Hoe vaak nemen jullie Vitamine B 12 in?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda » zo jul 03, 2005 15:13

Toeps schreef:Ik gebruik dagelijks een halve liter sojamelk met b12. Ik denk dat dat wel genoeg is. Ik heb hier ook nog pillen staan, maar die neem ik dus zelden.
Ik ken iemand die B12 alleen op die manieren binnen kreeg en een B12 tekort kreeg. Hij raadde aan om echt een B12 tabletje te nemen.

Marina1981

Bericht door Marina1981 » ma jul 04, 2005 17:20

Op zondag en woensdag neem ik b-complex time released in en dan op maandag nog een keer extra vit b-12. Maar ik eet elke morgen all-brann met alpro-soja sojamelk (uit de koeling) en daar zit ook vit.B-12 in toegevoegd.

Ik durf die tabletten niet iedere dag in te nemen, er zit zoveel duizend keer de adh in en ik denk dat dat ook niet goed is.

Groetjes Marina :wink:

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » ma jul 04, 2005 17:54

Maar ik eet elke morgen all-brann met alpro-soja sojamelk (uit de koeling) en daar zit ook vit.B-12 in toegevoegd.
Hey, die all Brann eet ik ook, met B12 en ijzer, perfect :D

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » ma jul 04, 2005 22:51

Jammer dat er toch nog zoveel onduidelijkheid heerst over B12

Even met een voorbeeld. Solgar tabletten 100 mcg,
Op het potje staat dat er 10.000% t.o.v. de aanbevolen hoeveelheid in zit. dat wil zeggen dat er t.o.v. de aanbevolen hoeveelheid er (10.000/100) er 100 keer zoveel B12 inzit als aanbevolen. (Solgar gaat uit dat de aanbevolen hoeveelheid 1 mcg is). Doch dit gaat om wat er in een tablet zit en niet wat er door het lichaam wordt opgenomen. Gaat men uit van wat er wordt opgenomen dan is het al een heel stuk minder.
Stel er wordt 3mcg door het lichaam opgenomen van een tablet van 100 mcg (M. Post) en je gaat uit van de aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg dan is de factor slechts 3 (300%).
2,4 mcg is ook een opgegeven aanbevolen hoeveelheid die ik zelf aanhou. Daarvan uitgaande is de factor slechts 1,25. Dan krijg je dus een kwart meer dan nodig. Aangezien je altijd wel een dag niet slikt bouw je op die manier ook langzaam een reserve op.

Nog een voorbeeld
In Marmite (potje van 125 gram) zit per 100 gram 15 mcg B12, 1.500% van de aanbevolen hoeveelheid. (opgenomen door het lichaam is bij 15 mcg ongeveer 1,5 mcg B12)
Ook hier wordt uitgegaan van de aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg.
Uitgaande van de 1 mcg aanbevolen moet je toch al snel meer dan ¾ potje per dag nemen.
Bij een aanbevolen hoeveelheid van 2,4 mcg moet je dus 2 potjes nemen om aan hieraan te komen.

Reken zelf maar uit met de toegevoegde B12 in sojamelk en andere producten.
Het lijkt al snel veel, maar als even rekent dan is het minder gunstig als je denkt.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di jul 05, 2005 6:04

De ADH heeft niets te maken met de in het lichaam opgenomen hoeveelheid. Dit is een veelgehoord misverstand. De ADH is vastgesteld om voor een X percentage van de bevolking voldoende van een vitamine binnen te krijgen, via voeding of supplementen.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » di jul 05, 2005 6:53

Ik vertrouw ook niet enkel op mijn ontbijtgranen,
ik heb B12 pilletjes en die slik ik af en toe bij.......

gebruikergewist

Bericht door gebruikergewist » di jul 05, 2005 6:57

Dick schreef:Nog een voorbeeld
In Marmite (potje van 125 gram) zit per 100 gram 15 mcg B12, 1.500% van de aanbevolen hoeveelheid. (opgenomen door het lichaam is bij 15 mcg ongeveer 1,5 mcg B12)
Uitgaande van de 1 mcg aanbevolen moet je toch al snel meer dan ¾ potje per dag nemen.
Bij een aanbevolen hoeveelheid van 2,4 mcg moet je dus 2 potjes nemen om aan hieraan te komen.
Ondanks wat de fabrikant van Marmite beweert is TNO er nog nooit in geslaagd om aan te tonen dat er ook daardwerkelijk vitamine B12 in zit. Ik zou dus ook zeker niet (alleen) op Marmite vertrouwen als B12-bron!!

