Hoe consequent moet je zijn?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Claudia
Leefwijze: veganist

Re: Hoe consequent moet je zijn?

Bericht door Claudia » do nov 05, 2009 14:18

*Martijn* schreef:Succes met je maag Jesse! Van mijn moeder weet ik dat maagklachten erg vervelend, hardnekkig en moeilijk op te lossen kunnen zijn. In het geval van mijn moeder speelde stress ook een duidelijke rol.

De afgelopen weken heb ik geprobeerd om wat minder streng te zijn als mensen me dingen te eten aanbieden die niet vegan zijn. Ik heb het dan wel steeds even gezegd. Maar ik merk dat ik me er toch niet goed bij voel. Liever wijs ik het vriendelijk af, meestal zonder uitleg ("Ik sla over."), soms met een smoesje ("Ik houd niet zo van..."). Een smoesje gebruik ik omdat ik het makkelijker vind. Ik wil niet altijd een gesprek over veganisme aangaan, of mogelijk te maken krijgen met voorordelen. Mijn streven is wel om luchtig te kunnen zeggen dat ik veganist ben.

Wat ik nog wel erg lastig vind is om chocolade te laten staan, ook als daar (wat) melk in zit. Ik denk wel dat dit steeds beter zal gaan. Wijn blijf ik gewoon drinken. Ik houd mezelf voor dat er ook vegan wijn bestaat, dus dat het er eigenlijk gewoon aan ligt dat die vegan wijn nog niet goed verkrijgbaar is.
Och ja, je weet toch hè, redelijk wat pure chocolade is vegan, en er is ook hele lekkere chocolade (in allerlei soorten en smaakjes!) te krijgen op basis van rijstmelk.... is wel ietsje duurder dan melkchocolade en je moet er voor naar de natuurvoedingswinkel, maar je hoeft het als veganist zeker niet zonder chocolade te stellen hoor! :mrgreen: (stel je voor zeg...... :shock: )

lena

Bericht door lena » do nov 05, 2009 14:47

Als het gaat om wijn vind ik het voornamelijk belangrijk dat het alleen gefilterd wordt met dierlijke producten, toch? Dat staat toch weer een stapje verder weg dan melk in chocola, en is vind ik meer vergelijkbaar met dierlijke mest bij biologische groenten.

Over dingen weigeren: ik denk dat het zwaar irritant zou zijn als iemand iedere keer als hij bedankt ofzo voor een koekje zegt "Nee, dankjewel, dat eet ik niet want ik ben veganist".

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » vr nov 06, 2009 6:58

nee inderdaad maar als je het eenmaal verteld hebt in je familie/ kennissen/ vriendenkring dan weten ze dat toch, niet meer dan normaal dat ze er rekening mee houden.
of bak zelf iets en neem dat mee :) kunnen ze ook eens proeven hoe heerlijk vegan gebak, koekjes kunnen smaken!

lena

Bericht door lena » vr nov 06, 2009 9:15

Berti schreef:nee inderdaad maar als je het eenmaal verteld hebt in je familie/ kennissen/ vriendenkring dan weten ze dat toch, niet meer dan normaal dat ze er rekening mee houden.
Dat hangt heel erg van de persoon af. Er zijn inderdaad mensen die je een keer vertelt dat je veganist bent en wat dat inhoudt, en die dat dan onthouden en zelfs zorgen dat er iets voor jou te eten is. Maar zeker familie/kennissen die wat verder weg staan denken daar vaak niet zo bij na, tenminste bij mij niet. En voor sommigen is het gewoon te ingewikkeld, of ze staan er niet bij stil dat "zelfs" koekjes dierlijke producten bevatten. En dan zijn er natuurlijk nog de mensen die je helemaal niet kent die ineens met eten voor je neus staan. Vage collega's, recepties, ouders van vriendjes van je kind, etc. Al met al krijg ik best vaak iets te eten aangeboden.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » vr nov 06, 2009 16:16

Hoe consequent je moet zijn hangt denk ik af van je beweegredenen om bepaalde dingen niet te willen eten.

