Bezig met veganistisch worden

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Apraxia
Leefwijze: veganist

Re: Bezig met veganistisch worden

Bericht door Apraxia »

[quote="Wennepen"] (hoewel het wel de US versie is met de cupjes waar ik nog nooit mee gekookt heb, maar dat terzijde).

Tips? Alles is welkom![/quote*]
Cooking converter!!!
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Framboos

Bericht door Framboos »

Wees blij dat je die versie hebt. Ik heb de Engelse en er klopt geen hout van (van hoe ze het hebben omgerekend).

Je kunt bij kookwinkels vaak wel cups kopen. Of je koopt een broodbakmachine waar zo'n ding bij zit (zo kwam ik eraan), maar dat is een beetje een omslachtige manier. :mrgreen:

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Wennepen schreef:En als ik bij mijn schoonmoeder ga eten en ze doet zo haar best om voor me te koken maar ze bakt de aardappelen in boter........moet ik daar dan wat van zeggen? Ik vind het moeilijke zaken hoor. Ik wil mensen niet voor het hoofd stoten maar ook staan voor mijn principes. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hebben jullie tips?
Bij mij is het wat makkelijker, ik heb het 'geluk' dat ik lactoseintolerant bleek te zijn (kwam ik achter toen ik vega werd). Klinkt misschien stom, maar als je dat kunt zeggen, dan heb je opeens ook een medische reden ofzo. En dan is het duidelijker dat je geen melkachtige dingen binnen wilt krijgen. Alhoewel, dan ben je weer aan het liegen. Misschien niet de oplossing...

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

Shantisabine schreef:Bij mij is het wat makkelijker, ik heb het 'geluk' dat ik lactoseintolerant bleek te zijn (kwam ik achter toen ik vega werd). Klinkt misschien stom, maar als je dat kunt zeggen, dan heb je opeens ook een medische reden ofzo.
ik heb dat 'geluk' ook, en ook ontdekt toen ik meer vega ging eten.

Wennepen

Bericht door Wennepen »

Wat merkte je dan?

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

ik kreeg heel hevige buikkrampen, last van winderigheid en diarree elke keer ik iets at waar melk in zat. ik ben er blijkbaar enorm gevoelig voor.

SAB77

Bericht door SAB77 »

Ik ben ook lactose intolerant, weet het pas sinds een half jaartje en ben juist nav dat 'nieuws' vega gaan eten (nog wel vlees en vis) en dat hielp enorm. Nu ik mij wat meer in (on)gezond eten heb verdiept en o.a. ook het boek Skinny Bitch heb gelezen, eet ik nu ook geen vlees meer (nog wel af en toe vis). Maar mijn vrienden/collega's familie vinden het maar vreemd. Mijn vader begon een heel pleidooi voor vlees 'want chimpanzees eten ook vlees', anderen vroegen 'hoe lang moet je dat dan doen?' alsof het om een medisch dieet ging, zelfs mijn vegetarische vrienden verklaarden mij voor gek.
Had dit soort reacties niet verwacht, dus ik moet toegeven dat ik mij (deels) ook maar achter mijn lactose intolerantie verschuil, maar eigenlijk vind ik dat stom van mezelf.

Wennepen

Bericht door Wennepen »

Je vegetarische vrienden verklaren je voor gek omdat je geen vlees meer eet??? Dat is wel heel bijzonder SAB77.

En Sakura, kreeg je daar pas last van toen je zuivel liet staan?

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

ik had ervoor ook wel last van darmklachten, maar ik stak het op mijn wisselende dieet (ben een jaar naar het buitenland geweest en heb toen noodgedwongen terug vlees moeten eten :oops: )

SAB77

Bericht door SAB77 »

ja, gek omdat ik geen vlees en geen kaas meer eet (was vroeger van 't kaliber 'when I eat, something's gotta die' en at vrachtladingen kaas en dan ook echt van die 'exotische' Franse, Italiaanse, Spaanse etc kaasjes. De kaasboer kent mij bij naam. Vraagt zich nu wrsch af waar ik blijf :lol: )

Mijn vegetarische vrienden, die ik vroeger 'moeilijk' vond omdat ik dan weer apart voor ze moest koken vinden mij nu een 'zeur' omdat ik klaag dat in bijna alle vleesvervangers kippen-eiwit zit (ik ben ook nog eens hartstikke allergisch voor kippen-ei, dus kan ook echt niet 'smokkelen' oid).

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Wennepen schreef:Wat merkte je dan?
Altijd last van darmklachten gehad en nadat ik geen melk meer nam, niet meer. Totdat ik op vakantie ging met vrienden die melk hadden gekocht maar niet op wilden drinken en ik dacht 'ohhh wat zielig, ik drink het wel even op'. Daarna ging het écht niet meer goed, hihi.

Vervelend he, van die kippeneiwit? Dan is het echt 2,5% ofzo, kunnen ze het er dan niet gewoon uit laten?!?

SAB77

Bericht door SAB77 »

ik begrijp t ook niet, er zit ook al oja- en/of tarwe-eiwit in, is dat niet genoeg ofzo?

nou ja, genoeg andere dingen gelukkig, zonder kippen-eiwit :)

ga vnvd met een vriendin naar de Ikea en zij wil daar ook even eten, maar volgens mij hebben ze daar niks (behalve een bord patat, bleeech) wat ik zou kunnen eten..... ik zie t wel, anders maar even honger lijden....

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

of iets meenemen

jet
Moderator

Bericht door jet »

ze hebben dit
Dat is niet echt veganistisch natuurlijk, maar vaak helpt het om gewoon even te vragen naar iets wat ze wel kunnen klaarmaken (omdat het verdacht veel lijkt op datgene wat ze al hebben met vlees erin)....
Gewoon even vragen bij de keuken dus...
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

SAB77

Bericht door SAB77 »

uiteindelijk patatjes met roergebakken groente gegeten. Mijn omnivore vriendin vond t lekkerder dan haar 4-kazen pasta :D

Plaats reactie