Een paar vraagjes (brood / weekmenu)

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
The_girl_who_cried_woef

Een paar vraagjes (brood / weekmenu)

Bericht door The_girl_who_cried_woef »

Hallo, ik ben nieuw hier, dus eventjes wat info over mijzelf; bijna twintigjarige vrouw uit België die de stap naar veganisme wil zetten (ik ben al een paar jaar vegetariër). Ik heb twee vraagjes;

* hoe zit het met brood? Ik koop iedere dag een vers brood van de bakker, maar ik veronderstel dat daar ook eieren of melk inzitten?
* is er iemand die mij eens een weekmenuutje wil opsturen van wat hij/zij als avondmaal klaarmaakt? Het zou makkelijk zijn als ik met een vast schema kan beginnen. Later kan ik dan wat meer experimenteren.

Alvast bedankt voor de antwoorden die hopelijk volgen :) .

reggie

Bericht door reggie »

Welkom,
Brood van de bakker is meestal niet vegan er zit vaak dierlijk haar of veren in als broodverbetermiddel,kan ook dierlijke emulgatoren bevatten.
Ik ben nog niet zo lang vegan,dus ben zelf ook nog de juiste balans van voeding aan het zoeken,kijk eens verder en zoek onder forum in de zoekfunctie daar kom je nagenoeg alle informatie tegen.

Apraxia
Leefwijze: veganist

Bericht door Apraxia »

Op de recepten afdeling van deze site staan errug leuke/lekkere recepten.

Misschien ook allemaal weer schrijven in de "wat eten we vandaag" topic?

silent seadragon

Bericht door silent seadragon »

Biobrood is meestal vegan, omdat er geen toevoegingen in mogen. In 'speciaal' biobrood kan soms wel melk zitten, maar moet je gewoon vragen aan een winkelbediende ofzo.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Je kan inderdaad eens gaan lezen in de "wat eten we vandaag" topic.
Een goed veganistisch kookboek kan ook helpen. In sommige kookboeken staan ook weekmenus, feestmenus en zo.

Met brood ligt het dus ook aan het land waar je bent. In Frankrijk is het meeste brood veganistisch, maar als je meer naar de noordelijke landen gaat, dan worden er steeds meer broodverbeteraars en dat soort troep in gegooit. Eigenlijk niet echt logisch. In de kou blijft brood toch beter goed. :lol:

Je zal een beetje moeten rondkijken/vragen stellen om veganistisch brood te vinden bij jou in de buurt. Minousj van "An Animal Voice" komt ook uit Belgie en kan jou misschien wat meer plaatselijke tips geven.

Verder is de overstap naar veganisme gewoon een beetje wennen. Na een tijdje heb je vast overal wel een goede vervanging voor gevonden en lukken de maaltijden ook steeds beter.

Voor avondmaaltijden kies ik zelf vaak als basis rijst, pasta of soms couscous. Meestal roerbak ik er dan wat groente bij (champignonnen, paprika, courgette, broccoli, spinazie). Soms gooi ik er wat tomaat bij of stukjes ananas. Voor eiwitten doe ik er seitan, tofu, tempeh of bonen bij. En een sausje (bv. tomatensaus, pindasaus) helpt altijd om het lekker te maken.
Als ik wat meer tijd heb vind ik het leuk om wat ingewikkeldere recepten te koken. Bijvoorbeeld een macaroni met (veganistisch) kaassaus, risotto, fritate of iets anders uit een kookboek (ik heb meer dan 100 veganistische kookboeken; een uit de hand gelopen hobby die begon met het willen laten zien aan mensen dat er ook veganistische kookboeken bestaan :)).

Veel succes en kom vooral terug als je nog meer vragen hebt.

Dieke

Bericht door Dieke »

Hoi, ik ben op zoek naar veganistische kookboeken maar in de meeste boekwinkels hebben ze er geen een.. Hebben jullie een tip voor me welk kookboek goed is en waar ik dat kan halen?
bvd

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul »

Hey Dieke,
Bij de NVV heb je wel veganistische kookboeken, kijk maar eens in de webshop: http://www.veganisme.org/?webshop-overzicht&p=2
Succes!

Greetz,

Rene
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

ingenting

Bericht door ingenting »

ik heb gelezen dat 'vegan with a vengeance' wel een goed kookboek is, wel in het engels...

