Diepvries

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist

Diepvries

Bericht door Mogenblue »

Ik heb onlangs een diepvrieskist gekocht. Deze is ter vervanging van mijn vrieskast. Hierdoor heb ik nu 200 liter opslagruimte ipv 88.
Die kast hou ik als reserve voor wanneer de kist moet worden ontdooid. Morgen wordt ie bezorgd.

Mijn belangrijkste eiwitbronnen bak ik zelf (brood, linzenburger en cake) en dan is het makkelijk om het in te vriezen zodat je een paar weken vooruit kan werken. Maakt het leven een stuk makkelijker.

Maar omdat die kast niet zo groot is heb je dus geen ruimte meer voor andere dingen. Tegenwoordig heb je ook fruit uit de diepvries: aardbeien, bramen, bosbessen.
Vooral bosbessen zijn erg gezond. Die ben ik kort geleden gaan eten en ze vallen me reuze mee. Ik dacht dat ze nogal zuur zouden smaken maar dat is lang niet zo erg. Dus die wil ik echt wel uit de diepvries gaan eten. Dan kan je ze het hele jaar rond eten. Net als spinazie.

Door die extra ruimte kan ik ook wat meer aardappelproducten gaan gebruiken. Dan kun je wat meer met je menu variëren. Je wordt wat flexibeler.

Ben benieuwd hoelang ik genoeg heb aan die 200 liter.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Morality
Moderator

Re: Diepvries

Bericht door Morality »

Erg handig om zoveel opslagruimte te hebben. Ik heb in mijn vrieskast opvallend veel spinazie en boerenkool deelblokjes, die doe ik door vrijwel al mijn maaltijden.

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Met die deelblokjes kun je heel goed doseren. Ik haal boerenkool en spinazie uit een pot. Die moet je dan wel binnen 2 of 3 dagen leegmaken. In de vriezer blijft het veel langer goed.

Ik gebruik nu regelmatig groente uit pot omdat ik de ruimte in de vrieskast nodig had voor mijn eigen baksels. Qua voedingswaarde is het gelijkwaardig aan verse groente. Er zitten ook groenten bij die je anders niet zo gauw zou kopen: rode biet, tuinbonen. Veel van die conserven vind ik nogal bewerkelijk om te bereiden. Je ziet sommige ook vers wat minder te koop. Ik ga echt geen tuinbonen schoonmaken en dan 3 kwartier laten koken. En rode biet is me ook veel teveel werk. Maar uit zo'n pot hoef je het alleen maar op te warmen en je kunt het opeten. Supergemakkelijk.

Conserven en diepvries maken het voor mij veel makkelijker om gezonde groente en gezond fruit te eten.
Ze worden op het juiste moment geoogst en dan meteen verwerkt. Ik lees er hier en daar best positieve dingen over. En ik voel me er zelf ook heel goed bij.
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Toch kan men zich de vraag stellen of diepvriesvoeding per saldo wel echt gezond is.

Zo'n kist verbruikt immers flink wat stroom; en waar stroom verbruikt wordt is er uitstoot van broeikasgassen en stikstofdioxide.

Met name de stikstof is direct schadelijk voor de gezondheid.

De CO2 indirect doordat hij het broeikaseffect versterkt en daardoor onder andere de geest bedrukt met zorg en vrees.

Heb zelf al sinds lang geeneens meer 'n koelkast. En dan niet alleen om van dat hinderlijke geratel af te zijn, maar dus ook om het energieverbruik tot 'n absoluut minimum te beperken.

Mede in dat kader wordt trouwens ook zo veel mogelijk rauw gegeten, al is de gezondheid hier 'n nog belangrijker reden voor. (Rauw schijnt echt veel gezonder te zijn dan gekookt).
Daarom bijvoorbeeld geen bieten uit 'n potje, maar altijd rauw. Zijn ook zo vrij goed houdbaar.

Spaart trouwens ook al weer energie en materiaal omdat het glas en het deksel van die potjes wel gefabriceerd moeten worden.
-

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
za jul 25, 2020 4:29
De CO2 indirect doordat hij het broeikaseffect versterkt en daardoor onder andere de geest bedrukt met zorg en vrees.
Mijn geest is helemaal niet bedrukt met zorg en vrees. Maar als jij daar wel last van hebt heb je misschien wel een vitamine tekort.
-Frits

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
Toch kan men zich de vraag stellen of diepvriesvoeding per saldo wel echt gezond is.

Zo'n kist verbruikt immers flink wat stroom; en waar stroom verbruikt wordt is er uitstoot van broeikasgassen en stikstofdioxide.