Van bepaalde dingen krijg ik altijd buikpijn [zoals van brood, cake, pasta, havermout, gerst, bonen, soya, linzen, etc.], dus die kan ik eventueel wel eten als ik de gevoelens van de persoon die het mij voorzet belangrijker vind dan mijn eigen welbevinden. In mindere mate geldt dat ook voor alle melkprodukten.

Met andere dingen heb ik meer moeite. Dat zijn de dingen die ik om spirituele redenen niet eet omdat ik me dan "groffer" ga voelen en meer moeite ga hebben met mijn dagelijkse meditaties.
Dat zijn dingen als eieren, vlees, vis, uien [alle looksoorten], paddestoelen, quorn, zwarte thee en koffie, etc. Die zal ik in verreweg de meeste situaties beleefd moeten weigeren.

Voedingsmiddelen die het milieu belasten en/of dieren uitbuiten ga ik ook liever niet gebruiken, maar als mijn oma niet snapt waarom ik liever geen melk of ei eet, gaan haar gevoelens zondermeer voor.

Ik koop dingen waar dieren voor zijn gebruikt/misbruikt zelf niet, maar in een sociale situatie ga ik mensen niet pijn doen door er helemaal niets te willen eten [behalve dus bij zaken als vlees, vis, paddestoelen en look].

Ik weet dat ik niet altijd in iedere situatie consequent kan/wil zijn en daarom wil ik mezelf ook zeker geen veganist noemen, maar een totaal-vegetarier [die overigens ook geen wol, zijde, honing en leer meer koopt].

Lianne

Bericht door Lianne » za nov 28, 2009 23:09

Ondanks dat hij al wat oud is, was ik toch wel heel benieuwd waarom mijn voorganger geen uien, paddestoelen, quorn, zwarte thee en koffie en dergelijke nuttigt.. :oops:

Zelf ben ik niet zo heel precies. Als mijn moeder een pakje noedels koopt waar wel ei in zit, maak ik het wel klaar omdat ze toch al zoveel rekening met me houdt. Dan ga ik niet zeuren dat er ei in zit. Of als ik soep eet bij mijn oma en het betreft de Chinese groentensoep van Honig, daar zitten omeletreepjes in (ei dus), zal ik daar niets van zeggen, ze stopt er al geen vlees in.

Op E-nummers let ik trouwens niet echt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo nov 29, 2009 1:08

Ben je niet bang dat men daardoor makkelijker wordt? Dan gaan ze juist dingen kopen met dat erin, omdat je het toch wel gaat eten... Dat gebeurd namelijk snel, omdat er ruis op de communicatie zit. Als je helder daarin bent, dan denken ze er toch wel eerder meer aan.

Justme1234

Bericht door Justme1234 » zo nov 29, 2009 6:59

100% Fruitarier volgens exacte definitie zonder afwijkingen moet je minimaal zijn en al je fruit zelf verbouwen in een vacuuum dichte omgeving vind ik als je echt wat geeft om consequent handelen, want anders zul je telkens tegen producten opbotsen met je dieet die net even een paar verborgen ingredienten hebben/mensen die je niet begrijpen etc. Simpeler dan fruit kan op dit moment niet, is niet/realistisch haalbaar.
Ik ben zelf van plan zo'n dieeet ooit eens te proberen.

Brent

Bericht door Brent » zo nov 29, 2009 10:22

Lianne schreef:Ondanks dat hij al wat oud is, was ik toch wel heel benieuwd waarom mijn voorganger geen uien, paddestoelen, quorn, zwarte thee en koffie en dergelijke nuttigt.. :oops:.
Brent schreef:Dat zijn de dingen die ik om spirituele redenen niet eet omdat ik me dan "groffer" ga voelen en meer moeite ga hebben met mijn dagelijkse meditaties.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo nov 29, 2009 13:06

