Veganist en toch gelukkig?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Inderdaad, een forummeeting is meestal zo enorm gezellig dat je zou willen dat de week erop weer een meeting wordt gehouden.

Je kunt veganist zijn, maar je moet het nog wel leefbaar voor jezelf houden.

Jane

Bericht door Jane »

[quote="Jolly"]Jammer, dat de meeste reacties negatief zijn.

Wat afschuwelijk voor je dat je dochter van 15 zo ziek is. Een hele machteloze situatie voor je. Het valt voor een volwassen veganist al niet mee om vrolijk en gelukkig te blijven met al dat dierenleed om ons heen en niet door te slaan naar depressief worden. Maar voor een kind van 15 is het natuurlijk helemaal moeilijk om te relativeren. Misschien is het een idee om op deze site op zoek te gaan naar kinderen van haar leeftijd die ook veganist zijn en er wel goed mee om kunnen gaan. Je kunt ze vragen of ze haar kaarten of brieven willen schrijen. Met leeftijdsgenoten is het vaak gemakkelijker praten/schrijven. Misschien kan ze als ze hier doorheen is zich aansluiten bij een groep gelijkgestemden, vrijwilliger bij Proefdiervrij ofzo, zodat ze zich op een positieve manier leert uiten.
Ben je zelf ook veganist?

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen »

Ronduit zielig dat er eerst een lading aan stompzinnige, bekrompen reacties moet komen voordat er iemand serieus ingaat op een oprechte oproep. Als je het nodig vindt om zo te reageren op iemand die werkelijk met een probleem zit dan heb je zelf vast geen geweldig gelukkig leven... :roll:

Jolly, ik kan enkel zeggen dat ik denk dat contact met gelijkgestemden heel veel kan schelen voor je dochter. Voor mezelf weet ik dat ik nooit meer volledig gelukkig zal worden in de zin van volledig zorgeloos omdat al het leed en de ellende in de wereld niet van me af kan en wil zetten. Daar zal ik dus mee moeten leren leven. Maar om het leefbaar te houden voor jezelf (en je omgeving) kun je er beter voor zorgen dat het je leven niet totaal gaat beheersen, anders wordt het ondraaglijk en kun je ook in positieve zin niets meer bijdragen. Momenteel heb ik het, zo goed en zo kwaad als dat gaat een plaats kunnen geven en ben ik zo gelukkig als ik mezelf maar kan prijzen. Ik heb een hele lieve vriendin die me begrijpt en waarmee ik alles kan delen. Ik ken inmiddels ook veel compassievolle en toegewijde mensen die net als ik een positief verschil proberen te maken, vooral ook voor dieren, hoe klein die verschillen ook mogen zijn soms. Naarmate je meer steun vindt bij anderen die gelijke idealen en gevoelens hebben denk ik dat je beter in staat bent om een balans te vinden. Het kan je helpen, denk ik, om een deel van je innerlijke rust te herstellen.

Veel sterkte en wellicht kun je je dochter proberen te bewegen om in contact te komen met gelijkgestemden. Op dit forum is ze altijd welkom. Hopelijk kan ze dan verder kijken dan de vele weinig hartelijke reacties in dit topic.
Cut cold stone with a warm heart

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Ik ben niet compleet gelukkig. Er zijn momenten dat ik wel gelukkig ben, als ik het allemaal even van me af kan zetten (concertjes, feestjes, leuke films kijken e.d.) maar eigenlijk word ik overal geconfronteerd met het leed, wat mij gewoon verdrietig maakt. Ik kan het moeilijk in banen leiden dat het langs me heen glijdt ofzo.

Gisteren was ik bv tv aan t kijken en dan komt er zo'n promo voor 'Try Before You Die' van BNN waar Filemon een varkensslachterij bezoekt, en ik zag al ZOVEEL in die promo van 5 seconden want op mn netvlies gebrand staat.

Maar aan de andere kant ben ik wel weer 'blij' dat het op TV komt. Hoe meer mensen zoiets zien hoe beter toch? Het is dus heel dubbel.
Waar ik wel heel boos en verdrietig word, is in de supermarkt. Als je gvd tofu gewoon duurder is dat die bioindustrierotzooi die mensen kopen, en dat NIEMAND er wat van zegt. Misschien is het niet zo zeer verdriet, dan wel boosheid wat ik voel.

En ik ben boos om deze maatschappij in het algemeen, de wereld in het algemeen die deze holocaust goedkeurt.

Maar er zijn ZOVEEL meer dingen waar ik me boos om maak, sexisme is ook zoiets. En dat is ook overal. Ik voel me heel vaak gewoon niet thuis in deze wereld waar eigenlijk alleen rijke blanke vleesetende patserige mannen *bourgondisch kots* het ok hebben.
Lijkt me ook niet zo vreemd.

