wannabe veganist

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Linda

wannabe veganist

Bericht door Linda »

hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een paar vraagjes, ik ben vegetarier en ben van plan binnenkort veganist te worden.. Nou heb ik vaker discussies met mijn moeder (een vleeseter) en vaak komt zij met dingen aan waar ik geen antwoord op heb.. bijvoorbeeld;

waarom eet een veganist geen eieren? het is toch natuurlijk voor een kip om eieren te leggen, en voor wie zijn die eieren dan wel bedoeld? Ik snap wel dat kippen meestal puur voor de productie gehouden worden en daar ben ik dan ook tegen, maar als je 1 kip in je achtertuin houdt is het dan 'onnatuurlijk' om die eieren te eten?

en als we het over boerderijdieren hebben, zoals varkens, koeien, schapen etc.. zijn deze dieren in staat om in het wild te overleven, bijvoorbeeld als er geen boerderijen meer zouden zijn? Of moeten ze dan toch door mensen gehouden en verzorgd worden?

Ik hoop dat iemand mij hier een serieus antwoord op kan geven
alvast bedankt (y)

Groetjes Linda

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Er is hier al heel veel over te vinden op het forum. Een veganist zal in principe tegen alle dierengebruik zijn, dus ook als voor het dier na- en voordeel in betrekkelijk evenwicht zijn zoals in je voorbeeld met zelf kippen houden.

Ik begrijp eigenlijk je vraag (of vragen) niet goed geloof ik. Wat is je opzet? Wil je weten hoe je anderen kan overtuigen over het hoe en waarom van veganisme, of zoek je naar zelfinzicht... :?

Abusus non tollit usum.

Alleen...., deze oude wijsheid is aan veel veganisten (nog) niet besteed...

Jeroen
Leefwijze: veganist

Bericht door Jeroen »

Je wilt veganist worden, maar je weet niet waarom je geen eieren, mag/wil eten? :roll:

Ed

Bericht door Ed »

Regels, regels, regels, regels, ..... elkaar opleggen, schuld en boete als stok achter de deur.

Vraag je dan niet af wat die tralies zijn.

Gast

Bericht door Gast »

ik wou eigenlijk alleen ff weten hoe jullie er over denken, en zoals ik al in mijn berichtje schreef heb ik wel vaker discussies met mensen (vleeseters) en die moet ik dan vaak gelijk geven omdat ik er geen goed antwoord op heb, zoals het geval met die kippen en boerderijdieren..

Ik ben me pas sinds kort aant verdiepen in het veganisme en probeer het eerst gewoon volledig te begrijpen voordat ik zelf veganist word daarom wou ik graag een antwoord op mijn vragen... maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Linda

Bericht door Linda »

whoops was me vergeten in te loggen, maar dat vorige berichtje was van mij....

Ed

Bericht door Ed »

Als je je hier in het forum inleest, zo af en toe op wat trefwoorden zoekend, zul je veel antwoorden op je vragen tegenkomen. Echter er is er maar één die een echt antwoord op je vragen weet...., dat ben je zelf.

En als je dan toch bezig bent kijk dan ook maar eens op: Beyond Vegetarianism.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

ik zou zeggen klik bovenaan dit beeld op dat groenige balkje bij 'Informatie' en dan Bio-industrie.

verder kun je ook wel zoeken op sites van Peta enzo.

voor de rest, uhm, ja.. dit forum zit vol met dat soort vragen/antwoorden :)

succes!
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Zen

Bericht door Zen »

Linda schreef:hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een paar vraagjes, ik ben vegetarier en ben van plan binnenkort veganist te worden.. Nou heb ik vaker discussies met mijn moeder (een vleeseter) en vaak komt zij met dingen aan waar ik geen antwoord op heb.. bijvoorbeeld;
Hoi Linda en welkom :)
Linda schreef:waarom eet een veganist geen eieren? het is toch natuurlijk voor een kip om eieren te leggen, en voor wie zijn die eieren dan wel bedoeld? Ik snap wel dat kippen meestal puur voor de productie gehouden worden en daar ben ik dan ook tegen, maar als je 1 kip in je achtertuin houdt is het dan 'onnatuurlijk' om die eieren te eten?
'Onnatuurlijk' vind ik zelf sowieso moeilijk om te voeren als argument. Het hangt volledig af van wat je eronder verstaat.

