Bezig met veganistisch worden

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jelles1988

Bezig met veganistisch worden

Bericht door jelles1988 »

Hallo,

Ik ben nu twee jaar vegetarisch. Bij de respect voor dieren demo in Arnhem van vorige maand (novartis) ben ik overtuigd om veganistisch te worden. Ik ben net bij de natuurwinkel geweest en zag dat ze veel kant-en-klare veganistische producten hadden, zelfs vegaknakworst :) Ik heb ook sojakaas gehaald, die ga ik zo proberen.

Ik ga langzaam afbouwen van vegatarisch naar veganistisch maar heb nog een paar vragen:

- Vorige week heb ik bij de wereldwinkel een eko&fairtrade rode wijn gehaald, namelijk organic la riojana malbec. Er staan geen ingredienten op, is deze wijn veganistisch? Ik heb gezocht op google en dit forum maar ik kon het niet vinden.

- Ergens op dit forum zag ik dat red bull vega is, klopt dit want er zit wel B12 in, en geld dit ook voor de goedkope merken van coop en AH?

- Gisteren ging ik naar de coop om te kijken wat ik daar nog wel kan halen (aan snoep etc.). De chips waren vrijwel allemaal vega, maar ik kon geen snoep vinden zonder gelatine of bijenwas, weet iemand welk snoep wel kan?

- Hoe doen jullie het als je uit eten gaan? Bij de chinees hebben ze meestal wel vega maar mijn oma wil als ze jarig is meestal eten bij een hollands restaurant. Ze hadden daar maar één vegatarisch voorgerecht en dat was oerbrood met kruidenboter, dus niet veganistisch. Als hoofdgerecht hadden ze twee vegetarische gerechten, maar beide met kaas.

Kan ik gewoon aan de kok vragen om wat aparts te maken? Ik vind het ook zo lullig voor mijn oma als ik niet mee ga omdat ik er niets kan eten.

Alvast bedankt,
Jelle

Niels
Leefwijze: veganist

Re: Bezig met veganistisch worden

Bericht door Niels »

jelles1988 schreef:Hallo,

- Vorige week heb ik bij de wereldwinkel een eko&fairtrade rode wijn gehaald, namelijk organic la riojana malbec.
Wijn is een lastige ja. Ik doe er nooit te moeilijk over. Als je het echt wilt weten, kun je het beste de producent bellen/schrijven. Er zweven ook wel wat lijsten rond met dranken (EDEV, dacht ik).
- Ergens op dit forum zag ik dat red bull vega is, klopt dit want er zit wel B12 in, en geld dit ook voor de goedkope merken van coop en AH?
Red Bull is vega.
- Gisteren ging ik naar de coop om te kijken wat ik daar nog wel kan halen (aan snoep etc.). De chips waren vrijwel allemaal vega, maar ik kon geen snoep vinden zonder gelatine of bijenwas, weet iemand welk snoep wel kan?
Als jullie daar* Zonnatura hebben, die dus. En vast nog wel meer die ik niet weet. Volgens mij is hier wel een snoep-topic te vinden.
Kan ik gewoon aan de kok vragen om wat aparts te maken? Ik vind het ook zo lullig voor mijn oma als ik niet mee ga omdat ik er niets kan eten.
Gewoon van te voren doorgeven. Of desnoods op het moment zelf zeggen dat je gerecht X zonder kaas wilt. Je betaalt super veel geld voor een klein beetje eten, dus een beetje service mag je wel verwachen.

Verder: (y)

*Edit: ik dacht dat je uit Belgie kwam, maar dat is dus niet zo.
Laatst gewijzigd door Niels op vr mar 02, 2007 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Bericht door Framboos »

Als B12 ergens aan toegevoegd is, is het vrijwel altijd de synthetische vorm.

En gewoon vantevoren even bellen naar dat restaurant. Verwacht geen culinaire hoogstandjes, maar ze kunnen toch vast wel iets maken...

Ik doe ook eigenlijk niet moeilijk over wijn.

