Wegblijvende menstruatie en veganisme

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sem
Leefwijze: veganist

Wegblijvende menstruatie en veganisme

Bericht door Sem » vr nov 29, 2019 22:29

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sem en ik ben sinds kort (een maand) veganistisch gaan eten. Ik heb geen supplementen aan mijn dieet toegevoegd en heb me nog niet helemaal goed gehouden aan het eten van peulvruchten, variatie en dergelijke.

Ik heb inmiddels mijn menstruatie al een tijdje overgeslagen zonder aan de pil te zijn en ik ben ook niet zwanger (dat was mijn eerste ingeving). Inmiddels zit ik op 41 dagen zonder menstruatie, terwijl ik normaliter om de 23 dagen ongesteld word.

Kan dit aan mijn veranderde eetpatroon liggen? Heeft iemand hier ervaring mee? Graag advies.

Ps: Ik ben nog niet naar een huisarts geweest.
Ps2: voor de volledigheid: ik ben 40 jaar, heb aan het begin van deze maand opvliegers gehad en ben afgelopen maand gestopt met de borstvoeding na 3 en een half jaar. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik aan het elimineren ben wat de reden van mijn uitblijvende menstruatie is. Mijn eetpatroon was voor mij niet meteen de meest voor de hand liggende mogelijkheid. Het is nog steeds mogelijk dat ik in de overgang ben.

Warme groet

Morality
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Wegblijvende menstruatie en veganisme

Bericht door Morality » za nov 30, 2019 20:44

:welcome: Sem!

Ik heb hier geen verstand van en zie online bij veel berichten over dit onderwerp onjuistheden, dus weet ik niet welke bronnen nuttig zijn. Een huisarts om advies vragen lijkt me inderdaad sowieso slim. Je kunt dan de symptomen noemen en de vragen van de huisarts beantwoorden, zonder zelf een oorzaak aan te dragen (misschien noemt de huisarts dan andere mogelijke oorzaken). Na de suggesties van de huisarts kun je aangeven welke mogelijke oorzaken je zelf al probeerde te elimineren.

Plaats reactie