voorstellen en vegan challenge

Doe jij mee met de VeganChallenge? En heb je vragen? Stel ze dan hier

Moderators: Rorrim, Vegantastic

Plaats reactie
carolina

voorstellen en vegan challenge

Bericht door carolina » wo okt 03, 2018 16:41

hallo, ik heet carolina en ben 59 jaar jong.
Na 25 jaar vegetarisch, is nu het moment voor mij gekomen door te groeien naar veganistisch. Vooral vanuit liefde. Liefde voor de dieren en de aarde.
Twee maanden geleden stopte ik al met zuivel en eieren, nu doe ik mee aan de vegan challenge voor nog meer info en recepten/ideeen.
Sinds een aantal jaren leef ik grotendeels zelfvoorzienend; eet voornamelijk uit eigen tuin, naai m'n kleding en spin en brei wol van schapen hier uit de buurt. Ik weet dat er mensen zijn die dat niet doen, dat respecteer ik maar ik ga niet doen alsof dat ook mijn pad is.

Vanmiddag de salade iets aangepast, de aardbeien vervangen voor kiwi's, die zijn er nu volop en heerlijk. Spinazie van de tuin en veel minder dressing. Was echt erg lekker :P Aardbeien eet ik alleen in de zomer van eigen tuin.
Voor vanavond heb ik courgettesoep en daarna hutspot (gewoon de ouderwetse) met daarbij de bonenburgers (recept vegan challenge 2017 naar ik meen) waar ik dol op ben.
Die maak ik met een berg tegelijk en vries ze dan in. Zo kan ik af en toe ook aardappelen met groenten eten :)

Ik hoop hier van meer mensen te lezen die meendoen met de vegan challenge.
met hartelijke groet

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: voorstellen en vegan challenge

Bericht door Rorrim » do okt 04, 2018 14:36

Welkom en veel plezier/succes!
:govegan:

Idris

Bericht door Idris » vr okt 05, 2018 15:49

Hi Carolina :-)

Ik ben net lid en zag je berichtje. Leuk om een leeftijdsgenoot te zien. Voor recepten, kijk eens op YouTube. Ik haal veel recepten uit de Indiase, Thaise, Javaanse en Surinaamse keuken met af en toe een uitstapje naar Native American en Rastafari. En bijna alles kan wel geveganiseerd worden.
Groeten,Iris.

carolina

Bericht door carolina » za okt 06, 2018 8:26

:thanks: Dank je wel Rorrim en Idris, en dank ook voor de tip over de recepten.

Voor nu hou ik het bij de recepten van de vegan challenge. Ook beperkt want voor ontbijt geniet ik enorm van mijn zelfgebakken brood of haver met fruit. Het daagt me wel uit op sommige dagen anders te lunchen dan ik gewend was, wat ik heeeeeeeerlijk vind :)
Een dag was ik zo moe dat ik dacht ik ga lunchen en dan moet ik eerst n uurtje slapen. Echter....toen ik de lunch op had (spinaziesalade met kiwi's en walnoten) bulkte ik daarna weer van de energie en heb n hele berg bonenburgers gemaakt :-D die liggen nu in de vriezer.

Ik vind wel dat vrijwel alle recepten met knoflook en uien zijn, daar ben ik voorzichtig mee. Ten eerste omdat ik merk dat ik, naarmate ik ouder word, er minder goed tegen kan (mijn darmen). Daarbij wil ik ook niet de hele tijd naar knoflook ruiken. Ik zie ook vaak blikjes of potjes inrecepten staan, die gebruik ik al '100' jaar niet meer. En ik vind een paar aardappelen en n grote berg verse groenten ook nog steeds heerlijk! Helemaal met zo'n lekkere burger erbij of een linzen.groenten mengsel.

Ik ben ook meteen weer met suiker gestopt, het leek me een goed moment. Daardoor wilde ik de eerste dagen weer iedereen van zn fiets afmeppen maar nu is dat weer voorbij (gelukkig voor de fietsers :wink:
ik voel me prima! verzadigd en gezond!
Nu even naar m'n tuin fietsen voor een courgette en broccoli voor de soep vanmiddag.
fijn weekend!

carolina

Bericht door carolina » zo okt 07, 2018 17:28

Hallo, ik wil maar even zeggen dat ik erg blij ben met de info die ik elke dag krijg. Het helpt me nog een (nog) bewustere kokkin en eter te worden :) Ik vind echt dat die vegan challenge heel mooi in elkaar zit :thumbsup:
fijne zondag verder :)

carolina

Bericht door carolina » wo okt 10, 2018 19:07

Sjonge, het is hier wel stil.....

Daarnet had ik amandelmelk gemaakt, dat doe ik regelmatig de laatste maanden. Ik ben dol op mn 'koppie hete chocola' 's avonds en met amandelmelk gaat dat ook prima. De pulp doe ik meestal door de havermout ofzo maar ik wil er wat anders mee. Drogen in de oven vind ik geen optie, voordat het spul droog is, ligt Groningen 5 cm lager :? Koekjes ervan maken vind ik ook geen optie anders kan ik me straks alleen nog 'rollend' verplaatsen :wink:
ik ben wat gaan experimenteren . . . .
Nu had ik nog zo'n 90 gram abrikozen, die maalde ik fijn. Daardoorheen prakte ik de pulp, een snufje kaneel (ben nou eenmaal dol op kaneel) en een theelepeltje agavestroop. Een stuk of 10 grofgehakte amandelen maakten het af. Dan maakte ik er balletjes van die ik, om aan elkaar plakken te voorkomen, nog door de geraspte kokos rolde.
Et voila, een heerlijk en (volgens mij) zeer gezond snoepje waar je natuurlijk eindeloos mee kunt varieren. Met gedroogde pruim, mango, dadels, perzik, enz. enz. en eventueel wat andere noten grofgehakt erdoor of wat fijner gehakt om het balletje doorheen te rollen.
Morgen neem ik ze me naar mijn dochter; ik laat nog weten wat zij ervan vond.
Nu eerst een paar koffiebonen malen, een koffie-verkeerd maken met amandelmelk en ja, natuurlijk ook n snufje kaneel :)