Wat voor redenen iemand kan aavoeren tegen het gebruik van eieren, hangt natuurlijk grotendeels af van waar de eieren vandaan komen (bio-industrie, scharrelpluimveehouderij, free range pluimveehouderij of hobby-kip wannabe boer :wink: ), maar wat altijd overblijft voor mij is dat de dieren geen enkele keuze gelaten wordt. De kip wordt beperkt in danwel beroofd van zijn vrijheid en van de mogelijkheid om gedrag naar de eigen dierlijke aard te vertonen. Daarbij kan ik me voorstellen dat het ook voor een kip niet fijn is om alleen te leven of slechts met soortgenoten van hetzelfde geslacht. Bovendien kan het zijn als ik eieren afneem van een hobbykippenboer er niet genoeg van deze eieren zijn voor andere mensen die vervolgens dan maar net zo makkelijk de bio-industrie steunen of 'scharreleieren' (die altijd nog aanzienlijk minder diervriendelijk zijn dan ze klinken) kopen. Zoveel mensen zijn er nu ook weer niet die zelf kippen in de achtertuin houden, zeker niet wanneer je in de stad woont.
Linda schreef:en als we het over boerderijdieren hebben, zoals varkens, koeien, schapen etc.. zijn deze dieren in staat om in het wild te overleven, bijvoorbeeld als er geen boerderijen meer zouden zijn? Of moeten ze dan toch door mensen gehouden en verzorgd worden?
Er moet uiteraard niets uiteindelijk. Ook het voortbestaan van een diersoort is geen strikte noodzaak. Het is echter wel zo dat deze dieren juist door de hele geschiedenis van domesticatie minder kansen zouden hebben om op eigen kracht te overleven in de natuur (dwz, 'in het wild'). Daarnaast kun je je afvragen hoe wenselijk het voor deze dieren zelf is om door mensen gehouden te worden, zeker op de manier waarop dat tegenwoordig (en dan vooral in 'het Westen') gebeurt. Daarbij klinkt 'verzorgen' wel erg positief in relatie tot wat er werkelijk op de meeste boerderijen in Nederland plaatsvindt.

Hopelijk heb je hier iets aan... :)
Cut cold stone with a warm heart

Patty

Re: wannabe veganist

Bericht door Patty »

Linda schreef:
en als we het over boerderijdieren hebben, zoals varkens, koeien, schapen etc.. zijn deze dieren in staat om in het wild te overleven, bijvoorbeeld als er geen boerderijen meer zouden zijn? Of moeten ze dan toch door mensen gehouden en verzorgd worden?
Vraag ze maar eens hoe goed ze denken dat mensen in het wild zouden kunnen overleven.

Groetjes,

Patty
Zolang er slachthuizen zijn, zullen er ook slachtvelden zijn----Leo Tolstoy

Restriction is the word of sin----Aleister Crowley

Linda

Bericht door Linda »

dankjewel Zen! (y) daar heb ik nou echt iets aan, nu kan ik tenminste mijn standpunt ondersteunen :)

TK

Bericht door TK »

Die gedomesticeerde dieren mogen van mij part uitsterven als ze niet op eigen kracht in de natuur kunnen overleven. Ik zie i.i.g. geen grote waarde voor de natuur om dergelijke diersoorten in leven te houden.
You and I will meet one day under a nightsky lit by soft black stars.

Patty

Bericht door Patty »

TK schreef:Die gedomesticeerde dieren mogen van mij part uitsterven als ze niet op eigen kracht in de natuur kunnen overleven. Ik zie i.i.g. geen grote waarde voor de natuur om dergelijke diersoorten in leven te houden.
Inclusief die gedomesticeerde mensen Tk?

