Eetdagboekjes - week 1

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rorrim, Vegantastic

Plaats reactie
Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: Eetdagboekjes - week 1

Bericht door Silke » za feb 09, 2013 20:23

Mystique schreef:Veel plezier! Laat je nog even weten waar en wat je gegeten hebt? :)
We zijn in Resto Rood gaan eten, in Gent. Ik heb gekozen voor gnocchi met pompoen, rucola en walnoot-saliepesto. Was echt heerlijk!

Vandaag:

Laat ontbeten: bruine pistolets met margarine en aardbeienconfituur, en een banaan

Middag-/avondmaal: volkorenbrood met zelfgemaakte veganaise en rauwkost, als dessert een mango
Bekijk mijn kookblog Julienne

ilonavg
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door ilonavg » zo feb 10, 2013 10:41

Simpel ontbijt vandaag, sandwich met hummus, harissa en een waterig tomaatje (gered uit de kantoorkoelkast). En nog twee kiwis.

Ik ben momentele bezig met het maken van chocoladetruffels (pure chocolade, maple syrup, kokosmelk, oerzoet) en ik baal een beetje - ik wilde de truffels straks eigenlijk in een laagje groene thee-poeder rollen maar ik kan met geen mogelijkheid dat poeder vinden. Ik wéét dat ik een maand of twee geleden een zakje heb gekocht en ik heb alles al overhoop gehaald, maar helaas. Nu is het vooral een zooitje in mijn keuken en in mijn voorraadkast geworden en moet ik alsnog iets anders verzinnen voor de truffels. Ach ja.. :roll:

Vanavond eindelijk de pasta met aardappel en pesto uit dit topic:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... &start=100

Eleonora
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Eleonora » zo feb 10, 2013 11:29

Vandaag een heerlijk ontbijt gemaakt. Deze was echt goddelijk lekker...

https://www.mijnalbum.nl/Foto-EJV4QSVF.jpg

( http://www.veganchallenge.nl/framboos-b ... -smoothie/ )
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » zo feb 10, 2013 11:39

ilonavg schreef: Ik ben momentele bezig met het maken van chocoladetruffels (pure chocolade, maple syrup, kokosmelk, oerzoet) en ik baal een beetje - ik wilde de truffels straks eigenlijk in een laagje groene thee-poeder rollen maar ik kan met geen mogelijkheid dat poeder vinden. Ik wéét dat ik een maand of twee geleden een zakje heb gekocht en ik heb alles al overhoop gehaald, maar helaas. Nu is het vooral een zooitje in mijn keuken en in mijn voorraadkast geworden en moet ik alsnog iets anders verzinnen voor de truffels. Ach ja.. :roll:
ik rol die altijd in ongezoet cacaopoeder of kokosschilfers, héérlijk!

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 10, 2013 13:45

Nog even een foto van mijn Chinees nieuwjaar Japanse maaltijd:

http://img708.imageshack.us/img708/1244/s6302178.jpg

Mijn fototoestel is jammer genoeg een butt-ding, dus erg mooie foto's kan ik er niet mee maken met niet natuurlijk licht.

Vandaag na het sporten ontbeten met een appel en een glas water. Ben 3 kilo kwijt en dat wil ik volhouden. :)
Laatst gewijzigd door Mystique op zo feb 10, 2013 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo feb 10, 2013 13:49

Met ImageShack kun je rechtstreeks een foto plaatsen. Het hoeft geen link te zijn.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 10, 2013 13:54

Hij pakte 'm op een of andere manier niet. Nu dus wel, maar ik vind het wel irritant dat je het niet rechtstreeks kan kopiëren. Nu zit ik vast aan een registratie bij imageshack. Nouja, daar kies ik zelf voor.

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » zo feb 10, 2013 14:13

Wauw, Mystique, dat ziet er heerlijk uit! (y) Heb je die spiesjes zelf gemarineerd? Of kan je dat zo in de winkel kopen?

