Vitamine B12 tekort

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

ShiN

Bericht door ShiN »

Wanda schreef:B12 moet je niet via een multi innemen!!!!
Neem altijd een B12 pil die je of laat oplossen onder je tong of kauw erop.
Je kan grote problemen krijgen als je alleen B12 binnenkrijgt via een multi of via voedsel waaraan het toegevoegd is.
Waarom dan? :(
"Hey you sass that hoopy Ford Prefect? There's a frood who really knows where his towel is"

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Ik neem aan dat ze bedoelt omdat je ook te veel vitamines op deze manier kan binnen krijgen en dat kán negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben. Dit is niet ondenkbaar bij het gebruik van multi's maar bij voedsel met toegevoegde B12 acht ik de kans niet zo groot.

ShiN

Bericht door ShiN »

Ed schreef:Ik neem aan dat ze bedoelt omdat je ook te veel vitamines op deze manier kan binnen krijgen en dat kán negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben. Dit is niet ondenkbaar bij het gebruik van multi's maar bij voedsel met toegevoegde B12 acht ik de kans niet zo groot.
bedankt zeg!
maar zou 1 pil per dag teveel kunnen zijn?
"Hey you sass that hoopy Ford Prefect? There's a frood who really knows where his towel is"

Ed

Bericht door Ed »

Nee, volgens mij niet, maar dan is er niet veel kans op dat je voldoende B12 binnen krijgt (tenzij je ook nog voldoende B12 op een andere manier drinkt/eet bv. via Aplro sojamelk met toegevoegde calcium en melk).

Stuur anders ff een PB'tje naar Raymond die heeft er redelijk wat kennis van.

ShiN

Bericht door ShiN »

Ed schreef:Nee, volgens mij niet, maar dan is er niet veel kans op dat je voldoende B12 binnen krijgt (tenzij je ook nog voldoende B12 op een andere manier drinkt/eet bv. via Aplro sojamelk met toegevoegde calcium en melk).

Stuur anders ff een PB'tje naar Raymond die heeft er redelijk wat kennis van.
again,
reuze bedankt!

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda »

ShiN schreef:Waarom dan? :(
Omdat B12 niet goed wordt opgenomen tenzij het in je mond oplost en andere vitamines kunnen er voor zorgen dat het slechter opgenomen wordt.
Het begint ook steeds duidelijker te worden dat de hoeveelheid B12 die je nodig hebt hoger ligt dan gedacht werd. Dus zelfs als een dokter zegt dat je B12 okay is, hoeft dat niet zo te zijn.

Dit weekend heeft een veganistische vriend mij verteld dat hij altijd B12 via een multi innam en ook veel produkten koopt met toegevoegde B12. Zijn B12 teste okay, maar jaren later kwam hij erachter dat zijn homo-cysteine niveau veel te hoog was (veroorzaakt door een te laag B12).

Zorg dus dat je speciale B12 pilletjes inneemt en laat niet alleen je B12 niveau testen, maar ook jouw homo-cysteine niveau.

ShiN

Bericht door ShiN »

Wanda schreef:
Omdat B12 niet goed wordt opgenomen tenzij het in je mond oplost en andere vitamines kunnen er voor zorgen dat het slechter opgenomen wordt.
Het begint ook steeds duidelijker te worden dat de hoeveelheid B12 die je nodig hebt hoger ligt dan gedacht werd. Dus zelfs als een dokter zegt dat je B12 okay is, hoeft dat niet zo te zijn.

Dit weekend heeft een veganistische vriend mij verteld dat hij altijd B12 via een multi innam en ook veel produkten koopt met toegevoegde B12. Zijn B12 teste okay, maar jaren later kwam hij erachter dat zijn homo-cysteine niveau veel te hoog was (veroorzaakt door een te laag B12).

Zorg dus dat je speciale B12 pilletjes inneemt en laat niet alleen je B12 niveau testen, maar ook jouw homo-cysteine niveau.
goeiedag zeg,
dat is echt iets wat ik nooit wist! Ik ben nog maar 2 jaar veganist, maar ik ga hier zeker op letten zeg! :shock:

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

ShiN schreef:goeiedag zeg,
dat is echt iets wat ik nooit wist! Ik ben nog maar 2 jaar veganist, maar ik ga hier zeker op letten zeg! :shock:
Ik ben al 13 jaar veganist en ik wist dit ook niet. Ik heb gelijk dit weekend wat B12 tabletjes gekocht. En ik laat mijn homo-cysteine niveau even onderzoeken de volgende keer dat ik bij de dokter ben.
Er zijn op dit moment overal studies en artikelen hierover aan het verschijnen. Volgens mijn zus stond er wat over in het laatste veganisten blad.
Ik zie het nog niet online staan.

