Hoe consequent moet je zijn?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: Hoe consequent moet je zijn?

Bericht door Framboos »

JesseL schreef: Ik bedoel alleen maar dat in mijn ogen de tegenstellingen hier minder groot, minder heftig en minder persoonlijk zouden moeten zijn dan op de fora die jij aanhaalt.
Echt? Ik vind dit juist een onderwerp voor een forum waar je veel meer en sterkere verschillende meningen over kunt hebben dan over dingen als lego.)
Brent
Leefwijze: veganist

Bericht door Brent »

Framboos schreef:
JesseL schreef: Ik bedoel alleen maar dat in mijn ogen de tegenstellingen hier minder groot, minder heftig en minder persoonlijk zouden moeten zijn dan op de fora die jij aanhaalt.
Echt? Ik vind dit juist een onderwerp voor een forum waar je veel meer en sterkere verschillende meningen over kunt hebben dan over dingen als lego.)
Precies, en het gaat hier wel over leven en dood, dus daar mag de discussie best op het scherpst van de snede gevoerd worden. En ja, als het om leven en dood gaat komt levensbeschouwing nu eenmaal altijd om de hoe kijken dus lopen de visies altijd wat uiteen.

Ik begrijp mensen niet die alle levende wezens met pootjes [inclusief mensen] over een enkele kam willen scheren alsof alle leven met pootjes precies even heilig is. En al helemaal niet als diezelfde mensen vervolgens gedachtenloos een blikje vlees opentrekken om de huiskat mee te voeren en geen enkele moeite hebben met het doden van planten.

Maar mensen zijn nu eenmaal heel verschillend in hun manier van denken dus ik kijk liever naar wat mensen doen in de praktijk. :)
JesseL

Bericht door JesseL »

Framboos schreef:
JesseL schreef:Nou dan gaat het over je haat over mac of windows, niet over die persoon. Ik ben zeer actief op Tweakers (GoT) en daarbij kunnen de meningen ook hoog oplopen, maar zelden zo persoonlijk als hier. Het probleem hier vind ik ook dat veel meningen als feiten worden gebracht. Feit dat planten bewustzijn hebben, feit dat aliens bestaan. Dat maakt een discussie niet makkelijker, zeker niet als die "feiten" nogal omstreden zijn. Bij linux/mac versus windows is het duidelijker dat het niet om feiten maar om persoonlijke meningen gaat.
Maar is dat niet meer hoe jij het opvat/dat interpreteert dan?
JesseL schreef:Bortstvoeding/flesvoeding kan ook heftig zijn, maar daarin zijn de bosrtvoedings voorstanders veel te lief voor de flesvoeders... Tenminste in de forums die ik gezien heb. Als voorstander zou je de flesvoeders een flink schuldgevoel kunnen aanpraten en flink je gelijk kunnen halen, maar Judith is daar veel te lief voor...
:shock:
lena schreef: Dus je vindt het wel goed als discussies hard en persoonlijk worden als het gaat om een onderwerp waar je zelf achter staat?
!!
JesseL schreef:Maar op typische mannen forums als GoT of een Lego forums is het veel gemoedelijker. :grin:
Het lijkt me persoonlijk ook een stuk moeilijker om ruzie te maken over lego dan over filosofische vraagstukken...

En GoT gemoedelijk? Waarom zijn er dan topics als 'een vriendelijker en meer open tweakers'? Ik krijg wel eens stukken te lezen van GoT waarin mensen echt afgeslacht worden... Misschien is het jouw interpretatie zoals eerder gezegd, en trek je je dingen hier meer aan dan dingen die op GoT gezegd worden?