Ontbijt: volkorenbrood met pure hagelslag en banaan, en een kommetje vanilleyofu met chiazaadjes

Middagmaal: volkorenbrood met avocado en wat rauwkost, 2 kiwi's

Avondmaal: vanavond komen er vrienden eten, ik maak het volgende klaar:
- groene paprikasoep
- gebakken noedels met ananas (heb ik al eens gemaakt, receptje vind je hier)
- pecan-karameltaartjes

edit: heb het receptje vandaag online geplaatst, dus hier is de foto!

http://silkedesaever.be/julienne/wp-con ... 75x450.jpg
Laatst gewijzigd door Silke op ma feb 11, 2013 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 10, 2013 16:10

Ik heb het recept uit "Oosters vegetarisch", maar ik heb 'm iets aangepast.
Voor de marinade: zo'n 50 ml lichte sojasaus (Ik gebruik altijd Kikkoman, vind ik de lekkerste sojasaus) een scheut mirin, zo'n 2 eetlepels wokolie en wat zwarte peper. Ik ben zelf van zo lang mogelijk marineren, maar volgens het boek hoeft het maar 10 minuutjes.
En als ik de spiesjes in de oven (grill) heb liggen dan gebruik ik diezelfde marinade, die is overgebleven, met mogelijk nog wat extra sojasaus en mirin en wat knoflook, gember en wasabi (ik heb de wasabi in zo'n tube).

In het boek zelf staat dat je niets met de overgebleven marinade moet doen. Best zonde, want je kunt het dus prima, met toevoeging als de saus gebruiken.

Ik vond vooral de rammenas bijzonder, omdat ik die nog nooit had gegeten (officieel moest er rettich bij, maar die hadden ze niet bij de natuurwinkel, maar gelukkig dus wel rammenas en dat is de zwart schillige soort ervan). Was echt heel lekker bij elkaar!

Ik vind het vooral een mooi boek. Eigenlijk wel het mooiste vegetarische kookboek die ik in bezit heb, alleen jammer staan er nog heel wat niet vegan recepten in.

http://www.arenalokaal.nl/images/storie ... osters.jpg

Anneke

Bericht door Anneke » zo feb 10, 2013 18:12

Niets bijzonders gegeten vandaag eigenlijk. Had niet zo veel zin om te koken.
Vanmiddag wel de 'fout' in gegaan. Bij familie kreeg ik koffie met een cupje melk en ik heb het gedachtenloos in mijn koffie gedaan. Toen ik aan het roeren was dacht is pas 'ooopppss'. Helaas, volgende keer beter.

ilonavg

Bericht door ilonavg » ma feb 11, 2013 17:26

Alweer maandag! Wel een vrije dag voor mij, morgen pas weer werken.

Tot laat uitgeslapen (lag er afgelopen nacht pas om half vier in) en 'ontbijt' rond twaalf uur was een smoothie van sojemelk, met vier mandarijtjes erdoor en een handje havermout.

Zojuist pilaf op met een hele hoop groenten en als toetje wat chocoladepudding. Voor meer details en foto's, zie:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 83#p163383

Ik heb nog geen idee wat ik de komende dagen als avondeten ga klaarmaken, maar ik heb vanavond twee uur ingepland om dat uit te zoeken. :) Moet lukken.
Anneke schreef:Niets bijzonders gegeten vandaag eigenlijk. Had niet zo veel zin om te koken.
Vanmiddag wel de 'fout' in gegaan. Bij familie kreeg ik koffie met een cupje melk en ik heb het gedachtenloos in mijn koffie gedaan. Toen ik aan het roeren was dacht is pas 'ooopppss'. Helaas, volgende keer beter.
Wat toevallig! Zoiets (maar dan met een zakje melkpoeder, op kantoor, in de koffie) overkwam mij afgelopen week ook. Is tot nu toe mijn enige - en per ongelukke - misser.

