Aankomen

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jo:)

Aankomen

Bericht door Jo:) »

Denken dat dit dagmenu goed genoeg is om aan te komen? (weeg 35 kilo, best zorgelijk...)

Ontbijt (kwart over 7):
glas appelsientje calcium met 2 eetlepels aloë vera
ong. 4/5 aardbeien, kwart appel (meer krijg ik niet op)
multi-vitamine, zink, foliumzuur (helpt tegen virus wat ik heb...) en vitamine E (zonder vitamine E pil wordt ik depressief)

10 voor 10 's ochtends:
halve avocado

lunch: (10 over half 12)
5 volkoren of bruine boterammen met (dik gesmeerd) olijfolie-margarine en gistextractpasta (vetamite), alfalfa en peterselie.

half 2:
kwart liter rijstemelk (met calcium), cracker met een of andere groente-spread.

4 uur:
3 volkoren/bruine boterammen met dikgesmeerde olijfolie-margarine en carobhagelslag.

tussen 4 uur en 7 uur:
ong. 5 handjes chips of een halve schaal popcorn (niet gezond maar ik heb zout-behoefte om deze tijd)

avondeten:( meestal om 8 uur)
volkoren macaroni of spaghetti of quinoa met tomaten-groente saus (veel groente! meestal roerbakgroente en dan erdoorheen gemalen...) en gehakte tofu of vleesvervanger met tofu

of

gebakken aardappels met wortel/brocolli en linzensoep

of

pannekoeken (gezonde, met rijstemelk of sojamelk, en gemalen spinazie erdoorheen, vaak ook wat maïsmeel of sojameel of havermeel of quinoameel) met carobpasta of spinazie gebakken in kokosolie

of (1 x per week)
zelfgefrituurde patat (in olijfolie gefrituurd) met sperziebonen of doperwtjes. Met vleesvervanger als het even kan eentje waar groente in zit.

Bij het eten eet ik dan ook altijd een schaaltje gepofte amaranth, 1 walnoot (meer dan genoeg :roll:) en een hand vol zonnebloempitten/pompoenpitten.
Kwart glas notenmelk met 2 eetlepels lijnzaadolie erdoorheen geroerd (yuk).
multivitamine

10 uur:
glaasje water met aloë vera sap

tussendoor ook nog anderhalve liter water

Nou. Hoogst interessant vinden jullie ook niet?
Ik hoop dat iemand er iets vanaf weet.
An eye for eye only ends up making the whole world blind.
-- Mahatma Gandhi

Christiaan

Bericht door Christiaan »

boterhammen met pindakaas!

35 kilo is erg weinig, tenzij je erg kort (iets van in de 1,30) bent. aan de andere kant, als je nog in de groei bent...

kook je dat trouwens allemaal zelf?

Ik citeer uit de gezond idee:
"Aardnoten of pinda's zijn peulvruchten en geen noten. Door het roosteren, het zouten, het gelijktijdig hoge gehalte aan eiwit en zetmeel zijn ze zwaar verteerbaar en sterk zuurvormend; ze dragen zeker niet bij tot een goede gezondheid."

35 kilo is erg weinig, tenzij je erg kort (iets van in de 1,30) bent. aan de andere kant, als je nog in de groei bent...
Inderdaad nog in de groei (hoop ik tenminste..) maar tis toch wel weinig. Ik ben al maanden niet aangekomen namenlijk. Ben 1 meter 50. Abnormaal weinig dus voor mijn leeftijd. Maar ik hoor zeker boven de 40 kilo te wegen.
kook je dat trouwens allemaal zelf?
Nee hoor. Ja nu wel, want mijn moeder is naar Nepal en mijn vader is daar strenger in, maar mijn moeder doet het meestal gewoon voor me :mrgreen: (help meestal wel wat)
maar ze is gewend allerlei verschillende dingen klaar te maken in mijn gezin.
Ik: veganist en houd niet van groente
broer: voor heel erg veel dingen allergisch, ook gluten-allergie
zijzelf: heeft candida en mag geen gist en suiker
vader: carinivoor die bijna niks lust zonder vlees of jus.
-- Mahatma Gandhi

euh dat klon een beetje egoïstisch. Ik help altijd wel, maar ze vind het dus niet erg :oops:
-- Mahatma Gandhi

