Oudere dingen van leer en wol

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lieke
Leefwijze: flexanist

Oudere dingen van leer en wol

Bericht door Lieke »

Hoi!

Ik ben nu bezig met het proces om helemaal veganistisch te worden en dat voelt goed. Ik vroeg me alleen af wat jullie doen met leren schoenen en wollen kleding die voor je veganistische periode is aangeschaft. Ik koop bijna nooit kleren en heb niet zo veel geld. Eigenlijk heb ik bijna niks van leer, behalve 1 paar schoenen en 1 riem, maar wel veel wollen truien. Ik vind het aan de ene kant stom om het weg te gaan gooien of geven terwijl het mij lekker zit en het 'leed' van de aankoop van iets dierlijks is toch al geschied. Die truien kunnen nog wel vijf jaar mee... Maarja, het is wel iets dierlijks en dan voel ik me minder puur... Hebben jullie deze afweging ook moeten maken? En hoe deden jullie dat? Ik ben benieuwd!

Groetjes en bedankt,

Lieke.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Oudere dingen van leer en wol

Bericht door Vegantastic »

De ene draagt het af en de andere niet. Dat is wel iets wat je zelf moet bepalen.

Echter het is erg lastig in discussie omdat ze daar op gaan wijzen.
En ik heb gewoon weggedaan wat niet ok was omdat ik het ook niet prettig vond om dat nog te dragen en te promoten. Het kan ook verwarring zorgen omdat je het draagt dat mensen denken dat het wel ok is wol te dragen en je jezelf dan veganist noemt

Je kan het ook gewoon weggeven of verkopen. En dan andere kleding kopen.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

dat is voor mij eigenlijk wel hetzelfde.. je voelt je gewoon niet meer prettig als je ermee rond loopt. Vind me zelf dan niet consequent genoeg en net wat al gezegd is ze zoeken altijd van alles in discussies om je mee te kunnen pakken of als je iemand verteld dat je veganist bent dan bekijken ze je meteen van top tot teen..

Maar om nou meteen alles weg te doen nu je nog in die over stap fase zit, dat lijkt me nou ook weer niet helemaal handig voor je, nouja bedoel aangezien de financien... en ik merk vaak ook dat mensen denken dat mijn vesten van wol zijn terwijl die echt synthetisch zijn.. Je moet het dus echt zelf bepalen of je het blijft dragen.. maar ik denk dat er toch wel een periode komt binnen die 5 jaar dat je het echt niet jammer vind om ze weg te doen ;)

Wen

Bericht door Wen »

Doe gewoon wat goed voelt voor jou. Als geld een probleem is kun je ze afdragen en vanaf dan nep kopen. Ik koop mijn schoenen hier in België in Berca , Shoes in the box en shoediscount. Weet niet of jullie dat in Holland ook hebben, maar daar verkopen ze goedkoop schoenen, rond de 20 euro betaal ik meestal en mijn man ook. Het zijn eigenlijk gewone goedkope schoenwinkels, maar er zijn steeds veel niet leren schoenen.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Ha ik koop ook bijna al men schoenen in de shoediscount!
Lekker goedkoop en geen leder. Alleen weet ik niet hoe het zit met de lijm, maar daar ben ik voorlopig (nog) niet mee bezig.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ik heb 6 a 7 paar vissions :) haha te erg en slip-ons waar ik dus zeker van weet dat ze geheel vegan zijn

zwarte enkel hoogte, zwarte lage met witte streepjes, luipaardprint, lage zwarte model, hoge zwarte model met streepjes etc. :) ze worden alleen niet meer gemaakt omdat het nu draven is geworden maar ook daar zitten weer vegan schoenen tussen...

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke »

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik die truien toch maar weggeef. Zoveel zijn 't er ook weer niet. Heb gisteren even in al m'n kleren gekeken. Ik kwam tot de conclusie dat ik een trui heb van lamawol en één van konijnenwol... :shock: Bizar, ik dacht dat ik 't alleen maar van schaapjes had. Nou ja, die krijgen een fijn tweede leven bij m'n zusje, denk ik. En ik heb ontdekt dat mijn favoriete jas vegan is!! Joepie van katoen en polyester, terwijl ik ervan overtuigd was dat de binnenkant van wol was. Dingen lijken soms idd net wol terwijl dat helemaal niet zo is! :) En wat schoenen betreft, die leren schoenen draag ik alleen als ik ga reizen of stevig wandelen. Dat ga ik voorlopig niet echt doen, dus daar denk ik nog niet echt over na. Verder draag ik eigenlijk alleen maar All Stars. Daar is niet zoveel mis mee lijkt me.

