Diepvries

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist

Re: Diepvries

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
wo jul 29, 2020 14:48
Trouwens 'n hierboven nog niet vermeld en voor veganisten extra belangrijk argument om zo weinig mogelijk stroom te gebruiken:

Ik heb nu een dieet waarmee ik 85 gram eiwit per dag binnenkrijg. Daar voel ik mij goed bij. Ik heb nu nog een flinke bos met haar waar een mooie glans in zit, het is gezond. Daar ben ik erg blij mee en dat wil ik graag zo houden. Mannen van mijn leeftijd, 55+, zie je regelmatig met een pet op lopen vanwege de haaruitval. Dat wil ik me zo lang mogelijk besparen. Volgens mijn kapper is dat genetisch bepaald, maar ik denk dat goede voeding toch echt wel een belangrijke rol speelt.
Het klinkt misschien een beetje ijdel, maar een gezonde geest zit in een gezond lichaam.

Dat lukt mij alleen door substantieel gebruik van sojameel en glutenmeel in mijn gerechten omdat die beiden zeer rijk zijn aan eiwitten.
Ik bak zelf mijn brood en het meel daarvoor is ook verrijkt met gluten en soja. Het eiwitgehalte van de broodmixen die ik gebruik varieert tussen de 17 en 20% van het meel. Met uitschieters naar boven van 25% en naar beneden van 14%. Na toevoeging van water en bakken in de oven zakt dat natuurlijk.
Verder eet ik elke dag een linzenburger en een paar stukken cake. De burgers hebben 14% sojameel en 7% gluten. De cake bevat 9% sojameel en 6% gluten.

De gluten voorzien minimaal in 15% van mijn dagelijkse eiwitbehoefte. Het sojameel doet 12%. Dat wil zeggen: 13 resp. 11 gram eiwit per dag.

Brood, linzenburger en cake bak ik allemaal in de electrische oven. Daarna vries ik het in om het langer houdbaar te maken. Dan sta je minder in de keuken en je kunt ook beter portitioneren. Dus dan heb je minder afval.
Electra is voor mij dus echt onmisbaar.
De keukenmachine voor mengen en kneden hoort daar natuurlijk ook nog bij.

Heb jij goede rauw voedsel alternatieven waarmee ik ook aan 85 gram eiwit per dag kan komen? Liefst niet te grote porties en als er een beetje smaak aan zit is dat natuurlijk ook meegenomen.
Ik ga er voor het gemak maar van uit dat als je met rauw voedsel aan 85 gram eiwit per dag kan komen dat je dan ook voldoende vezels binnenkrijgt want plantaardig voedsel is over het algemeen rijk aan vezels. Ik heb nu ruim 45 gram vezels per dag. Dat wil ik natuurlijk ook zo houden.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
wo jul 29, 2020 14:48
Trouwens 'n hierboven nog niet vermeld en voor veganisten extra belangrijk argument om zo weinig mogelijk stroom te gebruiken:

Je laat me toch niet verhongeren, schat?
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
do jul 30, 2020 17:39
Je laat me toch niet verhongeren, schat?
Haha, schat van niet.

Zit niet de hele dag te internetten en daarom kan 't goed gebeuren dat 'n bericht in 'n forum pas 'n hele tijd later voor het eerst gelezen wordt.

Ga nou 's even kijken wat er over de hoeveelheid eiwitten in rauw plantaardig vruchtenvoedsel te melden valt.

Tot zo.

-

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
do jul 30, 2020 7:51
Heb jij goede rauw voedsel alternatieven waarmee ik ook aan 85 gram eiwit per dag kan komen? Liefst niet te grote porties en als er een beetje smaak aan zit is dat natuurlijk ook meegenomen.
Hier 'n lijstje met 'n aantal van de meest eiwitrijke rauw eetbare vruchten:

Pijnboompitten 27 gr per 100 gr.
Pinda's ongezouten 26
Pinda's gezouten 25,5
Amandelen 19,5
Hazelnoten 14,2
Walnoten 14,4
Sesamzaad 20,9
Chiazaad 19,8
Tarwezemelen 17,0
Tarwemeel 11,4
Boekweitmeel 10,8
Maismeel 8,9

Noten zijn smakelijk genoeg van hun eigen; wie er 2 ons van eet zit al rond de 50 gr.

