garantie dat het ook daadwerkelijk verantwoord is verbouwd, helaas blijkt de waarheid nogal eens vertroebelt te zijn.
Daar zijn de meesten hier toch wel bewust van. Maar dan nog blijft het het beste om wel te kiezen voor producenten die zich richten op duurzaamheid.
Ik heb in het verleden weleens, toen nog als vleeseter, discussies gevoerd met enkele vegetariërs en veganisten en er waren erbij die in mijn ogen wel erg ver doorgeslagen waren in hun leefwijze, zij veroordeelden iedereen die op welke wijze dan ook iets van vlees of een product van een dier aten of gebruikten, zij stelden een dier zowat boven de mens, ik kreeg daar dus de kriebels van.
Ook als veganist en/of vegetariër is er een grens,
Ik weet niet wat er direct fout aan is om te zeggen dat mensen die vlees eten e.d. fout bezig zijn? Kan heel goed onderbouwd worden.

Maar ik denk dat je eerder denk geschrokken bent door de manier waarop iemand het overbracht?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Hey zoekende Jack, welkom hier en goed dat je aan het zoeken bent :)

Misschien zul je mij als een extremist typeren, aangezien ik mijn leefwijze zover mogelijk wil doorvoeren en ik, hoe vervelend het ook is, oordelen heb over mensen die vlees eten. Daarmee veroordeel ik niet die mensen zelf, maar wel hun voedingskeuze.

Ik vind mensen niet beter dan andere dieren. Mensen kunnen misschien het beste nadenken van alle nu levende wezens, maar dat maakt niet dat wij meer waard zijn dan zij. Vissen kunnen goed zwemmen, hazen kunnen keihard rennen, vogels hebben geen vliegtuigen nodig om te kunnen vliegen, en mieren zijn ontzettend sterk. Dat maakt ze eveneens natuurlijk niet meer waard dan mensen.

Het idee is dus dat mensen kunnen kiezen. Wij hebben geen dierlijke producten nodig voor een goed leven, dus kunnen wij deze afzweren en gelukkig zijn met plantaardige voeding. Ik vind eigenlijk ook dat wij, omdat wij de mogelijkheid hebben veganist te zijn, dit ook moeten doen, omdat de keuze voor dierlijke prducten erg veel leed met zich meebrengt voor dieren (ook mensen, want die zijn biologisch gezien ook dieren) en planten. Aangezien de meeste andere dieren die keuze niet hebben, vind ik ze niet immoreel als ze wel dieren doden, daar kunnen ze immers niets aan doen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

zoekende schreef:Nu vraag ik mij af in hoeverre de veganisten onder jullie er ook bij stil staan dat er niet alleen dieronvriendelijke producten verkrijgbaar zijn, maar dat ook soja een product is wat veelal onder erbarmelijke omstandigheden voor mens en milieu verbouwd worden, de boeren/verbouwers in vaak arme landen, worden financieel uitgeknepen en moeten ook nog onder zware en zeer slechte omstandigheden werken en ook de methodes voor het verbouwen van sojabonen zijn nu niet altijd even milieuvriendelijk.
Daar sta ik bij stil en dat vind ik ook echt vreselijk. Zoals al gezegd, wordt dit soort soja meestal verbouwd voor veevoer, nogal omslachtig en dubbel uitbuitend dus. Als je echter af en toe producten van Alpro of Provamel (het duurzamere brusje van Alpro) nuttigt, heb je wel een redelijke garantie dat het verantwoord is (Europese plantages waar geen oerwoud voor gekapt is en waar ookk regelmatige controles plaats schijnen te vinden). Helemaal zeker kun je het natuurlijk nooit echt weten, maar dit geldt eigenlijk voor alles wat je niet zelf produceert of onmiddellijk zicht op hebt. Niet dat ik misstanden daarmee goedpraat natuurlijk!
zoekende schreef:De enige zekerheid die je kunt hebben is als je alles zelf verbouwd.
Dat is ook mijn streven. Je zou een moestuintje kunnen huren en daarop zelfvoorzienend en op biologisch/veganistische wijze een en ander kunnen verbouwen. Of je kunt je spullen zoveel mogelijk betrekken van bevriende boeren uit je omgeving, hoeft er ook minder gesleept te worden met eten wat weer beter is voor het milieu. Het hangt een beetje van je situatie af, maar er is vaak heel wat mogelijk.