Ik heb hem zelf net besteld, dus zodra ik hem heb en wat recepten heb uitgeprobeerd laat ik je wel weten of het de moeite waar is of niet:)

Daarnaast heb ik het boek 'vegan planet' , heb er nog niet zoveel uit geprobeerd maar de recepten die ik tot nu toe heb gemaakt zijn wel goed te doen.

Je kan ook een kijkje nemen op
de NVV site,

http://www.vegweb.com heeft ook een heleboel veganistische recepten, maar het is vaak wel hit or miss:\
La maquereau des petits g?teaux (h)

Nessa

Re: Een paar vraagjes

Bericht door Nessa »

The_girl_who_cried_woef schreef:hoe zit het met brood?
Alle soorten oerbrood zijn plantaardig en tevens in de supermarkt verkrijgbaar.

Edit: Ow, dat bericht is wel érg oud. :lol:

Marla

Bericht door Marla »

Dieke schreef:Hoi, ik ben op zoek naar veganistische kookboeken maar in de meeste boekwinkels hebben ze er geen een.. Hebben jullie een tip voor me welk kookboek goed is en waar ik dat kan halen?
bvd
101 vegetarische recepten van Joke Avegaart-van Gogh vond ik zelf een heel handig kookboek toen ik net veganist was geworden. De meeste recepten zijn sowieso al vegan en als het niet vegan is staat er bij hoe je het recept kan veranderen zodat het wel vegan wordt. Verder weet ik dat ze in het American Book Center een heleboel vegan kookboeken hebben, wel allemaal in het engels, ik weet niet of dat een probleem voor je is. Je kunt op die site by search "vegan" intypen en dan krijg je 159 matches, er zit vast wel iets tussen dat je kunt gebruiken!

Dieke

Bericht door Dieke »

Dank jullie wel :D

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

ingenting schreef:ik heb gelezen dat 'vegan with a vengeance' wel een goed kookboek is, wel in het engels...
Niet mijn favoriete kookboek, maar er staan wel wat goede recepten in.
De 'Maple-Mustard-Glazed Potatoes and String Beans' waren niet slecht.
Er staan ook een aantal cupcakes in die volgens de schrijfsters ontzettend goed zijn. Ik heb ze nog niet geprobeerd.
Als jij ze probeerd ingenting, laat het me dan weten!

Hun volgende boek wordt blijkbaar geheel gewijdt aan cupcakes.
Zie hier.

Marla

Bericht door Marla »

Wanda schreef: Niet mijn favoriete kookboek
Kun je vertellen wat wel je favoriete kookboek is en waarom je die zo goed vind? Ik ga over 2 weken naar de VS en ben van plan daar wat kookboeken te gaan scoren.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

How Its all Vegan en Garden of Vegan door Tanya Barnard and Sarah Kramer.

Geniaalste kookboek ooit.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Framboos

Bericht door Framboos »

Dat vindt Wanda volgens mij niet...

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

nou ik wel! maar de gezondofielen komen niet zo aan hun trekken

bruine bonen pate staat er niet in
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Marla

Bericht door Marla »

Die "How it all vegan" ga ik in ieder geval kopen, had ik al geleend van een vriend van me, zag er super goed uit!

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Kirsten schreef:nou ik wel! maar de gezondofielen komen niet zo aan hun trekken

bruine bonen pate staat er niet in
De reden waarom ik dit boek niet goed vindt heeft niets met gezondheid te maken.
Ik heb een behoorlijk aantal recepten uitgeprobeerd en de meesten vond ik gewoon absoluut vreselijk smaken.
De schrijfsters zijn wel heel aardig en ik ben blij dat anderen hun boeken zo goed vinden. :)

Mijn favoriete boeken zijn:
"The Complete Vegetarian Kitchen" en "Vegetarian Cooking Under Pressure" van Lorna Sass.
"Incredibly Delicious" van Gentle World.
"Nonna's Italian Kitchen" van Bryanna Clark Grogan.
"The Uncheese Cookbook" van Joanne Stepaniak.
"Simple Treats" van Ellen Abraham.
"Great Good Desserts Naturally" van Fran Costigan.

~ingenting~

Bericht door ~ingenting~ »

De chocolate chip cookies van Lorna Sass' complete vegetarian kitchen zijn yum!

En tot nu toe alle recepten van 'simple treats' ook hehe.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

~ingenting~ schreef:De chocolate chip cookies van Lorna Sass' complete vegetarian kitchen zijn yum!

En tot nu toe alle recepten van 'simple treats' ook hehe.
Ik heb gisteren de oatmeal raisin cookies uit dit boek gemaakt. :)

Plaats reactie