Met name de stikstof is direct schadelijk voor de gezondheid.
Ja, sorry hoor, maar dat vind ik echt een flauwekul redenering. Hier in Nederland hebben we een stikstofcrisis die vooral door de boeren wordt veroorzaakt. 80% van wat de boeren produceren gaat naar het buitenland. Het is gewoon van de gekken dat zo'n piepklein land als Nederland de grootste voedselexporteur van de wereld zou moeten zijn. En dan ga jij klagen over een diepvrieskist die stikstof produceert. Je slaat de plank echt helemaal mis hoor.
Vivio schreef:
Heb zelf al sinds lang geeneens meer 'n koelkast. En dan niet alleen om van dat hinderlijke geratel af te zijn, maar dus ook om het energieverbruik tot 'n absoluut minimum te beperken.
Ik doe 's avonds de keukendeur dicht. Dat scheelt een hoop geluid. Daar slaap je een stuk beter van.
Het energieverbuik valt echt wel mee hoor. Bijna altijd is verwarming van de woning de voornaamste kostenpost op de energierekening. Als je echt op de energierekening wil besparen zou je beter de verwarming een paar graden lager kunnen zetten in de winter. Dat scheelt zo honderd of een paar honderd euro per jaar, afhankelijk van je leefstijl.
Vivio schreef:
Mede in dat kader wordt trouwens ook zo veel mogelijk rauw gegeten, al is de gezondheid hier 'n nog belangrijker reden voor. (Rauw schijnt echt veel gezonder te zijn dan gekookt).
Daarom bijvoorbeeld geen bieten uit 'n potje, maar altijd rauw. Zijn ook zo vrij goed houdbaar.
Waar baseer je dat nou eigenlijk op dat rauw echt gezonder schijnt te zijn? Heb je daar wetenschappelijke bronnen voor of heb je dat alleen uit zeer betrouwbare bronnen?

Ik kan mijn warme chocolademelk nog echt niet missen hoor. Die is gemaakt van zelfgemaakte sojamelk, Nesquik en een schep suiker.
Door die vrieskist heb ik nu ook ruimte voor plantaardig ijs. Die van Alpro is laag in caloriën en erg lekker.

Ik kan nu ook drie weken tot een maand vooruit koken met die vrieskist. Makkelijk hoor. Je staat toch wel minder in de keuken.
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
zo jul 26, 2020 8:26
Ik kan nu ook drie weken tot een maand vooruit koken met die vrieskist. Makkelijk hoor. Je staat toch wel minder in de keuken.
Tja, 'n rauw-eter hoeft helemáál niet te koken. Nog handiger dus.
Scheelt trouwens ook alweer 'n hoop energie en dus uitstoot.
Wanneer men zoiets per persoon bekijkt lijkt 't inderdaad niet de moeite waard in het kader der bestrijding van het broeikaseffect.
Maar wanneer iedereen niet meer zou koken en geen koelapparaten meer zou gebruiken zou 't 'n ander verhaal worden.
Nou kan 't zijn dat (nog) lang niet ieders geest bedrukt is met zorg en vrees in verband met de opwarming van het klimaat, maar dat kan goed samenhangen met het feit dat lang niet iedereen weet of wil accepteren wat er gaande is en dreigt te gaan gebeuren.
Las enkele dagen geleden bijvoorbeeld dit artikel:
https://www.nu.nl/klimaat/6064692/siber ... ering.html
Er blijkt dus uit dat de huidige opwarming 'n soort sneeuwbaleffect dreigt te gaan veroorzaken.
Als dat geen reden is tot zorg en vrees, wat dan wel?

Vind zelf dan ook dat de mens er al het mogelijke aan moet doen om nog te redden wat er te redden valt en om ervoor te zorgen dat 't aan hem in elk geval niet meer zal liggen.
In dat kader is dezerzijds trouwens ook de verwarming eerst jarenlang helemaal uitgezet en sinds enkele jaren tot 'n absoluut minimum gereduceerd.
(Dat lukt overigens het beste wanneer men rauw oftewel natuurlijk voedsel eet; wanneer men iets gekookts eet dan wordt 't rillen.)

