eieren

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Boukje

eieren

Bericht door Boukje »

Hoi allemaal,

Ik heb weer even een vraagje (hopelijk is dat niet erg), maar ik wilde graag quiche maken maar vroeg mij af wat ik 'in plaats van' de eieren kan gebruiken.

Alvast bedankt,
groetjes Boukje.

Mark
Leefwijze: veganist

Bericht door Mark »

No-Egg is een plantaardige ei-vervanger. Heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar het moet te verkrijgen zijn in de betere natuurwinkels.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Toevallig ken ik iemand die de lekkerste quiche maakt ;)
Morgen zal ik hier posten hoe ze t doet... maar ik geloof niet dat ze een eivervanger gebruikt.. toch geen specifieke zoals no Egg.

Morgen meer!

Boukje

Bericht door Boukje »

Tieske schreef:Toevallig ken ik iemand die de lekkerste quiche maakt ;)
Morgen zal ik hier posten hoe ze t doet... maar ik geloof niet dat ze een eivervanger gebruikt.. toch geen specifieke zoals no Egg.

Morgen meer!
wow ,heel erg bedankt Tieske. Ik kijk er naar uit.

Groetjes, Boukje

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

In quiche gebruiken ze volgens mij vaak silken tofu, maar ik heb eigenlijk nog nooit een quiche gemaakt. Ben ook wel benieuwd naar dat recept :)

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik heb een quiche recept uit vegan with a vegeance, maar die heb ik nog niet geprobeerd, omdat dat recept uit 3 delen bestond, en je best lang ermee bezig bent (ik heb vaak weinig tijd om te koken, dus dat valt dan automatisch af)

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie »

Ik heb al preiquiche en witloofquiche gemaakt met het volgende sausje, en ik kan u verzekeren dat dat heel lekker is:

Het komt uit een ander topic, hier op het forum.
Als deeg gebruik ik bio-bladerdeeg van de Delhaize, is vegan.
Hieronder het recept voor een vegan "kaassausje" (klaar in nog geen 5 minuten!) en enkele idee?n voor de toepassing.

Basissausje
Benodigdheden:
- 150 ml water
- 2 eetlepels olie
- 3 theelepels meel
- 1 theelepel zout (Herbamare Spicy vind ik persoonlijk het lekkerst in dit recept)
- 1 theelepel mosterd
- 4 eetepels edelgistvlokken

Toebereiding:
Verwarm de olie in een pannetje. Als het warm is het meel toevoegen en goed roeren. Dan mosterd, zout en een deel van het water toevoegen en goed roeren. Dan de edelgistvlokken toevoegen en goed doorroeren. Het boeltje nog ??n keer op laten koken en klaar is Kees!
Erg lekker: af laten koelen en op brood smeren.

Anna

Bericht door Anna »

silken tofu werkt geweldig. ik pureer het met een klein beetje yofu en wat smaakmakers. het wordt niet zo stijf als wanneer je en ei gebruikt, maar het komt dicht in de buurt en smaakt heerlijk.

Boukje

Bericht door Boukje »

Anna schreef:silken tofu werkt geweldig. ik pureer het met een klein beetje yofu en wat smaakmakers. het wordt niet zo stijf als wanneer je en ei gebruikt, maar het komt dicht in de buurt en smaakt heerlijk.
smaakt silken tofu dan ook lekker in hartige gerechten? Ik heb het tot nu toe namelijk alleen in zoete gerechten gebruikt.

Anna

Bericht door Anna »

silken tofu is neutraal van smaak, het ligt er dus aan wat je er mee doet. (net als eieren trouwens)
ik vind het in ieder geval lekker :wink:

Wen

Bericht door Wen »

no egg van het merk organ

Boukje

Bericht door Boukje »

Anna schreef:silken tofu is neutraal van smaak, het ligt er dus aan wat je er mee doet. (net als eieren trouwens)
ik vind het in ieder geval lekker :wink:
Ik heb net silken tofu gebruikt en ik vind het niet smaakloos. Ik vind het vies, net als alle andere tofu, die nasmaak gruwel ik van. Sorry misshcien is het wennen hoor.

Maar overal waarin in tofu verwerk proef ik het er doorheen.

Ben ik nu vreemd? :roll:

melancholy

Bericht door melancholy »

Nou ik vond het ook erg vies.
Maar je hebt van die voorgekruide blokjes tofu.
En als je die heel erg goed doorbakt zijn ze wel lekker.
Als ze zo'n krokant korstje krijgen.
Die naturel tofublokjes vind ik niet zo, dan was ik lekker aan het koken geweest en dan verpeste die tofu de hele maaltijd.

edit: ohhh, ik lees weer eens niet goed, het gaat over silken tofu

Boukje

Bericht door Boukje »

melancholy schreef:Nou ik vond het ook erg vies.
Maar je hebt van die voorgekruide blokjes tofu.
En als je die heel erg goed doorbakt zijn ze wel lekker.
Als ze zo'n krokant korstje krijgen.
Die naturel tofublokjes vind ik niet zo, dan was ik lekker aan het koken geweest en dan verpeste die tofu de hele maaltijd.

edit: ohhh, ik lees weer eens niet goed, het gaat over silken tofu
Geeft niet hoor melancholy, ik had het over silken tofu maar ik bedoel ook gewone tofu, ik vind het gewoon vies. De structuur de nasmaak. Ik heb ook die gekruide geprobeerd en naturel enzo. Ik vind de nasmaak zo vies, als ik er aan denk wordt ik al naar.

Anna

Bericht door Anna »

ja, dat kan natuurlijk :D

als je tofu zo verschrikkelijk vies vind zou ik het niet te vaak gebruiken!

maar het lijkt me de moeite waard om eraan te wennen. ik vond vroeger sojamelk ook niet om te drinken, nu vind ik het zelfs lekker. bovendien zitten er veel nuttige voedingsstoffen in tofu, en kun je er fijn groentetaart mee maken :wink:

Dennis

Bericht door Dennis »

Mark schreef:No-Egg is een plantaardige ei-vervanger. Heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar het moet te verkrijgen zijn in de betere natuurwinkels.
Ik heb het ook zien staan bij de Jumbo.

jet
Moderator

Bericht door jet »

als je het zoekt bij de Jumbo, dan staat het (hier) bij de glutenvrije producten. Dan is het van het merk Orgran, maar er zijn natuurlijk ook andere merken.
Bij de plus hebben ze ook bij de glutenvrije (en biologische) spullen de eivervanger staan....

Apraxia

Bericht door Apraxia »

jet schreef:als je het zoekt bij de Jumbo, dan staat het (hier) bij de glutenvrije producten. Dan is het van het merk Orgran, maar er zijn natuurlijk ook andere merken.
Bij de plus hebben ze ook bij de glutenvrije (en biologische) spullen de eivervanger staan....
Lang leve de allergieen want zo hebben wij ook nog te eten bji de reguliere supermarkt ;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

jet
Moderator

Bericht door jet »

:D

indra

Bericht door indra »

Heel bizar, deze week heb ik over no-egg gedroomd, haha. Ik kwam het tegen in de winkel en twijfelde hoeveel ik ervan zou kopen, terwijl ik het nog nooit gezien heb... t zat in formaat luciferdoosjes

Plaats reactie