Ik kan 't trouwens niet helpen om te denken aan wat je van dit forum gevonden had toen Morgh en Ed veel postten...
Tja die mensen ken ik niet en verder heb ik niet de illusie alwetend of objectief te zijn. Ik spreek inderdaad vanuit mijn ervaring en mijn standpunt/gezichtsveld.
Ik heb al eerder gezegd dat jullie daar wellicht je voordeel mee kunnen doen, aangezien als je al lang veganist bent en al lang hier komt, wellicht niet meer goed weet/in kan schatten hoe dat op nieuwe c.q. niet veganisten overkomt. Maar het is me inmiddels ook wel duidelijk de een aantal hier 0,0 kan schelen hoe ze en hun standpunten overkomen op anderen en het doel alleen maar is om hun ideeën hier te spuien (zonder ook naar tegen argumenten of andere ideeën te luisteren/reageren). Ik denk alleen dat degenen die ik bedoel zich waarschiijnlijk nog niet eens aangeproken voelen... :roll:

We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar ik vind het soms/vaak hier veel te onvriendelijk en sommige mensen komen veel te vastgeroest en doof voor anderen over...

Zelfs als andere fora nog onvriendelijker zijn dan hier, is dat dan een maatstaf voor ons? Moeten wij hier dan ook maar te keer gaan? Ik hoopte dat veganisten over het algemeen beschaafder dan gemiddeld zouden zijn (gezien de uitspraak van Gandhi over dat je de mate van beschaving kan afleiden aan hoe mensen met dieren omgaan)...

Verder begrijp ik je shocking smillie niet bij mijn opmerking over fles/borstvoeding?
lena

Bericht door lena »

JesseL schreef: Ik heb al eerder gezegd dat jullie daar wellicht je voordeel mee kunnen doen, aangezien als je al lang veganist bent en al lang hier komt, wellicht niet meer goed weet/in kan schatten hoe dat op nieuwe c.q. niet veganisten overkomt.
Ik kan me dat heus wel voorstellen, maar ik accepteer dit forum gewoon zoals het is. Het is inderdaad niet perfect, maar wat is dat wel? Ik vind ook niet dat dit forum een reclamebord voor veganisme hoeft te zijn. Ik vind het wel belangrijk dat nieuwe mensen zich welkom voelen en geholpen worden met vragen, en dat gebeurt volgens mij ook.
Zelfs als andere fora nog onvriendelijker zijn dan hier, is dat dan een maatstaf voor ons? Moeten wij hier dan ook maar te keer gaan?
Daar gaat het niet om. Jij zei dat je het nergens zo erg had meegemaakt als hier. Dan zijn ervaringen op andere forums wel degelijk relevant.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

En nu mag het wel weer over de antwoorden op de topictitelvraag gaan :)
Brent

Bericht door Brent »

JesseL schreef:We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar ik vind het soms/vaak hier veel te onvriendelijk en sommige mensen komen veel te vastgeroest en doof voor anderen over...

Zelfs als andere fora nog onvriendelijker zijn dan hier, is dat dan een maatstaf voor ons? Moeten wij hier dan ook maar te keer gaan? Ik hoopte dat veganisten over het algemeen beschaafder dan gemiddeld zouden zijn (gezien de uitspraak van Gandhi over dat je de mate van beschaving kan afleiden aan hoe mensen met dieren omgaan)...
Misschien moet er wel iets van een autist in je zitten om veganist te kunnen zijn denk ik soms. :grin:
Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren »

JesseL schreef:Ik denk alleen dat degenen die ik bedoel zich waarschiijnlijk nog niet eens aangeproken voelen... :roll:
Zeg dan liever concreet wie of wat je bedoelt in plaats van verstoppertje te spelen. Of wil je niet tot een echte dialoog komen?
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !
JesseL

Bericht door JesseL »

Zo simpel is het niet. Ik wil niet personen aanvallen of beschuldigen. Het is meer een algemene tendens en de een user heeft het meer met een bepaald onderwerp dan ene ander.