Half onsje pijnboompitten puur en heel of gemalen in 'n gerecht: 13,5 gr erbij.

5 tot 10 stuks fruit en groentevruchten (appel, tomaat, enz.) tezamen zeker 10 gr. erbij.

Totaal nu al 73.5 gr.

Dan nog wat zaden, zemelen en meel in andere gerechten en de 85 wordt makkelijk gehaald.
-

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
vr jul 31, 2020 4:28
Mogenblue schreef:
do jul 30, 2020 7:51
Hier 'n lijstje met 'n aantal van de meest eiwitrijke rauw eetbare vruchten:

Pijnboompitten 27 gr per 100 gr.
Pinda's ongezouten 26
Pinda's gezouten 25,5
Amandelen 19,5
Hazelnoten 14,2
Walnoten 14,4
Sesamzaad 20,9
Chiazaad 19,8
Tarwezemelen 17,0
Tarwemeel 11,4
Boekweitmeel 10,8
Maismeel 8,9

Noten zijn smakelijk genoeg van hun eigen; wie er 2 ons van eet zit al rond de 50 gr.

Half onsje pijnboompitten puur en heel of gemalen in 'n gerecht: 13,5 gr erbij.

5 tot 10 stuks fruit en groentevruchten (appel, tomaat, enz.) tezamen zeker 10 gr. erbij.

Totaal nu al 73.5 gr.

Dan nog wat zaden, zemelen en meel in andere gerechten en de 85 wordt makkelijk gehaald.
-
Noten, zaden en pitten staan bol van de vetten. Als je daar een dieet van 85 gram eiwit per dag mee samenstelt heb je binnen de kortste keren een probleem met overgewicht. Om nog maar niet te spreken over de betaalbaarheid van zo'n dieet. Chiazaad kost 5 euro per pond. Amandelen en hazelnoten 7 euro per pond. Pijnboombitten zijn helemaal niet te betalen. Dat is echt niet te betalen voor normale mensen.

Neem jij wel eens een lepeltje tarwemeel voor ontbijt?
-Frits

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
zo jul 26, 2020 13:26
Tja, 'n rauw-eter hoeft helemáál niet te koken. Nog handiger dus.
Scheelt trouwens ook alweer 'n hoop energie en dus uitstoot.
Wanneer men zoiets per persoon bekijkt lijkt 't inderdaad niet de moeite waard in het kader der bestrijding van het broeikaseffect.
Maar wanneer iedereen niet meer zou koken en geen koelapparaten meer zou gebruiken zou 't 'n ander verhaal worden.
Nou kan 't zijn dat (nog) lang niet ieders geest bedrukt is met zorg en vrees in verband met de opwarming van het klimaat, maar dat kan goed samenhangen met het feit dat lang niet iedereen weet of wil accepteren wat er gaande is en dreigt te gaan gebeuren.
Las enkele dagen geleden bijvoorbeeld dit artikel:
https://www.nu.nl/klimaat/6064692/siber ... ering.html
Er blijkt dus uit dat de huidige opwarming 'n soort sneeuwbaleffect dreigt te gaan veroorzaken.
Als dat geen reden is tot zorg en vrees, wat dan wel?

Vind zelf dan ook dat de mens er al het mogelijke aan moet doen om nog te redden wat er te redden valt en om ervoor te zorgen dat 't aan hem in elk geval niet meer zal liggen.
In dat kader is dezerzijds trouwens ook de verwarming eerst jarenlang helemaal uitgezet en sinds enkele jaren tot 'n absoluut minimum gereduceerd.
(Dat lukt overigens het beste wanneer men rauw oftewel natuurlijk voedsel eet; wanneer men iets gekookts eet dan wordt 't rillen.)