:hippy:

Wen

Bericht door Wen »

De meeste soja wordt verbouwd om aan vee te voederen.
Ivm die tijger: Wij kunnen moreel beseffen dat doden niet goed is, een dier kan dit veel minder. Dus hebben wij ook de verantwoordelijkheid om niet te doden. Ja gaat van een klein kind toch ook niet verwachten om te weten dat het de straat niet mag oversteken. Een tijger beseft ook niet dat doden verkeerd is. En bovendien heeft de tijger geen keuze. Hij moet vlees vangen om te leven, wij (toch niet hier) moeten dit niet.
Wij mensen hebben al zo veel moeite om onze empathie en morele waarden uit te breiden naar andere diersoorten. En toch verwacht je dit van een dier met veel mindere intelligentie???
Elke diersoort vindt zichzelf superieur. En er is volgens mij heel wat denkvermogen of empathie nodig om die soortgrens te overschrijden (denk aan huisdieren en mensen of bv katten met knaagdieren waar ze mee samen leven......)

rik23

Bericht door rik23 »

Ik vind het mooi dat je stilstaat bij de onrechtvaardige manier waarmee onze produkten gemaakt worden.
Dat is mij ook een enorme doorn in het oog!

Maar waar trek je de grens? sommige dingen biologisch kopen, alle gebruiks artikelen fairtrade? of zelf je huis bouwen van faitrade materialen? ik bedoel: je kan wel al je geld in bio en fairtrade steken om dan te ontdekken dat fairtrade malafide is en het er om de handel gaat, niet om een serieus om betere wereld te scheppen.

Ik bedenk me wel eens: ja, ik heb nu die informatie en wat nu? andere mensen erover inlichten? Geprobeert maar die willen het niet echt horen. Me het vervelende niet aantrekken en geen info meer tot me nemen dat me onvrolijk kan maken? Zo ben ik niet. Aan zo veel mogelijk demonstraties meelopen? die proberen iets fouts in de maatschappij onder aandacht brengen terwijl ik vind dat die maatschappij zelf de fout is en moet verdwijnen of voor 720% veranderen!

Aan bijna alles dat los en vast zit kleeft leed!
De massa is niet echt schuldig aan het mollen van deze planneet omdat ze te weinig fairtrade en biologisch kopen maar omdat ze deze vreselijke maatschappij niet willen doorzien en tolereren.

En wat die tijger betreft: wat ik zie is dat wilde dieren diep in hun instincten en drifren zitten wat inderdaad tot resultaat weinig keuzevrijheid heeft. Bij huisdieren die een veilig en zeer liefdevolle baas-relatie hebben zie ik de driften van het dier zakken en de persoonlijkheid boven komen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Niets doen is vooral het probleem in de maatschappij. De onwil om drastisch te willen veranderen.
Dus demonstreren, mensen informeren e.d. is erg belangrijk.
Ook persoonlijk het goede voorbeeld laten zien is van belang.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Zeker!

Tuurlijk zijn er heel veel dingen fout, maar je kunt je beter voor een paar dingen hard maken, dan dat je helemaal niks doet omdat het systeem fout is, want daar heeft niemens iets aan.

Brent

Bericht door Brent »

zoekende schreef:
Brent schreef:
zoekende schreef:Als vegetariër eet ik dus nog wel kaas, eieren etc (met mate), en dus allerlei producten gemaakt van tarwe, soja,tofu.
Als je kaas en eieren eet dan is soja of yofu volkomen overbodig.
Ik haal zelf al mijn eiwitten uit avocado's [ontbijt], taugé en noten.
Soya eet ik nooit, helemaal geen bonen [behalve dan die taugé].

Mijn voorouders waren omnivoren ja, maar de evolutie schrijdt voort...
Zoals ik al aangaf, eet ik kaas en eieren met mate.
Verder eet ik ook andere dingen vanwege de variatie, elke dag eieren en kaas eten is nu ook weer niet gezond. :wink:
Ik denk dat elke dag eieren en kaas heel erg gezond kan zijn mits je de hoeveelheid kaas niet overdrijft.
Maar zoals ik met mijn eigen manier van eten illustreerde is soya dus helemaal niet nodig in een veganistisch dieet.

zoekende

Bericht door zoekende »