Toeps
Contacteer:

Bericht door Toeps » di jul 05, 2005 7:29

Wanda schreef:
Toeps schreef:Ik gebruik dagelijks een halve liter sojamelk met b12. Ik denk dat dat wel genoeg is. Ik heb hier ook nog pillen staan, maar die neem ik dus zelden.
Ik ken iemand die B12 alleen op die manieren binnen kreeg en een B12 tekort kreeg. Hij raadde aan om echt een B12 tabletje te nemen.
Ik ben een paar maanden geleden nog bij de doc geweest, en alles was oké. :D

Framboos

Bericht door Framboos » di jul 05, 2005 7:41

Dus.... heeft Marcello of Dick nou gelijk?! Is de ADH dus de hoeveelheid die je binnen moet krijgen en maakt het dus niet uit of je er minder van opneemt, of moet je veel meer innemen en zo zorgen dat de ADH opgenomen wordt uit die 'overdosis'?!

(Begrijp ik het zo goed?!)

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » di jul 05, 2005 12:10

Framboos schreef:Dus.... heeft Marcello of Dick nou gelijk?! Is de ADH dus de hoeveelheid die je binnen moet krijgen en maakt het dus niet uit of je er minder van opneemt, of moet je veel meer innemen en zo zorgen dat de ADH opgenomen wordt uit die 'overdosis'?!

(Begrijp ik het zo goed?!)
Ik zeg niet veel anders.
Marcello wil duidelijk aangeven dat de ADH niets te maken heeft met de in het lichaam opgenomen hoeveelheid.

Ik probeerde aan te tonen dat als je meent voldoende B12 via andere wegen dan pillen tot je te nemen je wel heel veel daarvan moet nemen wil het voldoende zijn voor je gezondheid. Ook al zie zoveel duizend % van de ADH op de verpakking staan.

Miranda die niet inlogt

Bericht door Miranda die niet inlogt » di jul 12, 2005 18:49

Dick schreef: Het € teken krijg je door de ALT toets in te drukken (ingedrukt houden) en dan de toets 5 indrukken.
Er zijn ook toetsenborden met een gecombineerde ALT CTRL toets, die moet je dan ingedrukt houden en dan de 5 toets indrukken dan krijg je ook het € teken.
Probeer maar eens.
Dat werkt niet altijd, hoor. Bij mijn computer werkt het ook niet. Ik schrijf dus ook nog maar gewoon steeds euro.
Bedankt trouwens voor alle opheldering. Ik had best wel het een en ander gelezen over B12, toch dacht ik dat die 2,5 mcg genoeg was :oops: . Ik slik er zelf sowieso nog 1000 mcg per dag bij (ik had dat potje toch, dus ik ben er gewoon mee door gegaan); 1000 mcg is wel wat veel, maar de natuurwinkel had geen lagere dosering en ze zijn moeilijk in stukjes te breken, dus dan maar zo.

gebruikergewist

Bericht door gebruikergewist » di jul 12, 2005 18:55

Miranda die niet inlogt schreef:Dat werkt niet altijd, hoor. Bij mijn computer werkt het ook niet. Ik schrijf dus ook nog maar gewoon steeds euro.
Probeer dan eens ALT samen met 0128, dat zou wel moeten werken dan.

Gast

Bericht door Gast » di jul 12, 2005 22:01

[quote="Miranda die niet inlogt"][quote="Dick"]
Het € teken krijg je door de ALT toets in te drukken (ingedrukt houden) en dan de toets 5 indrukken.
Er zijn ook toetsenborden met een gecombineerde ALT CTRL toets, die moet je dan ingedrukt houden en dan de 5 toets indrukken dan krijg je ook het € teken.
Probeer maar eens.[/quote]

Dat werkt niet altijd, hoor. Bij mijn computer werkt het ook niet. Ik schrijf dus ook nog maar gewoon steeds euro.
Bedankt trouwens voor alle opheldering. Ik had best wel het een en ander gelezen over B12, toch dacht ik dat die 2,5 mcg genoeg was :oops: . Ik slik er zelf sowieso nog 1000 mcg per dag bij (ik had dat potje toch, dus ik ben er gewoon mee door gegaan); 1000 mcg is wel wat veel, maar de natuurwinkel had geen lagere dosering en ze zijn moeilijk in stukjes te breken, dus dan maar zo.[/quote]

