Hoe consequent moet je zijn?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Tieske
Moderator

Re: Hoe consequent moet je zijn?

Bericht door Tieske » wo jun 04, 2008 17:27

Ik vond vroeger films met dieren fantastisch, maar nu begin ik steeds meer en meer "afkeer" van te krijgen. Zeker films zoals Harry Potter (overigens niets mis met de films zelf!) of de 101 dalmatiers, waarbij de gebruikte dieren een ware rage veroorzaken bij de kijkers. Hoeveel van die uiltjes worden er niet verkocht sinds Harry Potter?! Er werden ineens vele dalmatiers gekocht bij de komst van de films en nu laatst gingen waarschijnlijk 1000den "Nemo's" over de toonbank, en dat is alleen al maar een tekenfilm.

Ik heb meer bezwaar bij zulke "rage-veroorzakende" films of tekenfilm dan bij een film waar eens een dier in gebruikt (niet dat ik daar niet tegen ben), zeker omdat die "ragedieren" (nu weer ratten sinds die tekenfilm met die rat als kok) echte impulsaankopen zijn die snel weer terug de deur uit moeten omdat het nieuwtje ervan af is :roll:

Valkyrjur
Leefwijze: veganist

Bericht door Valkyrjur » do jun 05, 2008 11:43

Tieske schreef:Harry Potter
Ik erger me vooral aan de vleeseterij, en al dat bont en leer in de boeken....

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise » za jun 07, 2008 0:00

Lieke schreef:Hallo allemaal... Ik ben net veganist en probeer consequent te zijn, maar dat is zo lastig. Soms lijkt het of ik niks meer mag. Gisteren ging ik langs m'n oma en die was zo blij dat ik kwam dat ze speciaal voor mij een taart had gebakken... Nou ja, de slagroom, gelatine, ei, etc. etc. wilde ik natuurlijk niet, maar ik vond 't zo sneu voor haar dat ik toch nog een flink stuk heb gegeten. Mijn vleesetende vriendje, die toen ik nog vegetarier was met plezier quorn met me at vindt 't nu helemaal niet leuk meer om met mij naar de supermarkt te gaan. Als ik echter zelf veganistisch eten koop en kook vindt ie het altijd heerlijk! We moeten dus maar niet meer samen gaan shoppen ofzo? Iedereen neemt ook nog gerust chocola voor me mee, terwijl ik duidelijk gezegd heb dat dit niet hoeft. Dus ik geef alles maar weg.
Gisteren ben ik een dagje naar Den Haag geweest met vriendinnen maar zij wilden geen uren zoeken naar iets veganistisch om te eten en het personeel van een eettentje keek me aan of ik totaal gestoord was toen ik vroeg of ze een broodje zonder vlees/zuivel/ei voor me konden maken. En nee, dat kon niet, want het stond niet op de kaart... Grrrr.
Nog zoiets, ik ben dol op kostuumfilms. Laatst keek ik een, maar toen zag ik hoe ze in de film met paarden omgingen en had weer zoiets van: hier worden paarden voor gebruikt, en niet zo zachtzinnig ook. Maar moet ik dan de film niet kopen/kijken? Hoe denken jullie hierover?
Nou ja, sorry voor dit gezeur, maar ik moest even mijn hart luchten, en vraag me af wat jullie zouden doen in dergelijke situaties. Verder wil ik nog steeds HEEL GRAAG veganist zijn en ben ik blij met mezelf als ik bijv. een week niets dierlijks heb gebruikt/gegeten.

Geen melk, geen eieren,, geen gelatine, geen honing, of bijenwas, geen blaadjes meer kunnen scheppen uit de vijfer omdat je dan mischien beestjes op het droge legt die daar niet behoren, niet meer normaal in het bos kunnen lopen, omdat de kans heel groot is een mier plat te trappen, niet meer van een film kunnen genieten omdat de mogelijkheid bestaat dat er een dier voor misbruik/gebruikt is.
Herkenbaar.

De familiekwestie is nog de meest moelijkste lijkt me, je wil het een ander niet te moeijlijk maken omdat ze moeite voor je doen, anderzijds wil je iemands moeite voor jou geen schop geven.

Om dat een beetje helder te krijgen zou je je standpunten moeten aangeven, aangeven hoe je je voelt, hoe je er overdenkt, en mogelijk een alternatief (recept) kunnen aangeven.

Hoe daar op gereageerd wordt verschild per mens.

Ik denk dat je als dierenvriend geen stap kunt verzetten zonder dierenleed te veroorzaken.
De wereld is een strijd van leven en overleven.
Laat je informeren over films die wel of niet diervriendelijk zijn.
En kijk datgene waar je achter staat.
Niet datgene wat tegen je geweten indruist.
Maar ook dat, in lichte mate, mag wel eens een keer, want anders kun je in deze wereld niet meer leven mischien.

LouLou

Bericht door LouLou » wo jun 18, 2008 9:01

Ik vind dat je dat helemaal zelf moet weten...
Ik vind dat mensen vaak te zwart wit denken over je eigen bijdrage aan een betere wereld. Al eet je maar 2 keer in de week minder vlees, ook dat heeft al zin! Dus een veganist afrekenen op zijn/haar leren schoenen vind ik eigelijk ook onzin....mensen zouden zo moeten denken...