Ed

Bericht door Ed »

Wanda schreef:
Omdat B12 niet goed wordt opgenomen tenzij het in je mond oplost
Dit is normaliter pertinent onwaar.
Wanda schreef: en andere vitamines kunnen er voor zorgen dat het slechter opgenomen wordt.
Dit vormt normaliter geen probleem.
Wanda schreef:Het begint ook steeds duidelijker te worden dat de hoeveelheid B12 die je nodig hebt hoger ligt dan gedacht werd. Dus zelfs als een dokter zegt dat je B12 okay is, hoeft dat niet zo te zijn.
Duidelijker of onduidelijker?
Wanda schreef:Dit weekend heeft een veganistische vriend mij verteld dat hij altijd B12 via een multi innam en ook veel produkten koopt met toegevoegde B12. Zijn B12 teste okay, maar jaren later kwam hij erachter dat zijn homo-cysteine niveau veel te hoog was (veroorzaakt door een te laag B12).
Een verhoogd homocysteïne niveau kàn komen door een verstoord vitamine B12 metabolisme maar dat hoeft niet. Als het vitamine B12 niveau een 'normale' waarde heeft is de kans dat een veel te hoog homocysteïne niveau wordt veroorzaakt door een te laag vitamine B12 niveau i.m.o. nihil.
Wanda schreef:Zorg dus dat je speciale B12 pilletjes inneemt en laat niet alleen je B12 niveau testen, maar ook jouw homo-cysteine niveau.
Het kenmerk van de 'echte' mens; volkomen afhankelijk van techniek.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Nog wat extra info:

"B12 Sublingual tabs are taken under the tongue to be absorbed through the mucosal lining of the mouth. This form of sublingual vitamin B12 is placed under the tongue, ensuring that virtually all the nutrient is absorbed into the body for usage."

"Sublingual B-12 tablets are designed to dissolve under the tongue to speed B Vitamins directly to the bloodstream"

Links:
http://www.veganhealth.org/b12/hcy
http://www.mercola.com/2000/nov/5/veget ... steine.htm

Ed

Bericht door Ed »

Wanda schreef:Nog wat extra info:

"B12 Sublingual tabs are taken under the tongue to be absorbed through the mucosal lining of the mouth. This form of sublingual vitamin B12 is placed under the tongue, ensuring that virtually all the nutrient is absorbed into the body for usage."

"Sublingual B-12 tablets are designed to dissolve under the tongue to speed B Vitamins directly to the bloodstream"
Dat verminderd geenszins het onzin gehalte van;
Wanda schreef:Omdat B12 niet goed wordt opgenomen tenzij het in je mond oplost
Ja en wat kan je daar vinden? Dat verhoogd homocysteïne niveau te wijten kan zijn aan een te laag vitamine B12 niveau en dat er hier;
Wanda schreef:Zijn B12 teste okay, maar jaren later kwam hij erachter dat zijn homo-cysteine niveau veel te hoog was (veroorzaakt door een te laag B12).
dus iets anders aan de hand moet zijn, zoals bv. testen die niet betrouwbaar zijn. Als het vitamine B12 niveau op 'normaal' niveau is (en wat is normaal gezien de ruime marge die wordt aangehouden en vast en zeker ook individueel bepaald is) is een veel te hoog homo-cysteine niveau niet het gevolg van een te laag vitamine B12 niveau.

En waarom niet in de vitamine B12 behoefte moet voorzien met een multi-vitamine kan je op de publicatie van Michèl Post 19.2 Waarom geen multivitamine-/mineralenpreparaten wetenschappelijk verantwoord verklaard vinden. Net zo als je daar ook de verschillende 19.6 Toedieningsvormen kan vinden waaronder de door jou genoemde zuigtabletten voor opname van de B12 in de mond.

Dennis

Bericht door Dennis »

er is mij wel verteld dat multi tabletten niet goed werken, omdat je lichaam te veel verschillende vitamines teglijk dient op te nemen. (door een huisarts verteld). of dit waar is kan ik zelf niet toetsen.

daarnaast is b12 opnemen door speeksel een stuk lastiger. er zijn speciale sprays voor mensen die het niet op de reguliere manier binnen kunnen krijgen.