En ja, dat rauw eten echt gezonder is lijkt tot nu toe nog altijd niet wetenschappelijk bewezen verklaard te zijn.
En dat zal wel 'n reden hebben ook; want stel dat 't wel bewezen verklaard zou worden, dan zou dat het einde betekenen van 'n enorm deel van de huidige economische bedrijvigheid.
Dus zal 't voor wetenschappers best wel zwaar taboe zijn om zich hieraan te wagen.
In kringen van raw-fooders is 't echter onomstreden dat de gezondheid enorm gebaat is bij het in principe enkel rauw eten.
Heb zelf ook die ervaring en zou niet meer anders willen. Elke keer als er lichtelijk van afgeweken wordt blijkt ook weer dat dit fout was doordat bepaalde vroegere kwaaltjes weer tevoorschijn komen. (Aanbevolen lectuur: https://archive.org/stream/NaturesFirst ... 9_djvu.txt ).

Wat tenslotte het stikstof-probleem betreft kan dan nog gesteld dat de uitstoot van stikstofoxide door motorvoertuigen jaarlijks enorm veel voortijdige overlijdens veroorzaakt.
Vandaar dus dat het elektrisch rijden zo sterk bevorderd wordt. Als de voertuigen op stroom lopen wordt de energie niet zo dicht bij de bevolking opgewekt, maar in centrales met hoge schoorstenen.
Desondanks zal er toch nog wel wat van de daar uitgestoten stikstof op de bodem terecht komen en dus ook in bewoond gebied. Hoe minder stroom verbruikt wordt, des te minder de neerslag van stikstofoxides dus vanzelf zal zijn en dus hoe minder de gezondheid aangetast wordt.
Verder stoten elektriciteitscentrales ook fijnstof uit en ook dat is slecht voor de gezondheid.
Enkele links:
http://www.co2ntramine.nl/informatie/in ... ten-komen/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxide
-

Wanneer komt het eten op tafel?
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
vr jul 31, 2020 16:17
Wanneer komt het eten op tafel?
Ook 'n groot voordeel van het Rauw-Vruchtarisme; men kan zo'n beetje op elk moment van de dag en dus net wanneer men er behoefte aan voelt de vrucht tot zich nemen die men wenst.
Geen toestanden dus met urenlang koken en voor de anderen wachten tot men 'n ons weegt eer 't klaar is en men aan tafel kan.
Afwassen is er trouwens ook in veel mindere mate bij.
Per slot van rekening heeft men voor het verorberen van rauwe vruchten in principe geen bestek nodig.
En als er dan toch iets af te wassen valt dan kan dat prima koud en zonder zeep onder de lopende kraan.
Er blijft niets kleven dat er alleen met milieuvervuilende zeep en heet water af gaat.
Nog meer belangrijke milieuwinst dus.

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
vr jul 31, 2020 4:28
Walnoten 14,4

Ik vind je echt een lieve schat hoor.

Walnoten zijn erg gezond voor de hersenen, maar ik vraag me toch wel af met ze die van jou hebben gedaan. Of was het voor die tijd dan nog erger?

:grin:
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
vr jul 31, 2020 18:07
Ik vind je echt een lieve schat hoor.
O ja, jullie hebben dit weekend weer je feestje in A'dam he.
Nou, dezerzijds niet de geringste belangstelling voor hoor.
Walnoten zijn erg gezond voor de hersenen, maar ik vraag me toch wel af met ze die van jou hebben gedaan. Of was het voor die tijd dan nog erger?
Kennelijk heb jij er in elk geval veel te weinig van gehad.
Tja, ze zijn inderdaad nogal prijzig; zeker voor de asocialen die niet eens weten dat ze zich op fora dienen te onthouden van aanvallen op de persoon van andere deelnemers.
-

