vegan baby?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Esther A
Contacteer:

vegan baby?

Bericht door Esther A » vr jan 12, 2007 14:44

Omdat ik met wat vraagjes zit over veganisme en kleine kinderen, heb ik me toch maar aangemeld bij dit forum. (Eigenlijk willen mijn dochtertjes *Eva* en Shantisabine het liever niet, maar wees niet bevreesd, ik ga heus niet al jullie berichtjes zitten lezen :wink: ). Mijn zoontje David (die van de geboortereportage in oktober) is inmiddels 3 maanden en over nog eens 3 maanden mag hij vast voedsel gaan eten. Nu drinkt hij alleen nog maar melk van zijn eigen scharrelkoe, ik dus. Nu heb ik mijn andere kinderen vegetarisch grootgebracht, maar inmiddels ben ik ook op de veganistische toer en wil ik David het liefste ook veganistisch opvoeden. Maar is dat wel verantwoord? En hoe zit het met vitamine B12? Volgens mij zitten hier niet zo veel ouders op het forum, maar alle tips zijn welkom!

Wildflower
Leefwijze: part-time veganist

Vegan ouderschap

Bericht door Wildflower » vr jan 12, 2007 14:58

Hoi Esther,

Op http://www.vegfamily.com zul je waarschijnlijk veel nuttige informatie kunnen vinden. Wellicht kunnen ook Marjan en Wanda, beide forummers, je wat meer vertellen over 'veganistisch ouderschap'?

Groetjes en succes! :)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr jan 12, 2007 15:11

Hoi Esther, op de site van EVA is wel wat informatie te vinden over het veganistisch opvoeden van baby's. Verder staat in Vega! nummer 65 heel veel informatie over veganisme en baby's/kinderen. Als het goed is komen de artikelen uit deze Vega! binnenkort online te staan, maar je kunt er ook altijd eentje aanvragen bij het NVV-kantoor (via de webwinkel, of je moet vragen of Sabine er een keer een meeneemt als ze op kantoor is).

Framboos

Bericht door Framboos » vr jan 12, 2007 15:12

Hoi Esther,

In het kookboek Vive le Vegan! van Dreena Burton is een heel voedingsschema voor baby's opgenomen (zo 22 pagina's), met welke producten je wanneer het beste kunt introduceren en hoe je kunt letten op allergische reacties etc. Samengesteld in overleg met een arts. Bij http://www.amazon.co.uk (bij used & new zie ik 'm voor 7,50 pond, daar komt dan nog 3,94 pond P&P bij). Misschien is dat wat?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr jan 12, 2007 15:16

En op je vraag of het veganistisch verantwoord is; Daniël (zoon van Marjan, het jongste NVV-lid en inmiddels 10 jaar) is ook veganistisch grootgebracht. Daarnaast ken ik nog wel wat voorbeelden (o.a. de kinderen van de kok die binnenkort een kookworkshop komt geven op het NVV-kantoor en die naast het zoontje wat ze al hadden een paar weken geleden samen met zijn vrouw een dochtertje heeft gekregen). Al die kinderen zijn kerngezond, dus als je het op een doordachte wijze doet hoeft een veganistische opvoeding zeker niet onverantwoord of ongezond te zijn!

ingenting

Bericht door ingenting » vr jan 12, 2007 15:37

heeft 'Becoming Vegan' niet een hoofdstuk over voeding voor baby's etc.?
La maquereau des petits g?teaux (h)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » vr jan 12, 2007 15:53

Hihi, grappig. Toen ik gister de 'kan-niet-mislukken-cake' uit VEGA 65 aan het maken was, bedacht ik me dat ik dat kinder-nummer beter weer naar Lisse kon brengen :wink:

Lekker hoor, mij een beetje meteen bij het eerste bericht te demoniseren :P .

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » vr jan 12, 2007 17:43

Shantisabine schreef: Lekker hoor, mij een beetje meteen bij het eerste bericht te demoniseren :P .
Nou, ik durfde me anders bijna niet aan te melden uit angst voor boze dochters hoor :mrgreen: .

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr jan 12, 2007 17:52

:hehe: Dapper dat je het toch gedaan hebt dan!

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » vr jan 12, 2007 18:02

Tja, ze denken zeker dat ik tijd en zin heb om ze te bespioneren :wink: . Maar ik vind het ook leuk om wat meer contact te hebben met vegans. Uiteindelijk doe ik hier de boodschappen, maak ik het eten klaar en vind ik toch maar mooi even zomaar polenta-linzenburgertjes uit!
Bedankt nog voor de reacties!

*Eva*
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door *Eva* » vr jan 12, 2007 19:00

Net als op het hamsterforum, daar worden we ook al in de gaten gehouden, hè Sabine? :lol:

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za jan 13, 2007 15:51

Big Esther is watching you...

Plaats reactie