biologisch / gebruik van dieren en/of planten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sanja

biologisch / gebruik van dieren en/of planten

Bericht door Sanja » ma okt 18, 2004 10:50

Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben een meisje van 22 jaar en al meer dan elf jaar vegetarier. In de loop der tijd ben ik steeds 'strikter' in het vegetarisme geworden (eerst ging de gelatine eraan, toen producten die op dieren getest zijn, kaas, leer, foute E-nummers, etc). Een hele tijd heb ik ook geen melkproducten en eieren willen eten. Langzamerhand ben ik daar toch weer mee begonnen, maar alleen biologische eieren en biologische melk en yoghurt. Omdat ik in mijn directe omgeving geen veganisten of zelfs maar vegatariers ken was ik erg blij toen ik dit forum ontdekte. Graag zou ik dus een keer met mensen die het niet al eigenlijk maar raar vinden dat ik geen vlees eet, van gedachten wisselen over biologische melkproducten. Hoe 'slecht' wordt er met dieren die 'biologisch gehouden' worden omgegaan?

(En oja, zijn die veganistische marshmellows waar Wanda het over had al gesignaleerd in Nederland? Ik blijf uit pure wanhoop elke keer maar in de supermarkt op de zakken van Hoepman kijken of ze toevallig besloten hebben gelatine maar eens uit hun product te halen, maar helaas...)

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: biologisch

Bericht door Wanda » ma okt 18, 2004 16:17

Sanja schreef:(En oja, zijn die veganistische marshmellows waar Wanda het over had al gesignaleerd in Nederland? Ik blijf uit pure wanhoop elke keer maar in de supermarkt op de zakken van Hoepman kijken of ze toevallig besloten hebben gelatine maar eens uit hun product te halen, maar helaas...)
Hopelijk kom ik volgend jaar naar Nederland en kan ik wel wat zakjes meenemen. Help me dan herinneren. :)
Sanja schreef:In de loop der tijd ben ik steeds 'strikter' in het vegetarisme geworden (eerst ging de gelatine eraan, toen producten die op dieren getest zijn, kaas, leer, foute E-nummers, etc).
Zo is het met mij ook gegaan in het begin. Steeds een beetje strikter.
Je zal uiteindelijk vast bij het veganisme uitkomen.
Sanja schreef:alleen biologische eieren en biologische melk en yoghurt.
....
Hoe 'slecht' wordt er met dieren die 'biologisch gehouden' worden omgegaan?
Toen mijn zus een kip had geadopteerd van dit biologisch kippenbedrijf, vroeg ik mij gelijk af hoe goed dit bedrijf met dieren om gaat. Ik heb ze geschreven en dit ontzettend eerlijke antwoord teruggekregen:
""Adopteer en kip" is bedoeld om de biologische landbouw te stimuleren. Dit is de meest diervriendelijke en milieuvriendelijke vorm van landbouw, maar het blijft een economische activiteit waar boeren ook hun brood mee moeten verdienen. Dat betekent dat een boer zijn dieren weg doet als ze niets meer opbrengen en alleen geld kosten. Anders gaat hij failliet. Met betrekking tot je vraag betekent dit het volgende:
In de hele Nederlands landbouw worden aparte kippenrassen gebruikt voor de leg en voor het vlees. De haantjes van legkippen zijn dus niet geschikt om als "vleeskippen" groot te brengen, en natuurlijk ook niet om eieren te leggen. Dit betekent helaas dat ze als eendagskuikens worden gedood en bijvoorbeeld naar de dierentuinen gaan om de tijgers te voeren. Dit is een nare situatie die in alle takken van de Nederlandse landbouw bestaat, dus ook de biologische landbouw. Dit is een gevolg van de economische aspecten van de bedrijfsvoering. Er wordt echter gewerkt aan een techniek om al bij een ei het geslacht (m/v) van een kip te scannen; dan kan de selectie al gemaakt worden voor de kuikens geboren worden.
Wat betreft je vraag over de levensduur van de kippen:
Normaal gesproken worden de kippen na een jaar geslacht. Dat is om de
volgende reden: na een jaar krijgen de eieren van de kippen minder stevigheid; dat betekent dat ze sneller breken bij transport. Als een boer
eieren aan huis verkoopt, geeft dit niet. Maar als hij de eieren via de
groothandel verkoopt, moeten de eieren heel blijven in het transport. De
consument accepteert geen gebroken eieren. Daarom wordt het koppel kippen elk jaar vervangen, zowel in de gangbare als in de biologische landbouw. De kippen van de boerderijen die meedoen met de actie ‘adopteer een kip’ blijven twee jaar leven. Dit wil zeggen dat ze eerst een periode van 3 maanden in de rui zijn, waarin ze al hun veren verliezen. Nadat hun verenkleed geheel is vernieuwd komen ze weer aan de leg voor een periode van 10 maanden. Na die twee jaar worden ze wel geslacht.
Samenvattend kun je zeggen dat ook de biologische landbouw niet perfect is; maar als u eens een kijkje neemt op het bedrijf van de familie Donkers in Wapse, en daarna bij een gangbare kippenboer, zal al snel duidelijk zijn dat biologische landbouw wel verreweg het beste alternatief is. Het blijft echter een bedrijfstak, en zolang mensen eieren, melk en vlees willen consumeren, zullen er altijd afwegingen gemaakt worden tussen economisch belangen en dierenwelzijn."

Bij biologische melkbedrijven worden kalfjes ook weggehaald van hun moeders om heerlijk biologisch kalfsvlees van te maken.

Mensen + dieren voor winst = altijd ellende.

