Wat zijn de dilemma s van de beginnende veganist?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Wat zijn de dilemma s van de beginnende veganist?

Bericht door Truus » za sep 28, 2019 20:31

Mogenblue schreef:
vr sep 27, 2019 17:46
Garen die bonen dan niet helemaal stuk?
Als je 's morgens bonen wilt eten, kun je ze 's avonds op een zeer laag vuurtje met een vlamverdeler opzetten zonder weken. Tegen de tijd dat ze gaan koken is het toch al bijna ochtend. Je moet natuurlijk experimenteren hoe je het zelf lekker vind. En de ene boon is de andere niet.
Mogenblue schreef:
Heeft het meerwaarde om die bonen en linzen op zo'n langzame manier te garen? Want die moeten toch wel helemaal onder water staan als je ze kookt.
Linzen, erwten, en zwartoogbonen zijn een ander verhaal want die hoeven sowieso niet voorgeweekt te worden. Verder hangt het er vanaf wat je wilt, wat voor jou handig is en wat je lekker vind. Wij vinden het in de wintermaanden lekker om een pan soep de hele dag op te hebben staan. De groenten voegen we pas vlak voor het avondeten toe (dan is er inmiddels ruimte in de pan).
Mogenblue schreef:
vr sep 27, 2019 18:54
Na 3 kwartier was het lekker knapperig
Broccoli kan ook knapperig gegeten worden als je dat lekker vindt.
Mogenblue schreef:
Goede tip.
:) Bedankt.
Vivio schreef:
za sep 28, 2019 1:41
Het natuurlijke voedingspatroon is rauw; er is immers van nature nauwelijks vuur of hitte op aarde aanwezig dat/die door eenieder gebruikt zou kunnen worden om dagelijks het kostje te koken.
Voor dat de mens het vuur leerde beheersen werd hij waarschijnlijk niet ouder dan een jaar of 25-30.

Vivio

Bericht door Vivio » zo sep 29, 2019 1:09

Truus schreef:
za sep 28, 2019 20:31
Voor dat de mens het vuur leerde beheersen werd hij waarschijnlijk niet ouder dan een jaar of 25-30.
Tja dat was voornamelijk het gevolg van gebrekkige hygiene en gebrekkige kennis der natuur.
Hij at toen rauw vlees met alle risico's van dien op voedselvergiftiging en welke planten nu wel giftig waren en welke niet is pas langzamerhand door overlevering duidelijk geworden.
Als hij toen geweten had dat hij het beste alleen maar rauw eetbare plantenvruchten kan eten en welke, dan was hij toen meteen al stukken ouder geworden.

Overigens was ook in de vroege middeleeuwen, en dat is dus honderdduizenden jaren nadat de mens met vuur begon te hannessen, de gemiddelde levensduur nog niet veel hoger dan 30 jaar.

Tenslotte kan er nog op gewezen dat de veelgeprezen beheersing van het vuur de mens inmiddels tot aan het randje van de afgrond heeft gebracht. Hij dreigt aan z'n eigen overbevolking van de planeet ten onder te gaan.
https://www.theguardian.com/environment ... en-billion

Truus

Bericht door Truus » zo sep 29, 2019 9:01

Vivio schreef:
zo sep 29, 2019 1:09
Tja dat was voornamelijk het gevolg van gebrekkige hygiene
Hygiëne? :o De oermens leefde niet in een overbevolkte stad waard de ******* door de gracht drijven.
Vivio schreef:
en gebrekkige kennis der natuur.
Nee maar, en die kennis hebben wij wel? De oermens wás de natuur.
Vivio schreef:
Hij at toen rauw vlees met alle risico's van dien
:shock: Hij was dus geen veganist? En hij zou zo'n gezond dieet hebben, puur rauwkost?
Vivio schreef:
op voedselvergiftiging en welke planten nu wel giftig waren en welke niet
Als dat waar was, waren de kinderen overleden en het hele ras zou nu niet meer bestaan.
Vivio schreef:
Als hij toen geweten had dat hij het beste alleen maar rauw eetbare plantenvruchten kan eten en welke, dan was hij toen meteen al stukken ouder geworden.
Dit heet cognitieve dissonantie.
Vivio schreef:
Tenslotte kan er nog op gewezen dat de veelgeprezen beheersing van het vuur de mens inmiddels tot aan het randje van de afgrond heeft gebracht. Hij dreigt aan z'n eigen overbevolking van de planeet ten onder te gaan.
Het wordt wel een beetje moeilijk om computers te produceren er zonder... :wink:

Mogenblue
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo sep 29, 2019 9:13

Truus schreef:
za sep 28, 2019 20:31
Mogenblue schreef:
Garen die bonen dan niet helemaal stuk?
Als je 's morgens bonen wilt eten, kun je ze 's avonds op een zeer laag vuurtje met een vlamverdeler opzetten zonder weken. Tegen de tijd dat ze gaan koken is het toch al bijna ochtend. Je moet natuurlijk experimenteren hoe je het zelf lekker vind. En de ene boon is de andere niet.
Mogenblue schreef:
Heeft het meerwaarde om die bonen en linzen op zo'n langzame manier te garen? Want die moeten toch wel helemaal onder water staan als je ze kookt.
Linzen, erwten, en zwartoogbonen zijn een ander verhaal want die hoeven sowieso niet voorgeweekt te worden. Verder hangt het er vanaf wat je wilt, wat voor jou handig is en wat je lekker vind. Wij vinden het in de wintermaanden lekker om een pan soep de hele dag op te hebben staan. De groenten voegen we pas vlak voor het avondeten toe (dan is er inmiddels ruimte in de pan).
Mogenblue schreef:
Na 3 kwartier was het lekker knapperig
Broccoli kan ook knapperig gegeten worden als je dat lekker vindt.
Met die groente gaat het wel lukken. Dat is koken zonder water op een heel laag pitje. Gisteren nogmaals broccoli op die manier gedaan, maar toen zat ik er wel een stuk langer op te kauwen, terwijl die toch ongeveer even lang gekookt had. Ik had er alleen een eetlepel water bij gedaan voor een beetje extra stoom in de pan.
Desnoods laat ik dat anderhalf uur op staan als ik een hele pan groente ga koken.

Met bonen en linzen ben ik er nog niet uit.
Bonen moet je weken omdat je het fytinezuur moet oplossen en omdat ze water opnemen om van die gedroogde toestand af te komen.
Ik denk dat als ik ze een hele nacht op een zacht pitje laat garen dat ze dan helemaal stuk koken. En dat wil ik niet. Ik wil een stevige boon overhouden waar nog wat aan te kauwen valt. Maar hij moet wel gaar zijn.

Linzen is ongeveer hetzelfde. Die hoef je dus niet te weken, maar ook die wil ik liever niet in een pap zien veranderen. Dus daarom kook ik die ook zo kort mogelijk.

Ik denk dat het dan toch wat handiger is om die op de traditionele manier te blijven bereiden.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Truus

Bericht door Truus » zo sep 29, 2019 11:00

Mogenblue schreef:
zo sep 29, 2019 9:13
Linzen is ongeveer hetzelfde. Die hoef je dus niet te weken, maar ook die wil ik liever niet in een pap zien veranderen.
Linzen zijn het lievelingsgerecht van mijn man, vooral die kleine zwarte linzen. Hij lust ze niet soeperig, maar wil ze op een plat bord kunnen eten. Die kook ik dus ook gewoon, met frequent roeren, tot dat al het water geabsorbeerd/verdampt is.