En ja, dat rauw eten echt gezonder is lijkt tot nu toe nog altijd niet wetenschappelijk bewezen verklaard te zijn.
En dat zal wel 'n reden hebben ook; want stel dat 't wel bewezen verklaard zou worden, dan zou dat het einde betekenen van 'n enorm deel van de huidige economische bedrijvigheid.
Dus zal 't voor wetenschappers best wel zwaar taboe zijn om zich hieraan te wagen.
In kringen van raw-fooders is 't echter onomstreden dat de gezondheid enorm gebaat is bij het in principe enkel rauw eten.
Heb zelf ook die ervaring en zou niet meer anders willen. Elke keer als er lichtelijk van afgeweken wordt blijkt ook weer dat dit fout was doordat bepaalde vroegere kwaaltjes weer tevoorschijn komen. (Aanbevolen lectuur: https://archive.org/stream/NaturesFirst ... 9_djvu.txt ).

Wat tenslotte het stikstof-probleem betreft kan dan nog gesteld dat de uitstoot van stikstofoxide door motorvoertuigen jaarlijks enorm veel voortijdige overlijdens veroorzaakt.
Vandaar dus dat het elektrisch rijden zo sterk bevorderd wordt. Als de voertuigen op stroom lopen wordt de energie niet zo dicht bij de bevolking opgewekt, maar in centrales met hoge schoorstenen.
Desondanks zal er toch nog wel wat van de daar uitgestoten stikstof op de bodem terecht komen en dus ook in bewoond gebied. Hoe minder stroom verbruikt wordt, des te minder de neerslag van stikstofoxides dus vanzelf zal zijn en dus hoe minder de gezondheid aangetast wordt.
Verder stoten elektriciteitscentrales ook fijnstof uit en ook dat is slecht voor de gezondheid.
Enkele links:
http://www.co2ntramine.nl/informatie/in ... ten-komen/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxide
-

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
zo jul 26, 2020 13:26
Wat tenslotte het stikstof-probleem betreft kan dan nog gesteld dat de uitstoot van stikstofoxide door motorvoertuigen jaarlijks enorm veel voortijdige overlijdens veroorzaakt.
Vandaar dus dat het elektrisch rijden zo sterk bevorderd wordt. Als de voertuigen op stroom lopen wordt de energie niet zo dicht bij de bevolking opgewekt, maar in centrales met hoge schoorstenen.
Desondanks zal er toch nog wel wat van de daar uitgestoten stikstof op de bodem terecht komen en dus ook in bewoond gebied. Hoe minder stroom verbruikt wordt, des te minder de neerslag van stikstofoxides dus vanzelf zal zijn en dus hoe minder de gezondheid aangetast wordt.
Verder stoten elektriciteitscentrales ook fijnstof uit en ook dat is slecht voor de gezondheid.
Dus die boeren kunnen van jou gewoon hun gang blijven gaan.
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
zo jul 26, 2020 15:59
Dus die boeren kunnen van jou gewoon hun gang blijven gaan.
Fruitboeren wel, evenals telers van andere rauw eetbare vruchten.
En dan met name ook degenen die biologisch te werk gaan.

Maar veeboeren is 'n heel ander verhaal.
Die zouden we inderdaad maar wat graag zo spoedig mogelijk allemaal zien overstappen op de biologische vruchtenteelt.

De stikstofuitstoot van veeboeren is echter niet direct relevant met betrekking tot de gezondheid.
Die is vooral relevant ten aanzien van het behoud van voldoende nectar-bevattende bloemen in natuurgebieden, zodat de bijenstand en andere bestuivers van voedingsgewassen niet nog verder in het gedrang komen.
-

Morality
Moderator

Bericht door Morality »

Interessante discussie. Ik heb een koelkast en een vrieskast en aangezien ik geen gas gebruik is de rest ook op elektriciteit. Ik probeer wel weinig stroom te verbruiken, het is in ieder geval lager dan 1000 kWh per jaar. Ik eet zelden rauw, maar door de warmte van het koken, isolatie en het dragen van een vest heb ik vrijwel nooit de verwarming aan, alleen als het (bijna) vriest. Hebben jullie weleens op een website zoals https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx (geen perfecte berekeningen, maar een indicatie) gekeken?

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Morality schreef:
ma jul 27, 2020 12:01
Interessante discussie. Ik heb een koelkast en een vrieskast en aangezien ik geen gas gebruik is de rest ook op elektriciteit. Ik probeer wel weinig stroom te verbruiken, het is in ieder geval lager dan 1000 kWh per jaar. Ik eet zelden rauw, maar door de warmte van het koken, isolatie en het dragen van een vest heb ik vrijwel nooit de verwarming aan, alleen als het (bijna) vriest. Hebben jullie weleens op een website zoals https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx (geen perfecte berekeningen, maar een indicatie) gekeken?
Door omstandigheden heb ik voor warm water een boiler moeten nemen. Dat is een stuk duurder dan gas. Ik ben nu wel veel zuiniger geworden met warm water. Ik douche nog maar 3 keer per week en dan ook vrij kort. Dat was 10 jaar geleden heel anders. Dit seizoen heb ik bijna 1900 kWh gebruikt. Die boiler verbruikt ongeveer 600 kWh per jaar, schat ik.
Ik bak veel in de electrische oven: brood, cake en linzenburgers. Dus dat verklaart mijn hogere electriciteitsverbruik. Verder heb ik overal led lampen.