Michel Post

B12 in zeewier

Bericht door Michel Post »

In zeewier zit geen B12, wel stoffen die er op lijken. zie http://www.vitamineb12.nl
Groetjes,
Michel Post

tri schreef:Ik ben begonne met zeewieren capsules en siroop (soort limonade-zoet in tegenstelling tot wat je zou verwachten). Het schijnt een soort super multivitaminen en mineralen te zijn, ook heel makkelijk opneembare B12. Alleen vit.C moet er los bij geslikt worden. Het bevorderd ook alle lichamelijk functies. Het schijnt dat er in de duivensport al heel lang mee gewerkt wordt als "supervoer" voor een vlucht.
Laatst hoorde in trouwens dat er in veel sinaasappels weinig tot geen vit.C meer zit, vanwege de rauwe oogsten en het latere (tijdens het transport + opslag) narijpen. Dus ik raad iedereen aan om een biologisch groeten/fruit pakket te nemen, of supplementen te slikken.

marjan

Bericht door marjan »

Afgelopen zaterdag heeft Michel Post na de ALV een lezing gehouden over vitamine B 12. Het bleek een onderwerp te zijn waar zoveel vragen over waren dat hij nauwelijks zijn verhaal af kon maken. Steeds weer waren er mensen die dan toch echt ook heel graag dit of dat wilden vragen. Zo werd gevraagd naar de verschijnselen van een B 12-tekort en de volgorde waarin die optreden. Naar zijn persoonlijke ervaringen met een B 12-tekort. Naar de door hem geadviseerde dosering van B 12-supplementen enz. Veel antwoorden zijn te vinden in het hierboven genoemde boek. In de Vega! zal natuurlijk ook een verslag komen van deze lezing.

We zijn Michel Post dankbaar dat hij zijn uitgebreide kennis over vitamine B 12 op zo'n prettige manier met ons heeft willen delen en zijn blij dat hij ook voor de Vega! en voor onze website dingen wil gaan schrijven hierover.

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Re: Vitamine B12 tekort

Bericht door onderdezon »

een paar dagen gelden schreef iemand dat die michel post iets in jullie blad zal schrijven over b12 maar nu zie ik dat dat al een jaar lang de bedeoling is. wanneer komt het in het blad?

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies »

onderdezon schreef:een paar dagen gelden schreef iemand dat die michel post iets in jullie blad zal schrijven over b12 maar nu zie ik dat dat al een jaar lang de bedeoling is. wanneer komt het in het blad?
Dat zou inderdaad ook en daar stond hij voor ingepland. Maar helaas kwam toen het bericht van Michel dat hij geen kans zag om het te schrijven. Wel meldde hij later nog dat er een verkorte versie van zijn studie nu ook via internet beschikbaar is (zie zijn webadres hierboven).
Redactie Vega!

veglife

Bericht door veglife »

Marlies schreef:
onderdezon schreef:een paar dagen gelden schreef iemand dat die michel post iets in jullie blad zal schrijven over b12 maar nu zie ik dat dat al een jaar lang de bedeoling is. wanneer komt het in het blad?
Dat zou inderdaad ook en daar stond hij voor ingepland. Maar helaas kwam toen het bericht van Michel dat hij geen kans zag om het te schrijven. Wel meldde hij later nog dat er een verkorte versie van zijn studie nu ook via internet beschikbaar is (zie zijn webadres hierboven).
Redactie Vega!
Hallo Marlies,

Er zijn zoveel vragen altijd omtrent het B12 gebruik, kan de folder van de NVV online worden geplaatst, zodat iedereen deze kan raadplegen?

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies »

veglife schreef: Hallo Marlies,

Er zijn zoveel vragen altijd omtrent het B12 gebruik, kan de folder van de NVV online worden geplaatst, zodat iedereen deze kan raadplegen?
Er is weer een nieuw bestuurslid die zich bezig gaat houden met folders en brochures. Maar er zal denk ik eerst wel naar gekeken moeten worden of die folder nog geheel up to date is. Denk dat het goed is om een link naar Michels site en vooral de verkorte versie te hebben en die staat er al wel tussen meen ik.

Wen

Bericht door Wen »

Wat is die spray voor mensen die slecht B12 opnemen voor iets?

Kellie

Bericht door Kellie »

Ja ik ben ook erg benieuwd naar die spray. Ik krijg namelijk 2maandelijks een injectie en hoewel die veganistisch is, doe ik het ook liever anders. Ben benieuwd.
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

Plaats reactie