Veganisten en vegetariërs kiezen voor een leven zonder vlees(en vis en gevogelte) zodat dierenleed tot het verleden zou gaan behoren, wat ik hierover echter wil opmerken is dat er ook vlees gegeten zou kunnen worden van dieren die niet lijden, tenzij je het doden als lijden beschouwt, maar ook dat kan op een manier waarin dieren niet hoeven te lijden.
Omdat de mens kan denken over zijn voeding wil niet perse zeggen dat we daarom geen vlees meer moeten/mogen eten en/of geen leer meer mogen gebruiken.
Ik ben vegetariër geworden omdat ik vind dat mensen erg slecht met dieren omgaat die voor consumptie bedoeld zijn, maar ik heb nog niet de overtuiging om een veganist te zijn.
Je zou best kunnen denken aan een duurzamere manier waarin dieren goed worden behandeld, niet vet gemest worden zodat ze veel vlees en melk etc leveren en niet in overvolle vrachtwagens en/of treinen worden vervoerd en toch vlees gegeten kan worden.
Ik ben wel een enorme tegenstander van nertsfokkerijen en dergelijke, ik vind het absoluut niet kunnen om dieren te fokken puur en alleen voor de bont, wat toch alleen als doel heeft als statussymbool, bont hebben we zeker niet meer nodig voor het maken van kleding, terwijl het als bijprodukt wel kan, als je tenslotte een dier dood, kun je ook de huid gebruiken.

Ik heb echter ook nog een andere (gewetensvraag) voor de veganisten hier
Waarom eten jullie geen vlees meer, is dat omdat dieren niet voor zichzelf kunnen denken en handelen?
Dan vraag ik mij af waarom men eigenlijk wel planten eet, ook dat is leven en kan niet voor zichzelf opkomen en wie weet hebben zij ook wel een soort eigen besef van hun bestaan en ook een gevoel dat te vergelijken is met die van dieren.
Planten sterven ook als ze geen water/voedsel krijgen, omdat wij niet kunnen waarnemen dat planten een soort bewustzijn hebben wil dit nog niet zeggen dat die er niet is, wij weten tenslotte ook niet alles van dieren.
Dus is dit eigenlijk niet een beetje hypocriet om geen dieren te eten maar wel planten (=groenten en fruit etc)?
Alles wat te eten is op deze planeet leeft hoe je het wend of keert en wij zijn allemaal onderdeel van de voedselketen, als wij dood zijn en begraven worden, worden wij ook opgevreten door maden en wormen, dat is de natuur die opruimd.
Daarom heb ik niet de overtuiging om veganist te zijn, omdat daar toch iets teveel aan kleeft wat niet klopt.
Dat je iets doet om een statement te maken kan ik mij voorstellen maar om geen vlees te eten en ook geen producten te eten of te gebruiken die door dieren geproduceerd worden maar wel planten eten en de producten die zij produceren is toch wel raar.
Voor alle duidelijkheid, ik ben voorstander voor een wereld waarin dieren het ook goed hebben en niet hoeven te lijden en ik veroordeel jullie ook niet, maar ik vraag mij sommige dingen gewoon af.
Ik heb nml nooit, in de gevoerde discussies in het verleden, een bevredigend antwoord gekregen op de vraag waarom geen vlees maar wel planten eten, niemand had daar echt een antwoord op, helaas.

Zo kritisch en dat voor een vegetariër. :lol: :lol: :lol:

Truus

Bericht door Truus »

Ik tracht soja en mais te mijden omdat je nooit zeker kunt zijn dat het niet GM is. Van veganistisch standpunt is daar mogelijk niets mis mee, maar het druist voor mijn gevoel in tegen het bijbelse verbod op mengen van soorten.

Iets anders dat ik probeer te mijden is palmvet, omdat voor de palmplantages het leeftgebied van de oerangoetans en veel andere exotische en bedreigde diersoorten wordt gebruikt.

Als je geen soja en geen palmvet consumeert, blijven er nog maar heel weinig commercieel gebakken producten over. Hoofdzakelijk ontbijtkoek.

Framboos

Bericht door Framboos »

De enige manier om 100% veganistisch te zijn, is als je dood bent. Veganisme is een streven, geen perfectie-eis.

Ik kan niet zonder eten en zal dus iets moeten eten op deze aarde dat leeft. Als ik plantaardig eet, verbruik ik nog altijd minder planten dan wanneer ik dieren zou eten, want die eten, ergens in de voedselketen, ook planten.

