Hoe consequent moet je zijn?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Hoe consequent moet je zijn?

Bericht door Vegantastic » zo jul 05, 2009 15:57

Jolijn schreef:Nee dit zie je verkeert, dat gebeurd juist NIET met geweld. Een paard werkelijk domineren kan namelijk gewoon niet met geweld. En zodra je een paard werkelijk domineert en hem stapje voor stapje opleid en hem pas laat 'werken' als hij daar klaar voor is dan zal hij pas niet weigeren.
Alle paarden die met geweld in bedwang worden gehouden werken niet graag en zullen daarom zodra ze een openingetje zien protesteren.
Zie ook eens: http://www.ad-international.org/media_c ... os.php?g=1" target="_blank
In de circuswereld gebeurd dat.

Het kan dus makkelijk. Elk levend wezen kan je in principe met geweld domineren. Je onderschat de mogelijkheden gewoon. Dat er individuen zijn waarbij dat niet lukt dat zal je bij elk dier wel vinden.

Daarnaast heb je allerlei soorten geweld. Van fysiek geweld tot geestelijk geweld.

Wen

Bericht door Wen » zo jul 05, 2009 16:08

Ja, je kan een paard perfect met geweld domineren en laten doen wat je wilt. Jolijn , jij leert je dieren dingen met geduld en respect. Maar als er geld mee gemoeid is, gebeurt dat vaak niet zachthandig hoor.

JesseL

Bericht door JesseL » wo okt 28, 2009 22:28

Gisteren was de actie van thuisbezorgd.nl dat je voor 15 euro gratis eten kon bestellen.
Ik had dus gezien dat ze bij new york pizza mijn favoriete ijs, Ben&Jerry's verkochten (ik at het zeer zelden door de hoge prijs, maar de smaak van Cookie Dough is echt hemels). Gelukkig verkochten ze ook de enige twee sorbet/vegan smaken (nog nooit geprobeerd, maar dit was een goed moment om dat te veranderen). Ik had die beide dus met zeer veel moeite besteld (de website heeft er uren uitgelegen omdat er teveel animo was). Wordt ik opgebeld dat juist die twee smaken er niet meer zijn en ook echt uit het assortiment zijn. Ik heb direct de order gecanceld, maar enige tijd later kwam er toch wel zo'n gevoel van had ik niet toch nog even twee Cookie Dough's (met melk dus) moeten bestellen... Drie weken geleden at ik nog gewoon zuivel en nu mis ik net zo'n geweldige kans om mijn favorieten ijs gratis te kunnen eten...
Maar ja nu kan ik mezelf recht in de spiegel aankijken en waarschijnlijk had het toch niet meer lekker/prettig gesmaakt.

Nu heb ik nog een vergelijkbaar probleem. Toen we drie weken geleden veganistisch werden, hadden we nog wel wat "foute" producten in huis. Naast nu het veganisme hebben we nog één belangrijke leefregel in huis en dat is dat wij nooit eten weggooien, zelfs geen hap (tenzij het echt zwaar bedorven is, maar zo ver laten wij het nooit komen). Dus we hadden nog o.a. een bak hertog roomijs rood fruit in de vriezer (heel fout eigenlijk). Deze smaakte echt niet lekker (misschien ook omdat we inmiddels vegan waren), er zaten allemaal harde velletjes in en zo. Het was niet zoals het hoorde. Klacht gestuurd aan Hertog en nu krijgen we een waardebon van Hertog waarmee we een nieuw Hertog product in de winkel kunnen halen...
Wat moeten we daar nou mee? Hertog heeft geen vegan ijs in het assortiment volgens mij...

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » do okt 29, 2009 8:43

Voor 15 euro gratis bestellen- dat klopt toch niet? :P

In ieder geval - veganisme gaat om keuzes maken, en ik denk dat (als je 100% achter je idealen staat) dat gratis ijs nooit opweegt tegen het schuldgevoel dat erbij komt kijken. Dit:
Drie weken geleden at ik nog gewoon zuivel en nu mis ik net zo'n geweldige kans om mijn favorieten ijs gratis te kunnen eten...
zou ik anders bekijken als ik jou was, je eet nu ál 3 weken veganistisch en het zou zonde zijn om dan vrijwillig dit op te geven, omdat de smaak van dat ijs zo lekker is. Veganistisch leven gaat zoveel verder dan smaken of sowieso eten in het algemeen.

