Vrolijk kerstfeest?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
11j3
Contacteer:

Vrolijk kerstfeest?

Bericht door 11j3 »

Ik ben dol op kerst, maar ik weet dat op beide kerstavonden er bergen vlees voor mijn neus zullen staan. En ik weet niet of ik daar meer mee om kan gaan. Zeker op de tweede avond gezien mijn vriend's familie is van 'een lekker zelf geroosterd varken' op tafel. Vorige keer gingen ze zelfs filmpjes van het roosteren laten zien! Ik vind het werkelijk afgrijzelijk en merk zeker de laatste maanden moeite ermee te hebben als mensen om mij heen vlees eten. Hoe gaan jullie met deze feestdagen dilemma's om? Ik ben vast niet de enige die hiermee geconfronteerd wordt..

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Tsja.. gelukkig komt er dit jaar maar een minimaal beetje lijk op de tafel bij mij thuis. Du daar ben ik wel blij mee. En men gaat met mij mee naar veg restaurant... Op die voorwaarde ben ik er dan bij met kerstdag.

Verder klinkt het heel respectloos tegenover het dier wat je verteld over de familie van je vriend. Echt van die vleesvreters die totaal niet na willen denken.

Je kan natuurlijk van te voren aangeven dat je daar niet van gedient bent en niet komt als er zoveel vlees op tafel gegooid wordt. Maar wat je doet moet je zelf natuurlijk beslissen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Is je vriend vega?

Zo ja, lekker niet gaan en gezellig met je vriend kerst vieren.

Zo nee, nieuwe vriend zoeken.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave »

Ik heb gezegd thuis: ik kook, veganistisch, en anders vier je kerst maar zonder mij.
Nu kook ik dus 1e Kerstdag en 2e Kerstdag weet ik nog niet; wrs is dat gourmetten of zo, dus dan blijf ik niet thuis.
Maar misschien is dat een optie; hen meetronen naar een veganrestaurant zoals Alex al zei, of zelf koken?

Framboos

Bericht door Framboos »

Gewoon compleet negeren. Focus op de reden waarom je daar bent (niet eten, maar samenzijn met (schoon-)familie).

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Framboos schreef:Gewoon compleet negeren.
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Voor de een vallen dergelijke dingen zwaarder dan voor anderen.

Kerstmis is een sociaal feest, voor mens en ook voor dier.
Vrede op aarde allemaal.

So this is Christmas
And what have you done

And so this is Christmas (war is over)
For weak and for strong (if you want it)
For rich and the poor ones (war is over)
The world is so wrong (if you want it)
And so happy Christmas (war is over)
For black and for white (if you want it)
For yellow and red ones (war is over)
Let's stop all the fight (now)

Framboos

Bericht door Framboos »

Fontanelle schreef:Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Uiteraard.

11j3
Contacteer:

'

Bericht door 11j3 »

Fontanelle schreef:Kerstmis is een sociaal feest, voor mens en ook voor dier.
Vrede op aarde allemaal.
Mooi gezegd. Als er een moment is waarop mensen wat respect voor anderen zouden moeten proberen op te brengen dan is het kerst wel.
Ik ga er wel heen, maar ik ben bang dat ik onwel wordt en weg wil gaan. Die man van halfzus van vriend is kroatisch geloof ik, dus het hele beestjes roosteren en vlees verhaal is een cultuur traditie.

Ik had een paar weken terug al moeite met iemand die voor me een broodje smeerworst smeerde en at met een mokje melk. Eerst at ik zoiets zelf ook, maar nu na eer dan 1,5 veganisme kan ik er niet meer tegen.
Dan denk ik bij mezelf 'doe niet zo gek!' Ik ben dan ook wel een beetje bang om gek te zijn bij het hebben van zulke gedachten, ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan! Het is in de loop der tijd zo ontstaan.. ik kan me het gewoon niet meer anders voorstellen.

Robb

Bericht door Robb »

Kirsten schreef:Is je vriend vega?

Zo ja, lekker niet gaan en gezellig met je vriend kerst vieren.

Zo nee, nieuwe vriend zoeken.
Jij moet een relatie-bemiddelingsbureau beginnen joh :wink:

raymond

Bericht door raymond »

whahaha :P

hier zit ik zelf ook met een hele familie vol lijkenvreters :(
maar ik negeer het maar gewoon... :( (nog 3,5 jaartjes en dan woon ik op m'n eigen :D :P )

Robb

Bericht door Robb »

raymond schreef:hier zit ik zelf ook met een hele familie vol lijkenvreters :(
maar ik negeer het maar gewoon... :( (nog 3,5 jaartjes en dan woon ik op m'n eigen :D :P )
3,5 jaar?? :shock: . Toen ik nog thuis woonde hadden mn ouders en ik een soort afspraak gemaakt dat ik zou wachten met veganist worden tot ik uit huis zou gaan. Maar het bleef aan me vreten dat ik dingen at die ik eigenlijk niet wilde eten. Ik heb me niet aan die afspraak gehouden en ben stiekem (toen ze op vakantie waren) overgestapt op veganisme. Toen ze terug kwamen kregen ze dus van me te horen dat ik veganist was geworden en niet terug zou krabbelen.