Met verwarming ben ik ook zuiniger geworden. Ik heb een paar comfortabele vesten gekocht en daardoor is het makkelijker om de verwarming een paar graden lager te zetten. Dat scheelde mij het afgelopen seizoen ruim 200 m3 gas, ongeveer 175 euro. Dit seizoen was 526 m3.
Door die vrieskist kan ik het koken en bakken veel beter concentreren op bepaalde dagen. Als ik dan ga eten hoef ik het alleen nog op te warmen. En mijn eigen gebakken brood vind ik veel beter dan wat je in de supermarkt koopt. Dat bespaart volgens mij ook op je energie.

Wat voor een woning heb jij eigenlijk? Nieuwbouw en goed geïsoleerd of al wat ouder en gedeeltelijke isolatie? Ik heb wel dubbel glas, maar de woning staat in een blok van 1930 of zo. Toen deden ze nog niet zoveel aan isolatie. Maar midden in de stad zit je natuurlijk weer veel warmer dan ergens in een dorp of langs een buitenweg.
-Frits

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
Las enkele dagen geleden bijvoorbeeld dit artikel:
https://www.nu.nl/klimaat/6064692/siber ... ering.html
Er blijkt dus uit dat de huidige opwarming 'n soort sneeuwbaleffect dreigt te gaan veroorzaken.
Als dat geen reden is tot zorg en vrees, wat dan wel?
Een vitamine tekort. Dat had ik al eerder gezegd.
-Frits

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
Vind zelf dan ook dat de mens er al het mogelijke aan moet doen om nog te redden wat er te redden valt en om ervoor te zorgen dat 't aan hem in elk geval niet meer zal liggen.
Dat snap ik, maar daar kun je op verschillende manieren invulling aan geven. Het heeft ook te maken met je visie tav de grote levensvragen: wie je bent, wat je hier doet, hoe je verder moet, enz.

Ik vind het echt niet nodig om mijzelf zoveel mogelijk uit de weg te gaan om er toch maar vooral voor te zorgen dat mijn CO2 afdruk zo klein mogelijk is. Dat heeft op het grote geheel totaal geen effect.
Maar ik vind het wel belangrijk om een goed mens te worden en meer liefde te ontwikkelen voor alles wat leeft. En daarbij hoef ik mij ook geen slag in de rondte te werken of mijzelf helemaal op te offeren. Integendeel. Alles gaat stapje voor stapje. Je bouwt voort op wat je je hebt eigengemaakt. De ene steen wordt op de andere gelegd. En dat heeft tijd nodig.

Mijn visie is gebaseerd op de boeken van Jozef Rulof en daardoor heb ik rust en geborgenheid gekregen. Het is mij duidelijk geworden wie en wat ik ben, wat ik hier doe en hoe ik verder moet. En alles gaat op zijn tijd.

In die boeken komt naar voren dat God het Universum bouwt op drie pilaren: Moederschap, Vaderschap en Wedergeboorte. Dat is wat wij hebben te beleven om bewust terug te keren tot God.
Maar als dat in een of twee levens niet gebeurt is er heus geen man overboord. God heeft ons onvoorwaardelijk lief en zal er hoe dan ook voor zorgen dat wij nieuwe mogelijkheden krijgen om verder aan onszelf te werken. Onze ziel is eeuwig en krijgt steeds weer een nieuw leven om verder te gaan.
Daarmee wordt verder gebouwd op wat de meesters van het licht in het Oude Egypte aan geestelijke ontwikkeling op aarde hebben gebracht. Ik zie die verbinding het best tot uitdrukking komen in de Triade van Osorkon II: Isis, Horus en Osiris.
https://www.flickr.com/photos/jankunst/8131879720

Die onvoorwaardelijke liefde en eeuwigheid van mijn ziel is wat mij geborgenheid en rust heeft gegeven.

Het bewustzijn van de mensen in het Oude Egypte en rond de tijd van Christus was heel anders als dat van nu. We zijn verder gegaan en hebben ons nieuwe inzichten en leefstijlen eigen gemaakt. Daar past een nieuwe visie bij over wie wij zijn en wat wij in dit universum te zoeken hebben. Daarom zijn de boeken van Rulof op aarde gebracht. Om in een nieuwe visie te voorzien waar we weer een paar duizend jaar mee vooruit kunnen.