Quorn is toch sowieso al niet veganistisch, Brent?
Justme1234 schreef:100% Fruitarier volgens exacte definitie zonder afwijkingen moet je minimaal zijn en al je fruit zelf verbouwen in een vacuuum dichte omgeving vind ik als je echt wat geeft om consequent handelen, want anders zul je telkens tegen producten opbotsen met je dieet die net even een paar verborgen ingredienten hebben/mensen die je niet begrijpen etc. Simpeler dan fruit kan op dit moment niet, is niet/realistisch haalbaar.
Ik ben zelf van plan zo'n dieeet ooit eens te proberen.
Op zich een heel mooi streven als je er van uit zou gaan dat planten ook zoiets als gevoel hebben (wat voorlopig nog niet bewezen lijkt te zijn, aangezien het ontbreken van zenuwstelsel, onmogelijkheid tot vluchtgedrag). Is dit ook waarom je fruitatier wilt worden?
Als het puur zou gaan om consequent veganisme en je niet gelooft dat planten gevoel hebben, kun je m.i. ook gewoon groenten, noten, granen e.d. blijven eten, mits zelf verbouwd zonder dierlijke mest enzo. Of wanneer je je vegan produkten betrekt van een bevriende veganistische bioboer.
Nog even een vraag: hoe wil je fruit 'verbouwen' in een vacuum dichte omgeving? En denk je dat je op deze manier gezond en oud kunt worden? Of wil je verhuizen naar een tropisch of middellands zeeklimaat, waar meer varieteit is in fruit?

Lianne

Bericht door Lianne » zo nov 29, 2009 13:49

Brent schreef:
Lianne schreef:Ondanks dat hij al wat oud is, was ik toch wel heel benieuwd waarom mijn voorganger geen uien, paddestoelen, quorn, zwarte thee en koffie en dergelijke nuttigt.. :oops:.
Brent schreef:Dat zijn de dingen die ik om spirituele redenen niet eet omdat ik me dan "groffer" ga voelen en meer moeite ga hebben met mijn dagelijkse meditaties.
Dat heb ik gelezen, maar ik was benieuwd waarom dat niet samengaat.

Wen

Bericht door Wen » zo nov 29, 2009 14:28

lianne, dat heeft niet te maken met veganisme hoor. Gewoon met zijn geloofsovertuiging. Krishna's eten bv ook geen ui of knoflook.

Brent

Bericht door Brent » zo nov 29, 2009 16:13

Lianne schreef:
Brent schreef:
Dat heb ik gelezen, maar ik was benieuwd waarom dat niet samengaat.
Bepaalde stofjes in die produkten maken je geestelijk [je bewustzijn] onrustiger dan wel groffer.
Niet alleen mensen die mediteren letten daar op, ook bijvoorbeeld in de straight edge beweging onthouden mensen zich van allerlei voedingsmiddelen die het bewustzijn veranderen of "onzuiver" maken.
Bij thee en koffie bijvoorbeeld is het de cafeïne, bij schimmels [zoals paddestoelen] en de uienfamilie b.v. zijn dat weer andere chemische verbindingen die een bepaalde uitwerking hebben op je zenuwstelsel.
Je zou dus kunnen stellen dat deze mensen het begrip drugs heel ruim opvatten en daar niet van gediend zijn om wat voor reden dan ook.

Bij mij is het zo, dat ik tijdens mijn meditatie gebruik maak van het subtiele deel van mijn bewustzijn en dat gaat nu eenmaal nauwelijks als er door mijn voeding teveel bewegelijkheid en/of grofheid als storende factoren tussen zitten.

Indirect heeft het wel te maken met veganisme omdat hoe groffer je bewustzijn is, hoe gemakkelijker je neigt naar aggressie, lust, etc. en hoe minder gauw je geneigd zal zijn met andere wezens mee te voelen.

Wen

Bericht door Wen » zo nov 29, 2009 19:36

Je profileert hier een geloofsopvatting als een feit. Er is niet bewezen dat je van uien en knoflook agressiever wordt. Het heeft nul komma nul met veganisme te maken.