Vervolgens helse ruzie en alsnog voortijdig het ouderlijk nestje verlaten.

blauw

Bericht door blauw »

Fijn, zulke ouders. Wel knap van je dat je dan vroegtijdig uit huis bent gegaan, lijkt me geen makkelijke beslissing.

Grrr. Kerst. Mijn vader komt terug uit Australie met Kerst, heeft een jaartje daar gezeten, dus waarschijnlijk dat ik hem dat toch maar ga zien, maar heb ik geen zin in. Schotels vol met wild, foie gras e.d.
En maar grapjes maken erover. :(

Robb

Bericht door Robb »

Tja,ik woon nu 3 jaar op mezelf en de relatie met mn ouders is er eigenlijk beter op geworden, ze zijn langzaam aan wel wat meer begrip gaan tonen voor veganisme, mijn moeder kookt zelfs veganistisch voor me als ik thuis kom eten. :)

Dit jaar gaan ze weer goormetten geloof ik, maar goed mij niet gezien.

Damn!! foie gras...hoe negeer je die shit???

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Het is zeker moeilijk,
mijn oom ging vertellen dat hij laatst in polen was en daar een wild zwijn had neergeknalt. Daar heeft ie een stuk van en dat wil ie gaan klaarmaken voor het kerstdiner.

*zucht*

Als ik ooit eens goed leer koken wil ik wel voor de fam een vegan kerstdiner maken, maar dat durf ik gewoon nog niet. Ben altijd bang dat ik het verpest :oops:

raymond

Bericht door raymond »

Robb schreef:
3,5 jaar?? :shock: . Toen ik nog thuis woonde hadden mn ouders en ik een soort afspraak gemaakt dat ik zou wachten met veganist worden tot ik uit huis zou gaan. Maar het bleef aan me vreten dat ik dingen at die ik eigenlijk niet wilde eten. Ik heb me niet aan die afspraak gehouden en ben stiekem (toen ze op vakantie waren) overgestapt op veganisme. Toen ze terug kwamen kregen ze dus van me te horen dat ik veganist was geworden en niet terug zou krabbelen.

Vervolgens helse ruzie en alsnog voortijdig het ouderlijk nestje verlaten.
mijn ouders zijn het er ook niet mee eens en mijn hele familie vind dat ik overdrijf :? maar het is mijn keuze en als ik geen dierenleed wil eten doe ik dat niet; dan kunnen ze hoog of laag springen ;)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Annika schreef:Als ik ooit eens goed leer koken wil ik wel voor de fam een vegan kerstdiner maken, maar dat durf ik gewoon nog niet. Ben altijd bang dat ik het verpest :oops:
Ik heb ook 'kookvrees'; ben bang dat als iemand een maaltijd van mij een keer niet lekker vindt, hij/zij de rest van z'n leven negatief tegenover veganvoer zou staan. :oops:

Framboos

Bericht door Framboos »

En dat het echt megaperfectsuperlekker moet zijn, omdat ze anders niet positief tegenover veganisme zouden staan.

(Tip: mocht het nog niet duidelijk zijn :roll: , kook Vegan Cupcakes take over the World. Het zijn echtechtecht 'gewone' cakejes, waarbij je ze echt zonder problemen aan niet-veganne mensen kunt voorzetten en dat ze niet eens doorhebben dat ze veganne zijn. :cheerie: )

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul »

Fragmentje uit MooiWeerDeLeeuw van vorige week 10-12:

Mooi Weer De Leeuw (Het Lamsnekje)

Kon het jullie niet onthouden :) Prettig Kerst!
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

dierenleed

Bericht door dierenleed »

Hoi!
Raymond en ik zijn thuisgebleven en hebben voor beide kerstdagen zelf ons favoriete hapje gemaakt. Hij koos voor de zuurkool met uitgebakken tofureepjes en ik voor rijst en een pan roerbakgroente. Smakelijk, simpel en iedereen hapte lekker zijn bordje leeg.

Groetjes,
Marilyn
De mate van beschaving van een maatschappij is af te meten aan de wijze waarop die omgaat met dieren(Ghandi).

Plaats reactie