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jun 18, 2008 23:05

ik krijg nog wel eens naar mijn hoofd geslingerd dat ik dan ook geen leren schoenen moet dragen.
Ik leg dan gewoon uit dat ik geen nieuwe schoenen van leer koop, maar dat ik mijn oude niet weggooi. Zonde, die dingen kunnen nog jaren mee, en misschien kan ik er iemand anders blij mee maken.
100% vegan heb ik 'opgegeven'. Ik bedoel je kunt de deur gewoon niet uit en zelfs leven in huis is al niet vegan in een heleboel opzichten. Ik doe dus gewoon wat ik kan doen, en dat probeer ik zo goed mogelijk te doen.
Bovendien hoop ik anderen daarmee aan te steken.
Vandaag nog een collega aan de biologische en vegan afwasmiddel gekregen (ik had mn boodschappentas meegenomen naar mn werk, en toen zag ze daar zo'n fles uit steken, 'goh wat is dat?' etc... :mrgreen: ).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jolijn

Bericht door Jolijn » vr jul 03, 2009 8:45

Paarden voor films worden geweldig goed getraint. Ze kunnen de meest geweldige dingen op commando. Als je een paard dwingt en slaat doet hij min of meer wat jij wilt, maar zou hij nooit op zo'n afstand ( meestal staat er een man/vrouw uit beeld te gebaren ) zo goed reageren. Ik probeer wel even een filmpje van te zoeken, maar ik zou me daar niet zo heel druk over maken.

Een paard is een wezen die zich alleen maar prettig voelt in een hiërarchie. Het is zieliger om niet de baas over hem te spelen dan wel. Het stukje in het midden vind een paard erg vervelend, dat begrijpt hij niet dus moet hij zelf maar de baas zijn. Zodra iemand zijn leider is doet hij daar graag dingen voor, dat is nou eenmaal hoe het diertje in elkaar zit. Als die persoon hem dan ook nog op een beetje een creatieve manier kunstjes aanleert, heb je kans dat dat paard het helemaal geweldig vind :mrgreen:. Een paard houd immers van 'spelen' met zijn eigen lichaam, dat doen ze onder elkaar in de vrije natuur ook!
( Je word geen echte leider van het paard door hem te mishandelen. Dat gaat wel door middel van lichaamstaal )

Jolijn

Bericht door Jolijn » vr jul 03, 2009 9:00

http://www.dressuurinvrijheid.nl/films.html" target="_blank

Verder naar beneden heb je steeds moeilijkere oefeningen voor het paard.
Overigens word dit wel HEEL paardvriendelijk gedaan. Vriendelijk dan dit
word het niet zeg maar. Er zijn verschillende methodes waarmee je je paard
dit soort oefeningen kan leren, dit is er 1 van.

Wen

Bericht door Wen » vr jul 03, 2009 13:28

De vraag is wat gebeurt er met de paarden die niet goed genoeg zijn? Wat gebeurt er met oude paarden? Kunnen die paarden lekker in de wei met andere paarden lopen? Kunnen ze banden met andere paarden aangaan zonder uit elkaar getrokken te worden? Wat vinden die paarden van reizen?
En zo kan ik nog wel even doorgaan hoor!
Je mag niet vergeten dat paarden die kunstjes vertonen, dat doen omdat die kunstjes geld opbrengen. Als het paard niet genoeg opbrengt, is het ook afgelopen voor het paard. Ik vind het steeds verkeerd als een dier gehouden wordt om geld op te brengen en produktief te zijn. De waarde van een dier staat op zichzelf en zou niet bepaald mogen worden door hoeveel geld het opbrengt of waard is.

Jolijn

Bericht door Jolijn » vr jul 03, 2009 21:02

Waarom niet? Kijk ik snap dat het uit de hand gelopen is in de bioindustrie. Dat mensen hun vlees zo goedkoop mogelijk willen kopen en dat daar de beestjes de dupe van zijn. Maar om een prijs voor een paard te vragen of te betalen vind ik echt niet erg hoor. We zijn nou eenmaal niet allemaal gelijk, zo zit de natuur ook in elkaar.

Wen

Bericht door Wen » vr jul 03, 2009 21:30

Het gaat erom dat het paard ondergeschikt is aan het geld dat er aan te verdienen valt. En dat zijn welzijn ondergeschikt is aan het geld dat er aan te verdienen valt. Vind je het OK dat een paard dat oud wordt en niet voldoende meer presteert wordt ingeslapen, omdat het niet meer rendabel is om het te houden? Dat als er te veel kosten aan zijn of als het niet voldoende presteert dat het dan ingeslapen wordt of zo maar van de hand gedaan?

Jolijn

Bericht door Jolijn » za jul 04, 2009 10:02

Ik ken wel mensen die dat gedaan hebben. Ik zou het persoonlijk niet doen. Ik zeg ook niet dat er niks te verbeteren valt in de paardenwereld hoor integendeel. Mensen begrijpen hun paard vaak niet goed en daar komen een hoop misverstanden van.