Ik krijg alleen het idee dat niemand me serieus neemt of het iets interesseert wat ik er van vind en wat ik denk hoe dit alles overkomen op nieuwe leden en niet-vegansiten. Het zij zo. Ik kan en wil jullie uiteraard niet dwingen iets in te zien of mijn mening te delen.
Misschien moet ik er maar over op houden en wat minder vaak hier komen...
Als het op forums er nog erger aan toe gaat, zoals Lena beschrijft, dan blijf ik daar ook niet hangen. Geenstijl heb ik al lang geleden voor gezien gehouden. Hetzelfde geldt voor FOK. Alleen maar rechts gescheld op alles en iedereen. Daar heb ik geen trek in. En als het hier niet veranderd dan zal ik ik dus ook minder komen... alleen nog in de recepten gedeelte ofzo...

Wel jammer dat dit forum dan een afschrikwekkende uitstraling op potentiele veganisten zal blijven houden... :roll:
rik23

Bericht door rik23 »

Veganistic zei: En nu mag het wel weer over de antwoorden op de topictitelvraag gaan :)
maar zijn we dan niet bezig met " hoe consequent moet je zijn? :) We zijn nu toch consequent aan het aan het kijken hoe we een voor iedereen prettige discussie kunt voeren?

Ik merk dat ik het meest kan met mensen die het topic met hun mening of oplossing met natuurlijk een stukje van hun denkwereld bezoedelen. Dan weet ik of en wat ik als antwoord erop kan geven.

En het zou natuurlijk fijn kunnen zijn als de een met zijn zegje geen overtuigt "zo is het of " dat is niet waarschijnlijk" en" de meerderheid heeft gelijk" predikt en de anderen met hun zegjes een koude douche geeft.
Framboos

Bericht door Framboos »

JesseL schreef: Zelfs als andere fora nog onvriendelijker zijn dan hier, is dat dan een maatstaf voor ons? Moeten wij hier dan ook maar te keer gaan? Ik hoopte dat veganisten over het algemeen beschaafder dan gemiddeld zouden zijn (gezien de uitspraak van Gandhi over dat je de mate van beschaving kan afleiden aan hoe mensen met dieren omgaan)...
Veganisten zijn over het algemeen mensen met een erg sterke mening die bereid zijn daar veel dingen die anderen raar of juist gewoon vinden respectievelijk voor te doen of voor te laten.
JesseL schreef:Verder begrijp ik je shocking smillie niet bij mijn opmerking over fles/borstvoeding?
De quote van lena die ik eronder plakte somt aardig mijn probleem met die opmerking op.
Framboos

Bericht door Framboos »

JesseL schreef: Ik krijg alleen het idee dat niemand me serieus neemt of het iets interesseert wat ik er van vind
Joh, dit is internet, probeer het je allemaal niet zo aan te trekken!
JesseL schreef:en wat ik denk hoe dit alles overkomen op nieuwe leden en niet-vegansiten.
Hoe dit alles op jou overkomt en hoe jij denkt dat dit ook op andere nieuwe mensen overkomt bedoel je?
JesseL schreef:Het zij zo. Ik kan en wil jullie uiteraard niet dwingen iets in te zien of mijn mening te delen.
JesseL schreef:maar helaas lijkt niemand mijn boodschap op te pakken...
Weet je, ik vind wat je zegt niet eens heel raar. Natuurlijk wordt een discussie er een stuk liever op als ik zou zeggen 'goh, interessant dat jij daar zo over denkt, maar ik denk dat alles toeval is.' (Hoewel ik prima 'ik denk dat niets toevallig is' kan lezen in 'niets is toeval', en ik niets mis vind met een pittige discussie op zijn tijd en zou ik een forum waar we alleen maar kumbaya-zingend elkaar hand vasthouden nogal vervelend vinden, maar dat terzijde) Het is (hoe ironisch trouwens) meer de manier waarop je het zegt. 'Niemand lijkt mijn boodschap op te pakken' komt op mij ontzettend... messianistisch, de maat nemend en paternalistisch over. Ook vind ik het nogal vervelend als iemand elke keer midden in een discussie* mij meent te moeten vertellen dat ik weer lief moet gaan spelen (ik kan het net hebben van mods want die zijn daar voor aangesteld, maar van backseat moderators... sorry, that just irks me) en zijn gevoelens op anderen projecteert en dat dan als een feit presenteert.

