Shellac

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
HansLammers
Leefwijze: veganist

Shellac

Bericht door HansLammers » do mar 27, 2008 14:17

Zojuist een zakje Wilhelmina chocomint verorberd. Ik had natuurlijk op de ingegrediëntenlijst gekeken. Het enige wat ik niet kon thuisbrengen was Shellac (onderdeel van glansmiddel stond op het zakje). Inmiddels wat gegoogled en ik weet nu dat het E904 is (Schellak). Een excretieproduct van indiaase luizen. Ik begrijp dat niet zozeer die excretie als wel dat er bij de productie resten van luizen in de onzuivere lak kunnen zitten, een probleem is, alhoewel die bij het opkoken en zuiveren verwijderd worden.

En nu zit ik met een dubbel gevoel. Zal ik dit product mijden? Ik heb de draden hier gelezen over luizen e.d. Ik zou zelf ook geen probleem hebben om luizen evt. te doden als ik of mijn dochter die zouden krijgen. Ik zou b.v. ook geen teek in mijn huid laten zitten, die zou ik ook verwijderen. En idem voor lintwormen.
Dus ik kan in zijn algemeenheid wel stellen dat ik t.a.v. insecten een andere houding heb dan tegenover andere dieren. Niet om ze onnodig leed aan te doen, maar mijn eigen gezondheid, hygiëne vind ik wel belangrijk.

Ik was benieuwd naar hoe anderen daar mee om gaan?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Shellac

Bericht door Vegantastic » do mar 27, 2008 16:01

Shellac is niet veganistisch.

Het is ook niet te vergelijken met situaties als je een teek of luizen hebt.

Anna

Bericht door Anna » do mar 27, 2008 16:58

Vegantastic schreef:Shellac is niet veganistisch.

Het is ook niet te vergelijken met situaties als je een teek of luizen hebt.
inderdaad, je hebt er geen last van, maar eet ze bewust op. dat vind ik persoonlijk wel uitmaken.

ik voel me altijd schuldig als ik een mug doodmaak, maar als ze me de hele nacht wakker houden en lek prikken en jeukbulten veroorzaken, doe ik het toch, (laat staan teken). deze zomer gaan we over op de klamboe...

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do mar 27, 2008 21:45

Ik gebruik het zelf niet, maar het lijkt eerder een gevoelskwestie te zijn. Een teek trek ik inderdaad zonder enige gewetenswroeging uit mezelf of uit mijn kat. En ook heb ik weinig moeite met een anti-vlooienbehandeling bij mijn kat. Strikt genomen kun je zeggen dat een luis een dier is en dat het gebruik (misbruik?) ervan niet past binnen een veganistische leefwijze, maar ik geloof niet dat ik er voor de barricade op zou gaan. Hetzelfde geldt overigens voor mij voor honing. Ik gebruik het niet, maar ik geloof niet dat ik kan zeggen dat ik het echt onverantwoord vindt om er wel gebruik van te maken. En ik denk dat je zo geleidelijk naar 'boven' kunt gaan wat betreft dieren en dat je dan uiteindelijk ergens terechtkomt bij dingen die echt niet kunnen bij bepaalde dieren. Veganisme stelt de dingen vrij zwart-wit. Dat is prettig als het aankomt op duidelijkheid, maar daardoor verdwijnt soms ook de nuance. Nu is het uiteindelijk met shellak ook weer zo dat het erg makkelijk te vermijden is, net zoals met honing. En door dat gemak is het ook extra makkelijk om te zeggen: ik gebruik het niet.

Wen

Bericht door Wen » za mar 29, 2008 21:01

Ik vind inseckten toch iets helemaal anders dan dieren. Maar ik zal steeds proberen om een diervriendelijke oplossing voor insektenoverlast te vinden. Zo hebben we een rolluik afgebroken en achter een ijzer stuk houden lieveheersbeestjes een winterslaap, dus breken we dat stuk wel in de zomer af:)
Ook slakken enzo hebben voor mij persoonlijk recht om in mijn tuin te leven. Ik doe er niks aan.
Vliegen zet ik buiten :oops: , maar muggen die me lastig vallen 's nachts sla ik dood.
Ik probeer er een goed evenwicht in te vinden, maar ik heb veel sterkere gevoelens voor andere dieren.
Wel vind ik het bv erg dat mijn buurvrouw de slakken uit haar tuin verzameld en bij onze kippen over de draad gooit, maar ik durf er niks goed over zeggen, uit angst dat ze me nu wel heel freaky gaan vinden. Ik sta daar wel meer, als daar een gewonde vogel in de tuin zit of ik ga verlaten katten in de buurt vangen. Ze zagen me ook lang voor mijn blinde huiskip zorgen en ze vinden me dus al raar genoeg :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo mar 30, 2008 2:40