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo jul 13, 2005 10:24

Ik neem het dagelijks in, ik weet niet precies hoeveel erin zit maar 1500 procent van de adh. Soms wel 2 per dag.

reggie

Bericht door reggie » wo jul 13, 2005 16:30

gemiddeld 2x per week 1 Vitamin B12 1000 ug solgar nugget onder de tong

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo jul 13, 2005 16:45

Dick schreef:Jammer dat er toch nog zoveel onduidelijkheid heerst over B12

Even met een voorbeeld. Solgar tabletten 100 mcg,
Op het potje staat dat er 10.000% t.o.v. de aanbevolen hoeveelheid in zit. dat wil zeggen dat er t.o.v. de aanbevolen hoeveelheid er (10.000/100) er 100 keer zoveel B12 inzit als aanbevolen. (Solgar gaat uit dat de aanbevolen hoeveelheid 1 mcg is). Doch dit gaat om wat er in een tablet zit en niet wat er door het lichaam wordt opgenomen. Gaat men uit van wat er wordt opgenomen dan is het al een heel stuk minder.
Stel er wordt 2,4 mcg door het lichaam opgenomen van een tablet van 100 mcg (M. Post) en je gaat uit van de aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg dan is de factor slechts 2,4 (240%).
2,4 mcg is ook een opgegeven aanbevolen hoeveelheid die ik zelf aanhou. Daarvan uitgaande is de factor precies 1.

De meningen zijn verdeeld, in Nederland wordt ook aanbevolen 2,8 mcg, wie nu gelijk heeft weet ik niet de waarheid zal ergens tussen in liggen. Door M. Post wordt ook aangegeven dat de werkelijke opname lager is. Je kan het optimailiseren door na het eten in te nemen en ook verspreidt over de dag, niet doorslikken maar kouwen.

Nog een voorbeeld

Reken zelf maar uit met de toegevoegde B12 in sojamelk en andere producten.
Het lijkt al snel veel, maar als even rekent dan is het minder gunstig als je denkt.
In vet gedrukt heb ik hierboven wat aanpassingen gedaan.

Miranda die niet inlogt

Bericht door Miranda die niet inlogt » za jul 16, 2005 10:04

Tao schreef:
Miranda die niet inlogt schreef:Dat werkt niet altijd, hoor. Bij mijn computer werkt het ook niet. Ik schrijf dus ook nog maar gewoon steeds euro.
Probeer dan eens ALT samen met 0128, dat zou wel moeten werken dan.
Dat werkt wel.
€€€€Bedankt!€€€€

gebruikergewist

Bericht door gebruikergewist » za jul 16, 2005 11:35

Graag gedaan! :D

cynthia

Bericht door cynthia » za jul 16, 2005 20:53

Ik las het volgende op de Belgische EVA site:
"De meeste veganisten nemen genoeg vitamine B12 tot zich om bloedarmoede en schade aan het zenuwstelsel te vermijden, maar velen nemen er niet genoeg van op om de mogelijke kans op hartziektes of zwangerschapscomplicaties tot een minimum te herleiden"

Staat hier nou dat ik jullie t.g.v. veganisme life ga ontmoeten op de cardiologie afdeling van het ziekenhuis?

Zen

Bericht door Zen » za jul 16, 2005 21:28

cynthia schreef:Ik las het volgende op de Belgische EVA site:
"De meeste veganisten nemen genoeg vitamine B12 tot zich om bloedarmoede en schade aan het zenuwstelsel te vermijden, maar velen nemen er niet genoeg van op om de mogelijke kans op hartziektes of zwangerschapscomplicaties tot een minimum te herleiden"

Staat hier nou dat ik jullie t.g.v. veganisme life ga ontmoeten op de cardiologie afdeling van het ziekenhuis?
Dat is niet te hopen... :wink:

Het gaat om een risico zoals er staat en ik weet ook niet exact waar ze zich op baseren. Maar wanneer je voldoende B12 inneemt via supplementen zul je door het veganisme geen verhoogd risico lopen.

Plaats reactie