Bovendien, jij neemt net zo veel/weinig van de mensen aan die zeggen dat dit internet is en dat dit is hoe het er nou eenmaal op fora aan toegaat dan mensen van jou aannemen dat we vriendelijker moeten zijn. (En ik zeg niet dat we niets van elkaar aannemen, btw.) En heb je er wel eens over nagedacht of andere mensen hier misschien met een andere reden komen dan jij, en dat de manier waarop jij wilt (en waarvan ik soms een beetje het idee krijg dat je het het liefst zou eisen) dat iedereen met elkaar omgaat misschien niet de manier is waarop de anderen hier dat willen?
JesseL schreef:Misschien moet ik er maar over op houden en wat minder vaak hier komen...
Als je je hier meer ergert dan er iets mee opschiet, dan moet je die conclusie inderdaad maar trekken. Ik zou het trouwens jammer vinden als je hier niet meer komt.

* Ik zou het bijvoorbeeld veel minder vervelend hebben gevonden als je een apart topic geopend had.
Erik van Zomeren

JesseL schreef:Zo simpel is het niet. Ik wil niet personen aanvallen of beschuldigen. Het is meer een algemene tendens en de een user heeft het meer met een bepaald onderwerp dan ene ander.

Ik krijg alleen het idee dat niemand me serieus neemt of het iets interesseert wat ik er van vind en wat ik denk hoe dit alles overkomen op nieuwe leden en niet-vegansiten. Het zij zo. Ik kan en wil jullie uiteraard niet dwingen iets in te zien of mijn mening te delen.
Misschien moet ik er maar over op houden en wat minder vaak hier komen...
Als het op forums er nog erger aan toe gaat, zoals Lena beschrijft, dan blijf ik daar ook niet hangen. Geenstijl heb ik al lang geleden voor gezien gehouden. Hetzelfde geldt voor FOK. Alleen maar rechts gescheld op alles en iedereen. Daar heb ik geen trek in. En als het hier niet veranderd dan zal ik ik dus ook minder komen... alleen nog in de recepten gedeelte ofzo...

Wel jammer dat dit forum dan een afschrikwekkende uitstraling op potentiele veganisten zal blijven houden... :roll:
Ik krijg toch een beetje het idee dat je het erg zwaar aanzet. Volgens mij heeft niemand hier elkaar voor rotte vis uitgemaakt. Op zichzelf is er toch niets mis om iets te verkondigen wat haaks staat op een andere visie? Hoe moet je anders van elkaar leren?

Bovendien kunnen anderen dan zien dat veganisten niet heilig zijn en dat ook niet hoeven te zijn. Dat veganisten gewone mensen zijn en geen halfgoden, net als waar dan ook.

Het lijkt me erg onpraktisch om steeds overdreven omzichtig om elkaar heen te drentelen en op die manier tot geen uitwisseling of een zeer fletse en vage uitwisseling te komen.
JesseL

Bericht door JesseL »

Waarschijnlijk trek ik het me inderdaad teveel aan en het is ook zeker niet te bedoeling om zo over te komen zoals Framboos het omschrijft, maar ik kan me als ik het terug lees wel voorstellen dat het zo over komt. :oops:

Ik kom hier inderdaad met een bepaalde reden welke zeker niet voor iedereen hier zal gelden.
1) omdat ik behoefte had om ervaringen te delen met mede-veganisten aangezien je ons in het wild niet vaak tegen komt helaas. Ik had wellicht te veel gerekend/gedroomd om in een warm bad terecht te komen.
2) Om andere geïnteresseerden voor te lichten en te helpen bij het veganist worden en/of te overtuigen veganist te worden.