Bij De Tuinen en de Natuurwinkel heb je verschillende soorten snoep (Pandadrop, vergelijkbaar met Zonnaturadrop bijvoorbeeld; heel erg lekker). Salmiakkogels en citroenballen zijn volgens mij ook vegan. Stroopkoekjes van Punselie ook.

Anna

Bericht door Anna »

in arnhem heb je ook een biologisch en vegetarisch/veganistisch eetcafe, 'enig alternatief'.
echt hollands eten, maar misschien nog iets te 'punk' voor je oma? :)

jelles1988

Bericht door jelles1988 »

Anna schreef:in arnhem heb je ook een biologisch en vegetarisch/veganistisch eetcafe, 'enig alternatief'.
echt hollands eten, maar misschien nog iets te 'punk' voor je oma? :)
:) Denk het wel, maar kan het wel voorstellen aan haar. Volgens mij wil ze liever naar een meer tradiotioneel hollands restaurant :)

Marla

Bericht door Marla »

Inderdaad gewoon even van tevoren bellen en uitleggen wat het inhoud, elke zichzelf respecterende kok zal dan wel even wat voor je klaar willen maken hoor.

LouLou

Bericht door LouLou »

Vragen staat altijd vrij! De meeste koks zijn echt wel bereid om even de kaas ergens weg te laten. En als ze gaan zeiken, dan hebben ze thuis ook weer wat te vertellen moet je maar denken...

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon »

ik ben ook bezig veganist te worden ik eet alleen nog kaas. en soms heb ik iets gekocht en daar zitten dan e-nummers in maar daar kwam ik thuis pas achter. ik weet niet hoe erg dat is? ik wil wel stoppen met kaas eten maar niet meteen want dan weet ik ook niet meer wat ik op mijn brood moet doen of op de piza. maar ik ga er wel echtmee stoppen. daarom ben ik ook lid geworden van het forum om vragen te stellen over wat ik allemaal nog kan eten en wat niet enzo.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

onderdezon schreef:ik ben ook bezig veganist te worden ik eet alleen nog kaas. en soms heb ik iets gekocht en daar zitten dan e-nummers in maar daar kwam ik thuis pas achter.

ik weet niet hoe erg dat is?
Je zal er geen koeienlevens mee redden, maar het gaat om de explotatie van dieren hoe dan ook. Je bepaalt zelf hoe erg je dat vindt. Ik weet dat er veganisten zijn die het niet altijd nauw nemen met de e nummers, maar de meesten wel. Het is jammer dat er veel e-nummers zijn die mogelijk dierlijke ingredienten bevatten en dat is wel vervelend, want dan moet je echt navraag doen bij de producent en die kan het ook weer van de ene op de andere dag weer wijzigen.
ik wil wel stoppen met kaas eten maar niet meteen want dan weet ik ook niet meer wat ik op mijn brood moet doen of op de piza. maar ik ga er wel echtmee stoppen. daarom ben ik ook lid geworden van het forum om vragen te stellen over wat ik allemaal nog kan eten en wat niet enzo.
Bij mij ging het persoonlijk heel gemakkelijk om te stoppen met kaas terwijl ik er een grootverbruiker van was.
Succes in ieder geval.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

jelles1988 schreef:Hallo,

- Hoe doen jullie het als je uit eten gaan? Bij de chinees hebben ze meestal wel vega maar mijn oma wil als ze jarig is meestal eten bij een hollands restaurant. Ze hadden daar maar één vegatarisch voorgerecht en dat was oerbrood met kruidenboter, dus niet veganistisch. Als hoofdgerecht hadden ze twee vegetarische gerechten, maar beide met kaas.

Alvast bedankt,
Jelle
Ik heb eens voorbeeldbrief op het forum geplaatst die ik al een paar jaar gebruik.
Werkt goed, maar moet even zoeken in welke topic deze staat.