Wat hebben jullie trouwens schattige katjes in jullie avatars! :)

Wen

Bericht door Wen »

Thanks, dat is ons Arwen :D

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Nou en die van mij was men Hummeltje

Ik vond der helemaal onderkomen, maar na men intensieve zorgen kwam ze der weer bovenop :D
Ik had helaas geen plek voor der en dus heb ik haar laten adopteren door andere mensen die wel tijd en ruimte voor der hebben.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

@ lieke je kunt ook eens op vega-life.nl kijken voor wandel schoenen. Nouja zodra je oude zijn uitgelopen misschien :)

in mijn avatar is otje te zien, beetje aan de stevige kant maar dat is hij altijd wel geweest (beweegt weinig slaapt veel :lol: )

Wen

Bericht door Wen »

Ha, ons Arwen heb ik van 1 dag oud met de papfles grootgebracht. Ze is dus echt mijn boeleke, ik heb zelfs een babyboekje van haar :D
Als je kat wat dik is moet je eens aan een pipolino denken. Mijn katten zijn er gek op en zo blijven ze lekker actief :)

jet
Moderator

Bericht door jet »

vast off-topic, maar wat is een pipolino Wen?

Wat oudere dingen betreft: ik heb nog een paar schoenen van leer, maar ja, zolang ze niet stuk zijn, en nog 'draagbaar' hou ik ze nog maar. Zelfde geldt voor de truien van wol. Ik heb zelfs een trui waar de gaten in zitten van mot, die ik in winter voor mn werk nog wel eens aantrek onder andere shirts of truien.... (dan moet het echt heel koud zijn).
Volgens mijn vriendje ben ik een draakje op zo'n grote berg, omdat ik het moeilijk vind om dingen weg te gooien.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen »

jet
Moderator

Bericht door jet »

dank je wel Wen!

hoe kattentanden bestendig is dat ding trouwens? Onze poezels krijgen namelijk alles stuk, met name als het voedsel bevat .... Alle tupperware of hard plastic bewaardozen worden aan gort gekauwd en aangevallen door die kittehs van ons. We hebben een tijd lang voer in van die grote koffieblikken gehad, maar dat ging ook maar een half jaar goed (die koffieblikken werden weggegooid op mn werk, dus gelijk ingepikt, want weggooien is zonde). Na dat halve jaar had 1 van de katjes door hoe je door aan 1 kant te gaan zitten op het deksel die aan de andere kant een beetje optilt.... Vervolgens vonden we een kat op de kop in het blik met een gelukzalige uitdrukking op dr snoet en dr bek vol brokjes :D :D

maar goed, allemaal :offtopic: dus ik zal niet verder doorgaan.

Even on-topic dan maar: Ik heb trouwens ook een Leatherman ooit gekocht, met een leren 'tasje' erbij. Er schijnen ook wel nylon varianten te bestaan, maar zolang deze nog functioneert ga ik nog geen nieuwe kopen. De schroefbitjes en zaklamphouder zijn wel van nylon gelukkig....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Wen schreef:Ha, ons Arwen heb ik van 1 dag oud met de papfles grootgebracht. Ze is dus echt mijn boeleke, ik heb zelfs een babyboekje van haar :D
Als je kat wat dik is moet je eens aan een pipolino denken. Mijn katten zijn er gek op en zo blijven ze lekker actief :)

Ja de katten hebben een grote krabpaal en veel klim mogelijkheden, en ben iedere dag wel minstens 30 min met ze aan het spelen zodat hij blijft rond rennen enzo :) maar op een of andere manier blijft hij n beetje stevig.. hij is denk ik nu iets van 6,5/7 kilo (gok ik maar even :) ) maar hij eet ook niet veel meer. Hij eet wat senioren brokjes en als hij een half zakje vis krijgt dan spuugt hij het al uit.. Dus dat geef ik hem ook niet meer. Maar ook ik ben lekker :offtopic: bezig ;) haha

Wen

Bericht door Wen »

Hoi, de pipolino is volgens mij onverwoestbaar. Bij mij gebruiken er 8 katten het:) Ze krijgen ook enkel hun brokken zo, niet meer in een kommetje. Mijn blinde kat krijgt haar eten nog steeds in een kommetje. Ons Arwen is motorisch gestoord en kan het ni en ons Leia lust geen brokjes.
Maar de acht katten gaan er goed mee tekeer hoor :D

Plaats reactie