Er is best wel een urgentie om onze manier van leven duurzamer te maken, maar er wordt aan gewerkt en het blijft mensenwerk.

Ik geloof in het collectief, samen kun je meer, en heb daarom vertrouwen in officiele instanties als het Voedingscentrum, het RIVM, de Harvard Public School of Health en zoveel andere grote gerenommeerde instanties. Wetenschappers komen er zelf ook voor uit dat ze nog niet alles weten en dat uitkomsten van vandaag in strijd kunnen zijn met wat ze gisteren ontdekten. Maar er wordt wel een inspanning geleverd en ze zijn er serieus mee bezig.

:govegan:
-Frits

Morality
Moderator

Bericht door Morality »

Mogenblue schreef:
ma jul 27, 2020 12:25
Morality schreef:
ma jul 27, 2020 12:01
Wat voor een woning heb jij eigenlijk? Nieuwbouw en goed geïsoleerd of al wat ouder en gedeeltelijke isolatie? Ik heb wel dubbel glas, maar de woning staat in een blok van 1930 of zo. Toen deden ze nog niet zoveel aan isolatie. Maar midden in de stad zit je natuurlijk weer veel warmer dan ergens in een dorp of langs een buitenweg.
Mijn woning is uit 1800 en in een klein dorp. Ik denk dat de isolatie nog veel beter zou kunnen, maar het valt mij altijd reuze mee (ik heb het binnen nooit koud).

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Ja, de winters zijn natuurlijk ook een stuk zachter geworden. Hooguit nog 1 of 2 dagen sneeuw per jaar en dat is het dan wel.

Ik had vorig jaar nog het idee om de vloer te isoleren, maar nu mijn gasverbruik zo laag is geworden heb ik daar echt geen zin meer in. Volgens opgave zou je 10% op je stookkosten kunnen besparen. Doordat ik nu wat zuiniger stook gaat de kachel soms vanzelf uit midden in de winter.
Het zou minstens 7 of 10 jaar duren voor je die investering hebt terugverdiend.

Misschien zitten we over 5 jaar wel in onze zwembroek op Zandvoort midden in de winter. Nou, daar sta je dan met je vloerisolatie.
:carro:
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
wo jul 29, 2020 9:27
Ik geloof in het collectief, samen kun je meer, en heb daarom vertrouwen in officiele instanties als het Voedingscentrum, het RIVM, de Harvard Public School of Health en zoveel andere grote gerenommeerde instanties.
Maar als zowat alle staatshoofden ter wereld in Parijs overeenkomen dat 't hoognodig is om de opwarming van het klimaat drastisch te beperken omdat deze anders tot grote catastrofes zal gaan leiden dan zullen al die hoogwaardigheidsbekleders volgens Mogenblue naar alle waarschijnlijkheid wel te kampen hebben met 'n vitaminegebrek?
-

Vivio

Bericht door Vivio »

Trouwens 'n hierboven nog niet vermeld en voor veganisten extra belangrijk argument om zo weinig mogelijk stroom te gebruiken:

De grijze mix die uit het stopcontact komt bevat ook stroom die wordt opgewekt in waterkrachtcentrales.
En wie weet niet dat in die centrales legio vissen en andere waterdieren toegetakeld of gedood worden door de rotoren waar het vallende water op terecht komt?
-

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
wo jul 29, 2020 14:39
naar alle waarschijnlijkheid
Jij kent mij nog niet. :grin:
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
wo jul 29, 2020 15:19
Jij kent mij nog niet. :grin:
Vind 't in elk geval onbegrijpelijk wanneer 't aan 'n vitaminegebrek geweten wordt, wanneer men zich zorgen maakt over de opwarming van het klimaat.

Wellicht is Mogenblue een van de zogenaamde "klimaatontkenners"?

https://www.oneworld.nl/lezen/klimaat/w ... ntkenners/
-

Vivio

Bericht door Vivio »

Maar over energie besparen gesproken;
denk zo dat het volgende voor heel wat vermindering van uitstoot en kosten kan gaan zorgen: Verwarmde kleding

Met name dus wanneer ze (ook) binnenshuis gedragen wordt, waardoor de verwarming uit kan blijven.
Verder zal de fietser er in de winter de bittere kou wellicht dermate goed mee kunnen weerstaan, dat hij en vele anderen geen autootje meer hoeven aan te schaffen.
-

Plaats reactie