Wen

Bericht door Wen »

Heel veel succes. Ik zou ook op voorhand even naar het restaurant bellen of binnenspringen, zodat je op de avond zelf gewoon kan genieten en nergens over moet over piekeren (y)

Wennepen

Bericht door Wennepen »

Ik was ook een enorm kaaseter maar ik mis het eigenlijk helemaal niet (net zoals ik ooit een enorme vleeseter was en ook dat heb ik nog geen seconde gemist). In plaats van kaas eet ik nu regelmatig tosti's met tofutti en andere lekkere dingen. Aan de tofutti cream cheese met knoflook ben ik inmiddels helemaal verslingerd. Heerlijk! Eerst volgende keer dat we visite hebben ga ik het op toastjes smeren, ik wil wedden dat niemand doorheeft dat het geen kaas is!

Mijn probleem is dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. In zoveel producten zit bijvoorbeeld ei. Niet te geloven. En als ik bij mijn schoonmoeder ga eten en ze doet zo haar best om voor me te koken maar ze bakt de aardappelen in boter........moet ik daar dan wat van zeggen? Ik vind het moeilijke zaken hoor. Ik wil mensen niet voor het hoofd stoten maar ook staan voor mijn principes. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hebben jullie tips?

Op het moment ben ik een "in the closet" veganist. Ik heb (door persoonlijke omstandigheden) gewoon niet de fut om mensen uit te gaan leggen waarom ik na vlees en vis nu ook zuivel en eieren laat staan. Dat komt nog wel.

Ik heb gisteren wél Vega with a Vengance ontvangen van bol.com! Daar ben ik heel blij mee (hoewel het wel de US versie is met de cupjes waar ik nog nooit mee gekookt heb, maar dat terzijde).

Tips? Alles is welkom!

Wen

Bericht door Wen »

Hoi,

Misschien kan je jouw schoonmoeder zelf een pak plantenboter geven en vragen of ze daar in het vervolg mee wil bakken. En ik zou zeker af en toe zeggen hoe erg je het apprecieert dat ze zo haar best doet.
Ik vind het ook echt niet makkelijk om tegen anderen te zeggen dat ik nu ook geen melkprodukten en eieren eet. Maar ik doe gewoon mijn best. Als er ergens wat mayonaise of zo bijzit, maar voor de rest is het plantaardig dan eet ik dat gewoon. Ik wil ook niet dat mensen de indruk krijgen dat veganist zijn supermoeilijk en asociaal is, want dan zal niemand willen overstappen. Ik kook wel vegan als er mensen bij mij komen eten en meestal zeg ik pas achteraf dat het vegan was en verschieten ze :D
Ik heb ook een week of drie geleden "vegan with a vengeance" gekocht en al een paar recepten geprobeerd, sommige een succes, andere niet. Ik vond "La dolce vegan" ook heel goed en makkelijke recepten.

Groetjes,
Wendy

Marla

Bericht door Marla »

Dat soort dingen zijn inderdaad erg lastig. Ik zou de in boter gebakken aardappeltjes wel op eten maar daarna toch laten weten dat je het in het vervolg liever niet hebt. Ik neem aan dat ze vast wel olie in huis hebben (tenminste dat hoop ik) dus dan kun je vragen of ze ze voortaan daarin bakt als jij er bent, is nog veel gezonder ook (brr, ik snap echt niet dat mensen überhaupt nog in boter bakken, maar goed). Als je het zelf moeilijk vind om te zeggen (ik weet niet hoe goed je met je schoonmoeder omgaat) dan kun je vragen of je vriend/man het op wil brengen, maar dan wel pas als je al weg bent, anders is het ook weer zo raar. Dus dat hij achteraf even belt om te zeggen dat jullie genoten hebben van het eten, maar dat je liever geen boter meer eet en of ze de volgende keer misschien olie zou kunnen gebruiken.

Wennepen

Bericht door Wennepen »

Dank Wen en Marla voor jullie reacties en tips, daar kan ik wel wat mee.

