Consequent zijn

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen » vr okt 05, 2007 6:42

Dennis schreef:Er kwam een ommeslag toen ik mijn keuzes moest verdedigen ten opzichte van een andere vegan.
Hoezo 'moest' je jezelf verdedigen tegenover een andere vegan? Lijkt erop dat je alleen de dieren verantwoording 'verschuldigd' bent.
Dennis schreef:Keuzes zoals uit eten gaan, een voor mij belangrijk sociaal aspect in mijn leven waar ik niet mee wilde stoppen. Ik mocht dat wel, maar dan mocht ik me niet vegan noemen. Prima, was mijn reactie, ben ik voortaan toch vegetarier? Ik maak me niet druk meer om labels.
Je maakt je niet druk om labels maar wilt toch wel vegetarier zijn? Maar goed, zelfs dat ben je wat mij betreft niet als je gelatine eet uit gemakzucht, dus laat die labels dan inderdaad gewoon maar helemaal varen. ;)

Anyway, ik denk dat zo consequent mogelijk proberen te zijn belangrijk is. Het geeft nogal een raar beeld af als je overduidelijk en met regelmaat inconsequent bent en belangrijker, ik wil echt zo min mogelijk bij dragen en dieruitbuitende industrie?n, daarbij hoeft 'het sociale aspect' (en andere genoegens) niet ten koste te gaan van dieren.
Het is verder ook niet zo alsof mensen dat direct als radicaal of extreem zien is mijn ervaring, integendeel, mensen vind het juist prijzenswaardig als je consequent mogelijk probeert te zijn (hoewel je vaak wel zal blijven horen dat mensen het zelf niet zouden kunnen (lees: niet zouden willen)) Het hangt grotendeels af hoe je iets brengt.

Marla

Bericht door Marla » vr okt 05, 2007 7:02

Er kwam een ommeslag toen ik mijn keuzes moest verdedigen ten opzichte van een andere vegan. Keuzes zoals uit eten gaan, een voor mij belangrijk sociaal aspect in mijn leven waar ik niet mee wilde stoppen. Ik mocht dat wel, maar dan mocht ik me niet vegan noemen.
Dit punt snap ik niet helemaal. Je mocht jezelf geen vegan noemen als je uit eten ging? Waarom mag dat dan niet? Mag je niet gezellig doen als je veganist bent?

Theo

Bericht door Theo » vr okt 05, 2007 8:59

Marla schreef:
Er kwam een ommeslag toen ik mijn keuzes moest verdedigen ten opzichte van een andere vegan. Keuzes zoals uit eten gaan, een voor mij belangrijk sociaal aspect in mijn leven waar ik niet mee wilde stoppen. Ik mocht dat wel, maar dan mocht ik me niet vegan noemen.
Dit punt snap ik niet helemaal. Je mocht jezelf geen vegan noemen als je uit eten ging? Waarom mag dat dan niet? Mag je niet gezellig doen als je veganist bent?
nou ik begrijp Dennis ontzettend goed. in mijn eerste veganistische periode - begin jaren negentig - schreef ik voor het amsterdamse axtieblad Ravage (inmiddels alleen nog een website). de vegetari?rs en vleeseters waarmee ik omging hadden geen moeite met mijn radicale standpunten, de veganisten die onderdeel uitmaakten van het netwerk van het blad waren zeer extreem. ik moest me bij hen verantwoorden voor mijn veganisme. het simpelweg zeggen - 'ik ben veganist' - was niet genoeg. had je iets in je tas, in je hand, stopte je iets je mond: altijd moest je je verantwoorden.

daar heb ik meteen voor gepast. ik laat me niet door iemand de les lezen. zeker niet door Amsterdamse veganistische krakers. ik bleek ook veel extreme denkbeelden te hebben en het uitermate vrouwonvriendelijke gebazel in de kraakscene in die tijd stond me tegen. het was overigens de tijd waarin de kraakscene, veganisten en milieuscene dicht bij elkaar stonden. ik hand sowieso al altijd problemen met ongenuanceerde standpunten die daar als oneliners in vergaderingen werden gebruikt. zoals: kapitalisme is de schuld van rassenhaat. klopt niets van. dat ligt namelijk vele malen ingewikkelder. maar dat mocht je niet zeggen.

nee, ik begrijp dennis maar al te goed.

