Ik ben Amber (27 jaar) en ik heb een zoontje van 1 jaar.
Ik ben me de laatste tijd een beetje aan het verdiepen in vegetarisch en veganistisch eten.
Vroeger at ik gewoon alles, maar een jaar of 4 geleden kwam ik toevallig op de website van “Wakker dier”, en ben toen geschrokken hoe het er werkelijk aan toe gaat. Daar was ik me helemaal niet van bewust. Ik ben toen gelijk gestopt met regulier vlees eten (was al niet een grote vleeseter) en ben overgestapt op biologisch vlees. Ik ging ook steeds minder vlees eten. Ongeveer 2 a 3 keer per week.
In mijn zwangerschap werd ik zo misselijk van vlees dat ik nu nog minder graag vlees eet.
Ik eet nu ongeveer 1 a 2x per week vlees en altijd biologisch.
Maar sinds een jaar of 2 ga je er meer over nadenken dus ben ik uiteindelijk ook overgestapt op biologische melk/kaas/eieren etc. Ik ben er ook steeds meer mee bezig om ook buiten de deur en op visite biologisch te eten/mensen aan te zetten tot biologisch eten etc.
Maar het laatste jaar wil ik eigenlijk nog een stapje verder gaan. Het staat me steeds meer tegen om melk etc te kopen.. Nu drink ik zelf geen melk/yoghurt meer. Mijn zoontje krijgt nog steeds opvolg melk (poeder) omdat ik hem geen gewone koemelk wil geven, maar ik weet niet of soja melk wel goed is als vervanger?
Ik ben mezelf aan het verdiepen hoe ik veganistisch kan eten, maar dat is niet makkelijk. Het lijkt echt overal in te zitten. Ik kom achter steeds meer dingen

Nog een ander probleempje: Ik lust bijna niets, en kan niet goed koken. Alle producten en vervangers die vaak door veganisten gegeten worden lijken me totaal niet lekker. Ik wil het wel gaan proberen maar ik vind het ene product nog viezer dan het andere. Zou het een kwestie van wennen zijn?
Is er een winkel waar ik goedkoop veganistische producten kan kopen? Mayonaise, kaas etc. Ik heb helaas erg weinig te besteden, en kan eigenlijk niet mijn normale boodschappen betalen.
Mijn zoontje eet wel 3x per dag gezond, en voor hem kook ik wel gezond en gevarieerd.
Maar alles wat ik in huis haal, geef ik eigenlijk aan hem, omdat ik niet genoeg geld heb om voor ons beide gezond eten in huis te halen, en ik vind hem belangrijker. Het valt me erg tegen om vervangers voor vlees/melk/eieren etc te kopen. Vind het allemaal erg duur. Laat staat als je totaal veganistisch wil gaan eten.
Kortom, het is een hele uitdaging haha! De grootste reden dat ik dit wil doen is omdat ik een grote dierenvriend ben, en niet wil dat dieren op deze manier behandeld worden. Een boerderijtje waar een paar kippen los kunnen rondscharrelen. Die eitjes zou ik met een gerust hart kunnen opeten bijvoorbeeld. Maar een kalfje bij de moeder weghalen voor de melk vind ik echt zielig. Ik merk dat het me steeds meer tegen staat om dierlijke producten te nuttigen, terwijl ik weet dat dieren gefokt/gebruikt etc worden. Dat ik steeds een stapje verder ga om veganistisch te eten.
Hebben jullie tips voor mij, hoe ik dit kan doen, waar ik op moet letten? En hoe ik dit zo goedkoop mogelijk kan doen? Alvast super bedankt!
Groetjes Amber.