Beide redenen komen regelmatig in mijn ogen niet tot zijn recht. Maar ik zal met proberen dit minder aan te trekken en jullie er minder mee lastig te vallen.

(Overigens zou ik dan, wellicht in een ander topic, nog wel willen weten wat er mis is met mijn mening over borstvoeding. Ik kan me niet voorstellen dat hier mensen voor koeienkunstmelk zouden pleiten ipv borstvoeding, los van sowieso alle enorme voordelen van borstvoeding).
Erik van Zomeren

JesseL schreef:Ik kom hier inderdaad met een bepaalde reden welke zeker niet voor iedereen hier zal gelden.
1) omdat ik behoefte had om ervaringen te delen met mede-veganisten aangezien je ons in het wild niet vaak tegen komt helaas. Ik had wellicht te veel gerekend/gedroomd om in een warm bad terecht te komen.
2) Om andere geïnteresseerden voor te lichten en te helpen bij het veganist worden en/of te overtuigen veganist te worden.

Beide redenen komen regelmatig in mijn ogen niet tot zijn recht. Maar ik zal met proberen dit minder aan te trekken en jullie er minder mee lastig te vallen.
OK. Ik vermoed en meen te ervaren (maar misschien mogelijk ten onrechte) dat verreweg de meesten op dit forum toch wel degelijk solidair wensen te zijn met mede-veganisten (ondanks de onderlinge verschillen die er natuurlijk ook mogen zijn). De 2 door jou hier genoemde redenen zijn denk ik ook voor verreweg de meesten op dit forum belangrijk. Hoewel verleiden misschien een beter woord is dan overtuigen.

Om het maar even bij mezelf te houden: ik ben er niet op uit om jou een koude douche te bezorgen. Ik hoop alleen wel dat mensen van hun hart geen moordkuil hoeven te maken om jou niet te zeer te verontrusten.

Wat mij betreft mag je ons (diegenen die er hier ook zo over denken) zo vaak als het maar kan "lastig vallen". Zo leer je elkaar tenminste kennen.
Framboos

Bericht door Framboos »

Het gaat niet over je standpunt inzake borstvoeding, het gaat (mij) hierom:
lena schreef:Dus je vindt het wel goed als discussies hard en persoonlijk worden als het gaat om een onderwerp waar je zelf achter staat?
Verder ben ik het met Erik eens. :)
Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Hanneke »

:govegan:
Wen

Bericht door Wen »

Ik zou je in elk geval missen Jesse.
Ik ben het vaak eens met wat je zegt en ik vind je een enorm positieve bijdrage aan het forum. Waarom dit anders overkomt weet ik niet. Het zou toch spijtig zijn als je hier niet meer komt :(
marjan

Bericht door marjan »

Jesse zei hierop nog:

Nou, zo snel laat ik me ook niet wegjagen hoor. (grapje ;) )

Zoals ik al schreef zal ik proberen me sommige dingne minder aan te trekken. Probleem is alelen dat ik toch steeds nieuwsgierig ben wat er geschrevne wordt en dan toch alelen ga lezen en dna toch wil reageren en dna achteraf denk, dat had ik bete rniet of anders kunnen doen...