Iets niet doen omdat ik het niet perfect kan doen vind ik een heel slechte reden om iets niet te doen. Dan doe ik liever zo veel als ik kan.

zoekende

Bericht door zoekende »

Sorry framboos, maar dat is geen argument,dat je beter meteen de plant moet eten ipv het dier omdat dan de schade minder is en omdat je toch moet eten, je kunt geen onderscheid maken in vormen van leven. leven is leven of je nu een dier of een plant eet, ik denk eerder dat het voortkomt uit het feit dat de mens emotioneel meer betrokken is bij een dier dan bij een plant en een plant heeft ook geen hoog aaibaarheidsfactor, maar er is dus eigenlijk geen geldig argument waarom wel planten eten en geen dieren, het berust op pure willekeur.
Men kan nml eigenlijk geen enkel verschil tussen plant en dier maken als je het allebei als leven definieert.
Het eten van dieren en planten is een natuurlijk proces, wij allemaal, dus planten, dieren en mensen, maken onderdeel uit van de voedselketen, het is eten of gegeten worden..
Ik eet geen vlees omdat ik tegen de huidige manier van veehouderijen en slachtmethodes ben en ik hoop op deze manier daar iets in te kunnen betekenen, als we dat allemaal zouden doen zou het wel veranderen, en de mens kan tegenwoordig idd geheel zonder vlees, maar ik denk dat een mens ook voor de keuze kan gaan om minder vlees te eten en dan wel op verantwoorde wijze, ik denk dat je dan al een stuk bent opgeschoten.
Minder vlees eten betekent nml dat er minder dieren hoeven te worden gehouden en geslacht, wat ook weer goed is voor het milieu.
Ik ben dan ook van mening dat iedere veganist de keuze moet en kan maken hoe hij/zij wil leven maar kan nooit iemand die wel vlees eet veroordelen.
Framboos, je zei het al, je moet toch eten en dan kies jij voor planten, iemand anders kiest ook nog voor vlees erbij, maar ook jij eet iets dat voorheen geleefd heeft.
Dat iemand veganist is omdat hij/zij ergens een grens wilt trekken en een statement wil maken, daar is niets op tegen, maar om de redenen dat het zielig is voor het dierlijke leven gaat toch echt iets te ver als hetzelfde ook voor planten zou moeten gelden.

JesseL

Bericht door JesseL »

Toen ik in de fase zat zat ik veganist werd (ruim vier maanden geleden, was toen al 3 jaar vegetariër) dacht ik ook dat het wel mogelijk zou moeten zijn om zuivel en eieren te gebruiken zonder leed te veroorzaken.
Uit eindelijk (in twee dagen) kwam ik toch tot het inzicht dat dit in de praktijk niet mogelijk en wenselijk is. Inmiddels ben ik al zo gewend aan het veganisme, dat ik überhaupt niet veel behoefte meer heb aan zuivel en eieren. Aan vlees had ik dat ook al heel gauw niet meer.

Het is gewoon een soort gewenning/verslaving om vlees en zuivel te eten. Als je eenmaal afgekicked ben, verlang je er niet meer naar.
Ik zie vlees en zuivel niet langer als voedsel en wil het dus gewoon niet meer eten.
Ik kan uit ervaring spreken dat het gewoon heel erg lijkt op stoppen met roken. Dat is ook een foute gewoonte waar je beter nooit aan begonnen had kunnen zijn en waar je even flink door heen moet om af te kicken en daarna denk je er nooit meer aan.

Ik heb eerlijk gezegd geen zin om je discussie over het eten van platen mee te voeren. Dat is een standaard dooddoener van vleeseters als je zegt dat je veganist ben: "het is toch ook zielig voor de plantjes". :roll:

Framboos

Bericht door Framboos »

Ten eerste denk ik niet dat dat voor planten geldt, en ten tweede heb je mijn argument denk ik niet begrepen. Als ik al zou geloven dat het 'zielig' is voor planten, dan kan ik nog beter planten eten dan dieren. Voor ongeveer 1 kilo vlees is 9 kilo groenvoer nodig (de aantallen verschillen nogal, maar hier ga ik maar even vanuit). Het kost dus veel minder planten als ik plantaardig eet, dan wanneer ik dieren (en planten) eet. Netto zou het dan dus nog steeds beter zijn als kies voor planten, want zoals gezegd, ik moet ook gewoon eten.

