On my way!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Whoknew
Leefwijze: flexanist

On my way!

Bericht door Whoknew »

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik jullie graag bedanken voor alle info die ik hier vond!

Zoals je kan zien noem ik mezelf voorlopig nog 'flexanist'. En ja hoor, het is weer zo eentje: van veggie naar vegan! Ik vermoed dat deze benaming niet lang zal blijven staan 8)

Ik eet al 17 jaar geen vlees meer, van mijn 11e dus. Heel vroeg al draaide mijn wereld om dieren, toch heb ik dus zo lang mijn kop in het zand gestoken...
Niemand moest mij lastigvallen met gruwelijke beelden van dierenmishandeling of me met schokkende cijfers over het milieu om de oren slaan! Ik kon er ook niks aan doen dat ze zeehondjes doodslaan, en het was ook niet alsof er een koe voor mij geslacht werd. Ik was al vegetariër, remember?!

Ondertussen at ik massa's kaas en eieren. Ik kocht lederen schoenen, gebruikte cosmetica zonder me zelfs af te vragen of het diervriendelijk was, at snoep, ontbijt was steevast met ontbijtgranen met koeienmelk... Ik las zo weinig mogelijk etiketten, de struisvogelpolitiek waarmee ik jarenlang mijn geweten heb kunnen omzeilen.

Maar nu! Waarom precies weet ik niet, maar ik had plots een gevoel van onrust, kreeg het niet meer uit mijn gedachten. Ik besloot mijn kop uit het zand te halen, en meer info te zoeken over het wel/niet kaas en eieren eten. We zijn nu een maand verder, en alles waar ik me altijd voor heb afgesloten is sindsdien op me afgekomen. Ik keek documentaires, voerde discussies, las feiten en meningen over mensen- en dierenleed, gezondheid, milieu...
Het schuldgevoel werd ondraaglijk en al snel kreeg ik het gewoon niet meer binnen!

Ik ben natuurlijk heel blij met deze ontwikkeling, nu al een dikke 2 weken zonder enig dierlijk product en ik voel me fysiek beter dan ooit. Ik ga dan ook niet meer terug! :govegan:

Maar het schuldgevoel blijft, wordt zelfs erger hoe meer ik te weten kom. Ik voel me vreselijk en schaam me over al die dingen die ik zo lang gedaan heb, niet alleen qua voeding. Zijn er nog mensen die daar zo veel last van hebben? Is het bij jullie ook zo snel gegaan? Hebben jullie ook het gevoel (gehad) overspoeld te worden? Kwam het besef van de ene dag op de andere? Of was het een proces van langere duur?

Zo, mezelf niet alleen een beetje voorgesteld, ook mijn hart eens gelucht. En wie weet wil iemand die zich erin herkent zijn ervaringen met me delen? Graag hoor ik ook hoe jullie daar dan mee omgingen!

ijsbek
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: On my way!

Bericht door ijsbek »

Hoi en welkom! :welcome:

Ik heb heel lang vlees, kaas, eieren en alle andere onverantwoorde dingen gekocht en geconsumeerd en heb daar ook wel enigszins spijt van, maar ik focus toch vooral op het beter doen. Je hoeft je (wat mij betreft) ook zeker niet schuldig te voelen, want daar schiet je niks mee op; wees blij dat je inmiddels beter weet en beter handelt en draag die positiviteit uit; met schuldgevoel schieten jij noch de dieren iets op, met positief in je (nieuwe) levensstijl staan wel!
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Framboos

Bericht door Framboos »

Welkom!

“I did then what I knew how to do. Now that I know better, I do better.”
― Maya Angelou :)

Benno

Bericht door Benno »

Bij mij heeft het bijna 12 jaar geduurd voordat ik eieren en zuivel opgaf.
Ik had een totaal verkeerd beeld van veganisten en vond het veganisme veel te ver gaan, kon me een leven zonder kaas, melk, eieren en ijs (!) niet voorstellen.
Mijn vriendin had al eerder besloten om veganist te worden en toen ben ik me er pas serieus in gaan verdiepen.
Al die jaren had ik weggestopt wat ik eigenlijk al wist maar niet wilde toegeven omdat ik mijn zuivel en eieren niet wilde opgeven. Puur egoïsme dus eigenlijk en daar schaam ik mij dus ook voor.
Na nu ruim een jaar als veganist door het leven te gaan weet ik dat het de enige juiste manier van voeden is.
Het heeft alleen maar voordelen en ik heb nog geen enkel nadeel kunnen ontdekken behalve dat ik soms zo een enorme trek kan krijgen in zo'n heerlijke bak met ijs in de zomer. :-D
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Mystique

Bericht door Mystique »

Framboos schreef:“I did then what I knew how to do. Now that I know better, I do better.”
Zo zonde dat ze er niet meer is. :cry:

Welkom Whoknew! :welcome:

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

:welcome:
Treat others how you would like to be treated.

Whoknew
Leefwijze: flexanist

Bericht door Whoknew »

Framboos schreef:Welkom!

“I did then what I knew how to do. Now that I know better, I do better.”
Mooi, maar helaas niet waar in mijn geval. Het is niet omdat ik mijn ogen ervoor sloot, dat ik het niet wist, dat wat ik deed fout was...

Ik denk dat het vooral overweldigend is omdat er zo'n grote stroom aan info binnenkomt. Niet alleen het diervrij-aspect, maar ook fair trade en bio zijn mee naar binnen geglipt. Deze zorgen dan ook geregeld voor dilemma's. Het lijken wel mentale groeipijnen :D

Positiviteit uitdragen is een goeie! En dit doe ik volgens mij ook wel. Elke maaltijd is een feest, echt weer genieten! Zelfs mijn vriend, die nog nooit eraan gedacht had om zijn vlees te laten staan, gaat nu 1 dag/week met me mee vegan eten 'want het is toch wel heel lekker allemaal'! (tnx Meat the truth 8) )

Bedankt voor de reacties!

Lisa

Bericht door Lisa »

Vooral dat gevoel overspoeld te worden dat herken ik heel erg. In het begin althans.
Ik ben me gaan verdiepen in veganisme omdat ik de vegan challenge voorbij zag komen. En ik kan geen challenge laten gaan, voelde me ook gelijk uitgedaagd en dacht in het begin alleen maar, oh leuk dat ga ik wel ff doen een maand lang, no problem.
Maar ging me er toch ook maar even in verdiepen en ik kwam de meest afschuwelijke filmpjes tegen!
Ik heb er in het begin veel nachten wakker van gelegen, ik lag lekker warm in mijn bedje terwijl er dieren, wss zelfs op datzelfde moment, werden gemarteld, geslacht, opgesloten en uitgebuit. Hoe kon ik zomaar lekker in mijn bed liggen terwijl dat aan de gang was, sterker nog, waarom ging ik morgen gewoon weer naar mijn werk en draaide de wereld gewoon door? Wisten mensen dan niet wat er gaande was?
Ik vond het ondraaglijk! Ik wilde meteen actie ondernemen.

Inmiddels ben ik natuurlijk gestopt met alle dierlijke producten, zowel in voedsel als ik kleding, schoeisel enz.
Of probeer in ieder geval alles te vermijden.

Dat gevoel kan me nu soms nog overvallen, maar ik blijf natuurlijk veganist en uiteindelijk wil ik toch ook wel de stap naar activist gaan zetten.
Succes met alles! En noooooit ,eer terug naar vega/omni levensstijl

Plaats reactie