Vegetarisme en haaruitval?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Penny Lane
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Vegetarisme en haaruitval?

Bericht door Penny Lane » za okt 20, 2007 19:38

Ik weet het, vegetarisme hoort hier eigenlijk niet thuis, maar ik denk dat hier wel de meeste mensen zitten die er verstand van hebben.
Veel mensen om me heen denken er serieus over na vegetari?r te worden, goeie zaak natuurlijk. Twee meisjes zijn al een tijd geleden een poos vegetari?r gweest, maar werden toen ziek, vielen heel erg af, hun haar viel uit, etc. etc. Hun huisarts raadde een vleesloos dieet af. Nu willen ze erg graag weer stoppen met vlees eten, maar zijn bang weer ziek te worden. De normale tips (b12/ijzer tabletten, goed eten, blabla) heb ik ze al verteld.

Weet iemand hier een verklaring voor het feit dat beide meisjes enorm afvielen en haaruitval kregen, nadat ze stopten met vleeseten? Ik wil het graag bestrijden, maar weet er niet genoeg vanaf. Helaas.
look back and laugh

fief
Contacteer:

Bericht door fief » za okt 20, 2007 19:48

Een echt goede verklaring heb ik niet, maar ik weet wel dat vitamine pillen voor sterker haar vooral b-vitaminen en een kleine hoeveelheden van een aantal metalen bevatten (o.a. koper en mangaan en geloof ik). Ik zou ze dus aanraden om te kijken of ze wel genoeg b-vitaminen binnen krijgen.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » za okt 20, 2007 20:39

Hoe aten ze op dat moment,

Je zei dat ze ziek werden en veel af vielen.Maar hoe was hun eetgedrag,kregen ze wel alles binnen enz.

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » zo okt 21, 2007 10:48

Annika schreef:Hoe aten ze op dat moment,

Je zei dat ze ziek werden en veel af vielen.Maar hoe was hun eetgedrag,kregen ze wel alles binnen enz.
Tsja, hoe hun eetgedrag precies was weet ik natuurlijk niet, maar naar eigen zeggen aten ze gewoon goed. Het lijkt me toch sterk dat je 12kilo afvalt, enkel door te stoppen vlees te eten :s
look back and laugh

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo okt 21, 2007 18:16

Als je zoveel afvalt in zo'n korte tijd kan het dan niet dat ze een eetstoornis hadden ofzo.
Bij anorexia kan het zijn dat je haar gaat uitvallen weet ik, misschien aten ze toch niet helemaal zuiver :?

Het lijkt me echt sterk dat je zo ziek wordt van vegetarisch eten, dat kan niet.

Framboos

Bericht door Framboos » zo okt 21, 2007 18:21

Penny Lane schreef:
Tsja, hoe hun eetgedrag precies was weet ik natuurlijk niet, maar naar eigen zeggen aten ze gewoon goed. Het lijkt me toch sterk dat je 12kilo afvalt, enkel door te stoppen vlees te eten :s
Dat kan echt niet. Tenzij je alleen blaadjes sla eet. En dan nog. In hoe veel tijd zijn ze 12 kilo afgevallen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 21, 2007 18:24

Ik ben benieuwd naar hun eetgedrag. Maar misschien aten ze wellicht gewoon erg slecht. Of inderdaad zoals Annika suggereert dat ze anorexia hebben ofzo. Dat zullen ze je denk ook niet vertellen als dat zo is toch?

jet
Moderator

Bericht door jet » zo okt 21, 2007 19:17

Ik ken een heleboel carnivoren die als ze zouden stoppen met vlees eten echt wel 12 kilo zouden afvallen. Ze zijn dan ook allemaal redelijk te zwaar en eten veel en vooral heel vet vlees..... Iets voorzetten van groenten dat slaan ze meestal over..... Als zij opeens die groenten wel zouden eten, iets gezonder zouden eten, en het vlees zouden laten staan...... Ik zie de kilo's al vliegen :twisted:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » zo okt 21, 2007 20:17

ik zal ze morgen eens flink aan de tand voelen wat hun eetpatroon betreft, anorexia is het zeker niet (ik ken ze goed genoeg dit te kunnen zeggen) en wat het dan wel is.. we zullen zien.
misschien dat ze idd heel ongezond aten ;) kan t me niet voorstellen,maargoed.
look back and laugh

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise » zo okt 21, 2007 20:23

Mischien heb je hier wat aan?