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
vr jul 31, 2020 6:16
Noten, zaden en pitten staan bol van de vetten. Als je daar een dieet van 85 gram eiwit per dag mee samenstelt heb je binnen de kortste keren een probleem met overgewicht.
Nee hoor, dat zijn allemaal onverzadigde oergezonde vetten die men hard nodig heeft om aan z'n calorieen te komen.
Om nog maar niet te spreken over de betaalbaarheid van zo'n dieet. Chiazaad kost 5 euro per pond. Amandelen en hazelnoten 7 euro per pond. Pijnboombitten zijn helemaal niet te betalen.
Zit wel iets in.
Maar ja, wie zo gezond eet heeft dan wel weer minder behoefte aan allerlei middeltjes om de nare gevolgen van het eten van onnatuurlijk voedsel mee op te heffen of te compenseren.
(Om er enkele te noemen: rookwaar, alcoholica, misschien wel drugs, gezondheidsmiddelen, middelen ter verstrooiing, enz.)
Dat kost ook allemaal wat; om nog maar niet te spreken van wat ziekte kan kosten.
Maar er is veel voor te zeggen om rauw-eetbare vruchten in elk geval BTW-vrij te maken. Dat betaalt zich dubbel en dik terug op het gebied van Gezondheidszorg en van het ziekteverzuim.
Dat is echt niet te betalen voor normale mensen.
Mensen die dat wel kunnen betalen kunnen ook wel normaal zijn hoor, maar voor degenen met het doorsnee-budget hangt 't er maar vanaf welke prioriteiten men stelt.
Neem jij wel eens een lepeltje tarwemeel voor ontbijt?
"Dan nog wat zaden, zemelen en meel in andere gerechten en de 85 wordt makkelijk gehaald."

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
vr jul 31, 2020 18:31
Tja, ze zijn inderdaad nogal prijzig; zeker voor de asocialen die niet eens weten dat ze zich op fora dienen te onthouden van aanvallen op de persoon van andere deelnemers.

Het spijt me dat ik je ego heb gekwetst. Begrijp alsjeblieft dat ik geloof in een God die je onvoorwaardelijk liefheeft.
Ik hoop dat dit wat soelaas biedt aan je geslagen hart.
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Nóg 'n argument voor de Veganist om zo zuinig mogelijk om te gaan met stroom en de klimaatcrisis ook overigens zo serieus mogelijk te nemen:

"Helft van planten en dieren in natuurgebieden in gevaar door klimaatverandering"

https://www.ad.nl/wetenschap/helft-van- ... oogle.com/

Citaat:

"Dit onderzoek laat zien wat er op het spel staat als we geen actie ondernemen tegen klimaatverandering'', zegt WNF-directeur Kirsten Schuijt. ,,Iconische natuurgebieden dreigen binnen enkele generaties onherkenbaar te veranderen en grotendeels verloren te gaan. Bedreigde diersoorten, van zeeschildpadden tot tijgers kunnen de klappen van klimaatverandering mogelijk niet opvangen. En duizenden kleinere planten- en diersoorten, die het fundament vormen van het leven, dreigen lokaal uit te sterven. Dit raakt ook het leven van mensen die afhankelijk zijn van biodiversiteit. We kunnen dat rampscenario voorkomen, mits we de CO2-uitstoot snel, drastisch verminderen.''

Dat zijn dingen waar de schilderende taxi-chauffeur Jozef Rulof (die zichzelf nota bene het grootste medium ooit noemde) nooit van gehoord kan hebben.
-

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
vr jul 31, 2020 18:32
Mogenblue schreef:
vr jul 31, 2020 6:16
Noten, zaden en pitten staan bol van de vetten. Als je daar een dieet van 85 gram eiwit per dag mee samenstelt heb je binnen de kortste keren een probleem met overgewicht.
Nee hoor, dat zijn allemaal onverzadigde oergezonde vetten die men hard nodig heeft om aan z'n calorieen te komen.

Ik blijf toch liever bij de adviezen van gerenommeerde instanties als het Voedingscentrum en de Harvard Public School of Health.