Wen schreef:Ik vind inseckten toch iets helemaal anders dan dieren.
Tsja.. het is een beetje raar om insekten niet als dieren te beschouwen, terwijl dat feitelijk zo is.
maar muggen die me lastig vallen 's nachts sla ik dood.
Preventie zou ook een hoop helpen. Dus zorgen dat ze niet binnenkomen.

Wen

Bericht door Wen » zo mar 30, 2008 13:57

Overal zit gaas, dus preventie is er genoeg, maar ja soms lukt het een lastige mug toch eens hé

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » zo mar 30, 2008 14:48

ik zelf vind het mijden van insecten in voedsel en dranken het minst lastige :) dus waarom zou je het niet gewoon doen?

en ik weet t niet zeker maar die insecten worden toch gewoon 'gekweekt' als t waare voor voedsel en dranken..? dan vind ik dat al een heel ander verhaal dan 1x in de zoveel tijd een teek uit jezelf of kat trekken..

HansLammers

Bericht door HansLammers » zo mar 30, 2008 15:09

xmarloesx schreef:ik zelf vind het mijden van insecten in voedsel en dranken het minst lastige :) dus waarom zou je het niet gewoon doen?

en ik weet t niet zeker maar die insecten worden toch gewoon 'gekweekt' als t waare voor voedsel en dranken..? dan vind ik dat al een heel ander verhaal dan 1x in de zoveel tijd een teek uit jezelf of kat trekken..
Ik vind dat ook wel een goed punt. Het kweken van dieren om in voedsel op te nemen, is ook niet wat ik acceptabel vind.
Ik zal alleen niet zoals de Jain in India met een monddoekje voor gaat lopen om te vermijden dat insecten in mijn mond komen. :mrgreen:

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » zo mar 30, 2008 15:22

hmmja, ik zou toch niet graag een insect in mijn mond krijgen :wink:

HansLammers

Bericht door HansLammers » zo mar 30, 2008 17:58

Er is nog een reden om E904 te mijden. De informatie heb ik uit het boekje "Wat zit er in uw eten?" van Corinne Gouget (in het Nederlands bewerkt door Will Jansen). http://www.bouillonmagazine.nl

Hierin wordt E904 beoordeelt met de kleur oranje: een additief waarover tegenstrijdige wetenschappelijke analyses bestaan, d.w.z. ze adviseert om het additief niet te gebruiken onder het motto: bij twijfel niet doen.

"Schellak. Natuurlijke was die gebruikt wordt als antiklontermiddel en glansmiddel. Volgens sommigen zou dit gemaakt worden uit afscheidingen van insecten die meestal uit India afkomstig zijn. Dit additief mag in de versieringen van banketbakkersproducten en coatings worden gebruikt mits het hele product niet meer dan 0,4% additieven bevat. Om de gewenste kleur te krijgen, wordt het tijdens de bereiding gemengd met colofonium en met een kleine hoeveelheid arsenicum trisulphide. Dit is echter niet het geval bij de witte Schellak. Aangezien de soort Schellak niet op commerciële etiketten vermeld wordt, is het onmogelijk om na te gaan welke soort gebruikt is. Bij proefdieren zijn allergieën en darmaandoeningen vastgesteld. In algemeen wordt dit additief als onschuldig beschouwd maar wij delen het beslist als oranje in."

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » ma mar 31, 2008 14:55

Behalve dat ik het sneu vind, vind ik het ook gewoon een heel ranzig idee. Dat is bij mij ook wel iets wat sowieso meespeelt in veganisme: dat ik het een vies idee vind sommige dingen binnen te krijgen. (Net als bij eieren, de menstruatie van een kip, bah.) Et cetera.
Ik hoef geen luizenpoep in mijn lichaam... Gadverdamme.