Maar er zijn wel momenten dat ik blij ben, en gelukkig. En die waardeer ik dan ook heeeel erg.

En ik hoop dat t gauw beter gaat me je dochter. Hier is ze idd welkom.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

vegalan

Denk ook aan jezelf.

Bericht door vegalan »

De vraag (Veganist en toch gelukkig?) heeft in beginsel al een negatieve waarden en is het niet gewoon verstandig om ondanks al deze negatieve spiraliserende gegevens in deze draad, toch ook met wat positieve en meer op gewekende dingen te komen, om zo een bijdrage te leveren aan dat stukje genoegen waarom wordt gevraagd, al was het maar een stukje begrip, medeleven en opwekkende steun?
Lieve veganisten denk ook een beetje aan je eigen levensgeluk en probeer die negatieve spiraal te doorbreken. Het is goed om aan de dieren te denken en voor ze te zorgen, maar daarvoor hoeft men zichzelf toch niet te verwaarlozen, daar hebben die dieren niets aan.

.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin »

Ronduit zielig dat er eerst een lading aan stompzinnige, bekrompen reacties moet komen
Beste Zen, iedereen heeft rech op zijn eigen mening ,toch? Wie ben jij om een mening die je niet bevalt zo af te kraken en persoonlijk te worden..?
leef nu maar gewoon je eigen leven, en neem niet de hele wereld op je schouders. voor je het weet eindig je als een Volkert van der Graaf die tot het uiterste gaat "om de wereld te beschermen", en daarbij juist tot het tegenovergestelde komt.

Ik persoonlijk heb nog steeds TOTAAL geen behoefte om Jolly Jumer te ontmoeten, daar ga ik niet hypocriet over doen...

veglife

Re: Veganist en toch gelukkig?

Bericht door veglife »

Jolly schreef:Zijn er ook veganisten, die ondanks alle dieren- en mensenleed in de wereld, een gelukkig leven kunnen leiden? Daar zou ik graag mee in contact willen komen.
Ja, er is zoveel meer om voor te leven. Natuurlijk mag je stil staan bij het leed dat mens en dier wordt aangedaan, maar om hier volledig door geleefd te worden is mijns inziens niet goed. Wees ook niet te hard en te streng voor jezelf, waarom jezelf kwetsen of pijn doen?

Ik hoop dat alles goed zal verlopen voor je dochter. Wens haar veel sterkte toe.

Groet, Rene

Zen

Bericht door Zen »

herwin schreef:
Ronduit zielig dat er eerst een lading aan stompzinnige, bekrompen reacties moet komen
Beste Zen, iedereen heeft rech op zijn eigen mening ,toch? Wie ben jij om een mening die je niet bevalt zo af te kraken en persoonlijk te worden..?
leef nu maar gewoon je eigen leven, en neem niet de hele wereld op je schouders. voor je het weet eindig je als een Volkert van der Graaf die tot het uiterste gaat "om de wereld te beschermen", en daarbij juist tot het tegenovergestelde komt.
Wat een grap man, waar heb je het over? Misschien moet je eens beginnen met goed te lezen, dan zie je dat ik nergens beweer dat jij er geen eigen mening op zou mogen nahouden. Sterker nog, ik geef zelf mijn mening over jouw 'mening' . Afkraken laat ik wel aan figuren over die in dit topic weer eens laten zien weinig tolerant te zijn, laat staan hartelijk/vriendelijk.

Je opmerkingen over Volkert vind ik al helemaal te onnozel om serieus op in te gaan. "Gewoon" je eigen leven leven is voor mij helemaal niet zo "gewoon"; ik heet geen Herwin.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

herwin schreef:

Ik persoonlijk heb nog steeds TOTAAL geen behoefte om Jolly Jumer te ontmoeten, daar ga ik niet hypocriet over doen...
Hier kan ik dus echt wel een flink potje om huilen. Je laat maar weer eens heel goed zien hoe ieder mens, veganist of niet, zo bekrompen kan zijn.

En houd nu eindelijk eens op met je sneue tirade tegen Volkert.

Fontanelle

Niels schreef:Slotje + ban.
Dan kunnen we hier meteen verdomd veel mensen gaan bannen die hier de sfeer lopen verzieken.

Ach, en daar hoor ik vast ook wel bij..

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Fontanelle schreef:Ach, en daar hoor ik vast ook wel bij..
:huggies:

Niels

Bericht door Niels »

Fontanelle schreef:

Ach, en daar hoor ik vast ook wel bij..
Hoezo?

Fontanelle

Niels schreef:Hoezo?
Er zullen vast wel mensen op het forum zijn die mij irritant vinden om de een of andere rede.