Jolijn

Bericht door Jolijn » za jul 04, 2009 10:06

O ja, ik vergeet wat :oops: . Dood gaan is ook heel natuurlijk. Ik denk niet dat die dieren er veel last van hebben als ze dood gaan, dan zijn ze immers dood. Dus opzich vind ik dat nog helemaal niet zo rampzalig.
Ik heb mijn vorige paard ook laten inslapen. Die had hele erge atrose en daardoor ging hij zijn lichaam zo scheef belasten dat alles vast schoot. Wij hebben hem eerst nog een poosje lekker in de wei laten lopen maar toen hij elke dag kreupel was hebben we hem in laten slapen. Ik denk dat dat heel natuurlijk is, veel natuurlijker dan dat je dat niet doet, in de natuur zou hij al lang gepakt zijn door een leeuw omdat hij de traagste van zijn kudde was.

Wen

Bericht door Wen » za jul 04, 2009 16:28

Euh, ik heb het wel over gezonde paarden hé, niet over paarden uit hun lijden verlossen. Ik kan jou ook even onvermoedend laten inslapen, daar weet jij dan niets meer van. Maar wil jij niet liever lekker leven? Ik ben er zeker van dat dat paard ook liever leeft en van het leven geniet.

Jolijn

Bericht door Jolijn » za jul 04, 2009 17:03

ik moet zeggen dat ik daar nog nooit van gehoord heb. Dat mensen een compleet gezond paard laten inslapen/ slachten

Wen

Bericht door Wen » za jul 04, 2009 17:10

Het gebeurt nochthans constant. En paarden die gebruikt worden voor jumping worden vaak afgevoert als ze niet meer presteren, dat weet ik van iemand die zelf jumping doet (maar wel haar paarden blijft verzorgen als ze niet meer presteren). En wat denk jij dat er gebeurt met paarden die kunstjes moeten vertonen maar oud worden of veel geld kosten aan een behandeling die hun terug gezond kan maken?
Als dieren worden gehouden om geld op te brengen...

Jolijn

Bericht door Jolijn » za jul 04, 2009 17:25

Natuurlijk ben ik niet voor dat soort praktijken. Maar hoe kom je er achter of er zo word omgegaan met de dieren in zo'n film? Lijkt me moeilijk..
Het belangrijkste vind ik dat de dieren in het leven dat ze hebben niet mishandelt worden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jul 05, 2009 11:49

Filmdieren zijn vaak 'circusdieren'. Dat zijn dieren die intensief getraind zijn en moeten presteren. Voor een show of voor film. Ze kunnen het niet veroorloven dat ze op 1 dag vele paarden hebben die weigeren. Een filmdag kost enorm veel. Bij grote producties zijn heb je te maken met grote acteurs die kostbaar zijn. dan moet alles wel zo snel mogelijk goed gaan.

Dus als ze weigerende paarden hebben is dat niet handig. Dus hoe krijg je paarden zover dat ze veel presteren en niet te vaak weigeren? Juist met geweld. Met fysiek of geestelijke dwang.

Ook binnen de paardensport komt dit voor. Ook de methoden die ankie van grunsven e.d. gebruiken staat ter discussie. (binnen de paardenwereld zelfs)

Er zijn ook regelmatig paarden overleden op filmsets.

Voor films:
http://www.ahafilm.info/movies/search.phtml" target="_blank
http://www.americanhumane.org/protectin ... re-harmed/" target="_blank

Een 'onafhankelijke' instelling die bij films e.d. kijkt of dieren goed behandeld zijn e.d.
Noot erbij.. ik begreep dat de instelling iets van de filmsector zelf is, dus je kan altijd afvragen of het goed bekeken wordt.

Jolijn

Bericht door Jolijn » zo jul 05, 2009 13:44

[quote="Vegantastic"]

Dus als ze weigerende paarden hebben is dat niet handig. Dus hoe krijg je paarden zover dat ze veel presteren en niet te vaak weigeren? Juist met geweld. Met fysiek of geestelijke dwang.

quote]

Nee dit zie je verkeert, dat gebeurd juist NIET met geweld. Een paard werkelijk domineren kan namelijk gewoon niet met geweld. En zodra je een paard werkelijk domineert en hem stapje voor stapje opleid en hem pas laat 'werken' als hij daar klaar voor is dan zal hij pas niet weigeren.
Alle paarden die met geweld in bedwang worden gehouden werken niet graag en zullen daarom zodra ze een openingetje zien protesteren.

Wen

Bericht door Wen » zo jul 05, 2009 14:56

Jolijn, ik denk dat jij dat verkeerd ziet hoor. Een wild paard temmen en onderwerpen bijvoorbeeld gebeurd heel gewelddadig en die paardenfluisteraars die gebruik maken van zachte dwang waar jij over praat zijn heel dun gezaaid.

Jolijn

Bericht door Jolijn » zo jul 05, 2009 15:33

Ik zeg ook niet dat alle mensen die paarden trainen dat op een vriendelijke manier doen. Ik wil alleen even het misverstand uit de wereld helpen dat je een paard kan domineren met geweld.

Plaats reactie