Ik vind zo'n clubje van raw foodies toch wel een beetje obscuur.
-Frits

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
vr jul 31, 2020 19:11
Nóg 'n argument voor de Veganist om zo zuinig mogelijk om te gaan met stroom en de klimaatcrisis ook overigens zo serieus mogelijk te nemen:

"Helft van planten en dieren in natuurgebieden in gevaar door klimaatverandering"

https://www.ad.nl/wetenschap/helft-van- ... oogle.com/

Citaat:

"Dit onderzoek laat zien wat er op het spel staat als we geen actie ondernemen tegen klimaatverandering'', zegt WNF-directeur Kirsten Schuijt. ,,Iconische natuurgebieden dreigen binnen enkele generaties onherkenbaar te veranderen en grotendeels verloren te gaan. Bedreigde diersoorten, van zeeschildpadden tot tijgers kunnen de klappen van klimaatverandering mogelijk niet opvangen. En duizenden kleinere planten- en diersoorten, die het fundament vormen van het leven, dreigen lokaal uit te sterven. Dit raakt ook het leven van mensen die afhankelijk zijn van biodiversiteit. We kunnen dat rampscenario voorkomen, mits we de CO2-uitstoot snel, drastisch verminderen.''

Ik vind dat echt wel kortzichtig hoor. Veganisten vormen maar een heel klein deel van de bevolking en door hun leefwijze hebben ze al een relatief lagere impact op het milieu. De grote vervuilers zitten bij de vlees- en zuivelgebruikers. Die zijn EN veruit de grootste groep van de bevolking EN hun impact op het milieu is relatief groter.
En dan ga jij een beetje zitten hameren op veganisten om hun afdruk nog verder te verkleinen.

Begrijp je nou echt niet hoe dom het is wat je doet?
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
vr jul 31, 2020 21:30
Begrijp je nou echt niet hoe dom het is wat je doet?
Waarom zou dat dom zijn?

Veganisten willen per definitie het leven van dieren in alle mogelijke opzichten respecteren en ontzien.
Dus ook op andere terreinen dan alleen dat van de voeding.

Wanneer 'n flexanist, die dus wel nog vlees en andere dierlijke producten eet (misschien wel zes dagen in de week en een dag niet) dan op het forum van de veganisten allerlei dingen komt promoten die per saldo niet zo best zijn voor de dieren, dan is 't niet meer dan voor de hand liggend dat een van die veganisten de nog vlees etende propagandist hierop wijst.

Laatstgenoemdes gebeten reacties hierop doen dan ook niet veel goeds vermoeden omtrent de intenties waarmee hij als zelf niet-veganist zijnde aan dit forum deelneemt.
-

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
za aug 01, 2020 2:25
Laatstgenoemdes gebeten reacties hierop doen dan ook niet veel goeds vermoeden omtrent de intenties waarmee hij als zelf niet-veganist zijnde aan dit forum deelneemt.

Wanneer heb je voor het laatst een bloedonderzoek gehad?
-Frits

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
za aug 01, 2020 2:25

Vandaar ook dat ik hier een recept voor eiwitverrijkte cake heb gepost. Om iedereen op het verkeerde been te zetten.

Wat ben jij toch een clevere meid! Ik mag dat wel.
-Frits

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
za aug 01, 2020 5:21
Wanneer heb je voor het laatst een bloedonderzoek gehad?
Voila, nog maar weer 'ns 'n totaal niet ter zake zijnde gebeten reactie op de persoon.

'n Evident teken van gebrek aan steekhoudende argumenten.

Iets in de trant van: "Wat heeft Mogenblue gestudeerd? Of heeft die niet gestudeerd?"
-

Vivio

Bericht door Vivio »

Mogenblue schreef:
za aug 01, 2020 10:01
Vandaar ook dat ik hier een recept voor eiwitverrijkte cake heb gepost. Om iedereen op het verkeerde been te zetten.
't Gaat hier over diepvriezen.
M vindt dat prima en doet daar als flexanist kond van op dit forum.
Veganist Vivio wijst er dan op dat dat diepvriezen niet zo erg vegan is, omdat het nogal wat stroom verbruikt en daar ook stroom bij zit die in waterkrachtcentrales is opgewekt.
Hij vindt dat 'n reden voor veganisten om 't zoveel mogelijk zonder diepvrieskast te doen.
'n Echte veganist die hier nog niet aan gedacht heeft is blij met zo'n tip.
Maar vleeseter Mogenblue blijkt er heel wat minder mee ingenomen.
Teken aan de wand dus.