Marla

Bericht door Marla » vr okt 05, 2007 9:40

Nou ja misschien ga je dan gewoon met de verkeerde mensen om! En om dan maar gelijk niet meer vegan te worden....

Theo

Bericht door Theo » vr okt 05, 2007 9:49

Marla schreef:Nou ja misschien ga je dan gewoon met de verkeerde mensen om! En om dan maar gelijk niet meer vegan te worden....
ging ;-) het is bijna twintig jaar geleden. in die tijd had je overigens niet veel keuze in amsterdam als je actief/activistisch wilde zijn. overigens ben ik niet van veganisme afgestapt door die ervaring, dat schreef Dennis.

Marla

Bericht door Marla » vr okt 05, 2007 9:57

Ja en daar reageerde ik in eerste instantie ook op, en jij schreef toen dat je hem wel begreep.

Toen ik net vegan was geworden was ik wel vrij onzeker over wat 'mocht' en wat niet 'mocht' en zocht ik naar bevestiging bij mede veganisten. Na verloop van tijd besloot ik dat het toch echt mijn leven is dat ik me niet ga laten vertellen wat ik wel of niet mag eten. Het gaat erom dat ik me ergens prettig bij voel en dat ik in ieder geval mijn best doe. Ik vind mezelf niet ontzettend strikt, het kan nog wel een stuk strenger denk ik, maar als ik kijk naar mijn omgeving ben ik vreemd genoeg toch wel een van de strikste (is dat een woord? :D ). Ik houd mezelf wel goed op de hoogte bijvoorbeeld, en ik kijk ook altijd naar de ingredienten, ook als ik het product al lang ken, om te voorkomen dat ze opeens de samenstelling hebben gewijzigd.

melancholy

Bericht door melancholy » vr okt 05, 2007 13:23

Ben (nog) helemaal niet consequent.
Mijn kat krijgt gewone kattebrokjes.
Ik draag nog steeds m'n leren jas.
Let helemaal niet op E-nummers en koop m'n brood gewoon in de supermarkt. Probeer beetje bij beetje nietveganistische producten te vervangen voor veganistische.
Zoals bijvoorbeeld mayonaise (heb nu eindelijk ook die van gouda's glorie gevonden, die tofunaise was echt niet weg te krijgen)
Koop nog wel producten van Quorn, waar scharrelkippeneiwit inzit.
Nog geen goede/lekkere vervanger voor gevonden.
Maar dit is ook nog uit gemakzucht moet ik toegeven.
Alhoewel ik behoorlijk verslaafd was aan kaas, kan ik me toch niet meer voorstellen dat ik dat nu weer zou gaan eten.
Ben het idee een beetje vies gaan vinden. Net zoals met eieren.

veglife

Bericht door veglife » vr okt 05, 2007 16:04

Marla schreef:
Vind ik ook vreemd. Vervelender vind ik nog als veganisten elkaar regeltjes gaan opleggen van dit mag wel en dat mag niet want dat zou niet vegan verantwoord zijn........

Apraxia

Bericht door Apraxia » za okt 06, 2007 7:39

Uit bovenstaande posts trek ik de conclusie dat ik toch wel erg consequent ben maar dat w?l hand in hand laat gaan met de 'druk' van de sociale factor.
Zo heb ik nooit het gevoel dat ik met moet verantwoorden tav van andere dierenvriendjes. Wel vind ik het alleen soms lullig als mensen waar ik om geef zich schuldig voelen tav van mij omdat ze bijv. geen taart voor me hebben bij een traktatie/verjaardag*. Dat bedoel ?k met het sociale aspect iig.

*ik voel me dan lullig omdat het mijn keuze is, ik wil niet dat anderen zich daar schuldig of ongastvrij van gaan voelen.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 06, 2007 7:43

Apraxia schreef:Wel vind ik het alleen soms lullig als mensen waar ik om geef zich schuldig voelen tav van mij omdat ze bijv. geen taart voor me hebben bij een traktatie/verjaardag*. Dat bedoel ?k met het sociale aspect iig.