Vivio

Bericht door Vivio » zo sep 29, 2019 22:05

Truus schreef:
zo sep 29, 2019 9:01
De oermens leefde niet in een overbevolkte stad waard de ******* door de gracht drijven.
Hygiene op voedselgebied, bij verwondingen, bij bevallingen, enz. enz.
Truus schreef:
Hij was dus geen veganist? En hij zou zo'n gezond dieet hebben, puur rauwkost?
Rauw vlees is ook rauwkost. Nergens in dit topic is beweerd dat dit spul ook gezond is.
Truus schreef:
De oermens wás de natuur.
Als dat zo was zou hij alleen de appel van de paradijsboom gegeten hebben en de slang erin hebben laten zitten. Maar nee, hij wilde ook dat dier kunnen oppeuzelen, knuppelde het dood (terwijl hij zo'n dier op puur natuurlijke wijze (met enkel z'n handen en tanden) helemaal niet kan doden), en at het binnenste rauw op. Tja, toen kwam de engel met het vlammende zwaard en moesten ze het paradijs verlaten (Oftewel toen sloeg de voedselvergiftiging toe, maar die goeierds wisten echt niet dat de oorzaak daarvan gelegen was in het eten van met allerlei bacterien besmet rauw vlees).
Truus schreef:
Als dat waar was, waren de kinderen overleden en het hele ras zou nu niet meer bestaan.
Ze zullen niet allemaal giftige planten en vruchten gegeten hebben.
Truus schreef:
Dit heet cognitieve dissonantie.
Moeilijke term, maar dezerzijds is nergens 'n draai gemaakt om het beweerde bij elkaar passend te maken.
Truus schreef:
Het wordt wel een beetje moeilijk om computers te produceren er zonder... :wink:
Computers veroorzaken geen overbevolking. In de gebieden waar deze laatste in overgrote mate veroorzaakt wordt zijn er nog geen eens zo veel computers. Maar er is wel vuur waarmee massa's dierlijk voedsel bereid worden. En dat geeft dan weer 'n enorme boost aan het libido. Aangezien men daar echter niet zo'n trek heeft in het gebruik van voorbehoedsmiddelen blijven de geboortecijfers er maar de pan uit rijzen. Tot overmaat van ramp gaan allerlei zogenaamd humane en/of door winstbejag gedreven partijen er dan ook nog inentingscampagnes houden, waardoor de natuurlijke correctiemethode van de dodelijke kinderziektes gefrustreerd wordt.

Intussen proberen sommigen in het meer geindustrialiseerde deel van de planeet met gebruik van 'n computer te wijzen op het funeste van deze toestand en hopen zij ooit nog 'ns te bereiken dat de mensheid zich dermate natuurlijk gaat gedragen, dat enkel en alleen rauwe plantenvruchten gegeten worden, waardoor het bestaan op aarde dermate paradijselijk wordt dat de mens echt geen computers meer nodig heeft.

Niet verkeerd toch?

Mogenblue
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo okt 09, 2019 6:37

Truus schreef:
zo sep 29, 2019 11:00
Mogenblue schreef:
zo sep 29, 2019 9:13
Linzen is ongeveer hetzelfde. Die hoef je dus niet te weken, maar ook die wil ik liever niet in een pap zien veranderen.
Linzen zijn het lievelingsgerecht van mijn man, vooral die kleine zwarte linzen. Hij lust ze niet soeperig, maar wil ze op een plat bord kunnen eten. Die kook ik dus ook gewoon, met frequent roeren, tot dat al het water geabsorbeerd/verdampt is.
Nu we het toch over geduld hebben. Ik heb gemerkt dat je blokken suiker heel gemakkelijk in water kan oplossen door het gewoon een nachtje te laten weken. Rietsuiker en palmsuiker worden in de toko in blokken verkocht. Als je dat in cake wil verwerken moet je het dus oplossen voor je het in je beslag kan mengen. Dat los ik nu dus op door het een nachtje te laten weken.
Als je het oplost door het te verwarmen moet je het ook weer laten afkoelen.

Dat ga ik ook met kookchocola proberen. Ik wil toch eens chocoladecake maken, maar ik zag er altijd tegenop om de chocola eerst te moeten laten smelten.
Dat ga ik dus gewoon onder water zetten met het water dat ik voor de cake nodig denk te hebben. Afdekken met folie en een elastiek en dan een nachtje laten staan.
Ik gebruik zo'n 800 gram water voor een cake van 700 gram meel of zo. De volgende dag doe ik het meel erbij en maak ik er een beslag van.

Chocola is op zich vrij zacht dus ik denk dat dat vrij snel is opgelost. Misschien is 2 of 3 uur zelfs wel genoeg.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Plaats reactie