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Als je op de site van de nvv bij informatie kijkt of op http://www.wereldveganismedag.nl vind je de digitale versies van de brochures over bont, eieren en wol naast een algemene brochure over veganisme. Daar staat een hoop info in over waarom geen leer,bont, wol of eieren.

vr gr Caroline

Eduard

Bericht door Eduard »

Het veganistische evangelie. :lol:

TK

Bericht door TK »

Patty schreef:
TK schreef:Die gedomesticeerde dieren mogen van mij part uitsterven als ze niet op eigen kracht in de natuur kunnen overleven. Ik zie i.i.g. geen grote waarde voor de natuur om dergelijke diersoorten in leven te houden.
Inclusief die gedomesticeerde mensen Tk?
Van Dale schreef: do·mes·ti·ce·ren (ov.ww.)
1 tot huisdier maken
2 tot goede landbouwgewassen maken
Maar ik snap wat je bedoelt. Ik zou het inderdaad niet erg vinden als de mensheid zou uitsterven, misschien moet de mensheid zelfs een handje OOS-sen? :wink:

Edit:

Zie wel de knipoog hè!

Edit 2:

Ik denk eerder dat de mensen (zielen) door die almachtige God zijn gedomesticeerd. Als cela ce que le dieu est appelé veganist zou zijn, zou hij de mensen (zielen) vrijlaten zodat ze kunnen ontsnappen uit hun futiele materialistische bestaan.

En dit schrijf ik alleen maar om Edje te fukke.. :P
You and I will meet one day under a nightsky lit by soft black stars.

Zen

Bericht door Zen »

Linda schreef:dankjewel Zen! (y) daar heb ik nou echt iets aan, nu kan ik tenminste mijn standpunt ondersteunen :)
Graag gedaan Linda. Als je nog meer vragen heb stel ze gerust. (y)

Ik ben hier immers één van de 'missionarissen' die het veganistisch evangelie verkondigt (aldus onze forumhofnar Eduard). :wink:
Cut cold stone with a warm heart

Patty

Bericht door Patty »

Van Dale schreef: do·mes·ti·ce·ren (ov.ww.)
1 tot huisdier maken
2 tot goede landbouwgewassen maken
Precies wat ik bedoel. De (westerse) mens is gewoon een huisdier, die regels (oftewel wetten) nodig heeft om te kunnen overleven. En wanneer je je niet aan die regels houdt, wordt je gestraft. Als dat niet het geval zou zijn, zouden we wel in een succesvolle anarchistische maatschappij leven.
Tk schreef: Maar ik snap wat je bedoelt. Ik zou het inderdaad niet erg vinden als de mensheid zou uitsterven, misschien moet de mensheid zelfs een handje OOS-sen? :wink:

Edit:

Zie wel de knipoog hè!
:lol: Godzijdank voor die knipoog Tk. :wink:
Maar ik zou dan liever volgens het lemming-principe gaan, hier kun je vast oefenen: http://193.151.73.87/games/lemmings/index.html :P
TK schreef: Ik denk eerder dat de mensen (zielen) door die almachtige God zijn gedomesticeerd. Als cela ce que le dieu est appelé veganist zou zijn, zou hij de mensen (zielen) vrijlaten zodat ze kunnen ontsnappen uit hun futiele materialistische bestaan.

En dit schrijf ik alleen maar om Edje te fukke.. :P
Ik wens je heel veel succes vanavond :lol:

Eduard

Bericht door Eduard »

TK schreef:En dit schrijf ik alleen maar om Edje te fukke.. :P
:lol:

Jeroen-

Bericht door Jeroen- »

Is dit niet een beetje een omkering, je wilt veganist worden, maar niet omdat je het erg vind wat er gebeurt, maar omdat je veganist wilt worden?

Plaats reactie