*ik voel me dan lullig omdat het mijn keuze is, ik wil niet dat anderen zich daar schuldig of ongastvrij van gaan voelen.
Dat los ik dan weer op door eigenlijk altijd aan te bieden zelf iets (te bakken en) mee te nemen, zoals een appeltaart ofzo.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za okt 06, 2007 8:22

Framboos schreef:
Dat los ik dan weer op door eigenlijk altijd aan te bieden zelf iets (te bakken en) mee te nemen, zoals een appeltaart ofzo.
Dat doe ik ook wel hoor maar daar heb ik niet altijd zin in en mijn sociale situaties zijn niet altijd te voorspellen. Zo word er regelmatig taart gegeten bij vergaderingen op mijn werk om verschillende redenen. Laatst had een collega een heerlijke mango voor me gehaald trouwens en mijn teammanager denkt er altijd aan en haalt koekjes voor me die ik wel mag. Soms bak ik wat en smullen mijn collegae er heerlijk van.
Het komt ook wel eens voor dat iemand iets niet wil eten waar ik bij ben terwijl mij dat echt totaal niets uitmaakt wat iemand eet voor mijn neus. Zo is mijn vriend vegetarier maar wil geen kaas in mijn huis halen. Maar dat is mede omdat hij eigenlijk meer achter het veganisme staat en veganist is als hij bij mij eet/is.

Lieve mensen heb ik eigenlijk in mijn omgeving ;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Marla

Bericht door Marla » zo okt 07, 2007 16:35

Apraxia schreef:
Dat doe ik ook wel hoor maar daar heb ik niet altijd zin in en mijn sociale situaties zijn niet altijd te voorspellen. Zo word er regelmatig taart gegeten bij vergaderingen op mijn werk om verschillende redenen. Laatst had een collega een heerlijke mango voor me gehaald trouwens en mijn teammanager denkt er altijd aan en haalt koekjes voor me die ik wel mag. Soms bak ik wat en smullen mijn collegae er heerlijk van.
Het komt ook wel eens voor dat iemand iets niet wil eten waar ik bij ben terwijl mij dat echt totaal niets uitmaakt wat iemand eet voor mijn neus. Zo is mijn vriend vegetarier maar wil geen kaas in mijn huis halen. Maar dat is mede omdat hij eigenlijk meer achter het veganisme staat en veganist is als hij bij mij eet/is.

Lieve mensen heb ik eigenlijk in mijn omgeving ;)
Dat soort dingen kunnen inderdaad wel eens vervelend zijn, maar ik vind het dan eigenlijk alleen maar vervelend dat andere mensen er zo'n nadruk op leggen dat je niet 'gezellig' mee kan doen. Tijdje terug was het lekker weer en ik was op de Uni met projectgroepje en toen gingen zij allemaal ijs eten. Toevallig had ik helemaal geen zin in ijs maar dat kon ik hun natuurlijk niet wijs maken. Ze gingen echt allemaal doen alsof ik heel zielig was enzo. Zo ging er een zeggen dat het heel lekker was en toen deed zo'n anders "ssjjjt" terwijl ze naar mij wees en toen zei ze "nee hoor het is helemaal niet lekker" en allemaal ook zo "ooh vind je het nou niet heeeeeeel erg dat je geen ijsje kunt eten nu?"
Dat vind ik het erge, ik vind het helemaal niet zo moeilijk om vegan te zijn maar andere mensen willen graag denken dat het heel moeilijk is, misschien om hun geweten te sussen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 07, 2007 16:46

Wat belachelijk zeg. Misschien is het idd om geweten te sussen. Ik ken ook wel situaties waarin mensen zich gaan verontschuldigen voor hun eetgedrag.

Dennis

Bericht door Dennis » zo okt 07, 2007 20:35

Zen schreef:Hoezo 'moest' je jezelf verdedigen tegenover een andere vegan? Lijkt erop dat je alleen de dieren verantwoording 'verschuldigd' bent.
De enige aan wie ik uiteindelijk verantwoording schuldig ben, is mezelf. En met betrekking tot het uit eten gaan: Ik at / eet van de vegetarische kaart.