(Nu heb ik makkelijk praten omdat ik geen veganist meer ben, maar ik bedoel dit ook bemoedigend en gezien vanuit hoe ik zelf erover dacht toen ik nog wel vegan was.)

En die kortingsbon, zou ik lekker aan de buren geven ofzo :)

Wen

Bericht door Wen » do okt 29, 2009 14:06

De bon zou ik weggooien. Wil je deze sector blijven promoten, ook als je weet hoe dieronvriendelijk hij is?
Het is hetzelfde met produkten die ze gratis uitdelen. Volgende keer denkt de producent, we moeten meer produkten voorzien bij de gratis uitdeling want het was een groot succes.
Ook voor die gratis produkten sterven dieren.
De produkten die je nog hebt, kan je misschien onder vrienden uitdelen. Dan heb je ook nog eens een goed excuus om uit te leggen waarom jij ze niet meer eet.

Er bestaan filmpjes om zelf ijs te maken: http://video.google.com/videosearch?hl= ... CEMQqwQwCg#" target="_blank
of blog http://veganicecream.blogspot.com/" target="_blank
of een heel boek over ijs: http://www.proxis.be/BENL/Product/The_V ... etail.aspx" target="_blank

Verder denk ik ook aan bv pudding 's avonds in bed, gemaakt van sojamelk of amandelmelk ofzo.
Met een zakje van Oetker is het op 2 minuten klaar en je kan voor dagen maken. Met verschillende smaakjes:)

JesseL

Bericht door JesseL » do okt 29, 2009 14:22

Ik heb ook een goed gevoel dat ik het gratis ijs heb geannuleerd i.p.v. een roomijs variant te nemen. :D

En ik was ook niet van plan om zelf de Hertog te gaan halen, maar weggeven is inderdaad ook niet zo'n goed idee.

Dat zelf maken van pudding en mouse klinkt goed. Dat deed ik vroeger ook wel eens. Werkt dat ook goed dus met Soja melk? En zijn al die zakjes zelf vegan? want bij pudding denk ik snel aan gelatine...

Dat merk soja ijs vond ik nog relatief duur. 2 euro nog iets voor 500ml. Nu kocht ik altijd roomijs in de aanbieding voor ongeveer 2 euro een liter. Dus dat is dan wel dubbel zo duur, te duur voor dagelijks, maar wel een optie voor een keer in het weekend of mijn verjaardag of zo. :D

Zelf ijs maken lijkt me ook wel leuk, alleen hebben we al een keuken vol met apparaten. :|

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do okt 29, 2009 18:40

JesseL schreef:Dat merk soja ijs vond ik nog relatief duur. 2 euro nog iets voor 500ml. Nu kocht ik altijd roomijs in de aanbieding voor ongeveer 2 euro een liter. Dus dat is dan wel dubbel zo duur, te duur voor dagelijks, maar wel een optie voor een keer in het weekend of mijn verjaardag of zo.:D
Als het dubbel zo duur is, kan je voortaan om de dag sojaijs eten, als je wilt. :wink: Goh, tot zover mijn wiskundige capaciteiten.

Bij de natuurvoedingswinkel kan je trouwens ook een zakje kopen voor pudding.

Wen

Bericht door Wen » do okt 29, 2009 18:42

Ja, pudding maken gaat even goed met sojamelk , als met gewone melk. Ik gebruik sojamelk natuur (maar met vanillesmaak zal wel hetzelfde zijn). Ik voeg vanillesuiker en suiker of agavenectar toe en dan een pakje puddingpoeder (daar zit absoluut niks van gelatine in) nadat het kookt. Direct klaar en mmm

lena

Bericht door lena » do okt 29, 2009 20:53

Zelf pudding maken is ook heel makkelijk, en nog goedkoper :). In Vegan with a Vengeance staat een recept voor chocoladepudding.