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » ma feb 11, 2013 20:48

Mystique schreef: Ik vind het vooral een mooi boek. Eigenlijk wel het mooiste vegetarische kookboek die ik in bezit heb, alleen jammer staan er nog heel wat niet vegan recepten in.
Ziet er inderdaad een leuk kookboek uit! Ik kook ook heel vaak Aziatisch, vind ik overheerlijk :-)

Vandaag:

Ontbijt:
- vanilleyofu met handje diepvriesframbozen, havervlokken, haverzemelen en lijnzaad
- boterham met pindakaas
- een banaan

Tussendoor: een mandarijn, een appelsien en een wortel

Middagmaal: boterham met een slaatje (rauwkost,pompoenpitten en wat walnotenolie) en een appel

Tussendoor: 2 'krisprolls'

Avondmaal: Chili sin carne met rijst, als dessert lychees uit blik

http://silkedesaever.be/julienne/wp-con ... 50x300.jpg

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » di feb 12, 2013 20:37

Pfoe, weer een dag voorbij!

Ontbijt:
- Vanilleyofu met havervlokken, haverzemelen, chiazaadjes en zonnebloempitten
- Boterham met confituur
- Banaan

Tussendoor: een peer en een handje kerstomaatjes

Middagmaal: slaatje met witte kool, salade, wortel, komkommer, sesamzaadjes en een dressing van limoensap en sesamolie

Tussendoor: een appel, een sinaasappel en een "krisproll"

Avondmaal:
- champignonsoep
- zelfgemaakte gnocchi met geroosterde pompoen en salie
- potje frambozenyofu

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 12, 2013 20:54

Leuk kookblog, Silke! (y)

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » wo feb 13, 2013 20:30

Bedankt, Tony! Ik doe m'n best ;-)

En ik begin me hier stilletjesaan eenzaam te voelen, haha. Waar blijft de rest hun eetdagboekjes? :oops:

Ontbijt:
- yofu natuur met havervlokken, haverzemelen, walnoten en rozijntjes
- sesamknackebröd met pindakaas
- een banaan

Tussendoor: een peer, een appel en een handje kerstomaatjes

Middagmaal:
- champignonsoep
- restje chili sin carne met brood en wat rauwe witte kool
- potje kersenyofu

Tussendoor: 2 amandelspeculoosjes en een stukje pure chocolade

Avondmaal:
- kokos - koriandernoedels
- 2 moro's (fruit die ik nog nooit gegeten of zelfs gezien had!)
- potje bosbessenyofu

Lauravdw

Bericht door Lauravdw » do feb 14, 2013 8:59

Hoi! Ik ben Laura, 18 jaar. Een week voor de start van de Vegan Challenge ben ik vegan gaan eten. Tot nu toe bevalt het nog erg goed, ik vind ik het een leuke uitdaging! Alleen het eten met vrienden of familie (ik woon op mijzelf) is lastig..

Wat ik gister heb gegeten:
Ochtend:
Kom havermout met sojamelk en een grote handvol blauwe bessen
4 kiwi's (ze zijn zo klein! ;) )

Tussendoor:
Sinaasappel en een 'snelle jelle'

's Middags:
2 boterhammen met plantaardige halvarine, pindakaas, sambal, lijnzaad en komkommer (mmmmmmm!)

Tussendoor:
'Banaansmoothie' (1 banaan, scheutje sojamelk, klein beetje kokosmelk)

's Avonds:
Volkoren pasta met verse tomatensaus (tomaten, ui, sojabrokjes, spinazie)
Twee kiwi's

's Avonds laat:
Een punt appelkruimel taart bij vriendinnen..

Gisteravond ging ik langs bij een vriendin en ze had appelkruimeltaart gekocht. Het is me niet gelukt om nee te zeggen omdat zij het als 'gezellig eten' ziet. Ik merk sowieso dat mensen een beetje moeilijk reageren op mijn vegan-eten. Ze vinden het overdreven, halen me over om dingen wel te eten en bijvoorbeeld mijn broer zegt bij alles waar iets dierlijks in zit "Maar dat mag jij niet eten he!'' Op een pesterige manier. Hoe gaan jullie met zulk soort opmerkingen om?