Zen schreef:Je maakt je niet druk om labels maar wilt toch wel vegetarier zijn? Maar goed, zelfs dat ben je wat mij betreft niet als je gelatine eet uit gemakzucht, dus laat die labels dan inderdaad gewoon maar helemaal varen. ;)
Ik maak me inderdaad niet druk om labels. Ze hebben een enkele reis gekregen naar de andere kant van de oceaan.

Dennis

Bericht door Dennis » zo okt 07, 2007 20:40

Theo schreef:
ging ;-) het is bijna twintig jaar geleden. in die tijd had je overigens niet veel keuze in amsterdam als je actief/activistisch wilde zijn. overigens ben ik niet van veganisme afgestapt door die ervaring, dat schreef Dennis.
Ter verduidelijking, ik ben daarna, met de dezelfde uitzonderingen als ervoor, nog een jaar vegan gebleven. Alleen de ommezwaai hield in dat ik na dat jaar makkelijker werd in mijn handelen en sneller een niet-vegan keuze maakte. En het zou wel erg makkelijk zijn om die persoon van toen de schuld te geven. Ik maak mijn keuzes, niet iemand anders. Verder is het zo dat ik inderdaad geen labels nodig heb om me goed te voelen over mezelf.

Ongeacht de reacties die ik hier krijg, voel ik me goed bij wat ik doe en blijft veganisme voor mij een streven en in die zin belangrijk voor mezelf.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » wo okt 10, 2007 20:12

Ik kan me het best met Melancholy vergelijken :wink:

Stap voor stap geraak ik er. Ik heb vorige week men eerste lading vegan koekjes gehaald :D
Voorheen at ik nog maar weinig non-vegan snoep gewoon omdat ik het niet meer wilde, maar als ik dan s avonds voor de tv zat dan wilde ik toch wel ergens men tanden in zetten (iets zoets!) en dus haalde ik een hele zak vegan snoep! 8)

Hetgeen ik nog niet echt op let zijn E-nummers, sporen en, net zoals Melancholy: vegetarische ... euhm ... hoe noem je ze eigenlijk?! (vleesvervangers vind ik altijd zo'n rot woord! :? )

Wel probeer ik nu om de producten van Quorn achterwege te laten omdat ik onlangs hoorde dat het scharelkippenei-eiwit niet zo "scharelachtig" meer is... De vraag naar Quorn producten schijnt zo groot te zijn dat men niet kan volgen en daardoor moet men dus ook eieren van legbatterijen gebruiken...

Anyway, de "vleesvervangers" zijn dus nog niet vegan, voor de rest haal ik ook nog wel eens iets van de frituur (frietjes gewoon) maar waar dan gewoon vet gebruikt wordt. Het smaakt gewoon heerlijk (ik ben niet bepaald een gezonde eter :wink: ) maar ik vind het voor mezelf steeds minder kunnen dat ik het excuus (want dat is het!) "heerlijk" gebruik om nog steeds non-vegan friet te eten. Ik ga dan ook eens langsgaan bij de kebabzaak, daar schijnt men wel plantaardige olie te gebruiken. Nu alleen nog hopen dat ik ook gewoon een pakje friet (zonder iets anders) kan krijgen.

Voor de rest heb ik recentelijk ook de non-vegan desserts bij mijn wekelijks familie-etentje achterwege gelaten. Meestal eet ik niets (of ik knabbel een paar zouten chip - weeral ongezond :? ) ofwel eet ik wat sorbet. Hebben ze speciaal voor me gehaald :D

Qua eten is dat het zo ongeveer. Mijn eetgewoontes worden steeds veganistischer maar het zal waarschijnlijk pas voor 100% veganistisch zijn als ik alleen ga wonen.

Qua kleding en andere dingen zoals bv tassen en riemen ben ik wel zeer consequent.

Ook qua producten gebruiken we steeds dingen van kruidvat e.d. die dus niet getest worden. Wel weet ik niet of (bv in het waspoeder) dierlijke bestanddelen zitten... dat kijk ik (nog) niet na. Is dat nodig trouwens? Zitten er dierlijke dingen in een waspoeder, afwasmiddel, e.d. ?

HansLammers

Bericht door HansLammers » vr okt 12, 2007 9:39

Het is heel interessant om jullie reacties hier te lezen over dit onderwerp dat ik gestart heb. Ik leer veel hier op het forum over voeding. De meeste informatie komt dan wel bekend voor, het is alleen goed om die veel meer paraat te hebben, vooral bij inkopen doen.

