Vinden jullie mij hypocriet?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
LouLou
Leefwijze: veganist

Vinden jullie mij hypocriet?

Bericht door LouLou » ma apr 21, 2008 22:38

Ik werk bij de burger king.....maarja ik ben ook een arme student.
Vinden jullie hiervan?

jet
Moderator

Re: Vinden jullie mij hypocriet?

Bericht door jet » di apr 22, 2008 6:11

Persoonlijk zal ik je niet afrekenen op het feit dat je bij BK werkt, maar ik denk dat er wel vega(n)s zullen zijn die dat wel doen. Bij mij komt dat omdat ik je situatie ken, en zelf keihard op zoek ben geweest naar een baantje in een periode dat het slecht ging met de maatschappij en er gewoon geen banen/baantjes waren..... In zo'n situatie hoop ik nooit meer te verkeren overigens en die wens ik ook niemand toe.

Toch denk ik dat ik zelf wel zou proberen om ergens anders te gaan werken. Ik weet het, je baantje is nu wat vastigheid, en dat heb je dan misschien niet, maar er is zat werk te doen waarbij je niet direct op zo'n verschrikkelijke anti-vega plek zit.
Als je persé Horeca werk wil doen kun je ook inschrijven bij JMW (speciaal horeca uitzendbureau) of Creyff's Asa (studentenuitzendbureau). De laatste heeft zelfs nog meer in de portefeuille dan alleen horeca en houdt (tenminste als je dat zelf aangeeft) ook rekening met het feit dat je student bent.....
En natuurlijk kun je altijd nog zelf langs bedrijven gaan. Met een beetje vlotte babbel ben je zo binnen, want er zouden voldoende banen moeten zijn. Laat je in elk geval niet afschrikken door een paar 'nee's die je waarschijnlijk wel gaat krijgen (een baan zoeken is ook een kwestie van ervaring op doen in het zoeken zelf).

Aan de andere kant heb je nu wel mooi inside info over hoe anti-vega het er eigenlijk aan toe gaat bij de Burger King. Dus laat maar eens horen of onze ergste vrees bewaarheid wordt...
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di apr 22, 2008 9:18

Ik vind het idd raar.

Ben je wel actief op zoek naar iets anders?

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » di apr 22, 2008 10:03

Wat is eigenlijk je eigen gevoel erbij? Vind je het een plezierige werkplek of niet?
Ik zelf zou al niet eens op een kaas afdeling in een supermarkt willen werken dat lijkt mij al verschrikkelijk, van het werk afgezien alleen die stank al...
Maar je bent pas bezig vegan te worden ofniet? Want dan zal het waarschijnlijk alleen maar een kwestie van tijd zijn dat je daar dadelijk niet meer wilt werken.. het lijkt me namelijk niet vol te houden. Ik kan wel begrijpen dat je het geld nodig hebt maar ik denk dat je ook niet vrolijk word van je collega's...
En daarbij denk ik dat het afhangt hoe consequent je zelf bent.. Ik vind dit net zoiets (misschien nog wel iets extremer) als vegan zijn en nog steeds leer dragen.. de eene doet t wel ik vind het inconsequent.

Maarja wie ben ik om te oordelen.. ik denk dat je je eigen gevoel moet na gaan...

Yvy
Contacteer:

Bericht door Yvy » di apr 22, 2008 13:54

Ik snap heel goed dat je een vraagteken bij jouw werk zet, maar het lijkt me niet in orde je daarom te veroordelen.

Ik had bijna drie jaar geleden een vergelijkbaar probleem. Ik had ook geen geld en deed wat schoonmaakwerk voor onze buren. Op een gegeven moment vroeg een buurman van wie ik wist dat hij slager was aan mij of ik ook voor hem wilde schoonmaken. Ik heb erover na moeten denken, maar ik heb het uiteindelijk toch gedaan. Ik vond het wel een raar idee om geld te krijgen dat direct verdiend was door de verkoop van vlees en worst. Pas later kwam ik erachter dat het heel slecht ging met zijn slagerij en hij daarom weer begonnen was in een slachthuis te werken. Gelukkig hadden we toen echter al afgesproken dat ik niet meer voor hem hoefde schoon te maken. Dat geld uit die slagerij was voor mij de grens. Geld aan te nemen dat direct verdiend is door het doden van dieren vind ik persoonlijk nog een stapje verder en zou ik niet willen doen.
Maar goed, inmiddels doe ik werk waarbij ik op zich nooit weet waar mijn geld uiteindelijk vandaan komt. Ik werk zelfstandig (ik geef taalcursussen en doe vertalingen) en als mensen mij bellen om b.v. aan een cursus mee te doen, vraag ik uiteraard niet of ze toevallig in een slachthuis werken... :grin:

Volgens mij moet je zelf kijken of jij je er goed bij voelt. Ik vind wel dat de anderen gelijk hebben dat je misschien iets anders kan proberen te vinden.