JesseL

Bericht door JesseL » vr okt 30, 2009 14:01

Nog even over die Hertog bon...

Ik heb het ontvangen en het valt mee. Je krijgt je aankoop bedrag van twee! bakken Hertog ijs terug gestort als je een kassabon samen met die waardebon opstuurt aan ze.

Nou wil ik uiteraard geen nieuwe bakken ijs en ook dus niet weggeven. Maar we hebben de oude kassabon van onze laatste twee bakken Hertog ijs toevallig nog liggen (wij bewaren supermarkt bonnen ook altijd een tijdje aangezien er soms toch iets mis is en je er nog mee terug wilt gaan).
Dus nu kan ik wel het geld terug krijgen, wordt er niet extra ijs geconsumeerd en kost het Hertog wel geld. En van dat geld ga ik lekker soja ijs kopen. :D

:thanks: Hertog!

Wen

Bericht door Wen » vr okt 30, 2009 14:06

Hé leuk :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr okt 30, 2009 18:07

En de soya ijs heb ik zojuist ingeslagen :D De AH gaat morgen verhuizen, dus al het ijs in de diepvries was afgeprijsd. Nu hebben we een la gevuld met soya en sorbet ijs.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Framboos

Bericht door Framboos » vr okt 30, 2009 18:20

Ik hoop trouwens niet dat je verwacht dat het naar melkijs smaakt, want dat doet het niet. Just a warning.

Sorbetijs lijkt me trouwens ook iets vriendelijker voor Jesse's maag dan zuivelijs, maar ik weet natuurlijk ook niet precies wat hij heeft.

JesseL

Bericht door JesseL » vr okt 30, 2009 18:57

Ja dat weet ik helaas zelf ook nog niet. Al twee keer een maagonderzoek gehad (13 jaar en 9 maanden geleden) en daarmee kunnen ze niets vinden. Paar weken geleden een lactose intolerantie ademtest gedaan, maar die was ook negatief. Vorige week een darmonderzoek gehad en daar moet ik de uitslag nog van krijgen...
Even af kloppen, maar sinds ik vegan ben gaat het nog best redelijk, misschien dat ik toch last van de melk had ondanks de lactose test negatief was. Alleen die hongerpijn 's avond laat en 's ochtends vroeg blijft wel vervelend.

Maar goed, spannend hoe dat soja ijs gaat zijn. :P

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana » vr okt 30, 2009 22:10

Ik had laatst bij de Plus Aardbeien fruitijs gekocht. Dat was echt hemels! Dus mocht je het soja en sorbetijs niet lusten...

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 31, 2009 7:52

JesseL schreef:Ja dat weet ik helaas zelf ook nog niet. Al twee keer een maagonderzoek gehad (13 jaar en 9 maanden geleden) en daarmee kunnen ze niets vinden. Paar weken geleden een lactose intolerantie ademtest gedaan, maar die was ook negatief. Vorige week een darmonderzoek gehad en daar moet ik de uitslag nog van krijgen...
Even af kloppen, maar sinds ik vegan ben gaat het nog best redelijk, misschien dat ik toch last van de melk had ondanks de lactose test negatief was. Alleen die hongerpijn 's avond laat en 's ochtends vroeg blijft wel vervelend.

Maar goed, spannend hoe dat soja ijs gaat zijn. :P
Maar kun je dan niet beter gezondere dingen eten voor je slapen gaat dan suiker? Misschien een smoothie ofzo?

(Hm, sorry, wil niet zeuren hoor, zo is het niet bedoeld. Je moet natuurlijk gewoon eten wat je wilt, maar juist als je last van je maag hebt lijkt het me beter je maag zo min mogelijk te belasten met 'troep'.)