Morality
Moderator

Bericht door Morality » do okt 11, 2018 15:11

Dat is een erg creatief gerecht, goed bezig! (y)

Leuk dat je gelijk zoveel ideeën probeert. Zo wordt de Vegan Challenge vast een succes. :govegan:

carolina

Bericht door carolina » do okt 11, 2018 21:41

Dank je wel Morality :)

Ik nam de balletjes mee naar mijn dochter en ze was er helemaal weg van :-D Ze zei, mam als je ze hier laat staan, eet ik ze allemaal op. Ik zei da's goed kind, en goed voor 't zog (noemen ze dat nu nog zo als je je baby voedt?) Nouja, ik dacht die abrikozen zitten vol ijzer, dat is goed voor ze :wink:
Voor tussen de middag had ik die wraps gemaakt van vorige week, volkoren wraps had ik genomen, vijgen/cranbery hoemmoes, die tapenade van zon'maatjes en peterselie en 'n hele berg gemengde sla; vond ze ook heerlijk.
Daar mag wat mij betreft wel iets meer 'op gewezen' worden in de recepten, volkoren wraps en volkoren noodles, pasta, enz. Veel lekkerder ook vind ik.
Lidl heeft, zo zag ik in de folder, nu pizzabodems van bloemkool en bieten gemaakt. Ik vraag me wel altijd af wat er allemaal met zo'n biet gebeurd is voordattie als pizzabodem op mijn bord ligt, maar goed nieuws voor de mensen die gluten-vrij zijn denk ik?

nu nog mn hete chocola drinken en kijken of ik nog wat in de 'werkkamer van Sinterklaas' kan doen :wink:
fijne avond! :carro:

Dabrother

Bericht door Dabrother » do okt 18, 2018 12:06

Welkom hier en veel plezier. Je zit iig wel vol met ideeën.
Plantaardig vanaf 1/1/2018

carolina

Bericht door carolina » di okt 23, 2018 11:00

:mail: ik ben gestopt met de challenge of laat ik het zo zeggen, ik ben gestopt me te laten informeren en adviseren in een bepaalde richting.
ik leef vegan (en het verbaast me toch nog hoe weinig moeite me dat kost) muv de wol die ik zelf spin en brei. ik koop geen wollen producten.
ergens las ik: elke dag aardappelen groenten en n vleesvervanger is natuurlijk heel saai. Wel, elke dag uien knoflook en wat roerbak ook.
dus ik leef nu meer op z'n 'carolina's' :-D
Dat betekent met ook 'n zeer warm kloppend hart voor de aarde waarop we leven. Niks nieuwe outfit in 'n hippe vegan kledingwinkel; gewoon de kleren die ik heb op dragen, zo lang mogelijk op dragen. Ik hoef de mode niet te volgen, de mode volgt mij maar !
niks aardbeien in herfst of winter maar gewoon appelen en peren. nog steeds vind ik er heerlijke recepten maar die wissel ik met veel plezier met n dagje rode kool of spinazie gewoon zoals mijn moeder ze maakte. ik kook en bak graag wat me helpt veel dingen zelf te maken. heb dan ook niet zo'n behoefte aan 'namaak'spul.
toen ik vegetarier was at ik elke ochtend 'n bak kwark met fruit voor de vitaminen en eiwitten, nu eet ik op hetzelfde moment in de ochtend een klein blikje bonen (elke dag wat anders) met twee stuks fruit toe.
Hoef ik ook niet elke avond te verzinnen waar ik die kikkererwten nu weer doorheen roer.
meest favoriet zijn bij mij de salades, de tajin, gado gado en de buddha bowl omdat daar eindeloos mee te varieren is en ik zo mooi alle 'restjes' van mijn tuin op gebruik.
Ik ben blij dat ik heb meegedaan en zo dat extra steuntje in de rug heb ervaren; daarvoor wil ik alle medewerkers en meedenkers bedanken :thanks:
En ik wil iedereen uitdagen soepel te blijven, flexibel en nog betere afwegingen te maken omtrent dierenwelzijn en milieu.
bewustwording kan de redding van de aarde en al haar bewoners betekenen.
met starheid wordt je een soort van sekte en daar zit, volgens mij, niemand op te wachten.
met dank en 'n hartelijke groet, carolina
enneuhhhh........ :carrot: :govegan: :broco:

Morality
Moderator

Bericht door Morality » do okt 25, 2018 8:05

Er zijn veel manieren om veganistisch te leven. Fijn dat je je eigen manier hebt gevonden. Gedurende de jaren zal deze manier nog veranderen (dat is bij mij in ieder geval wel gebeurd), omdat je steeds meer te weten komt over veganisme (en gerelateerde onderwerpen), maar door goed over keuzes na te denken blijft het altijd je eigen manier.

Plaats reactie