Succes met je beslissing.
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)

Boukje

Bericht door Boukje » di apr 22, 2008 14:14

als je op dit moment nog niets ander kan vinden dan snap ik dat je er werkt. Zelf zou ik het niet fijn vinden op zo een plek. Ik ben nog (niet) veganist maar wel vegetarier voor het grootste gedeelte. Ik eet soms ei, nuttig geen zuivel op kaas na (met vegetarisch stremsel).

Voordat ik vegetarier was en dus omnivoor zou ik al niet bij de BK gaan werken, ik vind het een vreselijk plek, ik ben een tegenstander van 'junk food' en zeker ketens zoals dat met die enge burgers :grin:

Maar ik vind je een beter persoon dan ikzelf als je helemaal geen dierlijks nuttigt (ondanks dat je op zo een plek werkt). Ik zou je er niet anders of naar voor aankijken, ik zou het alleen wel bijzonder vinden dat je als veganist op zo een plek kan werken :shock:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di apr 22, 2008 15:09

Het maakt mij niet uit [ik vind je dus niet hypocriet?], maar ik kan me wel voorstellen dan je het zelf niet zo fijn vindt om in zo'n plek te werken.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » di apr 22, 2008 15:48

Hypocriet is een groot woord wat in de Nlse taal te makkelijk gebruikt wordt naar mijn mening.
Maar ik snap je beweegredenen niet helemaal, er is voldoende werk voor studenten wat los staat van het gedogen en serveren van moord.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » wo apr 23, 2008 15:46

Ik werk bij McDonald's. En ja, daarin vind ik mezelf hypocriet. Ik ben niet vegan, toen ik er ging werken was ik niet eens vegetariër, dat ben ik in de loop der tijd geworden. Hoe meer ik richting het veganisme trok, hoe moeilijker ik het bij de Mac vond worden, vooral als je ziet hoeveel vlees daar weggegooid wordt. Tegelijkertijd vond ik het moeilijk te bedenken wat ik dan wél wilde, want werken bij McDonald's had voor mij ook een aantal voordelen.
MAAR vorige week ben ik hier aangenomen en daar heb ik morgen mijn 1e dag wiiieeehhh! (sorry, ik kon me even niet inhouden, ik ben er gewoon heel blij mee). Ik ben blij dat ik het onderwerp 'bijbaantjes' nu niet meer angstvallig hoef te omzeilen en dat ik ergens werk waar ik ook echt trots op kan zijn.

Nog even terug naar jouw situatie Loulou: denk zelf eens na over wat voor werk je graag zou willen doen en wat daarin haalbaar is. Vroeg of laat komt er wel iets op je pad wat pefect bij je past, daar ben ik van overtuigd ;) Als je financiëel afhankelijk bent van de BK, dien dan niet zomaar je ontslag in, maar wacht tot je iets anders hebt gevonden waarin je meer jezelf kunt zijn. Oh en nog iets: het gaat niet om of mensen op internet jou hypocriet vinden of niet, het gaat erom hoe lekker jij je op je werk voelt. Succes!

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » wo apr 23, 2008 15:52

Sorry, dubbelpost...

Yvy
Contacteer:

Bericht door Yvy » wo apr 23, 2008 20:41

Valkyrjur, ik ben net op de website van BlaBla geweest. Hij ziet er heel goed uit. Gefeliciteerd met jouw nieuwe bijbaantje :)
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)

Dennis

Bericht door Dennis » do apr 24, 2008 13:41

Zolang de vleesconumptie niet centraal staat, zou ik er zelf geen moeite mee hebben. BK en McD? Voor mij niet...