Wat dat betreft is er veel veranderd de laatste weken. Zaken als Marmite, tahin, rijstmoutstroop, lijnzaad, brood zonder weipoeder e.d. zijn nu steeds in huis. Ik kook natuurlijk altijd veganistisch voor mezelf. En als mijn vriendin kookt dan houdt ze ook rekening met mij.

Het consequent zijn op dit moment gaat dus prima mede dank zij alle informatie en steun hier op het forum.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » vr okt 12, 2007 12:28

Tieske schreef: Ook qua producten gebruiken we steeds dingen van kruidvat e.d. die dus niet getest worden. Wel weet ik niet of (bv in het waspoeder) dierlijke bestanddelen zitten... dat kijk ik (nog) niet na. Is dat nodig trouwens? Zitten er dierlijke dingen in een waspoeder, afwasmiddel, e.d. ?
Dat kan, bijvoorbeeld ecover heeft een afwasmiddel waar melkwei zit en dit is niet vegan. Dan is ecover ook nog eens in opspraak gekomen omdat ze testen doen op konijnenbloed (is blijkbaar verplicht door Belgische overheid :shock: ) en watervlooien. Maar je zit zowieso met het aspect dierproeven als je in de supermarkt zomaar eenderwelk wasmiddel gaat kopen. Persoonlijk koop ik tegenwoordig, na dat ecover gedoe, Sonett. Je hebt ook Eco Lino en Biotop maar omdat deze ook in Belgi? geproduceerd worden, veronderstel ik dat zij ook van die testen moeten doen. Alhoewel Eco lino heeft wel nog een vegan keurmerk, dus dat is me allemaal nog niet duidelijk.

Voor de rest, inderdaad leuk topic.
Ik ben van mijn achttiende vegetari?r en sinds anderhalf jaar veganist, maar daarv??r ben ik stilaan afgestapt van alles wat nog dierlijk was zoals melkprodukten, kaas met dierlijk stremsel....
Sinds ik volledig vegan ben, ben ik ook heel strikt: ik kijk alle E-nummers goed na. Ik heb ook altijd mijn kaartje bij in mijn portemonnee voor als ik twijfel. Sporen vermijd ik ook. Geen leder, wol, zijde... Verzorgingsprodukten gebruik ik: lavera, original source, en beetje lush. Ik gebruik het vegan keurmerk bij voorkeur als standaard, dat geeft me een gevoel van zekerheid.
Alleen zag ik op de pure chocolade van greens&blacks staan dat het geschikt is voor veganisten, maar er staat wel op de verpakking dat het geproduceerd wordt in een fabriek waar melkprodukten verwerkt worden?? Hoe doen jullie dat dan?

Framboos

Bericht door Framboos » vr okt 12, 2007 12:51

Billie&Bollie schreef:Last quote does not exists!
Ze maken tussendoor schoon, doen er niet expres melk in: het zal mij niet boeien en ik vind het nog steeds vegan.

Edit: anders kun je volgens mij ook helemaal niets meer. Niet naar de bakker, de supermarkt, de notenkraam op de markt, uit eten, etc.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr okt 12, 2007 13:47

Volgens mij zet elke zichzelf respecterende firma er tegenwoordig op 'wordt gemaakt in een fabriek waar ook blabla wordt geproduceerd'
Het lijkt een beetje op de verenigde staten: als je het er niet op zet, iemand wordt ziek, dan heb je een proces met miljoenenschadeclaims aan de broek....

Op scouting zit een meisje dat direct naar het ziekenhuis moet op het moment dat zij noten/peulvruchten binnenkrijgt. Zij eet w?l producten waar op staat 'kan sporen van noten' bevatten, en ook 'wordt gemaakt blabla noten blabla'. Ze doet dat al jaren en is nog nooit ziek geworden.
Het zal dus in de praktijk wel meevallen met die sporen en dingen die er in zouden kunnen zitten gok ik, maar als je je er niet lekker bij voelt, moet je het natuurlijk niet eten...... (beter voorkomen dan genezen dan maar)

groetjes
jet :carro:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie