toegevoegde b12

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Giel

toegevoegde b12

Bericht door Giel »

hallo ik heb een vraag hoe zit het met toegevoegde b12 in bijvoorbeeld
multivitaminesap, energydrink enz is dit van dierlijke stoffen of kunstmatig.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Het kan zijn dat ze dierlijke voedingsbodems gebruiken voor die bacterien die b12 produceren. Dat ligt dus per drankje wel anders.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Is dat zo? Ik dacht dat alle b12 wel 'veganistisch verantwoord' geproduceerd wordt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Rick schreef:Is dat zo? Ik dacht dat alle b12 wel 'veganistisch verantwoord' geproduceerd wordt.
Volgens mij niet altijd. Misschien vaker wel veganverantwoord maar er zullen uitzonderingen zijn.

Gast

Bericht door Gast »

Rick schreef:Is dat zo? Ik dacht dat alle b12 wel 'veganistisch verantwoord' geproduceerd wordt.
De feiten:

DE (INDUSTRIËLE) PRODUCTIE VAN B12

B12 wordt zeker niet noodzakelijk veganistisch geproduceerd. En.... zekerheid daarover heb je niet: fabrieksgeheim.

xmarloesx
Contacteer:

b12 site

Bericht door xmarloesx »

Hey ik zie nu wat topics over b12 en bloed onderzoeken. Tijdje terug begon ik erg moe te worden en zo moe dat echt weinig me nog intresseerde en me aandacht kon houden en werd erg trillerig. Ik ben toen op het internet gaan zoeken en kwam deze site tegen:

http://www.kruidenvrouwtje.nl/vitaminen/B12.htm

Natuurlijke bronnen
Belangrijke bronnen aan vitamine B12 zijn onder andere: eieren, kaas, kwark, melk, vis, vlees en smeerwortelblad.

ik heb toen van het merk Orthica b12 tabletten gekocht (solgar is ook 100% vegan). Ik ben niet meer trillerig enzo maar ik kan niet zeggen dat ik weer vol energie zit.. maar misschien is het niet alleen de b12 wat ik te kort heb/had. Maar op eht internet vond ik ook deze tabletten en daar stond heel duidelijk dat ze vegan waren en het staat ook op de verpakking.. en het zijn zuig tabletten en smaken naar kersen ;) (gewoon bij de reform winkel gekocht)

B

Re: b12 site

Bericht door B »

xmarloesx schreef:Tijdje terug begon ik erg moe te worden en zo moe dat echt weinig me nog intresseerde en me aandacht kon houden en werd erg trillerig.
Hoe lang ben je al veganist en hoe lang gebruik je niet meer dagelijks zuivel/vlees producten? Je hebt namelijk een redelijke voorraad B12 waarmee je het een tijdje kunt uithouden (verschilt alleen per persoon).
xmarloesx schreef:Belangrijke bronnen aan vitamine B12 zijn onder andere: eieren, kaas, kwark, melk, vis, vlees en smeerwortelblad.
Is "smeerwortelblad" dierlijk of zit er een apart ander organisme op ofzo? Want B12 zit echt alleen maar in dierlijke producten.
Benjamin - made in 1984 - vegan

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Ik ben nu 1,5 jaar veganistisch maar al 9 jaar vegetarisch en in die 9 jaar heb ik niet veel zuivel binne gekregen (werd vegetarisch toen ik 9 was dus moest van me moeder nog wachten bla bla). Ik las dat normaal gezien veganisten pas na 3 a 5 jaar dat krijgen omdat de meeste vooraden wel voor 5 jaar zijn opgeslagen.. maar daarbij kreeg ik ook al naar 5 jaar vegetarisch zijn problemen met vermoedheid en moest toen zalm gaan eten (de vis vetten daar ging het om) gelukkig kwam ik er later achter dat het dus om de omega 3 ging maar wat ik er uit nodig had dus ook uit lijnzaadolie komt.. (flax seed)
En wat ik heb opgezocht over de smeerwortelblad is dat het een soort van plant/ bloem is en het scheint uit de steel te komen.. :)

Glenn D.

Bericht door Glenn D. »

Smeerwortelblad?
Is er meer bekend over b12 en smeerwortel? Smeerwortel is namelijk een plant die in Nederland ook veelvuldig voorkomt.

Zen

Bericht door Zen »

Glenn D. schreef:Smeerwortelblad?
Is er meer bekend over b12 en smeerwortel? Smeerwortel is namelijk een plant die in Nederland ook veelvuldig voorkomt.
In zijn studie over B12 schrijft Michel Post het volgende over o.a. smeerwortel:
Michel Post schreef:Plantaardige producten als tempeh, peterselie, miso, smeerwortel, zeewier, en vele vele andere producten, waarvan gedacht werd dat er B12 in zat, bevatten GEEN B12!
Cut cold stone with a warm heart

B

Bericht door B »

xmarloesx schreef:Ik ben nu 1,5 jaar veganistisch maar al 9 jaar vegetarisch en in die 9 jaar heb ik niet veel zuivel binne gekregen
Ik ben geen arts, maar grote kans dat je dan door je B12 voorraad heen bent. Ik zou als ik jou was me even laten onderzoeken door een arts. Je laten checken als je klachten hebt is geen overbodige luxe. Als je dat niet doet is het misschien geen gek idee om tijdelijk wat meer B12 tabletten/capsules te nemen.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

wat ik me altijd afvraag... hoe maakt Solgar die vegan-b12 dingen eigenlijk als de oorsprong ALLEEN maar uit dierlijke dingen te krijgen is.

oke, de solgar tablet is vegan (geen gelatine etc in de tablet..) maar de b12 stof..? of wordt zoiets nagemaakt met bacterieen?
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

B

Bericht door B »

xTiMx schreef:hoe maakt Solgar die vegan-b12 dingen eigenlijk als de oorsprong ALLEEN maar uit dierlijke dingen te krijgen is.
(...) maar de b12 stof..? of wordt zoiets nagemaakt met bacterieen?
De Solgar B12 wordt dacht ik synthetisch gemaakt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

xTiMx schreef:wat ik me altijd afvraag... hoe maakt Solgar die vegan-b12 dingen eigenlijk als de oorsprong ALLEEN maar uit dierlijke dingen te krijgen is.

oke, de solgar tablet is vegan (geen gelatine etc in de tablet..) maar de b12 stof..? of wordt zoiets nagemaakt met bacterieen?
Nee de bron van vitamine b12 in de voeding is alleen uit dierlijke dingen. In de natuur zijn het vooral de bacterien die de b12 maken. Solgar gebruikt B12 bacterien.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

oh ja... ik vroeg 't me af, omdat anderen het mij weer vroegen. zelf slik ik ook solgar tabletten.

hehe ik zag er ook staan 'kosher - nee' :? haha... nja :)
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

xTiMx schreef:oh ja... ik vroeg 't me af, omdat anderen het mij weer vroegen. zelf slik ik ook solgar tabletten.

hehe ik zag er ook staan 'kosher - nee' :? haha... nja :)
ah daar heb ik nog een mailtje over... dat kosher gaat op ja staan. Maar moest nog door zo een religiegast 'gekeurd' worden dat product.

Plaats reactie