melancholy

Bericht door melancholy » vr apr 25, 2008 11:40

Voor mij is een Macdonalds of Burgerking niet veel erger dan bijvoorbeeld een steakhouserestaurant.
Bij de Mac hebben ze in ieder geval nog een groenteburger, in veel 'restaurants' hebben ze niet eens vleesvervangers of groenteburgers.
Maargoed, blijkbaar zit je er zelf wel mee, anders had je dit topic niet geopend lijkt me.
Zou zelf wel eerst er voor zorgen dat je een ander baantje gevonden hebt.
Tenzij je het echt niet meer trekt natuurlijk ;)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » vr apr 25, 2008 11:59

@ Yvy: dankjewel!
@ melancholy: ik denk dat er toch wel een verschil is. Bij MacD (en waarschijnlijk ook BK) maken ze in de keuken heel veel burgers op voorraad, voor het geval ze besteld worden. Als ze dan niet binnen een bepaalde tijd verkocht worden, zijn ze niet goed meer en moeten ze worden weggegooid. Die koeien worden dus niet alleen afgeslacht, maar vervolgens niet eens opgegeten. Die beesten zijn dus echt helemaal 100% voor niks gestorven. Bij een steakrestaurant is dat voor zover ik weet niet het geval. Daarnaast zijn volgens mij alle multinationals zulke grote bedrijven geworden, doordat ze over lijken gaan (dat bedoel ik figuurlijk). Tegelijkertijd gaat het in al deze gevallen natuurlijk wel om een bedrijf dat vooral z'n geld verdient met de verkoop van vlees, waar je als (keuken-)medewerker midden in zit.

melancholy

Bericht door melancholy » vr apr 25, 2008 15:04

Hmmmm, hmmmm... tsjah.. inderdaad
niet echt bij stil gestaan

lena

Bericht door lena » vr apr 25, 2008 18:19

Ook bij een steakhouse wordt vlees weggegooid, juist omdat daar vaak van die "onbeperkt eten voor x euro" acties zijn. Bij een steakhouse eten mensen VEEL meer vlees dan er zit in zo'n burger van een fastfood restaurant. Het is ook echt een verheerlijking van vlees eten daar. Ik zou bij allebei niet willen werken, maar ik weet dat het in sommige plaatsen moeilijk kan zijn om een bijbaan te vinden.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » vr apr 25, 2008 19:24

Niet hypocriet. Ikzelf heb bij een supermarkt gewerkt. Dikke pret hoor, als het weer mooi weer was. Kwamen de vrouwen die overduidelijk aan overconsumptie deden (quotelet-index <25) hun scherp geprijsde BBQ-paketten halen... Maar zou een bijbaantje in de supermarkt dan ook niet kunnen? En een opleiding aan een instituut dat proefdieren gebruikt? Stage bij een bedrijf dat ergens een bedrijfstak heeft die met dierenleed te maken heeft? Hoe ver moet/kun/wil je gaan?!?

Ik denk dat het heel lastig is een veganistisch verantwoord bijbaantje te vinden in de horeca/supermarkt/winkels/whatever. Ikzelf zou dan wel de voorkeur hebben voor een bijbaantje in een café waar bitterballen worden geserveerd naast het bier dan echt de Burger King, maar qua achterliggende gedachte komt het op hetzelfde neer.
Voor jou tien anderen bij de BK, en jij hebt het geld nodig hoor.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr apr 25, 2008 21:30

Ieder moet de keuze voor zich maken natuurlijk, maar m.i. is het lastig verdedigbaar als veganist zijnde om bij burger king e.d. te werken waar je direct contact hebt met het verkopen van vlees. Daar is consumptie van vlees een centraal iets. Ik zou het niet kunnen iig.

Een horecagelegenheid waar ook bitterballen geserveerd worden, maar je verder geen actieve rol bij speelt lijkt me geen probleem. Is wel wat anders als je die dingen rond moet serveren.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » za apr 26, 2008 11:13

ik denk ook het idee dat het (voor zo ver ik weet ) gewoon weg goedkoop geproduceerd vlees is wat de BK verkoopt en veel van het vlees vaak in de prullebak beland.. en je eigenlijk alleen maar bezig bent met het verkopen van de burgers want je kunt er misschien ook wel patat en wat dan ook krijgen.. het blijft wel om de BURGER(king) draaien... dus dat zou toch wel een verschill kunnen zijn. Dan ben je er direct mee bezig en in de super markt lijkt het me meer indirect.

Wen

Bericht door Wen » zo apr 27, 2008 19:52

Ik denk dat je gewoon een andere baan moet zoeken. Als je dat actief doet, heb je jezelf niks kwalijk te nemen als je er nu nog even werkt.

Plaats reactie