Overigens zij er nog op gewezen dat de komst en verdere ontwikkeling van de vriestechniek een van de hoofdoorzaken is van de gigantische stijging die de menselijke consumptie van dierlijk voedsel tot nu toe heeft doorgemaakt.
En dus ook van de enorme groei van de veestapel met alle gevolgen van dien voor het broeikaseffect.
Toen er nog niet gekoeld kon worden moest men voor vlees naar de slager en dat moest dan meteen opgegeten, want bewaren was er niet bij.
Dat was toen zo kostbaar dat men echt niet elke dag naar de slager toe ging.
Maar heden ten dage hebben de meesten thuis 'n vrieskist die uitpuilt van het relatief goedkoop aangeschafte vlees, waardoor men bij elke maaltijd en dag in dag uit vlees op het bord heeft.
Daarnaast dan nog de nodige bezoeken aan hamburger- of soortgelijke tenten die zowat op elke hoek van de straat staan te lokken en het resultaat is bekend.

Vriestechniek en veganisme zijn dus geen uitgesproken goeie maatjes van elkaar.
"It takes one to know one", zegt men wel 's, maar 'n clever iemand weet dat Vivio 'n mannennaam is (in tegenstelling tot Vivia).
-

Mogenblue

Bericht door Mogenblue »

Vivio schreef:
zo aug 02, 2020 1:35
Mogenblue schreef:
za aug 01, 2020 10:01
't Gaat hier over diepvriezen.
M vindt dat prima en doet daar als flexanist kond van op dit forum.
Veganist Vivio wijst er dan op dat dat diepvriezen niet zo erg vegan is, omdat het nogal wat stroom verbruikt en daar ook stroom bij zit die in waterkrachtcentrales is opgewekt.
Hij vindt dat 'n reden voor veganisten om 't zoveel mogelijk zonder diepvrieskast te doen.
'n Echte veganist die hier nog niet aan gedacht heeft is blij met zo'n tip.
Maar vleeseter Mogenblue blijkt er heel wat minder mee ingenomen.
Teken aan de wand dus.

Overigens zij er nog op gewezen dat de komst en verdere ontwikkeling van de vriestechniek een van de hoofdoorzaken is van de gigantische stijging die de menselijke consumptie van dierlijk voedsel tot nu toe heeft doorgemaakt.
En dus ook van de enorme groei van de veestapel met alle gevolgen van dien voor het broeikaseffect.
Toen er nog niet gekoeld kon worden moest men voor vlees naar de slager en dat moest dan meteen opgegeten, want bewaren was er niet bij.
Dat was toen zo kostbaar dat men echt niet elke dag naar de slager toe ging.
Maar heden ten dage hebben de meesten thuis 'n vrieskist die uitpuilt van het relatief goedkoop aangeschafte vlees, waardoor men bij elke maaltijd en dag in dag uit vlees op het bord heeft.
Daarnaast dan nog de nodige bezoeken aan hamburger- of soortgelijke tenten die zowat op elke hoek van de straat staan te lokken en het resultaat is bekend.

Vriestechniek en veganisme zijn dus geen uitgesproken goeie maatjes van elkaar.
"It takes one to know one", zegt men wel 's, maar 'n clever iemand weet dat Vivio 'n mannennaam is (in tegenstelling tot Vivia).
-
Ik eet helemaal geen vlees. Al 10 jaar niet meer. 8 jaar geleden ben ik gestopt met kaas eten en toen was ik praktisch veganist. En ik laat regelmatig mijn bloed onderzoeken om te controleren of ik het nog wel goed doe. Dat kan ik van jou niet zeggen.

De reden dat ik flexanist voor mijn dieet gebruikte was dat ik af en toe produkten neem waar roomboter en ei in zit verwerkt zoals boterkoek en mergpijpjes. Maar voor 95% is mijn dieet geheel plantaardig.

Ik ben veganist om gezondheidsredenen, niet uit principe. Die mogen er ook zijn.
-Frits

Plaats reactie