JesseL

Bericht door JesseL » za okt 31, 2009 9:45

Ja wil ik inderdaad wel die slechte gewoonte afleren/afbouwen. Maar dan nog wil ik best wel eens af en toe een bakje ijs als toetje.
Het soja ijs viel mee. Heb gisteren de Vanille (Van Rijsingen) geprobeerd en de smaak viel niet tegen. Redelijk vergelijkbaar met normaal vanille ijs wel. Redelijk romig. Alleen wordt het te weinig gekocht volgens mij en was het water erin een beetje gaan kristalliseren, dus dat je van die ijs kristallen erin krijg, dat maakt de structuur iets minder lekker. En het is een beetje saai. Misschiend at ik er een flesje caramel saus bij koop of zo. :P

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 31, 2009 11:41

JesseL schreef:Ja wil ik inderdaad wel die slechte gewoonte afleren/afbouwen. Maar dan nog wil ik best wel eens af en toe een bakje ijs als toetje.
Ook als dat je maagklachten verergert?
(Ik bedoel niet dat het dat per se doet, vind dat gewoon interessante vragen. Als je geen zin hebt te antwoorden, doe het vooral niet!)
JesseL schreef:Het soja ijs viel mee. Heb gisteren de Vanille (Van Rijsingen) geprobeerd en de smaak viel niet tegen. Redelijk vergelijkbaar met normaal vanille ijs wel. Redelijk romig. Alleen wordt het te weinig gekocht volgens mij en was het water erin een beetje gaan kristalliseren, dus dat je van die ijs kristallen erin krijg, dat maakt de structuur iets minder lekker.
Het gaat er niet om of het te weinig gekocht wordt, maar of de winkel het ijs heeft laten ontdooien. Als het daarna weer bevriest, dan krijg je ijskristallen. Ik heb het ooit één keer gehad bij Van Rijsingen-ijs, dus denk dat het aan de winkel ligt en niet aan de ijsfabricant.

Trouwens, als ijsliefhebber zou ik ook bij Natuurwinkels op zoek gaan naar Bonvita rijstijs-magnums. Zijn echt geweldig.
JesseL schreef:En het is een beetje saai. Misschiend at ik er een flesje caramel saus bij koop of zo. :P
Ah, cookie dough maken, chocolate chips en chocoladesaus of caramelsaus (zelfgemaakt, want voor zover ik weet is alle caramelsaus in de supermarkt niet vegan), erdoor roeren, weer invriezen en... heaven.

(Yes, you're talking to a fellow ice cream enthusiast. :mrgreen: Ik miste in het begin mijn Amerikaans ijs (ijs gevuld met cookies, sausjes, etc) dus toen ben ik het maar zelf gaan maken.)

Wen

Bericht door Wen » za okt 31, 2009 15:37

Ivm met de maagklachten zou ik eerlijk gezegd op zoek gaan naar de oorzaak ervan ipv met allerlei truukjes de symptomen te verzachten. Heb je al eens een maagbiopt laten nemen?
Probeer misschien ook eens verteringsenzymen, als je eten moeilijk verteert

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do nov 05, 2009 13:00

Succes met je maag Jesse! Van mijn moeder weet ik dat maagklachten erg vervelend, hardnekkig en moeilijk op te lossen kunnen zijn. In het geval van mijn moeder speelde stress ook een duidelijke rol.

De afgelopen weken heb ik geprobeerd om wat minder streng te zijn als mensen me dingen te eten aanbieden die niet vegan zijn. Ik heb het dan wel steeds even gezegd. Maar ik merk dat ik me er toch niet goed bij voel. Liever wijs ik het vriendelijk af, meestal zonder uitleg ("Ik sla over."), soms met een smoesje ("Ik houd niet zo van..."). Een smoesje gebruik ik omdat ik het makkelijker vind. Ik wil niet altijd een gesprek over veganisme aangaan, of mogelijk te maken krijgen met voorordelen. Mijn streven is wel om luchtig te kunnen zeggen dat ik veganist ben.

Wat ik nog wel erg lastig vind is om chocolade te laten staan, ook als daar (wat) melk in zit. Ik denk wel dat dit steeds beter zal gaan. Wijn blijf ik gewoon drinken. Ik houd mezelf voor dat er ook vegan wijn bestaat, dus dat het er eigenlijk gewoon aan ligt dat die vegan wijn nog niet goed verkrijgbaar is.

Plaats reactie