Weet je wat ik ook zo lastig vindt, dat zoveel dingen waarvan ik denk dat ze veganistisch zijn dat dus blijkbaar niet zijn. Bijvoorbeeld de cup a soup waar een andere draad over is. Ik heb gisteren de groente en tomaten gekocht, kon nergens vinden dat het iets dierlijks bevat, maar blijkbaar is dat dan toch wel zo?? Ei zit werkelijk in bijna elk product zo lijkt het wel. Soms duizelt het me wel eens door de hoeveelheid dingen waar je aan moet denken. Hoe hebben jullie dit "geleerd"?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Gewoon je best doen, maar als je een teleurstelling krijgt niet te lang meezitten.
Ook niet te veel nadenken over als je per ongeluk toch iets dierlijks binnenkrijgt van iets waarvan je dacht dat het veganistisch was.

Marla

Bericht door Marla »

Ik had het geluk dat ik op het moment dat ik vegan werd een vriend kreeg die al een tijdje vegan was (nee, geen toeval) en dat ik vrijwel meteen een baan kreeg in de toen nog grootste natuurwinkel van Amsterdam, waar toen iets van 5 veganisten werkten. Ik had dus heel veel mensen om me heen aan wie ik dingen kon vragen en dat heeft me door die eerste periode heen geholpen.
In het begin is het inderdaad heel vervelend dat je nog niet weet wat veganistisch is en wat niet, maar geloof me, op een gegeven moment is die tijd van etiketten lezen (grotendeels) voorbij en loop je in de supermarkt direct naar de dingen die je nodig hebt.
Wat betreft de cup a soup, ik eet zelf die tomaat in ieder geval wel gewoon, en die groente ook soms. Het is gewoon zo dat bedrijven niet alles op het etiket hoeven te zetten. Het gaat dan alleen om minimale hoeveelheden die erin kunnen zitten, dus niet dat je opeens hompen vlees tegenkomt terwijl het volgens het etiket wel veganistisch zou moeten zijn.
Je maakt het jezelf makkelijker door zo min mogelijk producten uit pakjes te kopen. Hoe meer je zelf maakt, hoe zekerder je bent van de ingredienten!

Framboos

Bericht door Framboos »

Wennepen schreef:Dank Wen en Marla voor jullie reacties en tips, daar kan ik wel wat mee.

Weet je wat ik ook zo lastig vindt, dat zoveel dingen waarvan ik denk dat ze veganistisch zijn dat dus blijkbaar niet zijn. Bijvoorbeeld de cup a soup waar een andere draad over is. Ik heb gisteren de groente en tomaten gekocht, kon nergens vinden dat het iets dierlijks bevat, maar blijkbaar is dat dan toch wel zo?? Ei zit werkelijk in bijna elk product zo lijkt het wel. Soms duizelt het me wel eens door de hoeveelheid dingen waar je aan moet denken. Hoe hebben jullie dit "geleerd"?
Je leert het uiteindelijk wel, je kunt niet alles in een keer weten. Er zullen nu, na vier jaar, vast ook nog wel dingen zijn waarvan ik denk dat het okee is, terwijl het dat niet is. Zo lang ik voor mezelf vind dat ik mijn best doe, ben ik tevreden.

En een manier hoe je dat leert... veel hier lezen. :mrgreen:

jet
Moderator

Bericht door jet »

kan ik me helemaal bij aansluiten.
Heel soms kom ik achteraf achter dingen die ik anders (lees: meer vegan) had kunnen doen, maar ik probeer me naar eer en geweten zo veganistisch te gedragen. En ik leer steeds bij :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wennepen

Bericht door Wennepen »

Jullie hebben gelijk, ik doe gewoon mijn best en als ik per ongeluk toch iets binnen krijg dat ik liever niet binnen wil krijgen dan is dat maar zo en moet ik daar niet te moeilijk over doen. Ik vind het aan de andere kant ook wel een sport om op zoek te gaan naar alternatieven voor kaas en eieren (in mijn geval want zuivel, vlees en vis at ik toch al niet meer). Ook geeft het me een goed gevoel als ik aan het eind van de dag tot de conclusie kom dat ik weer een dag niets dierlijks binnen heb gekregen. :govegan:

Plaats reactie