Gezocht: boeken met uitleg

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
EmEm
Leefwijze: vleeseter

Gezocht: boeken met uitleg

Bericht door EmEm » di mar 11, 2008 16:23

Sinds ik dat topic heb geopent over de oreo koekjes realiseerde ik mij dat er veel meer is om op te letten dan alleen melk, vlees en vis.
Dus ik vroeg me af of iemand een goed boek weet waar alles in staat wat ik niet mag hebben als veganist met uitleg er bij?

Valkyrjur
Leefwijze: veganist

Re: Gezocht: boeken met uitleg

Bericht door Valkyrjur » di mar 11, 2008 16:52

Hoi EmEm,

Er is niemand die jou vertelt wat je wel en niet MAG. Je kunt hoogstens zelf beslissen welke producten je niet WILT gebruiken. Ik vind dit een belangrijk verschil, omdat je op deze manier zélf de grens trekt.

Voor veel veganisten is veganisme inderdaad meer dan alleen geen vlees vis, kaas, ei, melk, honing, wol en leer. Veel producten bevatten ingrediënten die je wellicht niet direct herkent als zijnde dierlijk, zoals bijvoorbeeld gelatine, caseïne, weipoeder en een hele rits E-nummers. Dit kan je enigszins ontmoedigen, maar zoals ik al zei: je kiest zelf wat je wel en niet wilt eten/gebruiken. Je kunt ook in stapjes 'strenger' worden ;)

Ik ben hier op het forum de titel 'becoming vegan' vaak tegen gekomen als goed boek over veganisme. Hij is wel in het Engels, je kunt hem o.a. hier bestellen: http://www.veganisme.org/?webshop-overzicht&p=6" target="_blank" Ik heb het boek zelf niet in huis en kan je er dus niets over vertellen, wellicht iemand anders hier op het forum wel. Succes!

jet
Moderator

Bericht door jet » di mar 11, 2008 17:14

ik heb dat boek wel.
Het is soms wel lastig omdat het engels is, en er dus soms ingredienten of stoffen genoemd worden die ik niet ken(de).
Het geeft wel een goed beeld van wat er in je dagelijkse voeding zou moeten zitten en ook vooral waarom.
Er zijn een aantal pagina's met voorbeelddagen. Ik heb zelf op mijn keukenkastje 3 pagina's hangen. Er staat ook in wat het verschil is tussen peuters, kleuters, jeugd, jong volwassenen, volwassenen en ouderen. Op die voorbeelden van dagen staat dus ook uit welke voedselgroep je iets moet nemen.
Het is alleen denk ik niet precies het boek dat je zoekt als het je gaat om een lijst met wat je wel en niet mag....
Als je dat wilt kan ik wel een copietje maken van de pagina die aangeeft hoeveel je van welke voedselgroep per dag moet eten (er staan voorbeelden bij van wat als een eenheid telt enzo)

Mijn eigen ervaring is dat je in het begin veel tijd kwijt bent met etiketten bekijken en nagaan wat wel en niet kan, maar daar word je vanzelf handiger in. En natuurlijk komt het bij mij ook wel eens voor dat ik per ongeluk iets meeneem wat achteraf niet aan mijn 'eisen' voldoet. Zoals Valkyrjur al zei, het is vooral wat jij zelf bepaalt wat mag en niet mag. Sommige veganisten zijn heel streng, en sommige minder streng. Je moet toch zelf uitzoeken waar jij je fijn bij voelt. En zoals gezegd, het kost tijd, dus voel je vooral niet al te teleurgesteld als het soms niet gelukt is....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet » di mar 11, 2008 17:17

en uiteraard heel veel succes natuurlijk!! :mrgreen: :grin:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

EmEm
Leefwijze: vleeseter

Bericht door EmEm » do mar 13, 2008 12:55

Heel erg bedankt voor de tips, ik ga er meteen achteraan!
De rede dat ik de 'regels' wil weten is omdat er zoveel dingen nog niet weet, dus weet ik ook niet of het wel of niet iets voor mij is. Zoals bijvoorbeeld over de Oreo-koekjes, ik had nog nooit gehoord van weipoeder, en tja, als je wei hoort denk je niet meteen aan een dierlijk product.
Het is ook veel makkelijker voor mij om dat na het bekijken van de producten waar ik nu vooral gebruik van maak te kiezen of ik er wel of niet zonder kan leven.
Voorlopig kan ik toch nog niet volledig veganist worden, ik woon nog thuis en mijn moeder heeft geen zin om zich nog meer aan te passen, maar het is wel alvast handig om te weten wat ik kan doen als ik uit huis ga.

Jet, als het aanbod van dat kopietje nogsteeds staat ben ik daar wel heel geïntresseerd in.

En ik ga nu toch naar Amsterdam, ik zal kijken of ik dat boek daar al ergens kan vinden.

Thanks voor de hulp!

jet
Moderator

Bericht door jet » do mar 13, 2008 13:10

Laat je even weten of je hem gevonden hebt?
Als niet, stuur dan even je emailadres door, dan krijg je hem digitaal van me... :)

groetjes

Boukje

Bericht door Boukje » vr mar 14, 2008 12:19

ik heb dat boek (becoming vegan) ook en gewoon bij BOL besteld (mocht je het nog zoeken).

Verder kunnen kookboeken ook leuk zijn (bij mij dan weer niet, want ik lust bijna geen bonen en tofu heb ik al op tig manieren geprobeerd maar ik kan dat vieze spul gewoon niet doorslikken).

Het boek becoming vegan laat je wel goed nadenken over wat je in ieder geval moet doen (als het gaat om gezondheid) en dat is wel heel belangrijk .

Succes!

Groetjes, Boukje.

Jippia

Bericht door Jippia » zo mar 23, 2008 17:46

Ik heb het boek ook en vind het erg informatief. Het Engels maakt mij niet zoveel uit en als ik een woord niet ken, zoek ik het op in het woordenboek.

Het boekje Veganisme - een manier van leven heb ik een paar keer uit de bibliotheek geleend. Achterin staan een aantal dingen die niet veganistisch zijn of mogelijk niet zijn. Heb je bij de NVV al een kaartje besteld met alle E-nummers en de namen van diverse producten die (mogelijk) van dierlijke afkomst zijn? Die kun je in je portemonnee stoppen en meenemen als je boodschappen gaat doen.

Er zijn ook andere sites over veganisme die lijsten met dierlijke ingrediënten hebben. Die zou je uit kunnen printen.

Verder weet ik geen boeken. Misschien heeft iemand anders veganistische kookboeken waarin informatie staat over wat wel en niet veganistisch is?

Succes in ieder geval!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo mar 23, 2008 18:40

Heeft iemand het boek 'Being Vegan' van Jo Stepaniak. Ik zag dat hij te koop is hier en denk er over om die aan te schaffen. Staat er veel info in over verborgen ingrediënten en is het een boek dat ook past bij de Nederlandse situatie?

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » ma mar 31, 2008 20:42

Jet, zou je het mij ook willen sturen?
mave--@hotmail.com" target="_blank

Dankjewel!

Plaats reactie