Shellac zit trouwens ook vrijwel altijd in Ritter sport chocola; voor wie van plan was dat te eten.:)

Wen

Bericht door Wen » ma mar 31, 2008 15:02

Ja, bij that 70's show was er ook een scene waarin Jackie ging koken met de moeder van Eric. Ze moest een ei in het recept gebruiken, maar weigerde dat aan te raken omdat dat uit de kont van een kip kwam :D
Eten deed ze het echter wel :(

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » ma mar 31, 2008 16:06

HansLammers schreef:Er is nog een reden om E904 te mijden. De informatie heb ik uit het boekje "Wat zit er in uw eten?" van Corinne Gouget (in het Nederlands bewerkt door Will Jansen). http://www.bouillonmagazine.nl
Dat boekje heb ik ook en ik vind het écht waardeloos. Alleen al wat er genoemd wordt bij gelatine... :roll: Anyway, volgens dat boekje moet je vrijwel alle E-nummers laten staan. Op zich niet eens zo'n slecht idee, maar het is allemaal zo beroerd onderbouwd en het lijkt naar mijn idee het meest op bangmakerij. Met gewoon je gezond verstand gebruiken kom je al een heel eind, daar heb je dat boekje niet voor nodig.

(en ja sorry, dit was off-topic)

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » ma mar 31, 2008 20:38

Wen schreef:Ja, bij that 70's show was er ook een scene waarin Jackie ging koken met de moeder van Eric. Ze moest een ei in het recept gebruiken, maar weigerde dat aan te raken omdat dat uit de kont van een kip kwam :D
Eten deed ze het echter wel :(
Lekker hypocriet :roll: :D

HansLammers

Bericht door HansLammers » ma mar 31, 2008 21:50

Valkyrjur schreef:Dat boekje heb ik ook en ik vind het écht waardeloos. Alleen al wat er genoemd wordt bij gelatine... :roll: Anyway, volgens dat boekje moet je vrijwel alle E-nummers laten staan. Op zich niet eens zo'n slecht idee, maar het is allemaal zo beroerd onderbouwd en het lijkt naar mijn idee het meest op bangmakerij. Met gewoon je gezond verstand gebruiken kom je al een heel eind, daar heb je dat boekje niet voor nodig.
Ik heb het boekje pas en tot nu toe vond ik de informatie correct, uitgebreid en informatief. Bij gelatine zie ik niets verkeerds staan. Ze waarschuwt dat gelatine van dierlijke producten wordt gemaakt en dus niet geschikt is voor vegetariërs. Verteld dat er risico voor allergieën en astma is en dat het echt vermeden moet worden. Dat lijkt mij een prima aanbeveling!

Ze is aan de voorzichtige kant en dus zijn veel E-nummers voor haar niet aan te bevelen. Je mag daar natuurlijk zelf anders over denken. Maar ik denk: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Yvy
Contacteer:

Bericht door Yvy » di apr 01, 2008 10:05

Ik eet ook geen snoepjes waar shellac in zit.
Mijn man verzamelt pick-ups (grammofoons) en wij zouden het eigenlijk interessant vinden om een van die heel oude grammofoons te kopen. Ik vind ze heel erg mooi. Maar helaas zijn de platen die daarbij horen gemaakt van shellack. Oké, je zou kunnen zeggen dat die platen immers al lang bestaan, maar toch heb ik er moeite mee. En die platen gaan snel stuk ook. Dus tot nu toe hebben we nog geen oude grammofoon gekocht.

Voor lastige insecten zoals muggen, vliegen of spinnen zag ik gisteren een handige oplossing op tv:

http://www.snapy.de/index.html

Maar een glaasje met een papiertje eronder is net zo goed :wink:
Je moet de insecten wel snel vrijlaten, anders gaan ze dood vanwege zuurstofgebrek.
Yvy
"Raum für alle hat die Erde, was verfolgst Du meine Herde?" (uit "Alpenjäger" van Friedrich Schiller)

Plaats reactie