Ik zou het gewoon wat gezelliger willen hier weetje. Wanneer iemand een vraag stelt, gewoon vriendelijk bedoeld, dan is het toch gewoon relaxed dat mensen daar positief of iig normaal op reageren. Ik zou dat nml echt niet chill vinden als ik hier net kom kijken. Uiteindelijk als vegan lijkt het er soms best veel op dat je er alleen voor staat en dan is het fijn als je eindelijk gelijkgestemden vind.

Hoe vaak heb je het wel niet, op je werk, op school, als je uitgaat, als je over straat loopt...dat je dan zoveel mensen tegenkomt die vlees eten, die drugs gebruiken, die racistisch zijn..noem maar op. Dan is het zo'n geruststelling wanneer je er achter komt dat er meerderen zijn die denken zoals jij en dezelfde struggles door maken in het dagelijks leven.

Niels

Bericht door Niels »

Fontanelle schreef:
Er zullen vast wel mensen op het forum zijn die mij irritant vinden om de een of andere rede.
M'n eerste post had niets te maken met 'irritant' vinden, maar met er vanuit gaan dat het volkomen nep is. Tja, als de meeste mensen denken dat het echt is, prima.

blauw

Bericht door blauw »

Fontanelle schreef:
Ik vind je leuk! En ik ben het met je eens dat het hier wel wat gezelliger mag. Maar Jolly gaf in een ander onderwerp aan dat haar dochter in het ziekenhuis belandde omdat ze veganiste was geworden en dat vond ik een beetje kort door de bocht, want het probleem ligt mijns inziens echt niet bij het veganisme, er zijn genoeg gezonde veganisten...

Ik denk dat dit meisje serieuze psychische problemen heeft en dat ze dus wel wat professionelere hulp nodig heeft dan een paar veganisten die langskomen en haar vertellen dat je als veganist best redelijk gelukkig kan zijn...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik denk dat je echt niet zomaar negatief moet reageren op een post op het forum. Tuurlijk zie je sommige wel dat het nep is, maar ik denk dat zoiets best wel echt kan zijn. Laat het bepalen van een nepbericht over aan de forumadmins en moderators en ga als je denkt dat het nep is er gewoon niet op in.

De persoon heeft eerder op het forum wel gevraagd naar bepaalde dingen, dus dat kon best ook zijn voor haar dochter.

Zen

Bericht door Zen »

blauw schreef:
Ik vind je leuk! En ik ben het met je eens dat het hier wel wat gezelliger mag. Maar Jolly gaf in een ander onderwerp aan dat haar dochter in het ziekenhuis belandde omdat ze veganiste was geworden en dat vond ik een beetje kort door de bocht, want het probleem ligt mijns inziens echt niet bij het veganisme, er zijn genoeg gezonde veganisten...

Ik denk dat dit meisje serieuze psychische problemen heeft en dat ze dus wel wat professionelere hulp nodig heeft dan een paar veganisten die langskomen en haar vertellen dat je als veganist best redelijk gelukkig kan zijn...
Die andere reactie heb ik niet gelezen en natuurlijk is die conclusie nogal onzinnig, maar ze lijkt wel naar een oplossing te zoeken voor haar dochter. En ik vraag me af of je die kunt vinden in 'professionele hulp' van mensen die zelf hard meedoen met het in stand houden van al het leed en de ellende waar je juist zo mee worstelt.

En van serieuze psychische problemen zou je vast wel kunnen spreken maar ik zou zeker niet willen uitsluiten dat die juist verband houden met een sterk empathisch vermogen en een sprekend geweten. Veganisme lijkt me zeker ook een uiting van de de compassievolle gevoelens die daaruit zullen voortvloeien. Dan kan het een wereld van verschil maken om anderen te vinden bij wie te terecht kunt met dergelijke gevoelens. Mensen die je werkelijk begrijpen om dat ze min of meer hetzelfde ervaren/doormaken.

Fontanelle

blauw schreef:Ik vind je leuk!
Awww, dankjewel :heart: :)

blauw

Bericht door blauw »

Zen schreef:
Die andere reactie heb ik niet gelezen en natuurlijk is die conclusie nogal onzinnig, maar ze lijkt wel naar een oplossing te zoeken voor haar dochter. En ik vraag me af of je die kunt vinden in 'professionele hulp' van mensen die zelf hard meedoen met het in stand houden van al het leed en de ellende waar je juist zo mee worstelt.