Daarna begon er een discussie over borstvoeding die ik afgesplitst heb en die nu te vinden is in Veganisme en Gezondheid: hier
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Het gaat mij in dit geval om twee dingen waarin ik niet consequent ben: Mijn grootste hobby en mijn werk.
:?
Over een paar weken krijg ik mijn eerste tatoeages. Die tatoeages wil ik hebben om op die manier met mensen in gesprek te kunnen raken over veganisme.
Op een pols komt de aarde te staan, met daar omheen het woord Earthlings. Op mijn andere pols wil ik Vegan.
Ik wil het op de bovenkant van mijn pols zodat het goed zichtbaar is.
Nu speel ik djembé. Bij het spelen zijn mijn polsen altijd zichtbaar, omdat ik mijn mouwen daarvoor oprol. Een prachtige gelegenheid om de tatoeages in beeld te hebben, zeker bij ‘optredens’, maar nu heb ík wel een djembé met een kunststof bespanning, maar de rest van de groep niet. De anderen slaan op een geitenhuid. Wat zit ik daar dan te promoten? Een beetje lastig, dus. Daarom dacht ik om Vegan op mijn bovenarm te zetten, zodat dat bij het djembé spelen niet zichtbaar is, maar jeetje, wat ben ik dán een huigelaar, zeg!
:mrgreen:
En over een paar maanden ga ik weer naar mijn werk. Ik werk als picker en packer bij een bedrijf wat medische apparatuur, gereedschap en hulpmiddelen maakt. Fijn voor mensen, maar niet voor dieren. Er worden 40.000 verschillende producten verkocht, waaronder varkenshartkleppen en varkensaorta’s. Die doosjes waar dat inzit heb ik dan ook in mijn handen bij het ophalen en inpakken voor verzending. En natuurlijk zijn er voor diverse producten proeven op dieren gedaan en misschien worden die nog steeds gedaan.
:shock:
Dit werk is vlakbij waardoor ik op de fiets kan, de werktijden zijn perfect voor mij, het loon is fatsoenlijk, het werk staat me aan en zo zijn er nog meer positieve kanten aan dit werk voor mij. Ik zou wel ander werk willen doen wat (meer) vegan is, maar het werk ligt niet voor het oprapen en zéker niet in het zuiden van Zuid-Limburg en als je 46 bent. En schoonmaken doe ik niet meer, daar heb ik echt mijn buik van vol. Tja, en schoonmaken doe je voor bedrijven die meestal milieubelastende middelen gebruiken en waarschijnlijk maak je schoon voor carnisten, dus wat is daar dan beter aan?
Hopelijk krijg ik mijn Veganwinkel aan huis snel goed draaiend en kan ik daarvan leven. Dan hoef ik niet meer elders te werken. Maar zo ver is het nu nog niet.
:carro:
Ik weet dat op dit forum de meningen flink uiteen kunnen lopen en dat vind ik fijn. Hoe meer informatie ik krijg hoe beter ik mijn eigen keuzes kan maken.

Dus... :welcome:
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Wat die djembé betreft zou ik denken dat je juist mooi veganisme kan promoten met jouw kunststoffen vel tussen die djembés met leren vellen, zeker als er vegan op je pols staat. Daarvoor zou ik die tattoo juist niet verbergen. Ik denk niet dat het inconsequent is om in een groep te spelen waar mensen nog trommels met dierenvellen hebben. Als dat inconsequent is, dan is het ook inconsequent om te gaan wandelen met iemand die leren schoenen draagt of te eten samen met iemand die een broodje ham heeft. Zulke gelegenheden zijn juist erg geschikt om vegan alternatieven te promoten door zelf vegetarische schoenen te dragen en een lekkere boterham met pindakaas te eten.
Wat betreft je werk. Tja. Die hartkleppen en op dieren geteste medicijnen gaan waarschijnlijk wel naar mensen die daar enorm veel baat bij hebben. Die producten redden mensenlevens. Het is heel naar dat daar dieren voor worden opgeofferd, zeker nu er steeds meer alternatieven beschikbaar zijn. Als je je daar niet bij neer wilt leggen kun je proberen ander werk te zoeken. Van alle soorten diergebruik vind ik het redden van mensenlevens wel de meest acceptabele, minder erg dan dieren gebruiken als voedsel, kleding of voor cosmetica etc. Veel vegans zullen zelf ook zulke medicatie gebruiken als ze deze echt nodig hebben en er geen diervriendelijke alternatieven zijn.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Plaats reactie