Ik vind het erg leuk om te zien wat jullie allemaal eten! Ziet er heel smakelijk uit :D

Mystique

Bericht door Mystique » do feb 14, 2013 9:08

Hoi Laura!

Welkom bij de veganisten-club. ;)

Wat ik zeg tegen mensen die mij vertellen dat ik iets niet mag eten is dat ik het wel mag, maar dat ik er bewust voor kies om niet bij te dragen aan dierenleed. En ik zou het stukje appeltaart gewoon hebben afgeslagen en gezegd hebben dat gezelligheid tussen 2 vriendinnen niet ten koste hoeft te gaan van de dieren. ;) Als jouw vriendin jou daarin niet accepteert dan is het jammer, maar het is jouw keuze toch?

Even on-topic.
Ik heb net een bakje cruesli met rijstmelk achter de kiezen, op naar m'n werk, waar ik nog 4 boterhammen met pindakaas voor meeneem en ik denk ook nog een noten tussendoor van Peijnenburg meeneem, voor vanavond de weg terug.

Fijne dag allemaal!

ilonavg

Bericht door ilonavg » do feb 14, 2013 9:18

Welkom Laura! (y)

Buuuuh, heb ik verdorie alsnog mijn zowat jaarlijkse acute bronchitis op m'n dak gekregen! Ik hoopte zó dat het er deze winter niet van zou komen.. Al twee dagen flinke koorts, en ik eet niet zoveel - voornamelijk fruit en groentenbouillon.

Ik ben stiekem wel blij dat ik dit bij mij al jarenlang een terugkerende ellende is, anders kreeg ik vast gezeur van de carnivoren om me heen omtrent het niet zo gezond zijn van een veganistisch dieet! ;)

De laatste min of meer stevige maaltijd die ik at was een paddestoelen-'pizza' (geen pizzadeeg, maar restje naanbrooddeeg):

http://oi46.tinypic.com/1zfscd3.jpg

De paddestoelen maakte ik op basis van dit recept:
http://www.olivesfordinner.com/2013/02/ ... smoky.html
..maar dan dus op een pizza in plaats van in een pannenkoek. :)

Verder heláás gisteren even de fout in gegaan. Mijn keel was rauw van het hoesten en mijn lief had dropjes meegenomen. Ik had er al drie weggesabbeld voordat ik erachter kwam dat er gelatine in zat. Tot zover de dropjes dus! :) Misstappen tot nu toe zijn dus:
1 x zakje melkpoeder in de koffie
3 x dropje met gelatine
Beide gelukkig per abuis en niet vanwege onoverkomelijke behoefte aan dierlijke producten.
Laatst gewijzigd door ilonavg op zo feb 17, 2013 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do feb 14, 2013 9:59

Hoi Laura :welcome:

Eten bij andere mensen vind ik inderdaad ook het lastigste van veganisme. Ik zorg dat ik altijd zelf iets lekkers te eten bij me heb als ik bij iemand op bezoek ga. Dat kan een zelfgebakken cake zijn, of gewoon een pakje luxe koekjes uit de supermarkt of natuurwinkel. Op die manier hoef ik niet het gevoel te hebben dat ik wat mis, en vinden andere mensen het ook minder 'ongezellig' omdat ik ook wat eet, al is het niet hetzelfde als wat zij hebben. Meestal neem ik genoeg mee dat ik ook wat kan uitdelen, dan kunnen ze zelf proeven dat ik niets tekort kom.

Als mensen ervoor open staan geef ik ze vaak simpele vegan recepten zonder onbekende ingrediënten, zodat ze iets kunnen bakken/koken wat ik ook kan eten. Kruimeltaart bijvoorbeeld, is heel makkelijk vegan te maken als je plantaardige margarine gebruikt in plaats van boter.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 14, 2013 10:45

Mijn eetdagboekje van afgelopen dagen bestond hoofdzakelijk uit taart :)

Plaats reactie