En van serieuze psychische problemen zou je vast wel kunnen spreken maar ik zou zeker niet willen uitsluiten dat die juist verband houden met een sterk empathisch vermogen en een sprekend geweten. Veganisme lijkt me zeker ook een uiting van de de compassievolle gevoelens die daaruit zullen voortvloeien. Dan kan het een wereld van verschil maken om anderen te vinden bij wie te terecht kunt met dergelijke gevoelens. Mensen die je werkelijk begrijpen om dat ze min of meer hetzelfde ervaren/doormaken.
Andere reactie (in zelfmoord onderwerp) is:
Jolly schreef:Zelfmoord? In 1 keer of langzamerhand?
Mijn dochter van 15 is veganistisch en wij hebben haar daarin altijd gesteund. Zij is nu echter zo streng bezig dat ze al niet meer kan lopen op grond waarop mensen met leren schoenen hebben gelopen etc. Zij ligt nu in kritieke toestand in het ziekenhuis en wij hebben het besluit moeten nemen om sondevoeding toe te staan omdat haar hart het aan het begeven was. Ik wil daar toch voor waarschuwen: voer de dingen niet te ver door want dan blijft er niets meer over van jezelf....
Dat is toch behoorlijk ernstig lijkt me en ik denk niet dat dat zonder professionele hulp op te lossen is. Tuurlijk kan het wel helpen om van veganisten te horen dat je niet zo ver hoeft te gaan, maar als iemand zover heen is dan kan het ook zo zijn dat het een complete obsessie is geworden en dan is iemand niet meer voor rede vatbaar, net zoals meisjes met anorexia of mensen die zo erg smetvrees hebben dat ze zichzelf met chloor wassen en daarmee hun hele huid kapotmaken. Dat is niet normaal meer, dat is ziek...

We weten niet genoeg van de situatie om te oordelen en ik geef je gelijk dat de mensen hier wat hard zijn geweest in hun oordeel, maar dit is dan ook wel zo'n extreem geval dat het bijna niet te geloven is. Dat je als veganist niet op een leren bank wil zitten snap ik nog, maar dat je niet over grond wilt lopen waar mensen met leren schoenen hebben gelopen, dat gaat wel wat te ver. Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe ze nu uiteindelijk in kritieke toestand in het ziekenhuis is beland. Ik hoop dat ze weer beter wordt, maar ik denk toch echt dat daar meer voor nodig is dan wat gesprekken met gelukkige veganisten. Tuurlijk dragen vleesetende psychologen/psychiaters mee aan dierenleed, maar misschien begrijpen ze toch wat beter dan wij wat er nou omgaat in het hoofd van zo'n meisje. Ik zie mezelf echt niet in het ziekenhuis belanden door mijn veganisme (flexanisme:p) dus ik kan me ook maar in beperkte mate inleven in hoe zij de wereld beleeft. Misschien is het inderdaad wel een enorm empathisch vermogen van haar, maar kun je daar dan ook niet te ver in doorschieten? Als je al het pijn en lijden om je heen constant aan gaat trekken heb je echt geen leven meer. Tuurlijk ben ik daar ook wel depri om af en toe, maar aan de andere kant vind ik het ook belangrijk om open te staan voor de mooie en goede dingen in het leven en daar kan ik ook echt van genieten en me dan ook echt even gelukkig voelen.

Zo, en nu ga ik slapen, welterusten lieve mensen. :huggies:

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Jolly schreef:Jammer, dat de meeste reacties negatief zijn. Ik vroeg het omdat mijn 15-jarige dochter in kritieke toestand in het ziekenhuis is opgenomen omdat zij het veganisme zo ver door moet voeren van zichzelf dat ze niets meer kan aanraken dat al door een niet-veganist is aangeraakt en dus ook niemand meer kan aanraken, die geen voedsel meer tot zich kan nemen dat eerst langs een kassa is gegaan omdat dat dus ook is aangeraakt. Kortom een meisje dat zo ontzettend ongelukkig, in de war en ziek is dat ze op het randje van de dood zweeft. Ik had haar graag een contact met een veganist gegund bij wie ze kan zien dat je ook veganist kunt zijn en toch een leefbaar leven kunt leiden in deze maatschappij.
Ik ben totaal geen psychiater en zal waarschijnlijk ook weinig kunnen helpen.
Ik begrijp dat je op een veganistenforum hulp zoekt, omdat jouw dochter veganisme als basis van haar obsessie heeft.
De meeste veganisten hebben momenten dat ze moeite met de werkelijkheid hebben.
Het dierenleed op de wereld is gewoon vreselijk en het kan behoorlijk moeilijk zijn om daar mee om te gaan. Vooral voor een tiener die nog een eigen plek in deze wereld zoekt.

Wie weet zou het haar kunnen helpen als haar duidelijk gemaakt wordt dat ze geen enkel dier zal kunnen helpen als ze zichzelf kapot maakt.
En misschien zou het inderdaad kunnen helpen als ze contact had met andere veganisten.

Heel veel sterkte met deze vreselijke situatie.

Plaats reactie