Suus

Bericht door Suus » ma okt 18, 2004 22:43

Sanja schreef:(En oja, zijn die veganistische marshmellows waar Wanda het over had al gesignaleerd in Nederland? Ik blijf uit pure wanhoop elke keer maar in de supermarkt op de zakken van Hoepman kijken of ze toevallig besloten hebben gelatine maar eens uit hun product te halen, maar helaas...)
Zie hier Sanja: http://www.vegashopping.nl/winkel.php?c=13&f=1 (helemaal onderaan de pagina 8))

Sanja

Bericht door Sanja » di okt 19, 2004 8:30

En biologische honing? Wat is daar mis mee?

En wat te denken van biologisch-dynamisch eieren of melk (of macrobiotisch; bestaan dat soort eieren)?

Gast

Bericht door Gast » di okt 19, 2004 10:48

Sorry, heb dat over honing al gevonden. Daar gaat mijn groene-thee-met-honing... :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 19, 2004 14:12

Wanda schreef:Hopelijk kom ik volgend jaar naar Nederland en kan ik wel wat zakjes meenemen. Help me dan herinneren. :)
Hoeveel aan kilo's mag je meenemen in je koffer? :) Want dan heb ik ook nog een boodschappenlijstje hoor ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 19, 2004 14:13

Anonymous schreef:Sorry, heb dat over honing al gevonden. Daar gaat mijn groene-thee-met-honing... :(
Kan je toch een ander zoet goedje gebruiken? Ahornsiroop ofzo?

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di okt 19, 2004 15:54

DeNatuur.NL schreef:
Anonymous schreef:Sorry, heb dat over honing al gevonden. Daar gaat mijn groene-thee-met-honing... :(
Kan je toch een ander zoet goedje gebruiken? Ahornsiroop ofzo?
Ik vind rijstsiroop de beste vervanger voor honing.

(Ik denk niet dat het om kilo's gaat Alex, meer om volume. Zoiets als marshmellows weegt b.v. bijna niets.)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 19, 2004 17:48

Wanda schreef:(Ik denk niet dat het om kilo's gaat Alex, meer om volume. Zoiets als marshmellows weegt b.v. bijna niets.)
Ja volume natuurlijk ook :)

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di okt 19, 2004 21:10

Wanda schreef:Ik vind rijstsiroop de beste vervanger voor honing
Ahornsiroop! Absoluut!!!

Sanja

Bericht door Sanja » wo okt 20, 2004 9:34

Gokje:

beiden bij de natuurvoedingswinkel te koop?

reggie

Bericht door reggie » za okt 23, 2004 16:34

yep

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » vr okt 29, 2004 17:43

:oops: :oops: :oops: Nu aan het drinken: Jenever met ahornsiroop! Fout lekker!!! :twisted:

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed » za okt 30, 2004 0:32

Je (dat bedoel ik in het algemeen en niet specifiek jou of bv. Wanda) kan ook overdrijven Sanja. Gebruik van dieren is niet fout. MISbruik wel. Laat je niet van alles aanpraten. Zoals er in onze maatschappij met de natuur wordt omgegaan, of het nu dieren of planten zijn, is absoluut walgelijk. Maar als men met respect dieren en planten gebruikt voor levensonderhoud is er niets mis mee. Kijk in jezelf en volg je eigen gevoel.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za okt 30, 2004 3:38

Ed schreef:Gebruik van dieren is niet fout.
Dat is jouw mening Ed. En die wordt zeker niet gedeeld door de meeste veganisten.
Jij zit duidelijk meer in de animal welfare hoek dan de animal rights.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za okt 30, 2004 18:58

Ik ben het in dit opzicht wel met Ed eens denk ik. Gebruik van dieren vind ik niet fout. Misbruik wel. Probleem is dat het moeilijk te bepalen is wanneer het gebruik is en wanneer misbruik. Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat er iemand is tegen het gebruik van dieren (met gebruik als betekenis anders dan dat wat misbruik is). Het ligt er eigenlijk maar net aan wat je definitie is van gebruik en misbruik.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za okt 30, 2004 19:12

Rick schreef:Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat er iemand is tegen het gebruik van dieren (met gebruik als betekenis anders dan dat wat misbruik is). Het ligt er eigenlijk maar net aan wat je definitie is van gebruik en misbruik.
Omdat dieren het recht hebben hun eigen leven te leiden.
Dieren zijn geen gebruiksvoorwerpen maar levende wezens.

Gast

Bericht door Gast » za okt 30, 2004 23:39

Planten zijn ook geen gebruiksvoorwerpen maar levende wezens. wat ik wil zeggen: je geeft geen eenduidige reden.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » zo okt 31, 2004 1:19

Planten zijn inderdaad ook geen gebruiksvoorwerpen.
We hebben bij planten eten echter geen keuze.
En om het minst aantal planten te doden, is plantaardig eten de beste keuze.

Sanja

Bericht door Sanja » zo okt 31, 2004 10:06

Ed schreef:Laat je niet van alles aanpraten. Zoals er in onze maatschappij met de natuur wordt omgegaan, of het nu dieren of planten zijn, is absoluut walgelijk. Maar als men met respect dieren en planten gebruikt voor levensonderhoud is er niets mis mee. Kijk in jezelf en volg je eigen gevoel.
Maar nu probeer jij mij jouw mening toch ook aan te praten?

En waarom ga je er van uit dat ik NIET in mezelf kijk en mijn gevoel volg? Als mijn gevoel nou zegt dat mis-/gebruik van dieren nergens voor nodig is, zeker niet als ik ook heel simpel andere dingen kan eten in plaats van voedsel waar dieren voor nodig zijn, dan volg ik toch juist mijn gevoel?

Plaats reactie