Haaruitval bij vrouwen
Hoewel haaruitval bij vrouwen relatief vaak voorkomt, wordt haaruitval nog steeds als een typisch mannelijke aandoening gezien. Omdat haaruitval bij vrouwen minder bekend is, krijgen veel vrouwen het gevoel dat zij naast haar ook hun vrouwelijkheid verliezen.
Als oorzaak wordt vaak stress gegeven, hoewel dat nooit is bewezen, is het wel aannemelijk. Het lichaam bespaart, in een stressvolle periode, zoveel mogelijk energie om de vitale functies goed te laten functioneren. In geval van extreme stress kan het zelfs de haargroei doen stoppen. Onder stress wordt niet alleen emotionele maar ook fysieke stress verstaan. Bijvoorbeeld een zware operatie of ziekte. Niet altijd is er een duidelijk aanwijsbare afwijking, doormiddel van een bloedonderzoek kan een mogelijk oorzaak vastgesteld worden.
Als gevolg van een tekort aan vitamines of een te eenzijdig dieet kan eveneens haaruitval optreden. Een dieet moet dus altijd gevarieerd zijn en van de nodige vitamine preparaten en voedingstoffen voorzien zijn. Als er in korte tijd veel gewicht verloren wordt, zal dat zeker geen gunstig effect hebben op de haardos.
Ook een verandering in de hormonale huishouding kan er voor zorgen dat er meer haar uitvalt dan normaal is. Tijdens en na de zwangerschap treden vaak hormoonwisselingen op. En ook de menopauze en de menstruele cyclus kunnen haaruitval veroorzaken. Over het algemeen is haarverlies als gevolg van hormonale wisselingen tijdelijk.

En:

Stoffen die haaruitval kunnen veroorzaken
Cafe?ne
Er bestaat een verband tussen stress en haaruitval. Wat veel mensen niet beseffen is dat voeding ook stress kan veroorzaken. Cafeine is een voorbeeld van een stof die stress veroorzaakt in het lichaam. Cafeine doet de adrenaline activiteit in het lichaam toenemen, wat een negatieve werking op de haargroeihormonen heeft. Ook stoffen als theobromine en theophyline, die in cafe?nevrije koffie zitten, hebben diezelfde nadelen.

Alcohol
Alcohol heeft invloed op de toename van de productie van prolactine. Prolactine is een hormoon dat de adrenaline activiteit verhoogt, wat weer tot gevolg heeft dat de productie van de, voor het haar, schadelijke hormonen toeneemt.

Suikers
Een verhoogde bloedsuikerspiegel heeft eveneens een negatieve invloed op de haargroei. De belangrijkste veroorzakers van een verhoogde bloedsuikerspiegel zijn suiker en zogeheten geraffineerde koolhydraten.

Roken en kaalheid
Roken is slecht voor de huid en leidt tot veroudering van de huid, dat is bekend. Maar volgens Amerikaans onderzoek kan roken eveneens leiden tot vervroegde kaalheid. De onderzoekers denken dat de rook de bloedvaten in de huidpapil en het DNA van de haarfollikel beschadigd. Ook wordt door het roken de haargroeicyclus verstoord, zoals dat ook gebeurt bij een tekort aan oestrogeen, wat tot haarverlies leidt.

Bron: http://www.dokteronline.com/informatie/ ... ouwen.html

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » ma okt 22, 2007 10:35

thanks, ik heb het doorgemaild ;)
look back and laugh

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise » za okt 27, 2007 0:41

Penny Lane schreef:thanks, ik heb het doorgemaild ;)
Ik hoop dat je de aanstichter vindt! :wink:

Plaats reactie