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Jo:) schreef:
Ik citeer uit de gezond idee:
"Aardnoten of pinda's zijn peulvruchten en geen noten. Door het roosteren, het zouten, het gelijktijdig hoge gehalte aan eiwit en zetmeel zijn ze zwaar verteerbaar en sterk zuurvormend; ze dragen zeker niet bij tot een goede gezondheid."
om aan te komen ga je gewoon veel koolhydraten (zetmeel, geen suiker, slecht voor je bloedsuikerspiegel) en ook eiwitten (vorming spierweefsel, anders wordt het alleen maar vet denk ik, maar daarbij zou je ook moeten bewegen) nodig hebben. het is het ene gezondheidsrisico tegen het andere afwegen. als die zuurvormende componenten al gevaarlijk zijn, want hoe dat van die zuurvorming zou werken snap ik nog steeds niet, behalve dan dat eiwitten dat zijn en dat er daardoor calcium verloren gaat. maar volgens mij waren eiwitten alleen zuurvormend als je er meer binnenkrijgt dan je als bouwstof gebruikt en ze dus als brandstof gebruikt worden. wat dan weer eerder een probleem is bij onze zuivel- en vleesetende medemens, omdat die veel te veel eiwit binnenkrijgt.

ik mis eigenlijk een beetje het perspectief bij dat citaat uit de gezond idee.

Hoi Christiaan,

Wat ik ervan begrijp is dat je zuur- en basenvormende voedingsmiddelen hebt.

Basisch: groente, fruit
Zuur: noten, granen, vlees e.d.

Weet niet hoe dat zit met olie enzo.

Je moet meer basisch dan zuur binnenkrijgen. En aangezien ik best wel veel zure dingen eet volgens mij vermijd ik liever pinda's.
-- Mahatma Gandhi

Franca
Contacteer:

Bericht door Franca »

lijkt me een goed overwogen menu..35kg is bij je lengte inderdaad heel erg weinig..

tja, `s avonds chips gaan eten kan misschien helpen, maar lijkt me ook niet echt gezond, krijg je dan de volgende morgen niks meer op :?

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

ik ben 5 cm langer en weeg 47 kilo. Ik vind het zelf iets teveel maar de meeste mensen vinden me zeiken.
Heb ooit 38 kilo gewogen en toen spraken mensen me op straat aan dat ik meer moest eten :oops:
maar goed, moraal van dit verhaal, je weegt idd te weinig.

Veel eiwitten lijkt me ook goed, veel tofu eten dus!

Djulz

leef

Bericht door Djulz »

He hoi,
Ja natuurlijk is 35 kilo weinig, veel te weinig. Maar, wanneer je volstrekt normaal functioneert zou ik me er niet TE druk om gaan maken, want anders wordt eten en gewicht een obsessie. Wat wel belangrijk is, is zeker niet minder gaan eten, maar laat je niet gek maken. Je lichaam zal ook zelf wel aangeven waar het behoefte aan heeft, dus luister er naar en wees niet te streng voor jezelf. Oh en een goed ontbijt is overigens wel belangrijk, aangezien dat de basis voor de dag. Groetjes!
Djulz

mirjam

Bericht door mirjam »

Misschien helpt het om te gaan sporten.
Spieren wegen zwaarder dan vetweefsel.
Maar als je je gezond voelt en fit bent lijkt het me niet zo'n probleem.
Ben zelf ook heel licht (1.70 en 45 kilo), maar voel me gezond en daar gaat het om

mirjam

Bericht door mirjam »

o ja, wat ik later nog bedacht:
2 warme maaltijden per dag eten
daar wordt je dikker en zwaarder van omdat warme maaltijden vaak calorie rijker zijn.
Dit moet je wel blijven volhouden, want als je weer normaal gaat eten verdwijnen de extra kilo's waarschijnlijk ook.

Sanne

Bericht door Sanne »

notenpasta, vrijwel alle soorten pap, soyavla, nootjes/studentenhaver, niet te zuinig met olijfolie, tapanade, olijven.
Dit zijn volgens mij redelijk gezonde 'dikmakers'.

Bedankt voor de reacties. Ik eet uit school vaak falfel, vegan worstjes met veganaise, bitterballen enz. dus dat lijkt me wel calorierijk enzo :D
-- Mahatma Gandhi

Plaats reactie