Zen

Bericht door Zen » zo nov 29, 2009 19:47

Brent schreef:Bepaalde stofjes in die produkten maken je geestelijk [je bewustzijn] onrustiger dan wel groffer. Niet alleen mensen die mediteren letten daar op, ook bijvoorbeeld in de straight edge beweging onthouden mensen zich van allerlei voedingsmiddelen die het bewustzijn veranderen of "onzuiver" maken.

Indirect heeft het wel te maken met veganisme omdat hoe groffer je bewustzijn is, hoe gemakkelijker je neigt naar aggressie, lust, etc. en hoe minder gauw je geneigd zal zijn met andere wezens mee te voelen.
Maar klopt het dat je jezelf ook straight edge noemt? Of moet ik je avatar anders zien? Straight Edge heeft toch een associatie met straight edge hardcore? Luister je daar naar en vind je dat dan niet agressief? Het is niet vervelend bedoeld; ik ben oprecht benieuwd hoe je dat dan ziet.
100% Fruitarier volgens exacte definitie zonder afwijkingen moet je minimaal zijn en al je fruit zelf verbouwen in een vacuuum dichte omgeving vind ik als je echt wat geeft om consequent handelen, want anders zul je telkens tegen producten opbotsen met je dieet die net even een paar verborgen ingredienten hebben/mensen die je niet begrijpen etc. Simpeler dan fruit kan op dit moment niet, is niet/realistisch haalbaar. Ik ben zelf van plan zo'n dieeet ooit eens te proberen.
Volledig consequent handelen zal je toch nooit lukken. Wat niet wegneemt dat het een mooi streven is.

100% fruitariër lijkt me, vooral op de lange termijn, geen haalbare kaart, zeker hier niet. De manier waarop jij het je voorstelt zal bovendien nogal wat van je tijd vergen. En als je je dan realiseert dat dit alleen nog maar gaat over je dieet... Je kunt jezelf dan afvragen of je die tijd niet beter kunt besteden, bijvoorbeeld met het actief uitdragen van veganisme.
Cut cold stone with a warm heart

Lianne

Bericht door Lianne » zo nov 29, 2009 20:34

Bedankt voor de info! :)

Fruitig

Bericht door Fruitig » zo nov 29, 2009 20:49

Brent schreef:Bij thee en koffie bijvoorbeeld is het de cafeïne, bij schimmels [zoals paddestoelen] en de uienfamilie b.v. zijn dat weer andere chemische verbindingen die een bepaalde uitwerking hebben op je zenuwstelsel.
Je zou dus kunnen stellen dat deze mensen het begrip drugs heel ruim opvatten en daar niet van gediend zijn om wat voor reden dan ook.
Terwijl de X(gemarkeerd op een hand met een zwarte stift) in eerste instantie enkel werd gegeven aan jongeren die een bepaalde club binnenkwamen waar ze geen alcohol mochten drinken vanwege hun leeftijd. Nu mag je al geen uien eten want dan ben je volgens bepaalde figuren uit de sxe wereld al niet meer straight :wink: Vaak zijn het deze figuren die de sxe wereld na een halfjaar alweer verlaten maar ondertussen wel een negatieve klank geven aan de sxe ansich. Maar goed, in de sxe heb je dus ook blijkbaar bepaalde gradaties.
vegan with an edge!

zoekende
Leefwijze: vegetarier

Bericht door zoekende » zo feb 21, 2010 19:52

Allereerst, hallo allemaal, mijn naam is Jack en ik ben nieuw hier op dit forum.
zoals mijn forum naam al aangeeft ben ik nog zoekende met een hoop dingen.

Ik ben sinds korte tijd nu vegetariër, om diverse redenen, en ben dus nog een hoop dingen aan het uitzoeken, veganisme gaat mij nu nog iets te ver, maar wat niet is kan nog komen in de toekomst. :)
Wat mij wel verbaasde was dat ik het niet eens als een gemis ervaar om geen vlees meer te eten, echter moet ik wel letten op producten waarin dieren zelf nog verwerkt zitten, bijvoorbeeld gelatine, waarvan ik pas sinds korte tijd weet dat dit van varkenshuid of vissehuid gemaakt wordt.

Mijn probleem was eigenlijk dat ik de vleesvervangers, juist vanwege die term, vlees ging vergelijken met de vegetarische tegenhangers, zoals filet american etc.
Al zijn er producten die een vleesproduct moeten vervangen, echt hetzelfde smaken doet het toch nooit, dus toen ben ik de vegetarische vervangers niet meer als zodanig gaan beschouwen maar meer als andere producten die je op brood of bij aardappelen en groenten kan eten, ik probeer nu dingen naar smaak te oordelen en niet meer of het product veel weg heeft van zijn vleeshoudende tegenhanger .
Ik moet wel zeggen dat ik een aantal vegetarische dingen nogal droog van struktuur vind,
Tot zover mijn doopceel over mijn vegetariër zijn. :D

Nu over de vraag over hoe consequent men moet zijn.
Als vegetariër eet ik dus nog wel kaas, eieren etc (met mate), en dus allerlei producten gemaakt van tarwe, soja,tofu.
Nu vraag ik mij af in hoeverre de veganisten onder jullie er ook bij stil staan dat er niet alleen dieronvriendelijke producten verkrijgbaar zijn, maar dat ook soja een product is wat veelal onder erbarmelijke omstandigheden voor mens en milieu verbouwd worden, de boeren/verbouwers in vaak arme landen, worden financieel uitgeknepen en moeten ook nog onder zware en zeer slechte omstandigheden werken en ook de methodes voor het verbouwen van sojabonen zijn nu niet altijd even milieuvriendelijk.
Dit is allemaal niet als kritiek bedoeld, maar zijn dingen die mij bezig houden.
Ik vind het wel belangrijk dat dieren een dierwaardig bestaan krijgen en dat men wel met minder vlees af kan, er mogen van mij wel veel minder veehouderijen op de wereld zijn, maar ik heb (nog) niet de overtuiging dat de mens helemaal geen dieren of dierproducten zou mogen eten of gebruiken om er kleding van te maken.
De mens is tenslotte nog steeds een (zoog)dier, en in de natuur geldt nog steeds de regel van eten of gegeten worden, als je trouwens ziet hoe bijv een tijger zijn prooi vangt, gaat dat er nu ook niet bepaalt diervriendelijk aan toe, de natuur is van nature wreed.

Zoals ik al zei, dit is geen kritiek, maar ik vraag mij gewoon af hoe jullie die kant bekijken.
Verder vind ik het toch een goed streven om dieren hun recht op leven te gunnen, zover het de mens betreft dan, want dieren die andere dieren eten kunnen we natuurlijk nooit verbieden, dat is hun natuur en maken onderdeel uit van de voedselketen.

Framboos

Bericht door Framboos » zo feb 21, 2010 20:03

Ten eerste, je hoeft natuurlijk geen soja te eten. Ten tweede, ik koop zelf (bijna altijd) soja van gecontroleerde teelt, zoals Alpro bijvoorbeeld. De meeste soja die verbouwd wordt veevoer, dus wat dat betreft is vleeseten nog slechter, want dan zit er ook nog een koe tussen jou en die soja.

Wat een tijger doet vind ik verder totaal niet interessant voor mijn eigen keuze. Ik kan er over nadenken wat ik eet, en dat heb ik ooit gedaan en ben toen tot de conclusie gekomen dat ik geen dierlijke producten nodig heb en/of wil eten.

Brent

Bericht door Brent » zo feb 21, 2010 20:17

zoekende schreef:Als vegetariër eet ik dus nog wel kaas, eieren etc (met mate), en dus allerlei producten gemaakt van tarwe, soja,tofu.
Als je kaas en eieren eet dan is soja of yofu volkomen overbodig.
Ik haal zelf al mijn eiwitten uit avocado's [ontbijt], taugé en noten.
Soya eet ik nooit, helemaal geen bonen [behalve dan die taugé].
Mijn voorouders waren omnivoren ja, maar de evolutie schrijdt voort...

Plaats reactie