En verder sluit ik me aan bij de laatste alinea van Jesse. Sorry, niet persoonlijk bedoeld, maar dit is zo'n enorme dooddoener en deze discussie voer je iets te vaak als je > 5 jaar vegan (of zelfs vegetarier) bent. Er zijn hier vast wel mensen die nog heel enthousiast zijn om over dit soort dingen te discussiëren, dus ik laat het dan graag aan hen over.

Framboos

Bericht door Framboos »

zoekende schreef:Sorry framboos, maar dat is geen argument,dat je beter meteen de plant moet eten ipv het dier omdat dan de schade minder is en omdat je toch moet eten, je kunt geen onderscheid maken in vormen van leven. leven is leven of je nu een dier of een plant eet, ik denk eerder dat het voortkomt uit het feit dat de mens emotioneel meer betrokken is bij een dier dan bij een plant en een plant heeft ook geen hoog aaibaarheidsfactor, maar er is dus eigenlijk geen geldig argument waarom wel planten eten en geen dieren, het berust op pure willekeur.
O, en trouwens, ik meen wel onderscheid te kunnen maken; obv centraal zenuwstelsel. Verder interesseert het me geen f*** of een dier een hoog aaibaarheidsgehalte heeft of niet. Ik eet geen konijnen en geen kreeften, geen paarden en geen spinnen.

lena

Bericht door lena »

Wat ik me bij deze vraag (die je inderdaad als veganist zo vaak krijgt dat het wat vermoeiend wordt, al begrijp ik best dat het voor mensen voor wie het nieuw is een interessante filosofische vraag is) altijd afvraag is waarom het niet andersom opgaat: je ziet dit argument nooit gebruikt worden om het mishandelen van jonge hondjes of iets dergelijks goed te praten. Waarom niet? Waarom zeggen mensen dan nooit "jaa, maar waar leg je de grens, we zetten tenslotte ook snijbloemen op tafel"?

Wen

Bericht door Wen »

Ik zou zeggen ga eens wat bomen schoppen of er goed tegen roepen en zie eens of er reactie komt.
Ga je spontaan protesteren als er iemand een wortel levent vilt?

Ik vind het gewoon zo'n belachelijke vraag. Als je echt het verschil niet ziet tussen een wortel en een koe, dan, ja dan..........

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Framboos heeft gelijk. Wanneer je plantaardig eet, eet je veel minder planten dan wanneer je ook dieren en producten van dieren eet. En je moet toch iets eten.
Ik heb niet zoveel moeite met het eten van planten, zolang ze maar met respect behandeld worden :mrgreen: Dus niet zo massaal als nu gebeurd, met bestrijdingsmiddelen, kunstmest, monocultuurgewassen, machinale oogst e.d., waardoor de kwaliteit van leven en de biodiversiteit afneemt. Maar dus wel biologische veganistische landbouw, met principes van de permacultuur.
Ik ben geen veganist geworden vanwege een hoog aaibaarheidsfactor van dieren. Toen ik op mijn 5e vegetarier werd was dit wel iets wat speelde, niet toen ik veganist werd. Ik werd veganist omdat ik las dat ook aan eieren, kaas, zuivel e.d. veel leed kleefde, en dat er voor eieren haantjes moeten sterven en voor melk stiertjes doodgemaakt worden (jammer genoeg wist ik dit niet eerder, anders was ik wel eerder vegan geworden). Dit is in de gangbare industrie zo, maar ook in de biologische diersector. Uiteindelijk gaat het altijd om winst, en dit gaat over de ruggen van dieren.
Dieren kunnen lijden. Planten (waarschijnlijk) niet. Planten hebben geen centraal zenuwstelsel en vertonen geen vluchtgedrag. Ze schijnen wel een ander soort alarmsysteem te hebben, waarover nog weinig bekend is. Vooralsnog vind ik het daarom niet perse verkeerd planten te eten, mits onder de juiste voorwaarden.
Mocht je het eten van planten echt principieel verkeerd vinden, kun je nog fruitarier worden. Fruit ´wil´ graag gegeten worden, dit is namelijk nodig voor de verspreding van de zaden via de ontlasting. Dus je helpt de fruitbomen/struiken juist door ze op te eten. Volgens mij geldt er voor noten en zaden iets dergelijks. Je zou je echter af kunnen vragen of het aardig is om vruchten te importeren om aan je voedingsbehoefte te voldoen, vanwege de voedselkilometers (per vliegtuig...). Fruitarisme lijkt me meer iets voor als je in een oerwoud woont ofzo.

Plaats reactie